poster

Pod sluncem tma

  • slovenský

    Pod slnkom tma

    (festivalový název)
  • anglický

    Solar Eclipse

Dokumentární

Česko, 2011, 81 min

Režie:

Martin Mareček

Scénář:

Martin Mareček

Kamera:

Jiří Málek

Producenti:

Tereza Horská

Střih:

Martin Mareček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Mylouch
    ****

    Špička mezi českými dokumenty - minimálními prostředky za co nejvyšší výpovědní hodnotu. Pozadí rozvojové pomoci vlídně ale bez příkras v case-study obrázcích. Silný základ pro výuku na školách i pro zpětnou vazbu státních i nestátních aktérů, která ve světě ritualizovaných projektů chybí a chybět ještě dlouho bude. Slunce-voda-škola...tma. 4-5*(7.4.2014)

  • Illioplius
    **

    Neviem, či to pán Mareček myslel vážne, keď po premietnutí tohto dokumentu povedal, že mu dvaja hlavní hrdinovia – elektrikári prišli zaujímaví. Možno mal na mysli to zapravené tričko v kraťasoch toho mladšieho z dvojice. Alebo jeho neustále frflanie, nadávanie a sťažovanie sa na celý svet? A ten druhý – starší – bol pre zmenu úplne nevýrazný. Ono to celé bolo prednostne zamerané na technické veci súvisiace so systémom slúžiacim na premieňanie slnečných lúčov na elektrinu. No zároveň sa to snažilo vyzerať aj ako akási kultúrna výpoveď, no na to tento dokument skrátka nemal kapacitu. Myslím si, že sa mal zamerať buď viac na technickú stránku veci, teda jasne a zrozumiteľne divákom objasniť, ako systém fungoval a ako ho Zambijčania pokazili, alebo sa pozrieť na africký spôsob organizácie vecí, teda na ich „mentalitu“. Oboje však bolo vykonané polovičato a mne osobne tento dokument takmer nič nedal.(26.11.2011)

  • CheGuevara
    *****

    Martin Mareček upustil "ich formu" a nenápadně se přesunul za kameru. Zatímco v Auto*matu byl hlavní postavou, aniž by však svým egem převálcoval film samotný, tak tentokrát se v záběru mihne jen jedinkrát, a to očividně omylem. To na samotném sdělení neubírá, ale naopak Mareček nechává volné pole pro dvojici českých elektroinstalatérů. Pod sluncem tma tak není dokumentem o Africe, ale o Evropanech v ní. Konfrontuje myšlení diváků s africkými reáliemi přičemž potutelně ukazuje nepopulární přístupy k rozvojovému aktivismu. To, co na Marečkovi obdivuju, je naprosto pokora ke svému tématu, kterému pokaždé přizpůsobí i svůj dokumentární styl.(31.10.2011)

  • czejny
    ****

    To sinp: Martin Mareček v Africe, tentokráte jenom za kamerou. Dokumentarista si nevybírá nijak komplikované téma, naopak jeho sdělení je nadmíru jasné. K velké srozumitelnosti přispívá i fakt, že dokumentuje pouze závěrečnou cestu dvou českých "elektrikářů" a ne celý proces. Skrze jejich příběh nepřicházíme na mnoho nových myšlenek, spíše nás tvůrce utvrzuje v tom, co jsme již nějaký ten pátek tušili. Dodávat do zemí třetího světa nové technologie bez toho, aniž by tamní společnost byla na tyto změny připravena, nemá smysl. Plusové body tedy především za velmi srozumitelné podání a velmi kvalitní obrazové zpracování. Před tím, než úplně zavrhneme pomoc rozvojovým zemím, zbývá už jen podívat se, zda se s podobným osudem setkávají i další projekty v zemích třetího světa...(4.5.2013)

  • Autogram
    ****

    Trampoty dvoch českých elektrikárov, ktorí prinášajú svetlo do africkej noci. Solárny systém, ktorý nainštalovali pred rokmi bol dômyselný, ale ešte "dômyselnejšie" boli úpravy miestnych, ktoré ho doviedli do žalostého stavu. A tak bojujú s technickymi problémami a ešte viac s ľudským faktorom, ktorý to všetko dopustil. Africká mentalita je aj u vedenia obce taká, že ochotne nastavia ruku, ale postarať sa o veci hoci len organizačne je takmer nemožné. U dvoch chlapíkov obdivujem aj napriek nadávaniu ich božský kľud, s akým všetko prijímajú, asi po rokoch vedia, čo znamená This is Africa. Dokument mi dal všetko vo forme, ako som očakával, žiadne hovoriace hlavy a celkovo žiadne komentáre mimo tých autentických.(24.11.2015)

  • - Film získal roku 2012 cenu Asociace českých filmových klubů na festivalu českých filmů Finále v Plzni v kategorii nejlepší dokumentární film. (JoranProvenzano)

  • - Film získal cenu České filmové kritiky pro nejlepší dokumentární film roku 2011 (Terva)

  • - V roce 2011 zvítězil film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v kategoriích nejlepší český dokumentární film a nejlepší celovečerní dokument. Na festivalu získal také Cenu díváků. (Tom_Lachtan)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace