Režie:
Jean-Marc ValléeScénář:
Jean-Marc ValléeKamera:
Pierre MignotHrají:
Michel Côté, Marc-André Grondin, Émile Vallée, Pierre-Luc Brillant, Maxime Tremblay, Alex Gravel, Mariloup Wolfe, Mohamed Majd, Jean-Marc Vallée (více)Obsahy(1)
Kanadské komediální drama v režii Jean-Marca Valléeho se odehrává v 70. letech v Montrealu. Rodina Beaulieuových má pět synů a ten, který se narodil přímo o Vánocích, dostal jméno Zachary (Marc-André Grondin). Je jiný než jeho bratři, i když se moc snaží, aby mezi ně zapadl. Má rád svého konzervativního otce a raději mu lže, než by zklamal jeho očekávání. Sexuálně zmatený Zac hledá útěchu v muzice Pink Floyd a Davida Bowieho, jež mu dovoluje snít, ale sám život ho nakonec přiměje k tomu, aby přijal svou přirozenost. A co je ještě důležitější, i jeho otec posléze pochopí, že má svého syna mít rád takového, jaký je. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (159)
Až budete siahať po tomto filme, nech vás ta "stopáž" neodrádza. Patrí k filmu, tak ak chlapec vyrastal ako bojoval sám so sebou s bratmi s otcom s priateľmi aby si nakoniec ujasnil ďaleko v palestínskej púšti. Naviac je to film s výborným zvukom, aký je málokedy možné zachytiť (alebo som mal šťastie na stiahnutú kopiu ?) :) . A to nehovorím o super soundtracku, počnúc pinkfloydami, končiac hlbokými zbormi pravoslávnych mníchov (nezabudnite že film má podnadpis "Dar od Boha"). A jak tam všetci fajčilíííí :), darmo sa nehovorí "aká mamka taká katka, aký otec taký syn" :). Namyslený otec co každé Vianoce spieval Aznavura, mal radšej syna bitkára alkoholika a drogistu ako by sa mal zmieriť, ze splodil syna s inakosťou. Lebo chlast, ženy, bitky a drogy patria k chlapom, ale inakosť ???? Dobrá zmes vtipných momentov s dramatičnosťou. To čo sa odohrávalo v mysli chlapca keď sa poprvý krát ako "znovuzrodený ateista" zúčastňoval polnočnej omše s úžasným Stonesovským SYMPHATY FOR DEVIL bol veľmi príjemný moment filmu, ktorý ostal vo mne až do konca. v pohode dávam 4 b. aj kúštik ()
Miluji rodinná dramata s početnou rodinou - přísného otce, milující mamku, s láskou nenáviděné sourozence a lidi, kteří o nich umí natočit báječný film - o všeobjímající lásce, kterou je dítě schopno docenit až mnohem později ve svém životě. Je neskutečné, co Jean-Marc Vallée dokáže s herci, kamerou a hudbou. Chtěla bych napsat o tisíci pocitech z filmu, ve kterém je tisíc zážitků, brání mně však nadbytek nevstřebaných emocí a nedostatek slov i prostoru, vše, čeho jsem schopna, je heslovitě uvést několik blábolů, které se mně ještě stále neuspořádaně motají v hlavě. Jako první mě zaujal otec - vášnivě milující život a svou rodinu i to, jak starostlivě sleduje, aby vše bylo podle zaběhnutých pravidel přírody - krásné vidět obdiv v očích jeho dětí a na oplátku jeho pýchu. Matka miluje bezpodmínečně, velmi dojemné scény s kočárkem a duchovní i tělesné spojení matky se synem, nerespektující vzdálenost. A Zac... od prvních minut výjimečný a citlivý, ještě netuší , jak bolestivé je dospívání samo o sobě, ještě neví, o kolik víc sebeovládání a slz ho bude stát jeho "jinakost", nemá ani ponětí, jak snadno lze přijít o víru - zatím posílá otci do tváře kroužek dýmu, jako poselství vzdoru a pomalého odpoutávání od pevně stanovených hodnot. Do všeho až osudově zasahuje hudba (bože, jen ta příhoda s vinylem!), zpomalené záběry překypující emocemi a vše vyjadřující výkony - ty dětské nevyjímaje. Již po prvních deseti minutách jsem čekala stoprocentní snímek a jsem šťastná, že jsem se nemýlila. ()
------ "Příroda nedělá chyby. Kluk nebo holka. Nic víc.“ ----- Jeden z těch výjimečných filmů, které boří mýty a hranice nejenom svým obsahem, ale i velice nevšedním zpracováním. Hudba spolu s úchvatnou kamerou, která chvílemi balancuje na rozhraní reality a fantazie, přesně vystihuje pocity Zaca, jeho traumata a přání. Komplikovaná cesta, kterou musí podstoupit, než si přizná svou orientaci a vnitřně PŘIJME nechtěný "dar od Boha", se počítá na dlouhé roky - a jde po ní docela sám, protože reakce jeho okolí nejsou nijak povzbudivé, jak už to v podobných případech bývá. Prakticky jedině matka nemá proti svému synovi žádné výhrady a za jeho odlišností vidí v první řadě neobyčejné schopnosti, které měl podle jejího pevného přesvědčení dostat darem od Boha při svém narození. Proměny jednotlivých postav a jejich vzájemných vztahů během více než dvaceti let jsou velmi věrohodné, opravdové ... tak jako celý příběh. ()
Opäť jeden z neznámych, "malých" a nenápadných klubových filmov, ktoré chytia za srdce, jemne rozvibrujú mozgové závity a zároveň pobavia. C.R.A.Z.Y. je filmom rovnako inteligentným ako kreatívnym, veľmi citlivo napísaným a prevedeným, s geniálne zakomponovanou hudbou. Pre mňa jeden z filmov, na ktoré sa nezabúda... ()
Empatia nebola dokonalá. Nie je to môj svet, ani moja rodina, ani moji bratia, ale zaujalo ma to. Život nie je iba biely a čierny. A nikto z nás nie je dokonalý. Film má myšlienku, ktorá dokáže zaujať a určite vyburcuje k premýšľaniu. Každé dieťa je pre rodiča dar od Boha. A rodič by na to nemal nikdy zabúdať. ()
Galerie (45)
Photo © Cirrus Communications
Zajímavosti (7)
- Scénář je založen na zkušenostech z dospívání Françoise Boulaye, který pomáhal Jean-Marcu Valléemu při jeho psaní. (mi-ib)
- I když jsou filmové dialogy ve francouzštině, ve Francii byly do filmu přidány francouzské titulky pro diváky, kteří nerozumí québecké francouzštině. (mi-ib)
- Částka 600 000 dolarů zaplacená na získání práv ke skladbám použitých ve filmu tvořila nakonec velkou část celkových nákladů. Jean-Marc Vallée musel dokonce omezit výši svého vlastního platu. (mi-ib)
Reklama