poster

Příběh lesa

  • Francie

    Les Saisons

  • anglický

    Seasons

  • Slovensko

    Príbeh lesa

Dokumentární

Francie, 2015, 97 min

Hudba:

Bruno Coulais
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Fary
    ***

    Velmi povedená kamera - záběry jsou opravdu perfektní. Co to filmu kazí je střih a komentář. Střih působí velmi chaoticky a dolňující komentář to jen podtrhuje.Viděl jsem film s českým dabingem Tomáše Hanáka a musím říct, že mi tam vůbec nesedl. Jeho hlas se hodí jinam, ale ne do tohohle typu dokumentu. Nemluvě o tom, že film se místy tváří jako lyrická báseň (prostříhané záběry, hudba), pak se zase snaží vyprávět nějaký příběh, který ale tímhle způsobem naprosto ztrácí kontinuitu.(10.2.2018)

  • Vančura
    ***

    Kdyby to byl jenom dokument ze současnosti o nějaké konkrétní zvířecí populaci vybraného lesa, neměl bych asi výhrad (byť po nedávném ospalém zážítku s filmem Aldabra lze i o tom mít důvodné pochybnosti - jestliže mě v telce dokumenty o přírodě k smrti nudí, nevím, proč si stále myslím, že v kině by se na tom mělo něco změnit - Příběh lesa mě v první řadě jenom nezměrně uspával), ale vzhledem k tomu pokusu udělat to formou průletu časem a navrch to zaobalit tou enviromentalisticko-aktivistickou omáčkou kolo, musím za sebe napsat, že mě tenhle film v podstatě dokonale minul. (Velký podíl na tom měl, podobně jako u zmíněné Aldabry - kterou namluvil Oldřich Kaiser - český komentář Tomáše Hanáka, který mi přišel vyloženě hrozný. Chápu, že se distributor vzhledem k dětské cílovce rozhodl film uvést do kin výhradně v českém znění, ale osobně bych dal prostě přednost originálu s českými titulky. Ten Hanákův přednes mi k tomu navíc vážně nesednul). Ano, spousta záběrů a scén tam je vyloženě úchvatných, a člověk prostě žasne, jak je možné něco takového natočit, ale věšinou je to jen strašná nuda. Navíc občas prokládaná některými momenty, které jsou minimálně... sporné. Film kupříkladu ukazuje domestikaci vlka tak, jak se to obvykle líčí v populárních knihách, tedy že se smečky vlků táhly za paleolitickými lovci, přiživovaly se na jejich kořisti a postupně se k nim přidaly - ve skutečnosti to bylo spíše tak, že k domestikaci vlka došlo adoptováním zcela malých vlčat ženami a jejich dokojením a psychickým imprintováním na člověka. Za mě bohužel zklamání a strašná znuděnost - podle traileru to vypadalo mnohem slibněji.(10.4.2016)

  • FFilipCZ
    ***

    Pro mě osobně celkem zklamání. Čekal jsem opravdu nějaký dokumentaristický skvost s dechberoucí kamerou, na kterou se především upoutávalo. Kamera mě tedy nikterak zvlášť nezaujala, i když záběry jsou samozřejmě krásné. Nejvíce mi však chybělo jakési pojivo mezi jednotlivými "kapitolami"/ročními obdobími a střih prostě jen skákal z jednoho do druhýho. Ekologických bullshitů jsem také čekal více, s tím jsem spokojený a pár slov na konci dokumentu mi nevadí. Přeci jenom, je to všechno pravda a především přirovnání válečných plynů, které zabíjely lidi a plynů, kterými se ošetřuje dnešní rostlinstvo je více než přesné. Sečteno podtrženo - dokument snažící se být pro všechny (mladé i staré) nakonec tak nějak není pro nikoho. Slabší průměr.(5.5.2016)

  • Carodej_pes
    *****

    Řemeslně je tento film něco nevídaného – mistrně ukazuje, jakou moc má poctivá, „analogová“ lidská práce s prostorem a herci (zvířaty), čímž z určitého úhlu pohledu na věc deklasuje současnou produkci digitálně vydatně upravených či digitálně komplet animovaných filmů do přežité historie. Myslel jsem si, že některé záběry ještě není v lidských silách vytvořit právě analogově, přičemž je zajímavé, že z každého záběru, tj. i těch akčních, čiší důslednost a elegance (stabilizovaný obraz, plynulý pohyb kamery, nic nechtěně nepřesahuje rám ani mimo něj nečekaně neutíká). Celek drží pohromadě moderní montáž, dělící film na několik desítek krátkých, nepřiznaných epizodek, vzájemně se bezešvě prolínajících, udržujících roztěkaného tvora současnosti neustále v pozoru. A jednalo by se o naprosto čistě o přírodě hovořící dílo, kdyby... kdyby v něm nebyl přítomen lidský faktor. Ten je otravný již od samého začátku – „kamenné pyramidy“ doby ledové –, v obtěžování pokračuje s lovci a domestikací zvířat a vrcholí ekologickou agitací na pozadí obrázků současnosti. To zkrátka k přírodě nepatří. Vyčnívá to jako kůl z plotu a agitka v závěru pak nudí k smrti. Otázkou je: šlo to natočit i bez lidí? Odpověď se nabízí sama: jistě že ano! Avšak kde by se pak film ocitl coby dokument? Pokud by dokument uměle zkresloval fakta (v tomto případě vymazával by z přírody člověka, jenž je její nedílnou součástí), nešlo by již o dokument. Šlo by o fikci. Příběh lesa si na fikci sice občas hraje, ale vždy je tak činěno čistě jen pro účely dokumentárního žánru (zvířata chycená v pastích, souboje mezi zvířaty | kontra | závěrečné sdělení, že „se zvířaty nebylo zacházeno špatně“). To, že lidský faktor při sledování filmu rezonuje s čistotou přírody, je záměr. Ano, lze to vnímat jako těžký průser a hodnotit zde kvůli toho nízce. Kdo tak však činí, nepochopil pravou podstatu filmu, jsem o tom přesvědčen. Myslel jsem si při a těsně po projekci, že snímek neměl být vůbec nijak komentován a měl končit depresivním záběrem na zuboženou přírodu dneška, který by diváka nechal svobodně přemýšlet. Po čase mi ale došlo, že ten film je pod svou nádhernou, nablýskanou slupkou celý velmi depresivní a zubožený a to právě díky prezenci lidského faktoru (projevuje se jako řeka: začíná pramínkem, končí tučnou čarou na mapě). Ano, lidský faktor (a to nejen člověk v obraze, ale i Tomáš Hanák v audiostopě) nevybíravě ničí čistotu Příběhu lesa, stejně ale jako člověk ničí skutečný les. Film je tak ve zkoumané problematice uzavřen dokonale a stává se výpovědí člověka, který se cítí být součásti lesa. Osobně s tím pohledem na věc nesouhlasím, přijde mi to přehnané, nýbrž necítím, že by nás příroda o něco prosila – poradí si se vším sama, byť by to mohlo znamenat i náš zánik. Ovšem hovoří k nám a hovoří svým vlastním jazykem – a Příběh lesa tak jako snahu o jeho co nejjednodušeji pochopitelný překlad (člověk k člověku) zkrátka nemůžu akceptovat negativně.(31.5.2016)

  • Ombak▼Penari
    ****

    Čekal jsem něco trochu jiného, totiž že se snímek bude zaobírat lesem zcela odděleně od lidí, bez vlivu civilizace. Nicméně asi to úplně nejde a uvědomění si, jak les totálně prohrává válku s člověkem, je samozřejmě také na místě, příběh lesa se prostě odvíjí až do současnosti. Co ale určitě považuji za nešťastné, je provázející komentář. Je totiž naprosto zbytečný a pouze papouškuje to, co obraz krásně vypovídá i beze slov. Inspirace Barakou by snímku prospěla.(14.11.2016)

  • - Film se natáčel na několika místech ve Francii, v Norsku a také v polské části Bělověžského pralesa, který je posledním fragmentem původního evropského lesa. (Fjera)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace