poster

Příběh lesa

  • Francie

    Les saisons

  • anglický

    Seasons

  • Slovensko

    Príbeh lesa

Dokumentární

Francie, 2015, 97 min

Hudba:

Bruno Coulais
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • depony
    **

    On to nebyl tak úplně dokumentární film, což bylo první, co mi na snímku pokazilo dojem. Vypadalo to nadějně, záběry zvířat v časové souslednosti byly zajímavé, u některých scén jsme se zasmáli, ale já vlastně moc nepochopil, co tím chtěli autoři říct. A to je u snímků, které chtějí řešit environmentální tématiku, škoda. Celkově špatný dojem dělal i komentátor v podobě Tomáše Hanáka, kdy mnohdy okomentoval, co bylo očividné, ale pak bylo několik záběrů, které chtěly vysvětlení a nic se nestalo. Tohle je Perrinův a Cluzaudův asi nejslabší počin. Snad se to zase zlepší. Na Mikrokosmos rád vzpomínám.(11.4.2016)

  • topi
    *****

    Dokument, který mapuje naši přírodu od Doby ledové po současnost. Zachycuje v něm nejen překrásné záběry zvířat, žijících v lesích, ale i jejich postupnou domestikaci. Víceméně je to smutný pocit, když si uvědomím, jak člověk přírodu po staletí plundroval až k dnešní podobě. Jisté je, že budoucnost přírody a vůbec celého světa půjde velice brzy do kytek. A to je na tom to nejsmutnější.(10.9.2017)

  • FFilipCZ
    ***

    Pro mě osobně celkem zklamání. Čekal jsem opravdu nějaký dokumentaristický skvost s dechberoucí kamerou, na kterou se především upoutávalo. Kamera mě tedy nikterak zvlášť nezaujala, i když záběry jsou samozřejmě krásné. Nejvíce mi však chybělo jakési pojivo mezi jednotlivými "kapitolami"/ročními obdobími a střih prostě jen skákal z jednoho do druhýho. Ekologických bullshitů jsem také čekal více, s tím jsem spokojený a pár slov na konci dokumentu mi nevadí. Přeci jenom, je to všechno pravda a především přirovnání válečných plynů, které zabíjely lidi a plynů, kterými se ošetřuje dnešní rostlinstvo je více než přesné. Sečteno podtrženo - dokument snažící se být pro všechny (mladé i staré) nakonec tak nějak není pro nikoho. Slabší průměr.(5.5.2016)

  • Tosi
    *****

    I bez exotických zvířat může vzniknout nádherný dokument. Příběh lesa si vystačil jen s evropskými lesy a zvířaty, a mapuje je od pradávných časů, až do doby než přišel člověk a všechno zničil..."Jak to udělali?", to bude nejčastější věta, která vás bude při sledování napadat. Pět hvězdiček pro celý natáčecí štáb.(14.9.2016)

  • Carodej_pes
    *****

    Řemeslně je tento film něco nevídaného – mistrně ukazuje, jakou moc má poctivá, „analogová“ lidská práce s prostorem a herci (zvířaty), čímž z určitého úhlu pohledu na věc deklasuje současnou produkci digitálně vydatně upravených či digitálně komplet animovaných filmů do přežité historie. Myslel jsem si, že některé záběry ještě není v lidských silách vytvořit právě analogově, přičemž je zajímavé, že z každého záběru, tj. i těch akčních, čiší důslednost a elegance (stabilizovaný obraz, plynulý pohyb kamery, nic nechtěně nepřesahuje rám ani mimo něj nečekaně neutíká). Celek drží pohromadě moderní montáž, dělící film na několik desítek krátkých, nepřiznaných epizodek, vzájemně se bezešvě prolínajících, udržujících roztěkaného tvora současnosti neustále v pozoru. A jednalo by se o naprosto čistě o přírodě hovořící dílo, kdyby... kdyby v něm nebyl přítomen lidský faktor. Ten je otravný již od samého začátku – „kamenné pyramidy“ doby ledové –, v obtěžování pokračuje s lovci a domestikací zvířat a vrcholí ekologickou agitací na pozadí obrázků současnosti. To zkrátka k přírodě nepatří. Vyčnívá to jako kůl z plotu a agitka v závěru pak nudí k smrti. Otázkou je: šlo to natočit i bez lidí? Odpověď se nabízí sama: jistě že ano! Avšak kde by se pak film ocitl coby dokument? Pokud by dokument uměle zkresloval fakta (v tomto případě vymazával by z přírody člověka, jenž je její nedílnou součástí), nešlo by již o dokument. Šlo by o fikci. Příběh lesa si na fikci sice občas hraje, ale vždy je tak činěno čistě jen pro účely dokumentárního žánru (zvířata chycená v pastích, souboje mezi zvířaty | kontra | závěrečné sdělení, že „se zvířaty nebylo zacházeno špatně“). To, že lidský faktor při sledování filmu rezonuje s čistotou přírody, je záměr. Ano, lze to vnímat jako těžký průser a hodnotit zde kvůli toho nízce. Kdo tak však činí, nepochopil pravou podstatu filmu, jsem o tom přesvědčen. Myslel jsem si při a těsně po projekci, že snímek neměl být vůbec nijak komentován a měl končit depresivním záběrem na zuboženou přírodu dneška, který by diváka nechal svobodně přemýšlet. Po čase mi ale došlo, že ten film je pod svou nádhernou, nablýskanou slupkou celý velmi depresivní a zubožený a to právě díky prezenci lidského faktoru (projevuje se jako řeka: začíná pramínkem, končí tučnou čarou na mapě). Ano, lidský faktor (a to nejen člověk v obraze, ale i Tomáš Hanák v audiostopě) nevybíravě ničí čistotu Příběhu lesa, stejně ale jako člověk ničí skutečný les. Film je tak ve zkoumané problematice uzavřen dokonale a stává se výpovědí člověka, který se cítí být součásti lesa. Osobně s tím pohledem na věc nesouhlasím, přijde mi to přehnané, nýbrž necítím, že by nás příroda o něco prosila – poradí si se vším sama, byť by to mohlo znamenat i náš zánik. Ovšem hovoří k nám a hovoří svým vlastním jazykem – a Příběh lesa tak jako snahu o jeho co nejjednodušeji pochopitelný překlad (člověk k člověku) zkrátka nemůžu akceptovat negativně.(31.5.2016)

  • - Film se natáčel na několika místech ve Francii, v Norsku a také v polské části Bělověžského pralesa, který je posledním fragmentem původního evropského lesa. (Fjera)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace