Reklama

Reklama

Drahý strýčku Hitlere

  • Česko Milý strýčku Hitlere (více)
Německo, 2010, 48 min

Režie:

Michael Kloft

Hrají:

Adolf Hitler (a.z.)

Obsahy(1)

Více než kterékoli jiné historické dokumenty jsou to právě osobní dopisy psané lidmi "jejich" diktátorovi, jež nabízejí nejintimnější pohled na dějiny Třetí říše. Nedávno byl nalezen poklad obsahující na sto tisíc takových dopisů. Byl ukryt v jednom moskevském archivu a dopisy psané Vůdci tak zůstaly zapomenuty dlouhých šedesát let. Do Moskvy je ze soukromých prostor Hitlerova kancléřství přivezla v roce 1945 tzv. trofejní komise a od té doby ležely bez povšimnutí ve sklepení budovy archivu. Necenzurovaný obsah těchto dopisů odhaluje skutečné pocity lidí v období nacismu: jedná se osobní zpověď jejich pisatelů, v níž zvěčnili své naděje, touhy, obavy, v níž slibovali lásku a věrnost Vůdci, blahopřáli mu k jeho narozeninám, v níž se k němu obraceli s prosbami, ale i s protesty. Tyto dopisy odrážejí jako seismograf změnu nálad v nacistickém Německu a poskytují obraz německého ducha v období od roku 1933 do roku 1945. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Zik2 

všechny recenze uživatele

Souhlasím s Akym - konečně něco originálního. Dopisy dětí s vymytými hlavičkami, fanatických matek z Krušných hor, které pletou Vůdci ponožky za „osvobození“ Sudet, nebo Židů, kteří obdivují Vůdcovu politiku, až na ten „malý problém“ se vztahem k nim, jsou mnohem působivější než donekonečna omílané výčty událostí typu „1. září - napadení Polska“ anebo fetišistické rozbory válečných operací v Ardenách nebo Tichomoří. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Střípky drobných osobních historií na pozadí té velké, strašlivé, kterou známe ze školy. Jenomže právě proto, že je vnímáná jako dějinný fakt, nejsou zřetelné osudy jednotlivých lidí. Tady několik z nich vystoupilo do popředí, v krátkých emocionálních úryvcích. Divák se o nich nedozví víc, než je v jediném kousku jejich dopisu. Což někdy zamrzí, na druhou stranu to ale vystihuje pocit zmaru z války, kdy jednotliví lidé splývají v masu, ať už nekriticky nadšenou, zoufalou nebo obětovanou. _____ Posun ve vyznění vybraných dopisů - od adorace až po zatracení - odpovídá průběhu historických událostí vnímaných zpětně. Zajímalo by mne, jestli by z těch dopisů šlo sestavit i pásmo, které by se emocionálně rozcházelo s postupem Hitlerova triumfu i pádu, jak ho vidíme dnes. ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Trošku jiné zpracování dokumentu, než na které jsem zvyklý. V podstatě je dokument založena na předčítání dopisů adresovaným Hitlerovi s doprovodnými dobovými záběry, které ještě zvýrazňují tehdejší hrůzostrašnou dobu. Můžeme zde sledovat naprosto fanatické německé obyvatelstvo, které ve svém vůdci vidí obrovskou naději a ikonu. Dokument právě díky své vysoké autentičnosti nám naprosto ojediněle odhaluje tehdejší morálku německého obyvatelstva. Mně se to líbilo. Lepší * * * ()

Ještěřák 

všechny recenze uživatele

Vážený a milý Vůdče, mám nápad jak vyhrát válku. Stačí k tomu prostěradlo a jemný písek, myslím, že je to zrealizovatelné. Mein Führer, zatímco jste osvobodil Sudety, ušila jsem vám ponožky. Hey, Führer, pusťte "fau cvaj" na ta židovská sršní hnízda! Hitlere, Hitlere, chci s tebou mít árijské dítě. Vůdče, jsem sice židovka, ale přísahám, že mé smýšlení je německé. Hitleřisko jedno, naval mi tátu... Přes perly tyto a jiné je to strašně rutinní, nepřekvapivý, uondaný dokument, k němuž běží dobové obrázky, sem tam obarvené jako ty nejkrásnější kartinki z Rus. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Výborné téma, nenápadité zpracování. 1) 49letý specialista na dokumenty o nacistech (aktuálně přes 20 filmů vč. známých filmů Třetí říše v barvě nebo Televize pod hákovým křížem) Michael Kloft nabízí v tomto ilustrovaném výběru z dopisů Hitlerovi přesně to, co lze očekávat - směs bezbřehé naivity (například dopisy Židů) a fanatismu (žena nabízející se jako matka Hitlerova dítěte nebo muž, který nabízí své oko Ducemu). Až posud je vše v pořádku. 2) Pocit jisté vypočítavosti až falešnosti vyplývá z předčítání dopisů, které je vhodné spíš pro rozhlas (film vznikl na základě knihy Henrika Eberleho "Dopisy Hitlerovi"), než pro film. Z výběru je příliš cítit záměr. Zcela chybí kontrast mezi mluvenou (čtenou) složkou filmu a dokumentárními záběry (filmové šoty, mnohé chronicky známé, slouží jako nepříliš výmluvné ilustrace). Z celého díla na dálku čpí snaha o pedagogické působení, která svou prvoplánovostí a primitivismem znevěrohodňuje vyznění snímku, z něhož tak vznikla jakási pedagogicky průhledná a dosti nudná výpověď. 3) V této souvislosti si vzpomínám na fantastický krátký film o židovských transportech z Terezína (bohužel nevím, jestli se stále v památníku promítá, ani si nepamatuji autory). Film byl vlastně nekomentovaný nacistický propagační snímek o spokojeném životě Židů v terezínském ghettu několikrát proložený čteným seznamem lidí, odeslaných do transportu příslušného čísla s počtem odchozích a počtem přeživších. K tématu jsem dosud neviděl nic působivějšího. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama