Reklama

Reklama

Zlatá šedesátá - Série 2 (2015) (série)


Karel Kachyňa (S02E02)

(epizoda)
Česko, 2015, 57 min

Hrají:

Karel Kachyňa (a.z.)

Obsahy(1)

Filmu obětoval Karel Kachyňa všechno. Byl jeho skutečným životem, do něhož zahrnul malé dětské příběhy i rozmáchlé historické fresky a politické metafory. V divácké poloze zprostředkovával výboje nové vlny, a podílel se tak na československém filmovém zázraku... Karel Kachyňa patřil k první generaci absolventů FAMU. V době omezených příležitostí během stalinské éry se v tandemu s Vojtěchem Jasným zaměřil na agitačně laděnou dokumentární tvorbou, která však přesvědčovala o výrazném filmařském vidění a sdílených sklonech k poetickému efektu. Samostatně debutoval pohraničnickou Ztracenou stopou (1955) a armádní tématika byla určující i pro jeho další snímky druhé poloviny 50. let. V tomto období si však našel i cestu k dětskému divákovi, čímž se začala odvíjet druhá významná linie jeho tvorby. V šedesátých letech definovaných nepolevující spoluprací se scenáristou Janem Procházkou přešel od lyrických příběhů dospívání k nekompromisním a syrovým společensko-kritickým dramatům. Páteř jejich společné tvorby tvořily kontroverzně přijímané snímky Ať žije republika (1965), Kočár do Vídně (1966) a Noc nevěsty (1967). Uzavřelo ji vypjaté psychologické drama Ucho (1970) s paranoidní atmosférou stravujícího strachu, které skončilo na dvacet let v trezoru. V dalších letech se Karel Kachyňa nevyhnul tvorbě poplatné normalizačnímu režimu, ale podržel si svůj poetický rukopis, sklon k obrazovému experimentu, lyrickou procítěnost a jemný smysl pro humor. Na konci 70. let opět dospěl k výrazné tvůrčí stabilitě, která si získávala přízeň i u mezinárodního publika. (Česká televize)

(více)

Recenze (6)

gizi 

všechny recenze uživatele

Kachyňa je dle mého názoru jeden z největších českých režisérů, z jehož opravdu mnoha natočených filmů je většina nadprůměrných až vynikajících. Tento dokument se zaměřuje jen na režisérovy začátky do konce šedesátých let, kdy Kachyňa měl jeden ze svých několika filmových vrcholů. Dokument 75% (režisér 100%). ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Šedesátá léta jsou bezesporu vrcholem režisérské práce Karla Kachyňa. Kromě ukázek z jeho tehdejší tvorby (včetně vcelku cenných záběrů z dokumentů, které natočili spolu s Vojtěchem Jasným) a vzpomínek některých z aktérů jeho filmů (např. Jaromír Hanzlík či Iva Janžurová za film Kočár do Vídně nebo Jiřiny Bohdalové za Ucho), využívá tento dokument (stejně jako ten dřívější z roku 2007) jednak vzpomínek Kachyňovi dcery z prvního manželství Elišky Nové, a současně pak i jakýchsi glos dcery scénáristy Jana Procházky Lenky Procházkové. Člověk si díky těch všem autentickým svědectvím mj. připomene, jakým byl Karel Kachyňa ve své tvorbě perfekcionistou a  puntičkářem. Jestli je ale v něčem tento dokument přeci jen lepší než onen zmiňovaný starší, tak jde hlavně o ono zacílení na všechny ty nádherné filmy oné zlaté a těžko později opakovatelné éry československého filmu a pozadí jejich vzniku. Na takové skvosty jako Naděje, Ať žije republika, Kočár do Vídně, Noc nevěsty či Ucho. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Karel Kachyňa je u mě spolu s Františkem Vláčilem na první příčce našich nejlepších filmových režisérů. Miluju jeho éru ze šedesátých let, kdy spolupracoval s Janem Procházkou, miluju i jeho tvorbu v pozdějším období. Stačí zmínit pár zásadních snímků : Naděje, Ať žije republika, Kočár do Vídně, Noc nevěsty, Ucho, Smrt krásných srnců, Zlatí úhoři, Duhová kulička, Už zase skáču přes kaluže, Směšný pán, Pozor, vizita!, Městem chodí Mikuláš....v podstatě bych mohl vyjmenovat téměř všechny jeho filmy. Osobitý režisér, který tady zoufale chybí. ()

Anianna 

všechny recenze uživatele

Myslím, že bez Jana Procházky by Kachyňova filmařská tvorba nedosáhla takového až kultovního postavení. Vždy, když mají dávat starý Kachyňův film, zajímá mě, zda scénář je Procházkův. Ano, Jana Procházky si cením výše už proto, že byl z důvodů politických po šedesátém osmém zakázaný. A že do toho rizika, že nebude moci veřejně tvořit, ba že bude pod dohledem StB, šel, protože se nechtěl přizpůsobit tendenčnímu ideologickému pokrytectví. Pravda je, že jen Kachyňa Procházkovy scénáře dokázal proměnit ve skvosty. Výborný dokument s řadou moc dobře vybraných filmových ukázek. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama