poster

Barfi (festivalový název)

  • Indie

    Barfi!

  • Indie

    Barfee

  • Indie

    बर्फी!

Komedie / Drama / Romantický

Indie, 2012, 150 min

  • ScarPoul
    *****

    Veľmi krásny film. Už len fakt, že sa inšpiroval tými najzaujímavejšími komikmi v histórií ako je Chaplin, Keaton, robia z Barfiho poctu a zároveň samostatne fungujúci film. Komická rovina funguje na výbornú. Temnejšia zápletka tiež. A čo je pre mňa rozhodne najväčším plusom je krásne rozvinutý vzťah medzi Barfim a dvoma herečkami Priyankou a Ileanou. Obidve čarovné a skvele fungujúce v nádhernom prostredí Kalkaty a Darjeelingu. Film mi učaroval a pobavil tým najlepším spôsobom. Síce som sa musel pousmiať nad miernym vykrádaním - scéna s klincom na ceste je rovnaká ako v Kitanovom Kikujirovi, ale inak je to film ktorý pohladí srdce a dušu. A o to predsa v Bollywoodskych filmoch ide. Jedna z najlepších ukážok toho ako sa to má robiť.(3.11.2013)

  • Sandiego
    ****

    Barfi je dalším dokladem toho, že Bollywood není jen do sebe uzavřená filmová enkláva zcela podřízená indické kultuře a stamilionovému, z velké části negramotnému publiku. Čím dál častěji se objevují snímky, které čerpají z hollywoodských vzorů a otevírají se tak západnímu publiku, pro nějž jsou srozumitelné i snesitelné. Méně často se v dílech odráží evropská filmová tradice následující stopy Sathádžída Ráje. V Barfim se podařilo poměrně úspěšně spojit obě linie - vědomě čerpá ze stále úspěšné a celosvětově přejaté šarmantně-pitoreskní linie započaté Jean-Pierrem Jeunetem a tu obohacuje o smršť gagů němé americké grotesky i o postupy klasického melodramatu. Vše je doplněno pestrobarevným vizuálním ohňostrojem a žánrovou hybridností, v nichž se země vzniku rozhodně nezapře. Příběh hluchoněmé čisté duše, její nešťastné lásky a nalezení citové jistoty a upřímnosti u autistické dívky, zasazený do malebného "mezinárodního" prostředí Darjeelingu, je od prvních záběrů okouzlující, nápaditý a velmi dynamický. Chaplinovská hlavní postava, neustále se pohybující na hranici životního elánu a jímavé sentimentality v Kapoorově vyjimečném hereckém podání jednoduše fascinuje. Když se k ní v reminiscenci na slavného Kida přidá rovnocený partner v podobě mentálně zaostalé dívky, dávající v řadě momentů vzpomenout na legendární Gelsominu ze Silnice, člověk ztrácí odstup úplně a je schopen snímku leccos opustit. Miss World Priyanka Chopra zde předvádí výjimečný herecký výkon, když ve svých třiceti letech zcela autenticky ztvárňuje nezletilou dívku, která nikdy nepřestane být bezbranným dítětem. Pomineme-li ale velmi silnou hereckou složku a neustále přítomný podmanivý esprit, vyjeví se řada problematických bodů. Stopáž je vzhledem k jednoduchosti příběhu natažena, čemuž přispívá komplikovaná narativní výstavba, která vyznívá spíše samoúčelně, i když se v ní rodí jisté napětí a zvyšuje závěrečné emoce. Vyprávění je nevyvážené v tom, že je slepencem tří žánrově i náladově odlišných příběhů - magické romance s hořkým koncem, jímavého dramatu o spříznění dvou osamělých duší a temnějšího detektivního příběhu s vyšetřováním podivného zločinu. Když k tomuto hybridu přičteme ještě nepřeberné množství komických vsuvek, mnohdy přímo kopírujících slavné groteskové scény (Barfi probouzející se na klíně sochy v okamžiku, kdy je veřejně odhalována) a honičky, nenapadne nás nic jiného, než představa přeplácaného dortu. Naštěstí se režií daří roztříštěnost celku dostatečně zahladit, dát snímku přirozené plynutí, jednotlivé žánrové linie zařadit do souvislého a přehledného celku s jasným směřováním. Všechny narativní rozpory nachází jakési "smíření" ve vrcholně sentimentálním závěru "po mnoha letech", kterému se podaří vyždímat emoce do naprostého sucha. Poté, co divák v rozmáchlém příběhu s postavami prožil, však tento vrchol přináší jakési zadostiučinění. Navíc v rámci chaplinovské tradice a krystalicky čistých žánrových modelů (které i přes smíšení neopouštějí své hranice) nemá smysl jej odmítat. Indická kinematografie má svá specifika a to, co je již v západní kinematografii překonané či nemístné, zde přetrvává v původní síle a čistotě. A právě v tomto "přežívání" lze v současné postmoderní době vnímat nezvratné hodnoty, které by bylo škoda nechat vymizet. (Cinema Mundi 2013)(3.3.2013)

  • Niktorius
    **

    Vizuálně asi nejkrásnější indický film tohoto roku. Zatímco ve svém předchozím (a výborném) snímku Kites odkazoval Anurag Basu na žánry amerického filmu, v Barfim! se otevřeně hlásí k tradici němých grotesek (Ranbir Kapoor se svým nalíčením a hereckým projevem stylizuje do podoby svého dědečka, významného bollywoodského filmaře Raje Kapoora, který se inspiroval Charliem Chaplinem) a k francouzskému hnutí Cinéma du look, tudíž je na filmu odehrávající se v koloniálním prostředí Dárdžílingu a Kalkaty zřetelný evropský otisk. Jestliže si malebná mizanscéna a působivé tělesné herectví všech hlavních postav zaslouží ocenění, syžet vyprávěný třemi různými vypravěči v několika časových rovinách už mnoho uspokojení nepřináší a přes zahrnutí několika potencionálně vypjatých situací mu schází dramatické napětí. Barfiho úspěch u indických diváků se tedy nejspíš odvíjí od jeho technických kvalit a skutečnosti, že se vymyká tuctové bollywoodské produkci; na oscarové soutěži, kam byl letos vyslán, však nejspíš příliš nezazáří. ____Vlastně bych řekl, že Barfi! je takový indický Pan Nikdo: byť nejde o sci-fi, je to film obdařený malebnou vizualitou, který se tváří, že sděluje vznešené pravdy o životě, ale přitom je strašlivě banální a stojí vlastně jen na řetězení "originálních" nápadů vykradených z jiných děl.(15.11.2012)

  • StanislachKo
    ****

    Výborná záležitosť a už druhý bollly ktorý tú nomináciu mal premeniť na oscara. Lagaan to ťahal v tom serióznom tóne, ale tu to kapoorovci skúsili na tom druhom fronte. Cinefilnom. A výborne uchopenom. Výborne zahranom a ešte výbornejšie zrežírovanom. Ranbir vládne a Priyanka opäť dokazuje, že má na viac ako len byť pekná.(20.2.2017)

  • Aljak
    ***

    Po zhliadnutí tohto filmu mám skutočne zmiešané pocity ohľadom konečného dojmu. Na jednu stranu zaujímavý scenár s kvalitným posolstvom a nápaditými osudmi hlavných postáv, na druhú stranu pre mňa absolútne neatraktívne podanie zaobalené v grotesknom obale á la Charlie Chaplin (čo absolútne nie je moja šálka čaju). Dej spočiatku úplne vlažný a postava Barfiho mi išla skôr na nervy svojou infantílnosťou, ale potom sa to celkom slušne zamotalo a nabralo to konečne nejaký dramatickejší spád. Celkovo mám však pocit, že keby to bolo podané ako klasická dráma (bez toho groteskného štýlu), tak by to malo u mňa oveľa väčší úspech. Každopádne, Ranbir to zahral skvelo, a Priyanka taktiež, Ileana bola v tomto prípade skôr takou ozdobou... 3*(12.8.2020)

  • - Než film začne, je možné počuť hlas hluchonemej hlavnej postavy, herca Ranbira Kapoora, a to počas varovania o škodlivosti fajčenia a tabaku. (MikaelSVK)

  • - Ranbir Kapoor, ktorý stvárnil hlavnú postavu, bol prvou a zároveň jedinou voľbou pre rolu Murphyho - Barfiho. (MikaelSVK)

  • - Väčšina z popredných herečiek Bollywoodu odmietla vedľajšiu úlohu Shruti Ghoshovej, až sa po dlhých vyjednávaniach dospelo k herečke menom Ileana D'Cruz. (MikaelSVK)