Režie:
Emir KusturicaScénář:
Gordan MihičKamera:
Thierry ArbogastHrají:
Bajram Severdžan, Zabit Memedov, Branka Katič, Srdjan Todorovič, Florijan Ajdini, Sabri Sulejmani, Ljubica Adžović, Jašar Destani, Stojan Sotirov (více)Obsahy(1)
Staříci Grga a Zaria jsou přátelé od nepaměti. Čtvrt století se neviděli. O to víc se těší na setkání, které se však odehraje za velmi pohnutých událostí, kterým jiné - neméně pohnuté události - předcházejí... Zariův Matko potřebuje nutně peníze a tak se obrátí na cikánského kmotra Grgu se lží, že Zaria je po smrti, a ten mu je půjčí. Brzy se však ukáže, že dluh nemůže vrátit a tak se má vykoupit sňatkem s liliputánkou Beruškou. I když se ani jednomu do takového manželství nechce, nastává den svatby. Svatby neobvyklé, bouřlivé, při které každý z aktérů tohoto temperamentního a humorného vyprávění naplní svůj osud. Na filmu není důležitý ani tak samotný příběh, jako jeho až neskutečné postavy, které se ocitají v nepřetržitém toku událostí, myšlenek, představ, lidských citů a bujarého veselí, plynoucích v neutuchajícím rytmu obrazů a umocněných strhující hudbou. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (526)
Balkánský svět našich dnů viděný očima absolventa pražské FAMU, která mají svůj pro změnu bosenský kořen. Někdejší identita státní a kulturní, kterou zažíval naplno ve svém zralém věku Masaryk, je náhle k dispozici se vším všudy. Bláznivé pábitelství cikánského polosvěta i podsvětí se mění v kolorit klasické romantické vzpoury s neklamně postmoderními insigniemi. Ryčná, nikoliv pivně rozvážně oddechující srbská dechová hudba tu kouzelnou atmosféru balkánského hrabalovsky pábícího světa dotváří. Polomýtus-polosoučasnost, rodové vazby-postmoderna širšího balkánského prostředí, to všechno a něco navíc je pohonnou látkou pádícího filmu s intermezzem dvou kočiček, jimž je přisuzováno více, než jsou s to zastat. Je asi jen málokdo, komu by se tohle polodokumentární pádění nezamlouvalo. Jakbyne. ()
První půlhodninu jsem si říkala, že ten film asi vypnu..... Pak jsem se zvolna začínala orientovat a vžívat do mentality a děje a pomalu (rychle) téhle zběsilé, temperamentní bláznivé komedii přicházet na chuť. Splečně s neuvěřitelně chytlavou hudbou nakonec hodnotím 5 hvězdami a těším se na další Kusturicův film. ()
Zvláštní, že když se o komedii z prostředí cikánských, kazachstánských a podobných rodin kdesi směrem na východ pokusí pan Vejdělek nebo americký sitcomista Larry Charles, dopadne to docela otřesně. Pokud se ale tématu chopí jeden z nejslavnějších žáků Otakara Vávry Emir Kusturica, vznikne opravdu vtipná a trefná komedie, která se ke svému úspěchu nepotřebuje nadřazovat nad hlavní hrdiny. ()
Těžké hodnotit, protože k plnému docenění tohoto atipického dílka je asi třeba alespoň částečně porozumět životním postojům a zvláštnímu myšlení hrdého cikánského národa. A jak jsem tak film sledoval a zoufale se snažil orientovat ve zběsilém střihu a svérázných dialozích, čím dál více mi docházelo, že já pro jejich náturu asi nikdy mít pochopení nebudu. Zajímavý námět, fajn herci a skutečně výborný hudební doprovod, ale jestli chtěl Emir Kusturica touto groteskou něco určitého naznačit, k mým uším a očím to bohužel nedospělo. 60% ()
Tsunami emotivní živelnosti za rytmu balkánské dechovky v podobě, ve které jí umí zachytit snad jen Kustorica, a se špetkou magického realismu navrh. K tomu navíc prase trpělivě spásající traband. No řekněte, může něco takového již z principu být špatné? Bohužel ani zde se to neobešlo bez chyb. Od nejvyšší mety sráží film půlhodinovka od počátku svatby. Tam se to na můj vkus zvrhne v až příliš crazy ulítlou záležitost. Film jako takový z vás sice rychle vyprchá, ale energie, kterou vás nabije, tak ta jen tak ne. A to se počítá, jelikož právě to je znakem velkých filmových počinů. "PIT-Bull! Teriéééér...!" ()
Galerie (21)
Zajímavosti (11)
- Když Zare (Florijan Ajdini) uniká od Dadana (Srdjan Todorovič) na žebříku, Dadan ho chytí za pravé ucho. V dalším záběru ho ale drží za levé. (thecentre)
- Jedná se o první snímek, k němuž si režisér Emir Kusturica zajistil hudbu sám se svou domovskou kapelou The No Smoking Orchestra. (Gabrielle)
- Po komerčnom neúspechu Arizona Dream (1993) a protichodných recenziách na Underground (1995) Kusturica oznámil svoj odchod z filmovej tvorby, len čo mal 41 rokov. Čoskoro zmenil názor a začal pracovať na dokumente o cigánskej hudbe, predbežne nazvanom "Musika Akrobatika", ktorý sa postupne pretavil do tohto filmu. (MTManiak)
Reklama