Režie:
Viliam PoltikovičScénář:
Viliam PoltikovičKamera:
Miroslav SoučekHudba:
Ladislav FaktorHrají:
Karol Sidon, Jan Kačer (vypravěč), Jitka Vodňanská, Pavlína Brzáková, Stanislav Grof, Milan Calábek, Petr Chobot, Henri Monfort, dalajlama Tändzin (více)VOD (1)
Epizody(13)
-
Konec nebo začátek? (E01)
-
Předkové vzdálení i blízcí (E02)
-
Vše se vrací (E03)
-
Víra v jediného Boha (E04)
-
Strach (E05)
-
Mezi světy (E06)
-
Odchody blízkých (E07)
-
Umírání jako cesta (E08)
-
Nečekaná terapie (E09)
-
Duchové přicházejí (E10)
-
Snová setkání (E11)
-
Veselá kmotra (E12)
-
Z housenky motýlem (E13)
Obsahy(1)
Brána smrti nabízí divákům zcela jiný pohled na smrt, než je běžné. Většina lidí má ze smrti strach, je to pro ni téma depresivní a schovává se před ní. V seriálu však poznáme, že lidé napříč historií i kulturami většinou pojímají život a smrt jako proměny našeho věčného bytí. K pokračování života po smrti se hlásí i mnozí moderní vědci a odborníci – zjišťují, že po smrti je to vlastně mnohem zajímavější... Zároveň v seriálu najdeme inspiraci, jak se vypořádat s odchodem blízkých, jak se připravit na vlastní smrt i jak vlastně žít. (Česká televize)
(více)Recenze (21)
Kdo se tímhle tématem nikdy moc nezabýval, asi by na to neměl ani čumět, páč se zde slévají názory mnoha kultur a většina z nich straší, že nemáme myslet negativně, dělat tisíc rituálů v okamžiku umírání být vyrovnaní atd. Tohle je kontraproduktivní a našinec může být nakonec ze smrti ještě vyděšenější, než byl doposud. Nejlepší je nechat všemu volnej proud. ()
Velmi zajímvý námět dokumentu. Zaobírá se totiž něčím, čeho se všichni bojíme a před strachem z čehož se snažíme utíkat. Dnešní doba nám přitom přináší nepřeberné množství způsobů, jak svým úzkostem unikat. Tento dokument se toho nebojí, a není tak jen k dívání, je i cestou, jak se se smrtí vyrovnat… a přináší pro to nepřeberné množství pohledů. ()
Naprosto jednostranná esoterická duševní masturbace. Skupina "přesvědčených" uvádí své názory na smrt a spiritualitu, aniž by mezi ně režisér pustil někoho racionálního. Oponentní názor se nepřipouští. Místy je to vysloveně směšné. Např. když je díl týkající se woodoo popisován: "Zcela ojediněle se zde podařilo natočit velký noční obřad vúdú s šokujícími výjevy." Přitom jediné, co je na tom šokující, je to, že tam dospělí lidé tajtrlikují jako šestileté děti při těžkém záchvatu padoucnice. A pak teda ještě to, že to někdo bere opravdu vážně. ()
Prozatím slabší hodnocení po zhlédnutí dvou dílů. Pořadu bych vytkl příliš kusé informace, navíc je pojetí prezentováno jako dosti jednostranné, chybí mi polemika, a tedy účast i jiných osobností, než jsou např. S. Groff či M. Calábek. Tématem jsem se zabýval i z profesního hlediska a tedy jsem i trochu alergický na slovní obrat "moderní věda". Věda či vědecké poznání stojí na předpokladu vyvratitelnosti a hypotéza univerzálního vědomí hrajícího na klávesy neuronů je nevyvratitelná, a proto také nevědecká. Silnou stránkou dokumentu jsou naopak velmi pěkné dokumentární záběry posvátných míst. ()
Klady: Dokument se hodně vymezuje vůči čistě biologickému a medicínskému pohledu na smrt. Zápory: Dokument se hodně vymezuje vůči čistě biologickému a medicínskému pohledu na smrt... Kdo zná Poltikovičovi filmy, asi ví, co může očekávat. Dokument představuje režisérův spiritualistický světonázor. Ačkoliv formálně je dokument pěkně udělaný a ve srovnání např. se současnými kvazi-okultně-vědeckými dokumenty "made in usa" je tohle dost seriózní a příjemný snímek, čtyři hvězdy jsou hlavně za přínos, že na toto odstrkávané téma vůbec někdo něco natočí. ()
Galerie (14)
Photo © Česká televize
Reklama