poster

Fuan no tane

  • japonský

    不安の種

  • anglický

    Pet Peeve

Horor

Japonsko, 2013, 87 min

Režie:

Tošikazu Nagae

Scénář:

Tošikazu Nagae

Komentáře uživatelů k filmu (5)

  • J*A*S*M
    ***

    Skupinka očních bulev se plazí po silnici a přejede je auto. To není začátek nějaké absurdní anekdoty, ale první scéna tohoto (ehm, absurdního) japonského hororu, po níž asi každému dojde, že ho nečeká zážitek z nejnormálnějších. Snímek je zvláštním mixem extrémně působivých a extrémně mimózních scén (třeba u scény s umělou rukou v odpadcích vážně nemám ani tušení, jak vlastně měla fungovat), dohromady to ale dává pozoruhodný, znepokojivý, údiv vyvolávající celek, z něhož tedy nejsem zrovna dvakrát moudrý, ale bavil sem se u něj velmi dobře. Párkrát mě silně zamrazilo a několik sekvencí, jako například "výpadek proudu" po 40. minutě, je vylože k posrání strašidelných. Ačkoli nejsem úplně fanoušek těchto asijských bizarností, téhle musím dá palec nahoru.(26.5.2014)

  • Dudek
    *

    Důvody k obavám vycházejí z poměrně populární a japonskými urban legendami inspirované mangy. Jak už je u podobných počinů zvykem, nesází se tu na koherentní dějovou linii, ale zejména na neohraničené krátké útvary, jejichž vrcholem je vždy nějaká znepokojující situace. Provázání jednotlivých příběhů do celku je kostrbaté a zcela nefunkční. Z vyznění celého snímku je bohužel zřejmé, že Tošikazu prozatím postrádá pevnou režisérskou ruku a pracoval v opravdu amatérských podmínkách. Což se na jednu stranu k tématu městských legend hodí, jelikož to celému snímku může dodávat příjemný autentický look, nicméně nedostatek talentu je většinou spíše na škodu. Naprostá nezkušenost je cítit zejména ze scénáře, který téměř mechanicky překládá jednotlivé příběhy, a snaží se je jakž takž pospojovat do příběhové linie. Zbytečně tak nadužívá vypravěčské prostředky, které se k audiovizuálnímu dílu nehodí, což v některých scénách působí příliš doslovně a nepochopitelně. Jako příklad může posloužit vyvraždění rodiny, při které si postavy musí vzájemně oznámit, že zmizela matka, pasivně přihlížet (ba dokonce být obětí) násilí a ještě diváka informovat, která mrtvola je kdo. Nicméně celku nelze vytknout, že svým způsobem se mu daří udržet jistou funkčnost/napětí – zejména v katarzních částech, i když většinou za použití totožných prostředků – tedy vyhrocené expozice spojené s detaily či polodetaily. Pro evropana samozřejmě může být kladem i jistá odlišnost snímku od západní tvorby.(27.5.2014)

  • Dellamorte
    ****

    ...zLYNCHovaný CRONENBERGer neprešejkovaný, podávaný s akurátnou dávkou ľadu, no poctivo premiešaný absurdrink, ktorý ma odkopol na polceste. Na prvý krát si takto z videného odnášam pokrčený výraz tváre, zvráskavenú sietnicu, posterapeutický účes a zahmlenú myseľ. Výborná terapia, ktorá z tunajšieho csfd-megacity osloví odhadom len asi 5 kusov. Škoda toho mikro CGI, ale aj s umravneným produkčným nákladom Toši to dal a dal to aha ok !(12.5.2014)

  • George Stobbart
    ***

    Poriadny absurdistan sa rozbehne na zdanlivo pokľudnom predmestí, kde sa prisťahuje nový študent, ktorý sa s niekoľkými postavami ocitá v bizarných / strašidelných situáciách, ktoré rozhodne dajú zabrať. Napriek tomu, že som to miestami podozrieval ako zmätený a náhodný zlepenec rôznorodo divných scénok, postupne sa ukázalo, že sa to aspoň v rámci možností snaží trochu držať pokope a nejako previazať. Ale o príbeh či nebodaj zmysluplné dianie tu moc nejde, skôr o tie vydarené čiastkové úseky, ktoré z toho vykukujú a stoja za to... Proste taká podivnosť nad ktorou netreba rozmýšľať, len sa nechať prekvapiť.(27.5.2014)

  • Consolatrix
    ****

    Fuan no tane sú epizódky zo života niekoľkých ľudí žijúcich v meste, ktoré by sa pokojne dalo nazvať prekliatym. Ulicami sa prechádzajú podivní ľudia, po asfalte si vykračujú očné buľvy, nad mestom sa vznáša smrteľné ohrozenie. Nedá sa mu uprieť schopnosť vydesiť a vytvoriť dusivú atmosféru (tak častú pri japonských hororoch) hudbou či detským spevom v úvode. Na tomto filme a všeobecne pri kvalitných japonských hororoch je zarážajúce, ako reálne pôsobia a zdá sa, že tvorcovia ich naozaj myslia vážne.(1.6.2014)