Reklama

Reklama

Letečtí stíhači v boji

(seriál)

Obsahy(1)

Dokumentární seriál Letecké souboje se zabývá tematikou vojenského letectví a přináší historické rekonstrukce vzdušných soubojů, které se odehrály za první a druhé světové války, Korejské války, války ve Vietnamu i v menších konfliktech, například ve válce v Zálivu či v Šestidenní válce. Bývalí bojoví piloti se v pořadu podělí o své zkušenosti ze skutečných leteckých soubojů, kterých se zúčastnili a počítačové animace poskytnou divákovi lepší představu o tom, jaké to je být účastníkem vzdušného boje. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (115)

waska 

všechny recenze uživatele

Dokumentární filmy patří mezi mé oblíbené, zvláště pak z 2.světové války. Graficky perfektně zpracováno, pro milovníky letadel a bojových akcí je to lahůdka. Jen je naškodu, že je to z jendoho pohledu, tady amerického. Takže je jasné, že amíci jsou přece ti nejlepší. Škoda, že tenhle dokument nepřipravila nějaká evropská země, bylo by to určitě zajímavější, protože by si určitě vyslechli i druhou stranu.. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Je to jako byste točili dokument o historii MS ve fotbale, ale vybrali jen ty, které vyhrála Brazílie. Informační hodnotu naprosto degraduje velice těžká jednostrannost, vytrhávání událostí z kontextu, bez přiblížení celkové situace na bojišti, a samozřejmě neustálé opakování stejných informací a animací. Myslím, že v dnešní době už nemůže být problém zpracovat takový dokument s pohledem obou stran a zejména neukazovat vždy jen souboje vítězné pro USA (či Izrael). Název Dogfights evokuje zaměření na celkovou historii vzdušných soubojů, ve skutečnosti je to oslava amerického génia nulové historické hodnoty. Následují poznámky k některým konkrétním částem, kde mě něco obzvláště nadzvedlo. Pozn. k 2. dílu: Trochu jsem doufal, že se v seriálu již nebude opakovat dříve často udávaný poměr sestřelů MiG-15 vs. F86. Američané dříve mnoho vlastních ztrát oficiálně počítali na úkor protiletadlové palby nebo technických závad a naopak velice nadsazovali vlastní úspěchy (což bylo dáno také tím, že jejich browningy neměly zdaleka tak ničivý účinek, jak se předpokládalo, takže i když nepřátelský stroj mnohokrát zasáhly, ten i přes poškození byl stále letuschopný). Např. ve velkém souboji 12.4.1951 bylo sestřeleno 10 B29, jeden F86, tři F80 a na druhé straně pouze jeden MiG. Viz poznámka Korea níže. 3. + 4. díl: trochu lepší, asi že jde o druhou světovou, nicméně s některými věcmi v komentáři naprosto nesouhlasím. Ohledně bojů nad Guadalcanalem např. nelze již mluvit z japonské strany o elitě, protože o většinu nejlepších pilotů přišlo japonské námořnictvo u Midwaye s potopenou čtveřicí letadlových lodí. Japonské námořnictvo poskytovalo před válkou jeden z nejlepších leteckých výcviků, avšak na úkor množství. Z leteckých škol tak vycházelo ročně pouze asi 100 pilotů, což bylo pro Pacifik naprosto nedostatečné. V průběhu války pak vinou nedostatku času a potřeby kvantity se výcvik velmi omezil pouze na nejzákladnější ovládání letadel. 7. díl: Opět pár technických. Jestli šlo o boj Davida s Goliášem, bylo to spíš obráceně, neboť v celé bitvě o Filipíny Japonci nasadili 65 lodí proti cca 200 americkým, z čehož 32 byly letadlové lodě s cca 1400 letadly (Japonci měli pouze 4 letadlové lodě s pouhými 116 letadly, a to jen pro odlákání amerických hlavních sil od Leyte). Že se Kuritův svaz dostal až na dostřel k výsadku bylo způsobeno především chybami amerického velení, jmenovitě Halseyho. Taffy 3 nebyla zas tak slabá, spolu s Taffy 1 a 2 dala dohromady více než 400 letadel. Při taklové koncentraci je spíš s podivem, že nedokázala způsobit Kuritovi mnohem větší ztráty. 8. díl: Opět drobné tahání trika. Letecké ztráty během operace Linebacker: Severní Vietnam: 63 letadel, USA: 104 letadel + 30 nebojových ztrát. Operace Linebacker II: Severní Vietnam 8 letadel, USA (dle amerických údajů) 27 letadel (z toho 15 B-52, ovšem severovietnamská protivzdušná obrana udává 34 sestřelených B-52). 9. díl: Zatím jednoznačně nejlepší, asi že když Američani nemluvěj o sobě, odpustěj si ty namachrovaný kecy, který to strašně kazej. Sice zas trochu chybí situační přehled, rozbor válečný situace, detaily jako útok na Sheffield apod., nicméně kdyby byl celej seriál zpracovanej takhle, nestěžoval bych si. Ovšem Cameron natočil o honu na Bismarck lepší dokument. 10. díl: Izrael v šestidenní válce sice díky velmi dobrému plánování dosáhl velkého úspěchu, přesto hlavní výhodou byl moment překvapení. Např. již v prvním souboji bylo sestřeleno 7 Migů 21 a 5 miráží, tedy nikterak jednoznačné skóre. Izrael získal vzdušnou převahu především díky vyřazení arabských letišť, ne ve vzdušných soubojích. Co se týče údajných nulových ztrát F-15, jiné než izraelské (a samozřejmě americké) zdroje to vyvracejí, např. v říjnu 1983 měly být setřeleny 3 F-15 syrskými Migy-23, beze ztrát na druhé straně. Ohledně amerických úspěchů: Podívejme se např. do Clostermannovy knihy Velký cirkus (P. Clostermann, nejúspěšnější francouzský stíhač 2. světové s 33 sestřely). Např. kapitola Vylodění v Normandii: Při diskusích, které měly stanovit stav Luftwaffe se probíraly německé ztráty. Zatímco RAF s velmi přísným systémem ověřování úspěchů za období od 15.11.1943 do 15.4.1944 udává 878 sestřelů jistých a 102 pravděpodobných ve vzduchu a 77 protiletadlovým dělostřelectvem, americká 8. letecká armáda udává za stejné období 1835 sestřelů pro stíhače a dokonce 2223 pro střelce bombardérů. Jak píše Clostermann, "Angličané považují tyto cifry za směšné. Domnívají se, že americké zprávy, určené pro tisk, udávají tyto výsledky, aby zakryly obrovské ztráty amerického letectva v denních náletech, které už začínají americké veřejnosti zalézat za nehty. Ale RAF se rozhodně staví proti tomu, aby snad měla zakládat své bojové plány na fantastických údajích, určených k oklamání veřejného mínění." Clostermann též rozebírá systém ověřování sestřelů v RAF a USAAF s tím, že Američané něco jako potvrzený sestřel prakticky neznali. Ještě si dovolím odcitovat z kapitoly Nová fáze letecké války: "Na nás, kteří jsme byli s luftwaffe v denním styku oficiální optimismus amerických tiskových agentur působil jako červený šátek na krocana: čím více německých stíhačů Američané sestřelovali, tím více se jich hemžilo na obloze." Tolik tedy k ilustraci amerického postoje k vlastním úspěchům, který se nepochybně obdobně projevoval i v Tichomoří a stejně tak v dalších válkách. Také je zajímavé si všimnout, jak Clostermann píše o protivnících, samozřejmě že touží po vítězstvích, ale vždy je z jeho vyprávění cítit velký respekt k protivníkovi a nikdy se neuchyluje k namachrovaným komentářům některých Američanů, kteří jsou k vidění v seriálu. 2. série 3. díl: První z druhé série, který jsem viděl celý. Byl jsem zvědav, jak tohle téma zpracují. Dokonce to bylo i zajímavé, i když nic nového jsem se v podstatě nedozvěděl. ALE: bylo by hezké alespoň zmínit, že taranování jako bojový prostředek odkoukali Němci od Rusů. U nich šlo mimochodem o tradici spíš spojenou s carstvím než o sovětskou záležitost, první taran provedl již 26.8.1914 kapitán Nestěrov, který takto srazil rakouský průzkumný stroj. Za druhé světové pak je zaznamenáno kolem 850 taranů provedených sovětskými letci. Zajímavé je, že nadporučík Chlobystov je rekordmanem se čtyřmi tarany, z toho dvěma při jediném boji (8.4.1942 na americkém letounu P-40). Možné to bylo tak, že zkušený pilot nemusel vrážet celým strojem do nepřátelského letounu, ale mohl použít vrtuli ke zničení zpravidla směrovky nepřítele či křídla k vychýlení nepřátelského stroje (zvláště nad zemí). Podobnou techniku překlápění křídlem používali i Britové k vychylování střel V1 z dráhy. Ještě jedna poznámka k tomuto dílu: poněkud mě nadzvedla poznámka německého pilota o střílení spojenců po vyskočivších pilotech. Sice nevylučuju, že k tomu výjimečně ze strany spojenců nemohlo dojít, zato naprosto jistě vím, že Němci tuto zbabělou taktiku používali zcela běžně. Korea: K dosud přežívajícím představám o podobě vzdušné války nad Koreou silně doporučuju knihu Lovec sovětského stíhacího pilota S. M. Kramarenka s 13 sestřely v Koreji (a 2 samostatnými a 10 skupinovými ve 2. světové). Už jen pro tak diametrálně odlišnej přístup k věci, bez velkohubejch slov, bez machrování. Člověk se silnou osobností, kterej nemá něco takovýho zapotřebí. S klidem píše o tom, jak se někteří jeho bývalí nepřátelé stali po skončení studené války jeho přáteli. Píše také o tom, jak to skutečně se Sověty v Koreji bylo. Dosud šířená podání o tom, s jakou přesilou Američané vždy bojovali, tak lze odeslat do říše bajek. () (méně) (více)

Reklama

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Jako pro laika jednoznačným plusem animace a některé rozbory akcí, kdy je radost se na to koukat a získat i nějaké informace, aniž by vám bylo špatně, jak hnusně a lacině to vypadá. Rozhodně je také plusem, že velkou většinu popisování doprovází vzpomínkami a popisem děje samotní dosud živí aktéři. Potud jeden z nejlepších dokumentů, jelikož to ani není zrovna krátké a v každém díle se popíší cca tři akce. ~ Bohužel mi ale chybí trochu hlubší uvedení do děje a v případě soubojů v období WWII i uvedení do souvislostí. Vlastně mě dění mimo období WWI moc ani 2x nezajímalo - koukalo se na to dobře, ale nebylo to pro mě podstatné. Vybrat si ale moc nemůžete, protože nějakého trotla napadla skvělá myšlenka, rozházet ty díly naprosto nechronologicky. Takže jeden díl se týká období WWI, pak je Vietnam, pak Korea, pak WWII, pak Studená válka, pak zas WWI, pak Vietnam, pak se do toho mrskne Izrael... A to ještě některé díly vlastně ani nejsou moc o leteckých soubojích jako o soubojích bitevních lodí (Yamato, Bismarck), což jsem taky nepochopil. co mě taky štvalo bylo neustálé opakování již řečeného po každé přestávce, zjevně reklamní, ála "před chvílí jsme mluvili o..." a že tam těch přestávek asi bylo. Tohle ten dokument dost shazovalo, škoda. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Stíhači jsou skvělým dokumentem o bojových pilotech. V jednotlivých dílech se můžeme podívat na všechna možná bojiště od druhé světové přes Koreu a Vietnam nad Izrael. Animace jsou na velmi vysoké úrovni a není jim co vytknout. HD je opravdu High Definition :-). Blýskající se trupy letounů ve slunci byly prakticky nerozeznatelné od reálu. Jen při záběrech na piloty a případně členy osádek prozradily ruku grafika animátora. Dokument doprovází komentáře pilotů kteří se bitev účastnili či historiků, kteří divákovi neznalého tématu podávají doplňující informace. Stejně jako u Tankových bitev což je obdobný seroš odehrávající se však na zemi na tankových pásech, mi tu vadilo velké množství předělů určeno evidetně pro případné reklamní bloky a s tím spjaté mentorování předchozího děje. Možná, že Amík koukající na nabízenou čoko tyčinku či super dietní nápoj během 5 minut zapomene děj dokumentu na který koukal, Evropan však ne a tak ty opáčka dějů a animací našince prudí. To je tak jediná vážnější výtka. Tu výraznou patriotickou notu u dílů o amerických pilotech odpouštím. Každý by se bil v prsa s hrdostí za své hochy. Mimichodem já to u našich chlapců co létali v RAF dělám neustále! . Vlastně ještě jednu zásadní připomínku mám. Proč a teď budu sprostý - sakra německé letouny nemají na ocasech svastiku? Co je to teď za přiblblou módu? Jestli tak, tak pojďmě ruskou techniku zobrazovat bez rudých hvězd... Vždyť to je symbol ideologie, která na světě zabila ještě více lidí než Němci. Ale to ne. Jsou to vítězové. Já se nehlásím k nacistické ideologii ani k nacistickým symbolům. Ale doprdele když už dělám dokument o letadlech druhé světové, kde zobrazuji německé stroje, zobrazím je dle historické skutečnosti. A skutečnost je, že každý německý letoun měl na ocasu hákový kříž. Tahle podělanost (a to se týká i leteckého modelářství) kdy jsou svastiky záměrně vynechávány nebo jsou místo nich v těch horších případech kresleny na ocas černo-bílé kříže mi fakt vadí. To je jak točit dokument o komunismu a vynechat v něm srp a kladivo. Z dokumentu mně osobně nejvíce sedly díly věnované těžkým bombardérům. Jak jinak :-). I přes drobné nešvary dokument nemá konkurenci a u mne je to za 4 hvězdy. * * * * ()

Gediman 

všechny recenze uživatele

Pěkné CGI letecké souboje s efektem kamery alá Battlestar Galactica. To je asi tak vše pozitivní. Následují negativa: simulace jsou po chvíli poněkud nudné, někdy také špatně sestříhané (např. v jednom záběru stíhačka odpálí všechny rakety, v dalším je ale zase má, a v dalším už zase ne), zcela z pohledu Američanů - piloti při svých popisech neustále machrují a dělají si z nepřítele srandu, navíc polovina historek co tam napovídají se dá jen těžko dokázat (u většiny např. byli jen oni sami, takže žádní svědci) a někdy vypadá dost absurdně. Dokonce tam ani nejsou příliš vidět sestřely amerických letounů, ačkoliv sem tam se o nich okrajově zmíní. Takhle to prostě vypadá, že Američané všechny nepřátele kosili jak piloti X-Wingů TIE Fightery. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • K seriálu byla vytvořena i počítačová hra s názvem "Dogfights: The Game", jejíž obsah je se seriálem úzce spjat. (Terva)

Reklama

Reklama