poster

Pod sluncem tma

  • slovenský

    Pod slnkom tma

    (festivalový název)
  • anglický

    Solar Eclipse

Dokumentární

Česko, 2011, 81 min

Režie:

Martin Mareček

Scénář:

Martin Mareček

Kamera:

Jiří Málek

Producenti:

Tereza Horská

Střih:

Martin Mareček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • P. J. D.
    ***

    Dokument má bezpochyby jakési sdělení a myšlenku. Ta je však z pouhého sledování poněkud obtížnější na pochopení. Pakliže by si člověk nepřečetl popis přímo k tomuto dokumentu, byl by hozen jako neplavec do širého oceánu. Dokumentu chybí určitá narace. Vypravěč by tu bodl jako sůl. Alespoň jakési krátké textové informace, či úvody, které by mnohé předem objasnili. Avšak nic. Problém jsem měl i u ozvučení. Jak v televizi, tak i při pokusu sledovat na internetu. Hudební podkres by tu bodl téže, avšak nemyslím si, že by byl čímsi naprosto nezbytným. Také mi tu chybělo jakési srovnání, či snímky toho, jak to v dané škole vypadalo předtím – alespoň z fotek. Cílená a finální podoba po rekonstrukci však na tom téže nebyla o moc lépe, neboť se zachytilo jen pramálo. Tyto informace jsou přitom pro onen dokument klíčové, neboť o to v něm přeci šlo. Ač byly zachyceny podmínky, ale i určité pasáže oprav, pro výsledný dojem to bylo poněkud málo. Divák si sice obrázek o daném prostředí udělá, avšak tím to končí. Hádám, že dokument samotný asi vznikal jako vedlejší produkt a jako cosi nízkonákladového. Nicméně i za málo peněz se dá natočit mnohem a mnohem více (a především i daleko lépe). Takhle za 3 hvězdičky.(8.10.2016)

  • dita.krizova
    ***

    Když nám ve škole oznámili, že půjdeme na dokument o Africe, chytala jsem se za čelo. (Nenávidím dokumenty!) Natočit dokument o českých elektrikářích v Africe chtělo rozhodně hodně odvahy, ovšem kromě vtipných a především sprostých poznámek pana Tomáše na tom nebylo nic moc zajímavého. Jenom tam jezdili a opravovali solární systém, pak koupili součátky a zase opravovali. Jediné co jsem si díky tomu uvědomila bylo, že Afričané zbytečně plýtvají podporu od našeho státu (kdo viděl pochopí - mám na mysli zástupce ředitele) Bylo to lepší než vyučování, ale trošku mě to zklamalo. A když přišlo na následnou diskuzi, pan Tomáš nebyl tak vtipný jako na plátně.(13.4.2012)

  • HanaM.
    *****

    Krásný, prostý dokument, ukazující (podle mého) spravedlivě "nasrané" české elektrikáře, kteří se vracejí do africké osady, kde před pár lety dělali elektřinu ve škole a nemocnici, teď je však skoro všechno zničeno různými úpravnými zásahy Zambijců. Dost mne překvapila problematika afrického plýtvání - vody je sice málo, ale kohoutek nejde pořádně zavřít a nádrž na vodu se udělala větší, i když ji systém nemůže stačit...Jak uvažuje jeden z mužů, tito Zambijci mají možná negativní postoj k šetření, jelikož, kdo je chudý má šetřit, a oni přece tak chudí nejsou...Krásné setkání dvou kultur z niž jedna elektřinu bere jako dar, který si můžou upravit podle své logiky a tedy pravděpodobně zničit a ta druhá, která pomalu vzdává pokusy jim něco vysvětlovat a hlavně spoléhá na svůj humor a brblání.(9.3.2012)

  • Mylouch
    ****

    Špička mezi českými dokumenty - minimálními prostředky za co nejvyšší výpovědní hodnotu. Pozadí rozvojové pomoci vlídně ale bez příkras v case-study obrázcích. Silný základ pro výuku na školách i pro zpětnou vazbu státních i nestátních aktérů, která ve světě ritualizovaných projektů chybí a chybět ještě dlouho bude. Slunce-voda-škola...tma. 4-5*(7.4.2014)

  • CheGuevara
    *****

    Martin Mareček upustil "ich formu" a nenápadně se přesunul za kameru. Zatímco v Auto*matu byl hlavní postavou, aniž by však svým egem převálcoval film samotný, tak tentokrát se v záběru mihne jen jedinkrát, a to očividně omylem. To na samotném sdělení neubírá, ale naopak Mareček nechává volné pole pro dvojici českých elektroinstalatérů. Pod sluncem tma tak není dokumentem o Africe, ale o Evropanech v ní. Konfrontuje myšlení diváků s africkými reáliemi přičemž potutelně ukazuje nepopulární přístupy k rozvojovému aktivismu. To, co na Marečkovi obdivuju, je naprosto pokora ke svému tématu, kterému pokaždé přizpůsobí i svůj dokumentární styl.(31.10.2011)

  • - V roce 2011 zvítězil film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v kategoriích nejlepší český dokumentární film a nejlepší celovečerní dokument. Na festivalu získal také Cenu díváků. (Tom_Lachtan)

  • - Film získal cenu České filmové kritiky pro nejlepší dokumentární film roku 2011 (Terva)

  • - Jde o první český film natočený fotoaparátem. [Zdroj: deník Metro] (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace