Obsahy(1)
Rembrandtova Noční hlídka zobrazuje spiknutí. Nový dokumentární film Petera Greenawaye vše objasňuje - okolnosti, motiv, spiklence, vrahy, četné stopy i výsledek. Všechny potřebné důkazy lze odhalit na obraze Noční hlídka, Rembrandtově obžalobě. Většinu žalob tvoří pečlivě sepsané texty jako Zolovo slavné „J´accuse“ (Žaluji!) z roku 1898. Tato žaloba má podobu obrazu. Jedná se o kriminální vyšetřování, v němž je Rembrandt detektivem, žalobcem, prokurátorem i soudcem. Režisér Peter Greenaway zkoumá 50 vodítek obsažených na plátně a odhaluje vraždu, jež mate historiky umění od roku 1642, kdy Rembrandt obraz namaloval. Greenaway rovněž prozrazuje, proč Rembrandt jako vyhledávaný a majetný zbohatlík přišel o slávu i jmění za pouhých 15 let a skončil jako osamělý a zdiskreditovaný nuzák. Rembrandta by jistě potěšilo, že jeho slavný skupinový portrét je v Greenawayově dokumentu prezentován jako obžaloba „J´accuse“, kterou měl vždy představovat. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (4)
Ježišmarjá ... to je až nepředstavitelný, jak někdo dokáže něco tak zajímavého zpracovat tak nudně. ()
Peter Greenaway předvádí dokonalý přístup k obrazu. Je vlastně úplně irelevantní, co Rembrandt svým dílem skutečně sledoval, režisér si se sbíráním argumentů a důkazů pro svoji teorii bombasticky vyhrál a diváka (mě) si zcela získal. Kombinace s filmem Rembrandtova Noční hlídka funguje na jedničku, využívání moderních technik je tu tak akorát, aby bylo k něčemu, ale zároveň zůstávala hlavní váha argumentů na obrazu tak, jak ho vidí běžný člověk. ()
Tento snímek doslovně vysvětluje obsah filmu Noční hlídka. Tedy to co jsme v hlídce viděli, neviděli a nemohli vidět. To je nám zcela polopaticky popsáno a vše nám Greenaway osobně objasňuje – okolnosti, motiv, spiklence, vrahy, četné stopy i výsledek. Všechny potřebné důkazy prý lze odhalit na obraze Noční hlídka. ()
Dokument, který mne naprosto nezaujal. Po celou dobu jsem si uvědomoval, že se jedná o ryzí, nepříliš pravděpodobnou spekulaci, což lehce odpustím dramatickému zpracování, ale dokumentu nikoliv. Neuvěřil jsem, co se mi předkládá, čímž mne ani profesně dobře odvedená práce nedokázala vtáhnout. ()
Galerie (4)
Photo © Content Film International
Reklama