Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 3 (2005) (série)


Chlapec v kokpitu (S03E09)

(epizoda)
  • Kanada Kid in the Cockpit (více)

Obsahy(1)

Byl to klidný, běžný let napříč Sibiří, dokud neusedl k řídícím pákám airbusu pilotův syn. 22. března 1994 v 16.39 místního času odstartoval z moskevského letiště Šeremetovo Airbus A310, let 593 společnosti Aeroflot na pravidelné lince Moskva-Hong Kong. Na palubě se nacházelo 63 pasažérů a 9 členů posádky. Velící důstojník Danilov řídil letadlo přes rušné letové koridory ven z Moskvy, poté převzal řízení zastupující kapitán Kudrinskij a druhý pilot Piskarev. Všichni tři patřili mezi elitu. Let probíhal hladce, po čtyřech hodinách prolétal letoun nad Novosibirskem a nacházel se zhruba v polovině cesty. Technicky velmi vyspělý typ Airbusu A310 byl v tu dobu řízen autopilotem, který je u těchto strojů uzpůsoben na řízení dlouhých úseků. Byla klidná, bezvětrná noc. Stroj letěl ve výšce deseti tisíc metrů. Mezi cestujícími se nacházely i děti kapitána Kudrinského a kapitán Makarov, který měl po dobu letu na děti dohlížet. Jedenáctiletá Yana a patnáctiletý Eldar letěli poprvé do zahraničí. Protože se dětem nechtělo spát, přivedl Makarov děti do kokpitu, kde jim chtěl ukázat, co obnáší práce jejich otce. Kudrinskij nabídl dceři, aby si vyzkoušela řídit letadlo. Otočil tlačítkem volby kurz, čímž nevypnul autopilota, ale umožnilo to zatočit letadlem mírně doleva. Yana si myslela, že letadlo opravdu řídí. Když se s řídící pákou pokusil pohnout Kudrinského syn, byla manipulace těžší, nebylo ji snadné tak lehce ovládat. Hoch to proto zkusil větší silou. Ale nemohl přimět letadlo k zatáčce, protože ho autopilot udržoval v kurzu. Kapitán nakonec zapnul navigační mód, který dal autopilotu pokyn vrátit letadlo znovu na kurz do cílového města. Eldar ale stále tlačil pákou doleva, až se zasekla. Letadlo se ostře naklánělo, zdálo se, že zatáčí samo od sebe. Během chvilky dosáhlo náklonu pětačtyřiceti stupňů, což je více, než na kolik je stavěno. V tu chvíli zmizely z palubní obrazovky všechny povelové ukazatele. Posádka neměla žádné informace o kurzu a směru. Letoun se řítil rychlostí šest set kilometrů v hodině, přičemž se silně nakláněl. Autopilot se snažil letoun udržet ve vzduchu. Jak ale rychle zatáčel, začal ztrácet výšku. Na místě pilota už skoro čtyři minuty seděl kapitánův syn a Kudrinskij se marně snažil dostat se na své místo. Kvůli přetížení se nemohl pohnout. Airbus začal prudce klesat, padal rychlostí 3600 metrů za minutu. Na palubě se náhle vytvořil téměř stav beztíže. Druhý pilot přitáhnul řídící páku, aby stroj vyrovnal. Příď se konečně začala zvedat. Piskarevovi se podařilo letadlo vyvést z pádu, ale nyní stoupalo příliš rychle, motory A310 nejsou dostatečně silné, aby vynesly stroj téměř vertikálně vzhůru. Letoun začal ztrácet rychlost. Piskarev přetížil motory, příď klesla a stroj se dostal do rotace, kterou zvládli překonat. Mezitím se podařilo Kudrinskému dostat k řízení a piloti mohli začít spolupracovat. Konečně dostali stroj pod kontrolu. Bohužel pozdě, letoun airbus A310 právě v té chvíli naráží do zalesněného kopce, uprostřed sibiřské divočiny… (Česká televize)

(více)

Recenze (4)

Cesty timem 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tato epizoda by se mohla jmenovat slavným názvem "Patnáctiletý kapitán". Pro mě asi jeden z nejlepších dílů LK. Nejzajímavější. A hlavně nejabsurdnější! Samozřejmě nejsem pilot, ale hodně už jsem z letectví pochytil. U tohoto nechápu, proč jim tam ten "vyčkávací vzorec" naskočil a proč letěli tedy automaticky v okruhu jakoby na přistání. To jako A310 "myslel", že se bude přistávat a pochopil to jen z toho klukova tlačení na berany do strany? Aspoň jsem nikde ani z jiného popisu, dokumentu... o nehodě nevyčetl, že by něco ještě omylem zmáčkli apod. Proto mi přijde, že někdy ta technika je chytrá a automatická až moc a všeho moc škodí... další jeden z neabsurdnějších dílů LK je podle mého asi tento: https://www.csfd.cz/film/226461-letecke-katastrofy/694399-unos-nad-indickym-oceanem/diskuze/ ... kdy únosci jaksi neumí pochopit, že do jejich cíle prostě není dost paliva a kvůli tomu dojde k tragédii. ()

Honza__St. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Opravdu jak může někoho napadnout nejen pustit děcko do pilotní kabiny, ale ještě si tam hrát s mašinama, to v životě nepochopím. To je bez debat zahrávání sí se smrtí, a v tomhle případě dopadlo špatně. Jediný, co si tvůrci mohli odpustit, je to opakované navážení se do Aeroflotu v časech SSSR. Ten byl tenkrát na sakra lepší úrovni, než tam plácají (ale co čekat od Američanů a Kanaďanů :D) ()

Reklama

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hodně smutná a opravdu drsná epizoda o nepochopitelné chybě pilotů kteří dovolili svým dětem, aby usedli za řízení během letu... No jo no osudová chyba, která dopadla katastrofálně... Ale i to se stává... ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vraj také sa môže stať len v Rusku... V každom prípade neviem si predstaviť, že by niekto normálny sa správal takto nezodpovedne. Jedna z najlepších a najšokujúcejších epizód celého seriálu. Škoda len, že tajomstvo je odhalené hneď na začiatku. ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama