• LeoH
    ***

    Vynikající momenty v čele s písní finsko-italského porozumění, leč napoprvé mi do toho připadal Dante (a jiné „intelektuálštiny“) roubován malinko násilím, celé jako by to příliš chtělo zapadnout do žánru chytré existenciální gangsterky. Taky se ale u mě mohla projevit přehlcenost ze tří Mikových kousků viděných na filmovce v těsném sledu – jestli se mi Rossa povede někdy potkat ještě jednou, možná ho budu vnímat jinak.(8.8.2015)

  • ProNotor
    ****

    Shlédnuto na LFŠ. "Italsko" - finské drama s mírně komediálním nádechem, kde Rosso má jakožto nájemný italský vrah zavraždit svojí bývalou lásku a potká se s jejím bratrem ve Finsku, kde má odvést špinavou práci. Ačkoliv si vůbec nerozumí, mají docela smysl pro porozumění a nakonec najdou k sobě cestu pomocí písně. Původně mě film příliš neoslovil, ale díky besedě s režisérem Mika Kaurismäkim mi objasnil mnoho faktů a film tak u mě stoupl hodnotou.(30.7.2015)

  • Rybizek
    ****

    Obdivuji pana Miku Kaurismäkiho nejen za jeho kinematografii a velmi milé vystupování, ale hlavně za jeho velmi zvláštní tvoření filmů. Po filmové projekci Rossa nám na LFŠ 2015 objasnil některá zákoutí filmu. Nejvíce mě asi překvapilo to, že nejdříve natočili film a poté teprve vznikal scénář a nejvíce mě asi pobavila informace z jakých důvodů musel finský zpěvák Martti Syrjä opustit film dříve než tvůrci chtěli, 70%.(3.8.2015)

  • HanaM.
    **

    Letošní filmová škola v Uherském Hradišti - obdivuji, na Akim Kamurismakim s jakou lehkostí a humorem dokáže dělat z finské podivnosti přednost. Mika Kaurismaki to vzal opačným způsobem, finskou podivnost ještě prohloubil v naprostou nesrozumitelnost a hnus. Jakýsi trhlý Ital Rosso, jede kohosi vraždit do Finska a pak se dozví, že má zavraždit svou bývalku. Proč a jak to všechno hrdinové filmu prožívají zůstává jaksi nevyřčeno.(28.7.2015)

  • the_weaver
    ***

    Filmový experiment, ktorý nebol točený s úmyslom verejnej distribúcie. Nápad vznikol tak, že keď si režisér v kancelárii robil kávu, našiel v chladničke okrem mlieka i niekoľko filmových pásov rôznych dĺžok a povedal si, že skúsi natočiť film tak, aby využil dostupný materiál (dlhší pás = dlhšia scéna, kratší pás = kratšia scéna). Keďže sa chcel naučiť taliansky, tak sa rozhodol, že hlavný hrdina bude Talian.↵  Film nevznikal podľa scenára, ale tak, že štáb cestoval krajinou a natáčal scény na miestach, ktoré ich zaujali. Napr. pri scéne so zaplavenou cestou mal Rosso zájsť kam až to pôjde. Po zastavení sa musel sám rozhodnúť, ako ďalej. Rozpadnutý dom, v ktorom prenocoval, objavil štáb neďaleko.↵  Alebo scéna so zastrelením Maarttiho vznikla preto, lebo jeho predstaviteľ (spevák rockovej skupiny Eppu Normaali) musel odísť nahrávať album.↵  Posledná scéna bola predurčená do reštaurácie, v ktorej pred natáčaním večeral režisér s predstaviteľom Rossa.↵  S týmito znalosťami sa film hodnotí úplne inak. Ako neznalca Danteho Božskej komédie (Taliansko - peklo, Fínsko - očistec) ma film moc neoslovil. Viacero scén má výbornú atmosféru. Aj konfrontácia nájomného vraha so scénami, kde on prichádza o kusy svojho života či o osoby, na ktorých mu záleží, bola podarená. Ale ako celok ma tento filmový experiment príliš neoslovil.(26.12.2015)