poster

Pod sluncem tma

  • slovenský

    Pod slnkom tma

    (festivalový název)
  • anglický

    Solar Eclipse

Dokumentární

Česko, 2011, 81 min

Režie:

Martin Mareček

Scénář:

Martin Mareček

Kamera:

Jiří Málek

Producenti:

Tereza Horská

Střih:

Martin Mareček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • czejny
    ****

    To sinp: Martin Mareček v Africe, tentokráte jenom za kamerou. Dokumentarista si nevybírá nijak komplikované téma, naopak jeho sdělení je nadmíru jasné. K velké srozumitelnosti přispívá i fakt, že dokumentuje pouze závěrečnou cestu dvou českých "elektrikářů" a ne celý proces. Skrze jejich příběh nepřicházíme na mnoho nových myšlenek, spíše nás tvůrce utvrzuje v tom, co jsme již nějaký ten pátek tušili. Dodávat do zemí třetího světa nové technologie bez toho, aniž by tamní společnost byla na tyto změny připravena, nemá smysl. Plusové body tedy především za velmi srozumitelné podání a velmi kvalitní obrazové zpracování. Před tím, než úplně zavrhneme pomoc rozvojovým zemím, zbývá už jen podívat se, zda se s podobným osudem setkávají i další projekty v zemích třetího světa...(4.5.2013)

  • Illioplius
    **

    Neviem, či to pán Mareček myslel vážne, keď po premietnutí tohto dokumentu povedal, že mu dvaja hlavní hrdinovia – elektrikári prišli zaujímaví. Možno mal na mysli to zapravené tričko v kraťasoch toho mladšieho z dvojice. Alebo jeho neustále frflanie, nadávanie a sťažovanie sa na celý svet? A ten druhý – starší – bol pre zmenu úplne nevýrazný. Ono to celé bolo prednostne zamerané na technické veci súvisiace so systémom slúžiacim na premieňanie slnečných lúčov na elektrinu. No zároveň sa to snažilo vyzerať aj ako akási kultúrna výpoveď, no na to tento dokument skrátka nemal kapacitu. Myslím si, že sa mal zamerať buď viac na technickú stránku veci, teda jasne a zrozumiteľne divákom objasniť, ako systém fungoval a ako ho Zambijčania pokazili, alebo sa pozrieť na africký spôsob organizácie vecí, teda na ich „mentalitu“. Oboje však bolo vykonané polovičato a mne osobne tento dokument takmer nič nedal.(26.11.2011)

  • CiTrus007
    *****

    Dávám 5 hvězdiček hlavně za nápad, za kameru a za poselství celého filmu. Ten opravdu přibližuje aktuální problematiku evropského a afrického přístupu k řešení různých provozních problémů. Do toho se ještě mixují typicky české prvky humoru zodpovědných expertů, kteří jsou konfrontováni především s africkým ledabylým naturelem, závislostí na zahraniční pomoci a stagnací ve vývoji. Řekl bych, že film rozhodně stojí za to zhlédnout už jenom kvůli pochopení situace a postavení lidí v Africe. [MFFKV 11](6.7.2011)

  • Morien
    ***

    Tak trochu se divím, proč si filmoví kritici víc považují Marečka než Klusáka, když Klusák je očividně lepší filmař (a režisér). Ale to byla jen troška kontroverzní subjektivity na úvod. A dále bude následovat kontroverzní subjektivita jako samotné tělo komentáře. Pod sluncem tma disponuje zajímavým tématem a pro mě už ne tak zajímavým režisérským přístupem. Tím, že režisér zneviditelněl a vše zůstává na postavách, které chodí, opravují věci a říkají neustále docela podobné věci, pro mě film dost strádá ve věci napětí a udržení pozornosti, ačkoliv učebnicové dramaturgické body zvratu jsou na místech, kde mají být. Některé promluvy se stejným obsahem ve filmu zaznívají opakovaně a i situace se ve své podstatě dost opakují, hlavně ze začátku. Mým výsledným soudem tedy je, že to, co jsem viděla, není dostatečně potentní materiál na celovečerák. Kdyby byl film tak o třetinu kratší, tak budu tetelení se blahem mnohem blíž než teď. Moje mírné zklamání je také způsobeno tím, že jsem film viděla delší dobu po premiéře ve chvíli, kdy obdržel všechny ty krásné ceny a byl vychválen až do mezinárodních nebes. Očekávala jsem pecku, ale teď mám dojem, že jsem viděla jiné dokumenty lépe filmařsky zpracované.(15.7.2012)

  • P. J. D.
    ***

    Dokument má bezpochyby jakési sdělení a myšlenku. Ta je však z pouhého sledování poněkud obtížnější na pochopení. Pakliže by si člověk nepřečetl popis přímo k tomuto dokumentu, byl by hozen jako neplavec do širého oceánu. Dokumentu chybí určitá narace. Vypravěč by tu bodl jako sůl. Alespoň jakési krátké textové informace, či úvody, které by mnohé předem objasnili. Avšak nic. Problém jsem měl i u ozvučení. Jak v televizi, tak i při pokusu sledovat na internetu. Hudební podkres by tu bodl téže, avšak nemyslím si, že by byl čímsi naprosto nezbytným. Také mi tu chybělo jakési srovnání, či snímky toho, jak to v dané škole vypadalo předtím – alespoň z fotek. Cílená a finální podoba po rekonstrukci však na tom téže nebyla o moc lépe, neboť se zachytilo jen pramálo. Tyto informace jsou přitom pro onen dokument klíčové, neboť o to v něm přeci šlo. Ač byly zachyceny podmínky, ale i určité pasáže oprav, pro výsledný dojem to bylo poněkud málo. Divák si sice obrázek o daném prostředí udělá, avšak tím to končí. Hádám, že dokument samotný asi vznikal jako vedlejší produkt a jako cosi nízkonákladového. Nicméně i za málo peněz se dá natočit mnohem a mnohem více (a především i daleko lépe). Takhle za 3 hvězdičky.(8.10.2016)

  • - Film získal roku 2012 cenu Asociace českých filmových klubů na festivalu českých filmů Finále v Plzni v kategorii nejlepší dokumentární film. (JoranProvenzano)

  • - Film získal cenu České filmové kritiky pro nejlepší dokumentární film roku 2011 (Terva)

  • - V roce 2011 zvítězil film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v kategoriích nejlepší český dokumentární film a nejlepší celovečerní dokument. Na festivalu získal také Cenu díváků. (Tom_Lachtan)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace