Reklama

Reklama

Manifesto

  • Austrálie Manifesto (více)
Drama
Austrálie / Německo, 2015, 95 min

Snímek Manifesto režiséra Juliana Rosefeldta skládá hold proměnlivé tradici a literární kráse uměleckých manifestů a zároveň kriticky zkoumá roli umělce v dnešní společnosti. Manifesto čerpá z textů psaných futuristy, dadaisty, členy hnutí Fluxus, suprematisty, situacionisty, vyznavači hnutí Dogma 95 a příslušníky dalších uměleckých skupin a také z úvah jednotlivých umělců, architektů, tanečníků a filmařů. Režisér Rosefeldt sestříhal a znovu poskládal třináct koláží, které pojednávají o uměleckých manifestech a skrze objektiv kamery předávají myšlenky tvůrců, jako jsou Claes Oldenburg, Yvonne Rainer, Kazimir Malevič, André Breton, Sturtevant, Sol LeWitt, Jim Jarmusch a další. Tyto „nové manifesty“ se pak prostřednictvím držitelky Oscara Cate Blanchett proměňují v moderní výzvu k akci. Herečka se zde vtěluje do třinácti různých postav, mezi nimiž najdeme například učitelku, loutkářku, hlasatelku zpráv, dělnici v továrně nebo muže bez domova, a v neočekávaných kontextech vdechuje nový život proslulým i méně známým slovům uměleckých prohlášení. Rosefeldtův film odhaluje performativní složku a politický význam těchto manifestů. Texty vznikaly obvykle v záchvatu mladického rozhořčení a vedle vyjádření touhy změnit svět prostřednictvím umění zároveň představují ozvěnu hlasu své generace. Manifesto zkoumá působivou naléhavost těchto historických prohlášení, jež kdysi s vášní a přesvědčením sepsaly skupiny umělců, a nastoluje otázku, zda jejich slova a pocity odolaly plynutí času. Mají univerzální platnost? A jaký posun nastal v dynamickém vztahu mezi politikou, umění a životem? (Artcam Films)

(více)

Videa (3)

Recenze (27)

viap 

všechny recenze uživatele

Film je určite zaujímavý pre znalcov filmovej a artovej histórii - experiment , ktorý čerpá z rôznych manifestoch a prúdov v umení- futurizmus , konštruktivizmus , dadaizmus,pop -art , surrealizmus, fluxus, suprematizmus, vortikizmus a t.d. Vizuálne veľmi pekný, páčil sa mi zaujímavý prechod do ďalšej sekvencii pomocou geometrických foriem. . Každá rola a scéna je v spojitosti s určitým umeleckým prúdom alebo manifestom - napríklad citovanie spisovateľa Wyndham Lewise, zakladateľa umeleckého smeru vorticismus - " We stand for the Reality of the Present—not or the sentimental Future, or the sacripant past.”, alebo text z fluxus manifestu..Cate Blanchett bola skvela v každej snímke Film bude mať určite rozporuplne hodnotenia, mne sa páčil a inšpiroval , aby som sa niečo prečítala o art- histórii . ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Těžko uchopitelný experiment a film, ze kterého si diváka neodnese nic víc, než to, že je Cate Blanchett fakt dobrá herečka. Monology pravděpodobně řeknou jen něco opravdu zasvěceným umělcům a celkově to nijak nevyznívá, prázdné monology pro většinu diváků, které jsou dobré jen díky hereckému výkonu. ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Who is who v moderním umění prostřednictvím hereckého eskamotérství Cate Blanchett. Není to drama, je to výstava a čistý experiment, který by neměl mást nikoho, kdo "jde na film". Jako takový snese a musí pochopit celou škálu hodnocení. Není to edukativní, protože u monologů nejsou úvody k tomu, na co jsou vázány (pokud si tedy nezapamatujete oněch čtyřicet jmen, jež se na začátku v půlsekundových prostřizích objeví - Gaspar Noé se tam holt frackovitě nacpal a to nemusel říct ani slovo, frajer), není to analýza ani srovnání. Více než cokoli jiného je to divoký hive-mind potřeby odporu, protože citace vycházejí z nejradikálnějších období zmíněných autorů. Pokud existuje nějaká korelace mezi stylizovanými sekvencemi a pronášenými myšlenkami, moc jsem jí neobjevil, respektive citace Marxe v troskách průmyslového objektu vypadá, že je na místě, diktování bodů Dogmy 95 malým dětem při kreslení výkresů (jako nejspíš oponentura předtím citovaného art brut) je nejspíš divnej vtip, co má však společného fluxus se scénickým tancem a proč citovat dadaismus nad rakví, to budu muset odposlouchat někde od vedlejšího stolu v kavárně Jericho. ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Jednotlivé Cate-ine persóny milo i pomerne vtipne štylizované, zaváňajú mi však samoúčelným exhibicionizmom a to nielen po istom čase už otravne expresívnymi hereckými kreáciami, ale najmä film samotný obsahovo pôsobí "pretentious", za veľkými (cudzími!) slovami, manifestami veľkého kultúrneho významu (fakt ma ako také zaujímali skoro všetky!), akoby sa neskrývalo nič, iba prázdna schránka a zopár vtipných obrazových kontrapunktov. Vo výsledku sa na jazyk dostáva slovné spojenie zbytočná, no pekne nasnímaná nuda pre kaviarenských pseudointelektuálov. 2,5* ale Rosefeldtovi to príliš nezazlievam, keďže pôvodne šlo o viac-obrazovkovú umeleckú inštaláciu a nie celovečerný film, ktorý je imo pre tento koncept nevhodnou formou. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Manifesto je experiment s veľkým E. Zatiaľ čo sa dnes artoví tvorcovia snažia mazať hranice medzi hranou a dokumentárnou formou a využívajú k tomu prakticky rovnaké prostriedky, Rosefeldt nechal oba filmové druhy stranou a natočil...no experiment. Určite nie je jednoduché všetko podchytiť, zároveň si aj spájať vyslovené myšlienky s obrazom, ale ono to bude tak, že každý si tu nájde ten svoj manifest, prípadne viacero. Film samozrejme negraduje, pretože k tomu nemá predpoklady, ale fakt, že posledné dva manifesty ma zaujali svojim vizuálnym stvárnením najviac z celej hodiny a pol, tak som si asi viac želať nemohol. Odpoveď na otázku, čo je to umenie opäť pochopiteľne nedostaneme a vlastne ani odpoveď na to, či je umením samotné Manifesto. Pre niekoho určite áno, pre niekoho zase vydarený vtip a pre ďalšieho vtip zlý. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (2)

  • Celosvětová premiéra proběhla 9. prosince 2015 v Melbourne v Australském centru pro Moving Image (pohyblivý obraz). (Varan)
  • Dvanáct dní se natáčelo v Berlíně a okolí. (Stoka)

Reklama

Reklama