poster

Barfi (festivalový název)

  • Indie

    Barfi!

  • Indie

    Barfee

Komedie / Drama / Romantický

Indie, 2012, 150 min

  • Remini
    ***

    Šarmantný filmík. Naozaj sa vymyká zo zaužitého 'bollywoodskeho' vzorca, ale to sa v posledných mesiacoch (rokoch?) stáva čoraz častejšie. Osobne ma najviac zaujali lokácie a použitie hudby. Francúzské melódie som privítala rovnako ako westernovské bgm v Dabanggu :) Krásne herecké výkony od hlavnej trojice, najmä Ranbir a Priyanka boli fantastickí. Prvá polovica filmu ale nie je v súznení s druhou. Okrem častej "inšpirácie" inými filmami sa režisér asi nevedel rozhodnúť, ktorú z načatých tém má dotiahnuť do konca. V konečnom dôsledku pôsobí film nezosúladene a mierne chaoticky., prelínanie časových línií bolo úplne zbytočné. Váhala som medzi 3-4 hviezdičkami, ale keďže na mňa nemal skoro žiadny citový dopad, prikláňam sa k nižšiemu hodnoteniu. Neviem, možno som mala príliš veľké očakávania...(15.11.2012)

  • ScarPoul
    *****

    Veľmi krásny film. Už len fakt, že sa inšpiroval tými najzaujímavejšími komikmi v histórií ako je Chaplin, Keaton, robia z Barfiho poctu a zároveň samostatne fungujúci film. Komická rovina funguje na výbornú. Temnejšia zápletka tiež. A čo je pre mňa rozhodne najväčším plusom je krásne rozvinutý vzťah medzi Barfim a dvoma herečkami Priyankou a Ileanou. Obidve čarovné a skvele fungujúce v nádhernom prostredí Kalkaty a Darjeelingu. Film mi učaroval a pobavil tým najlepším spôsobom. Síce som sa musel pousmiať nad miernym vykrádaním - scéna s klincom na ceste je rovnaká ako v Kitanovom Kikujirovi, ale inak je to film ktorý pohladí srdce a dušu. A o to predsa v Bollywoodskych filmoch ide. Jedna z najlepších ukážok toho ako sa to má robiť.(3.11.2013)

  • Niktorius
    **

    Vizuálně asi nejkrásnější indický film tohoto roku. Zatímco ve svém předchozím (a výborném) snímku Kites odkazoval Anurag Basu na žánry amerického filmu, v Barfim! se otevřeně hlásí k tradici němých grotesek (Ranbir Kapoor se svým nalíčením a hereckým projevem stylizuje do podoby svého dědečka, významného bollywoodského filmaře Raje Kapoora, který se inspiroval Charliem Chaplinem) a k francouzskému hnutí Cinéma du look, tudíž je na filmu odehrávající se v koloniálním prostředí Dárdžílingu a Kalkaty zřetelný evropský otisk. Jestliže si malebná mizanscéna a působivé tělesné herectví všech hlavních postav zaslouží ocenění, syžet vyprávěný třemi různými vypravěči v několika časových rovinách už mnoho uspokojení nepřináší a přes zahrnutí několika potencionálně vypjatých situací mu schází dramatické napětí. Barfiho úspěch u indických diváků se tedy nejspíš odvíjí od jeho technických kvalit a skutečnosti, že se vymyká tuctové bollywoodské produkci; na oscarové soutěži, kam byl letos vyslán, však nejspíš příliš nezazáří. ____Vlastně bych řekl, že Barfi! je takový indický Pan Nikdo: byť nejde o sci-fi, je to film obdařený malebnou vizualitou, který se tváří, že sděluje vznešené pravdy o životě, ale přitom je strašlivě banální a stojí vlastně jen na řetězení "originálních" nápadů vykradených z jiných děl.(15.11.2012)

  • NinadeL
    *****

    Bollywoodský film, který se vyznává z lásky k Charlie Chaplinovi a Buster Keatonovi? U toho jsem nemohla chybět. Aneb Ranbir Kapoor na jisté cestě za oceněním Filmfare, které ale bohužel minulo Priyanku Chopru ve prospěch Ileany D'Cruz, což je pochopitelné už méně. Protože jak je neoddiskutovatelná dokonalost klauna Barfiho se smutnou tváří kořící ve filmografii mladého Ranbira další mezník, tak autistka Priyanky Chopry je navzdory všemu tou postavou, okolo které se točí celý svět. V Jhilmil by nikdo nehledal sexbombu s křivkami Miss Indie/Miss World. Přesto se v těch velkých kulatých očích zrcadlí tolik emocí, tolik lásky a křehkosti a zranitelnosti, o které by se hereckým elitám všech kontinentů mohlo jen zdát. Zatímco Ileana si zatím prošla svým bollywoodským křestem jen jako ta krásná druhá vzadu. Už dlouho mi nebylo tak dobře, když se potkalo to nejlepší z východu i západu. A proto prosím, pěstujte v *ollywoodech více klasické grotesky. A pokud si všimneme těch 70. let, ve kterých se to odehrává, nabízí se paralela s Om Shanti Om a člověk se pobaví ještě více nad tou policejní byrokracií. #festivalbollywoodskehofilmu(11.10.2013)

  • Sandiego
    ****

    Barfi je dalším dokladem toho, že Bollywood není jen do sebe uzavřená filmová enkláva zcela podřízená indické kultuře a stamilionovému, z velké části negramotnému publiku. Čím dál častěji se objevují snímky, které čerpají z hollywoodských vzorů a otevírají se tak západnímu publiku, pro nějž jsou srozumitelné i snesitelné. Méně často se v dílech odráží evropská filmová tradice následující stopy Sathádžída Ráje. V Barfim se podařilo poměrně úspěšně spojit obě linie - vědomě čerpá ze stále úspěšné a celosvětově přejaté šarmantně-pitoreskní linie započaté Jean-Pierrem Jeunetem a tu obohacuje o smršť gagů němé americké grotesky i o postupy klasického melodramatu. Vše je doplněno pestrobarevným vizuálním ohňostrojem a žánrovou hybridností, v nichž se země vzniku rozhodně nezapře. Příběh hluchoněmé čisté duše, její nešťastné lásky a nalezení citové jistoty a upřímnosti u autistické dívky, zasazený do malebného "mezinárodního" prostředí Darjeelingu, je od prvních záběrů okouzlující, nápaditý a velmi dynamický. Chaplinovská hlavní postava, neustále se pohybující na hranici životního elánu a jímavé sentimentality v Kapoorově vyjimečném hereckém podání jednoduše fascinuje. Když se k ní v reminiscenci na slavného Kida přidá rovnocený partner v podobě mentálně zaostalé dívky, dávající v řadě momentů vzpomenout na legendární Gelsominu ze Silnice, člověk ztrácí odstup úplně a je schopen snímku leccos opustit. Miss World Priyanka Chopra zde předvádí výjimečný herecký výkon, když ve svých třiceti letech zcela autenticky ztvárňuje nezletilou dívku, která nikdy nepřestane být bezbranným dítětem. Pomineme-li ale velmi silnou hereckou složku a neustále přítomný podmanivý esprit, vyjeví se řada problematických bodů. Stopáž je vzhledem k jednoduchosti příběhu natažena, čemuž přispívá komplikovaná narativní výstavba, která vyznívá spíše samoúčelně, i když se v ní rodí jisté napětí a zvyšuje závěrečné emoce. Vyprávění je nevyvážené v tom, že je slepencem tří žánrově i náladově odlišných příběhů - magické romance s hořkým koncem, jímavého dramatu o spříznění dvou osamělých duší a temnějšího detektivního příběhu s vyšetřováním podivného zločinu. Když k tomuto hybridu přičteme ještě nepřeberné množství komických vsuvek, mnohdy přímo kopírujících slavné groteskové scény (Barfi probouzející se na klíně sochy v okamžiku, kdy je veřejně odhalována) a honičky, nenapadne nás nic jiného, než představa přeplácaného dortu. Naštěstí se režií daří roztříštěnost celku dostatečně zahladit, dát snímku přirozené plynutí, jednotlivé žánrové linie zařadit do souvislého a přehledného celku s jasným směřováním. Všechny narativní rozpory nachází jakési "smíření" ve vrcholně sentimentálním závěru "po mnoha letech", kterému se podaří vyždímat emoce do naprostého sucha. Poté, co divák v rozmáchlém příběhu s postavami prožil, však tento vrchol přináší jakési zadostiučinění. Navíc v rámci chaplinovské tradice a krystalicky čistých žánrových modelů (které i přes smíšení neopouštějí své hranice) nemá smysl jej odmítat. Indická kinematografie má svá specifika a to, co je již v západní kinematografii překonané či nemístné, zde přetrvává v původní síle a čistotě. A právě v tomto "přežívání" lze v současné postmoderní době vnímat nezvratné hodnoty, které by bylo škoda nechat vymizet. (Cinema Mundi 2013)(3.3.2013)

  • - Než film začne, je možné počuť hlas hluchonemej hlavnej postavy, herca Ranbira Kapoora, a to počas varovania o škodlivosti fajčenia a tabaku. (MikaelSVK)

  • - Ranbir Kapoor, ktorý stvárnil hlavnú postavu, bol prvou a zároveň jedinou voľbou pre rolu Murphyho - Barfiho. (MikaelSVK)

  • - Väčšina z popredných herečiek Bollywoodu odmietla vedľajšiu úlohu Shruti Ghoshovej, až sa po dlhých vyjednávaniach dospelo k herečke menom Ileana D'Cruz. (MikaelSVK)