poster

Bicykly versus automobily

  • Česko

    Kola versus auta

    (festivalový název)
  • Švédsko

    Bikes vs Cars

Dokumentární

Švédsko, 2015, 88 min (Alternativní: 58 min)

Režie:

Fredrik Gertten

Scénář:

Fredrik Gertten

Kamera:

Kiki Allgeier
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • honza.g
    ****

    V zásadě korektní agitace proti autům. Pochopitelně jako obvykle u filmových úvah na téma globální problémy lidstva i zde chybí zahrnutí aspektu silně narostlé populace a v tomto případě i její hustoty, která v kombinaci s geografickými a klimatickými podmínkami dává různým městům velmi rozdílné situace, takže srovnávat jejich přístup k řešení dopravních problémů skoro nedává smysl. Koncepčnější dílo by se mělo zamyslet nad mírou omezení svobody pohybu (např. finanční zátěží při užívání auta) a také nad možností změny paradigmatu "dojíždět za prací" na "přestěhovat se za prací" - tedy i v rámci (velko)města.(4.9.2017)

  • Mr.Neutron
    ***

    Dobrý dokument, který ukazuje, kam to vede, pokud se bezmyšlenkovitě podporuje cyklodoprava. Kodaň a mnoho dalších měst je noční můrou slušných motoristů a je potřeba s tím něco dělat. Na druhou stranu americký přístup je taky úplně mimo (25 % celkových výdajů na dopravu + 55 dní v roce v zácpách, přitom polovina jízd kratší 5 km). Je evidentně potřeba vyvážený přístup, ale sebelepší dopravní politika nic nevyřeší, pokud chtějí všichni bydlet ve městech a nechtějí se hrabat v hlíně. Poselství: 6/10 manažerů společnosti FORD doporučuje inspirovat se torontským starostou ...(25.2.2019)

  • Godhaj
    ***

    ,,Zelené světlo znamená jeď!“ Tento dokument rozhodně nemá vyvážený pohled na danou problematiku. Je jednostraně zaměřen na obhajobu cyklistů a kritiku automobilů. Největším argumentem je čas strávený v zácpách a ekologické hledisko. S obojím souhlasím, ale způsob, jakým je to podáno nevybízí k zamýšlení, ale je pouhou agitací. To já radši, když mi dají nezaujatě stanoviska obou táborů a následně si mohu udělat názor sám. Ironický způsob podávání informací je ale příjemný, i když některé údaje jsou trochu nevěrohodné (např. počty mrtvých kvůli špatnému ovzduší – jak se to jen počítá?) některé zase až moc apokalyptické. U tohoto tématu bych ocenil fundovanější prognózy do budoucnosti, nějaké to sociologické hledisko a více si pohrát s autem jako prostředkem k vyjádření statusu a vlastností jedince ve společnosti.(13.8.2017)

  • caMen
    ***

    Úvaha nad tím, co by se mělo s městy stát, kam by se měly, co se dopravy týče, posunout. Ale ten jeden jedinej a spásnej směr není jen to kolo. Za celou dobu nezazní (pro mě zásadní) otázka: chtějí lidi, kteří sedí v autech, poslouchají muziku, snídají, líčí se, neprší na ně a vezou pohodlně věci, který potřebujou - chtějí místo toho začít jezdit na kole, ve chvíli, kdy jim k tomu někdo vytvoří podmínky? Čekají na tuhle možnost? Ne. Není to jen o politice a automobilovém lobby. Je to i o lidech a jejich životním stylu. Ty starší už stejně nikdo npřesvědčí ať sednou na kolo, pokud je pro ně nesnesitelná i představa ježdění metrem. Proto je pro mě hrdinkou Liliana Godoy z Bogoty, která zasévá semínko a vede k cyklistice děti.(26.3.2017)

  • nascendi

    Doprava je jedným z najväčších civilizačný problémov súčasnosti a najbližšej budúcnosti. Chýba dlhodobá vízia a najmä to, či je vôbec nutné tak často a tak ďaleko sa dopravovať. Podobné je to aj s mobilnými telefónmi, ktoré ľudia využívajú nie preto, že potrebujú telefonovať, ale preto že majú možnosť telefonovať. Dominancia osobných automobilov je príkladom najrozsiahlejšej manipulácie s potenciálnymi spotrebiteľmi, aká sa v poslednom storočí odohrala. Zatiaľ čo v energetike silnejú tlaky na využitie obnoviteľných zdrojov, v doprave prevládajú konzervatívne tendencie. Zaujímavý Gertlenov dokument priniesol údaj, že 50 % jázd automobilom sa uskutočňuje na vzdialenosť kratšiu ako 5 km. Za kľúčovú považujem vetu vyslovenú v závere dokumentu (určenú automobilistom, ale platnú aj pre ostatných účastníkov dopravy): "Uvedomte si, že vlastníte auto, nie cestu." Riešenie nie práve priateľského vzťahu medzi automobilistami a cyklistami vidím v nahradení dominancie koexistenciou. Rôzne spôsoby dopravy majú byť komplementárne, nie konkurenčné. Ale to je iba také snenie, pretože osobný automobil za tie roky už nadobudol charakter návykovej látky.(22.6.2017)