poster

Vinyan

  • Česko

    Dobyvatelé barmské džungle

  • Francie

    Vinyan

  • Velká Británie

    Vinyan: Lost Souls

  • Slovensko

    Vinyan

Drama / Horor

Francie / Belgie / Velká Británie / Austrálie, 2008, 92 min

Režie:

Fabrice du Welz

Scénář:

Fabrice du Welz

Kamera:

Benoît Debie

Producenti:

Michael Gentile

Střih:

Colin Monie
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    Pětihvězdičkovým ohodnocením Vinyanu se stávám oportunistou a narovinu říkám, že za běžných podmínek by ode mě dostal o hvězdičku méně. Jenže pokud vůbec nemá Du Welzův snímek prvenství, pak určitě jde aspoň o jeden ze skupinky nejpodhodnocenějších celovečerních filmů, jaké se na databázi vůbec vyskytují. Může za to částečně i distributor, který se pokusil typickou festivalovku pro klubové publikum idiotským názvem Dobyvatelé barmské džungle prodat jako dobrodružný zábavný snímek, a částečně i žánrová škatulka hororu, která přiměla Vinyan zhlédnout i takové diváky, kteří dávají přednost Texaským masakrům motorovou pilou nebo Halloweenům. Tenhle kousek se zkrátka minul se svou cílovou skupinou, ale je hodně užitečný tím, jak krásně dokáže poukázat na dva problémy, které ovlivňují na databázi hodnocení. Vinyan má totiž prakticky totožný námět jako nepoměrně známější Antikrist od Larse von Triera. Dokonce by se chtělo říct, že kdyby vznikl o rok později, byl by Du Welz označen za plagiátora. Ve skutečnosti Vinyan přišel jako první a oba snímky vznikaly nezávisle na sobě, i když téměř souběžně. Vinyan je ale mnohem divácky vstřícnější a tam, kde Lars používá sled surrealistických obrázků, vypráví Fabrice Du Welz skutečný příběh s lineárně se odvíjejícím dějem a logickou stavbou. Du Welz sází na vyprávění obrazem, takže dialogy jsou minimalistické a jen dokreslující scény na plátně. Nicméně si dovolím tvrdit, že ke všem událostem režisér poskytuje svým divákům klíč a není na něm nic nepochopitelného. Je tak polopatistický, že to může některé zaryté intelektuály až odrazovat svou doslovností. Pokud tedy se objevují v řadě komentářů výtky k naprosté nesrozumitelnosti, zmatečnosti a úchylnosti filmu, je paradoxní, že Lars von Trier, který zašel mnohem dál, sklízí od masového publika alibistické tři hvězdičky a neutrální komentáře. Takže porovnání těchto dvou filmů jasně ukazuje na snobismus a konformismus mnohých, kteří se řídí podle hodnocení většiny, resp. těch, kteří jsou v rámci komunity považováni za autority. A za druhé svědčí tohle srovnání o tom, jaké postavení mají známá režisérská jména, kde jejich nové snímky bodují už ve spojitosti s autorským fanklubem, přízní médií a opět se snobismem. Za sebe můžu říct, že u mě Vinyan zvítězil na celé čáře a tu anabázi manželské dvojice na cestě ke sebezničení a pohled na postupný rozklad jejich psychiky jsem si, jakkoli to zní zvráceně, docela užil. Celkový dojem: 75 %.(17.5.2014)

  • mat.ilda
    ***

    Uf, to nebyla právě lákavá pozvánka na exotickou dovolenou, ale postapokalyptická cesta do zatracení, plná obav, byť přebíjených vědomím, že není víc, co ztratit... Možná jsem dosud neviděla ohavnější děti, strašidelnější přírodu a odpornější počasí ve slušně předvedeném rodičovském psychu a myslím, že už mě nebude mrzet, až místo jihoasijského letoviska budu trávit dovolenou někde na kačáku, kde místo tsunami a jiných pohrom hrozí maximálně salmonela.(20.5.2014)

  • rikitiki
    **

    Snaha o mysteriózní drama to byla přímo urputná. Bohužel to však nefunguje, sáhodlouhé prolézání džunglí postrádá napětí a nudí. Horečnatý závěr je skoro směšný, zejména, jak se tam pořád tyčí mlčenlivé, příšerné děti. Jo a popisek distributora, že je to ve stylu Dobyvatelů ztracené archy je důkaz opravdu těžkého horečnatého deriliria. /6.6.2010/(6.6.2010)

  • Morholt
    **

    No tak tohle na mě bylo asi až moc psycho. Po herecké stránce nemám co vytknout. Emmanuelle Béart byla naprosto fantastická a její výkon by mohl sloužit jako vyučovací pomůcka pro začínající herce. S Rufusem Sewellem jsem taky neměl problém. A ten nebyl ani v atmosféře, protože barmská džungle byla tísnivým a nepříjemným prostředím. Jenže to nemělo nějakou nosnou kostru, pokud nepočítám základy, jímž bylo hledání dítěte, a většina sekvencí, byť byly některé povedené, tu ležela bez ladu a skladu. Možná že kdybych se nadopoval nějakou chemií, viděl bych to jinak, ale takhle je pro mě 40% maximum.(16.2.2014)

  • Kalidor_
    ***

    Kamera na cestách, Smradi a špetka Predátora, zamícháme, a máme Vinyan. Celkově nuda, až ten konec je dá se říct překvapivý, což Fabrice Du Welz umí (jak již předvedl v Kalvárii). Co mi na tom ještě vadilo - depresivnost. U hororů bývá spíše kladem, u Vinyanu však zapůsobila jak kocovina po pařbě. No a jakožto horor je to hodně light, na tohle se s klidem můžete dívat i o půlnoci a sami ;-)(21.9.2014)

  • - Emmanuelle Béart měla během natáčení dvakrát zánět v uchu. (Cheeker)

  • - Scéna v go-go baru byla natočena hned první den. (Cheeker)