poster

Bicykly versus automobily

  • Česko

    Kola versus auta

    (festivalový název)
  • Švédsko

    Bikes vs Cars

Dokumentární

Švédsko, 2015, 88 min (Alternativní: 58 min)

Režie:

Fredrik Gertten

Scénář:

Fredrik Gertten
(další profese)
  • caMen
    ***

    Úvaha nad tím, co by se mělo s městy stát, kam by se měly, co se dopravy týče, posunout. Ale ten jeden jedinej a spásnej směr není jen to kolo. Za celou dobu nezazní (pro mě zásadní) otázka: chtějí lidi, kteří sedí v autech, poslouchají muziku, snídají, líčí se, neprší na ně a vezou pohodlně věci, který potřebujou - chtějí místo toho začít jezdit na kole, ve chvíli, kdy jim k tomu někdo vytvoří podmínky? Čekají na tuhle možnost? Ne. Není to jen o politice a automobilovém lobby. Je to i o lidech a jejich životním stylu. Ty starší už stejně nikdo npřesvědčí ať sednou na kolo, pokud je pro ně nesnesitelná i představa ježdění metrem. Proto je pro mě hrdinkou Liliana Godoy z Bogoty, která zasévá semínko a vede k cyklistice děti.(26.3.2017)

  • JitkaCardova
    *****

    Ďábelsky uhrančivý snímek s ironickou vtahující hudbou a kamerou a revoltujícím zabarvením. Snímek představuje napjatou vnitroměstskou dopravní situaci v mnoha velkoměstech planety, Sao Paolu, Los Angeles, Torontu..., kde se radnice cíleně zbavily sociálních a ekologických výhod systému městské hromadné dopravy ve prospěch tučných finančních zisků a jsou servilní vůči automobilovému průmyslu a kamionové přepravě. *** Do hry ovšem stále silněji vstupují i opačné požadavky masově narůstající komunity nezávislých cyklistů, dožadujících se oprávněně vlastní struktury pro pohyb ucpaným městem. Situace ve městech zahlcených kolonami stojících aut se ostatně stává neúnosnou pro všechny, včetně řidičů samotných. *** A jak vypadají konkrétní podmínky, překážky a existenční okolnosti cyklistů ve zmíněných městech z jejich vlastního pohledu? A jaké mají možnosti pomocí občanských aktivit něco změnit? S jakými mocnostmi bojují, co všechno hraje roli a proč je v kriticky přetížených oblastech tak těžké prosadit základní právo na bezpečný pohyb lidí ve městě na kole? Jak je možné, že se místo urychleného zavádění cyklistických stezek někde pruhy pro cyklisty dokonce systémově odstraňují a civilisté na kolech kvůli špatnému značení přicházejí při dojíždění do práce či školy běžně a s vědomím úřadů o život? Může být záměrem úřadů nerentabilní cyklisty takhle brutálně odradit? Kam až sahají chapadla automobilového průmyslu? Jak fungují například lobbystické aktivity automobilek v Berlíně? *** A naopak, jak vypadá každodenní život lidí s auty třeba v takové Kodani nebo Amsterdamu, kde je naopak běžnou rutinou cyklistická přesila? Jak se pěstuje lidská vzájemnost, vnímavost, možnosti spolubytí? *** A to hlavní: jak se vůbec kdy mohlo z hlediska zdravého rozumu rozhodnout, aby auta měla ve městech absolutní přednost před lidmi na kolech? V čí prospěch se tu dláždí cesta do pekel? *** Přestože je snímek natočený svěže a s velkou mírou ironie, vtipu a odstupu, jakmile po Vás začne pálit fakta a statistiky z jednotlivých měst, neubráníte se trnutí, když pochopíte, že sociální urbanistika se tu stává nástrojem, s jehož pomocí radnice za úplatu nechávají cíleně umírat nezávislé lidi na kolech podle toho, kdo si na ně došlápne a kdo je zaplatí. *~~(7.3.2016)

  • mr.filo
    ****

    Pokud 50% lidí jede autem jen na vzdálenost 5km, tak opravdu nemá cenu je "pobízet" jezdit autem, protože kolo a MHD šetří peníze i prostor, a mnohdy i čas. Note: Vlastním auto, nikoli silnici. Silnice není bojiště. Dánsko je druhý extrém, zde cyklisté nejsou chráněni plechem vozu, ale zákony. Takže si dovolují dělat skopičiny - z cyklopruhu vybočit do silnice, protože zrovna má cyklista zelenou. Je to jednoduše o lidech a o prostoru.(14.11.2016)

  • Godhaj
    ***

    ,,Zelené světlo znamená jeď!“ Tento dokument rozhodně nemá vyvážený pohled na danou problematiku. Je jednostraně zaměřen na obhajobu cyklistů a kritiku automobilů. Největším argumentem je čas strávený v zácpách a ekologické hledisko. S obojím souhlasím, ale způsob, jakým je to podáno nevybízí k zamýšlení, ale je pouhou agitací. To já radši, když mi dají nezaujatě stanoviska obou táborů a následně si mohu udělat názor sám. Ironický způsob podávání informací je ale příjemný, i když některé údaje jsou trochu nevěrohodné (např. počty mrtvých kvůli špatnému ovzduší – jak se to jen počítá?) některé zase až moc apokalyptické. U tohoto tématu bych ocenil fundovanější prognózy do budoucnosti, nějaké to sociologické hledisko a více si pohrát s autem jako prostředkem k vyjádření statusu a vlastností jedince ve společnosti.(13.8.2017)

  • subic
    ***

    Dokument porovnávající dopravu v přeplněném L.A. a Sao Paulu, která jsou od 30. let zaměřena na automobilovou dopravu, MHD tu zajišťují autobusy, byly úplně zrušeny trolejbusy a tramvaje a není to tam vůbec přizpůsobené cyklistům. To tu srovnávají třeba s Kodaní, rájem cyklistů, kde jezdí 50% lidí do práce na kole a kdo jede 20 km/h, má pořád zelenou vlnu, k tomu třeba ještě Toronto, jak se svérázně zbavují cyklistů a ztrpčují jim život. A tak cyklisté musí jezdit nazí, aby na sebe upozornili apod. Taký zvláštní dokument, proti tomu je Brno k cyklistům značně přívětivé.(24.11.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace