poster

Barfi (festivalový název)

  • Indie

    Barfi!

  • Indie

    Barfee

Komedie / Drama / Romantický

Indie, 2012, 150 min

  • Sandiego
    ****

    Barfi je dalším dokladem toho, že Bollywood není jen do sebe uzavřená filmová enkláva zcela podřízená indické kultuře a stamilionovému, z velké části negramotnému publiku. Čím dál častěji se objevují snímky, které čerpají z hollywoodských vzorů a otevírají se tak západnímu publiku, pro nějž jsou srozumitelné i snesitelné. Méně často se v dílech odráží evropská filmová tradice následující stopy Sathádžída Ráje. V Barfim se podařilo poměrně úspěšně spojit obě linie - vědomě čerpá ze stále úspěšné a celosvětově přejaté šarmantně-pitoreskní linie započaté Jean-Pierrem Jeunetem a tu obohacuje o smršť gagů němé americké grotesky i o postupy klasického melodramatu. Vše je doplněno pestrobarevným vizuálním ohňostrojem a žánrovou hybridností, v nichž se země vzniku rozhodně nezapře. Příběh hluchoněmé čisté duše, její nešťastné lásky a nalezení citové jistoty a upřímnosti u autistické dívky, zasazený do malebného "mezinárodního" prostředí Darjeelingu, je od prvních záběrů okouzlující, nápaditý a velmi dynamický. Chaplinovská hlavní postava, neustále se pohybující na hranici životního elánu a jímavé sentimentality v Kapoorově vyjimečném hereckém podání jednoduše fascinuje. Když se k ní v reminiscenci na slavného Kida přidá rovnocený partner v podobě mentálně zaostalé dívky, dávající v řadě momentů vzpomenout na legendární Gelsominu ze Silnice, člověk ztrácí odstup úplně a je schopen snímku leccos opustit. Miss World Priyanka Chopra zde předvádí výjimečný herecký výkon, když ve svých třiceti letech zcela autenticky ztvárňuje nezletilou dívku, která nikdy nepřestane být bezbranným dítětem. Pomineme-li ale velmi silnou hereckou složku a neustále přítomný podmanivý esprit, vyjeví se řada problematických bodů. Stopáž je vzhledem k jednoduchosti příběhu natažena, čemuž přispívá komplikovaná narativní výstavba, která vyznívá spíše samoúčelně, i když se v ní rodí jisté napětí a zvyšuje závěrečné emoce. Vyprávění je nevyvážené v tom, že je slepencem tří žánrově i náladově odlišných příběhů - magické romance s hořkým koncem, jímavého dramatu o spříznění dvou osamělých duší a temnějšího detektivního příběhu s vyšetřováním podivného zločinu. Když k tomuto hybridu přičteme ještě nepřeberné množství komických vsuvek, mnohdy přímo kopírujících slavné groteskové scény (Barfi probouzející se na klíně sochy v okamžiku, kdy je veřejně odhalována) a honičky, nenapadne nás nic jiného, než představa přeplácaného dortu. Naštěstí se režií daří roztříštěnost celku dostatečně zahladit, dát snímku přirozené plynutí, jednotlivé žánrové linie zařadit do souvislého a přehledného celku s jasným směřováním. Všechny narativní rozpory nachází jakési "smíření" ve vrcholně sentimentálním závěru "po mnoha letech", kterému se podaří vyždímat emoce do naprostého sucha. Poté, co divák v rozmáchlém příběhu s postavami prožil, však tento vrchol přináší jakési zadostiučinění. Navíc v rámci chaplinovské tradice a krystalicky čistých žánrových modelů (které i přes smíšení neopouštějí své hranice) nemá smysl jej odmítat. Indická kinematografie má svá specifika a to, co je již v západní kinematografii překonané či nemístné, zde přetrvává v původní síle a čistotě. A právě v tomto "přežívání" lze v současné postmoderní době vnímat nezvratné hodnoty, které by bylo škoda nechat vymizet. (Cinema Mundi 2013)(3.3.2013)

  • rikitiki
    ****

    Film se vyznačuje líbeznými záběry na čajovou krajinu doprovázenými líbivou hudbou, která se ale opakuje, až omrzí. Výborně autoři využili Barfiho hluchotu, když divákovi i ostatním postavám je jasné, že se něco děje, ale Barfi neslyší ani, když se mu nějaké drama odehrává přímo za zády. Skvělým nápadem bylo vrátit se v některých částech snímku do grotesky, kterážto taky byla němá, a Barfiho blbnutí opravdu baví. Třeba fígl, jak utéct policii za pomoci zrcadla, je brilantní. Film si vystačí bez dialogů v dlouhých sekvencích, i v těch, které nejsou groteskní, a funguje neskutečně skvěle. --- Něžně dojímavý je postupně rostoucí cit mezi hluchoněmým mladíkem a mentálně postiženou dívkou. ______ Na škodu byla přílišná stopáž snímku, podivné přeskakování v čase, které je nepřehledné a taky zamotaná až chaotická zápletka s několikanásobným únosem. /27. 7. 2017/(27.7.2017)

  • Niktorius
    **

    Vizuálně asi nejkrásnější indický film tohoto roku. Zatímco ve svém předchozím (a výborném) snímku Kites odkazoval Anurag Basu na žánry amerického filmu, v Barfim! se otevřeně hlásí k tradici němých grotesek (Ranbir Kapoor se svým nalíčením a hereckým projevem stylizuje do podoby svého dědečka, významného bollywoodského filmaře Raje Kapoora, který se inspiroval Charliem Chaplinem) a k francouzskému hnutí Cinéma du look, tudíž je na filmu odehrávající se v koloniálním prostředí Dárdžílingu a Kalkaty zřetelný evropský otisk. Jestliže si malebná mizanscéna a působivé tělesné herectví všech hlavních postav zaslouží ocenění, syžet vyprávěný třemi různými vypravěči v několika časových rovinách už mnoho uspokojení nepřináší a přes zahrnutí několika potencionálně vypjatých situací mu schází dramatické napětí. Barfiho úspěch u indických diváků se tedy nejspíš odvíjí od jeho technických kvalit a skutečnosti, že se vymyká tuctové bollywoodské produkci; na oscarové soutěži, kam byl letos vyslán, však nejspíš příliš nezazáří. ____Vlastně bych řekl, že Barfi! je takový indický Pan Nikdo: byť nejde o sci-fi, je to film obdařený malebnou vizualitou, který se tváří, že sděluje vznešené pravdy o životě, ale přitom je strašlivě banální a stojí vlastně jen na řetězení "originálních" nápadů vykradených z jiných děl.(15.11.2012)

  • dopitak
    ****

    Indie letos do oscarového (textový editor zarputile přepisuje na ovarového) klání vyslala „Bollywood“. V hlavní roli Priyanka Chopra, a… dál zajisté nemusíme pokračovat. Chcete-li čistoskvoucí záběr, pusťte si film z Bombaje. Podmanivá hudba, nádherné tváře, srdcervoucí lovestory, trocha duhy a několik záběrů ve slunečním svitu, nikde ani smítko. Otravná stopáž. Takhle to v Bollywoodu bylo a bude. A tentokrát i groteska. kult pro Cinema Mundi, 2013.(3.3.2013)

  • Remini
    ***

    Šarmantný filmík. Naozaj sa vymyká zo zaužitého 'bollywoodskeho' vzorca, ale to sa v posledných mesiacoch (rokoch?) stáva čoraz častejšie. Osobne ma najviac zaujali lokácie a použitie hudby. Francúzské melódie som privítala rovnako ako westernovské bgm v Dabanggu :) Krásne herecké výkony od hlavnej trojice, najmä Ranbir a Priyanka boli fantastickí. Prvá polovica filmu ale nie je v súznení s druhou. Okrem častej "inšpirácie" inými filmami sa režisér asi nevedel rozhodnúť, ktorú z načatých tém má dotiahnuť do konca. V konečnom dôsledku pôsobí film nezosúladene a mierne chaoticky., prelínanie časových línií bolo úplne zbytočné. Váhala som medzi 3-4 hviezdičkami, ale keďže na mňa nemal skoro žiadny citový dopad, prikláňam sa k nižšiemu hodnoteniu. Neviem, možno som mala príliš veľké očakávania...(15.11.2012)

  • - Ranbir Kapoor, ktorý stvárnil hlavnú postavu, bol prvou a zároveň jedinou voľbou pre rolu Murphyho - Barfiho. (MikaelSVK)

  • - Než film začne, je možné počuť hlas hluchonemej hlavnej postavy, herca Ranbira Kapoora, a to počas varovania o škodlivosti fajčenia a tabaku. (MikaelSVK)

  • - Väčšina z popredných herečiek Bollywoodu odmietla vedľajšiu úlohu Shruti Ghoshovej, až sa po dlhých vyjednávaniach dospelo k herečke menom Ileana D'Cruz. (MikaelSVK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace