poster

Diego Maradona

  • Velká Británie

    Diego Maradona

  • Velká Británie

    Maradona

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Diego Maradona

  • Austrálie

    Diego Maradona

  • Nový Zéland

    Diego Maradona

  • USA

    Diego Maradona

Dokumentární / Sportovní

Velká Británie, 2019, 130 min

Režie:

Asif Kapadia

Hudba:

Antonio Pinto

Producenti:

James Gay-Rees

Střih:

Chris King
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • liborek_
    ****

    Z několika důvodů pozoruhodný film: 1. Kapadiovi se podařilo vytvořit vzrušující a napínavý dokument (!), který nabízí zážitek srovnatelný se sledováním hraného filmu, a to bez ohledu na to, zda holdujete fotbalu, či nikoli. (Ačkoli jsem např. věděl, jak dopadlo MS '90 v Itálii, v některých momentech jsem pod momentálním napětím opravdu znejistěl...) 2. Zajímavým způsobem rozvíjí úvahu Maradonova osobního trenéra Signoriniho o dualitě fotbalistovy osobnosti, což se odráží i v názvu filmu, který narozdíl od Kapadiových předchozích dokumentů Amy a Senna obsahuje jméno i příjmení. 3. Cíleným zaměřením na Maradonovo působení v Neapoli Kapadia hutně zprostředkovává atmosféru na Apeninském poloostrově v druhé polovině 80. let (s akcentem na třídní rozdělení, vnitropolitické pnutí, moc mafie apod.). 4. Tím, že prakticky celý dokument je sestaven z dobových (často unikátních) záběrů, vyjevuje se dnešnímu divákovi v maximální šíři technologický pokrok, který byl za těch cca 35 let učiněn. V době, která je do značné míry založená na vizualitě (youtube, instagram, HD, 4K apod.), musí být pro řadu mladších diváků dvouhodinové sledování nekvalitních VHS záběrů zajímavým zážitkem (nehledě na způsob zpravodajského zpracování profesionálních fotbalových zápasů v předinternetové době).___ Přes tyto nesporně pozoruhodné rysy film trpí i určitými (avšak z důvodu zvolené koncepce zřejmě nevyhnutelnými) problémy. Tím hlavním je asi útržkovitost a v mnoha ohledech povrchnost, která je dána závislostí na existenci příslušných (televizních nebo soukromých) záběrů. Kdo je byť jen trochu obeznámen s Maradonovým životem a kariérou, tak těžko najde v tomto dokumentu něco nového. Z vypravěčského hlediska je volba těžiště dokumentu o Maradonovi (Neapol) více než skvělá - střetává se zde sport, láska, mafie, zrada, nenávist, bohatství, chudoba, drogy, sex... Nicméně jsou tím dost upozaděny další dramatické stránky Maradonovy kariéry. Např. slavné diskuze o tvrdosti fotbalu vyvolané likvidačním Goikoetxeovým zákrokem na Maradonu v průběhu již rozhodnutého zápasu FC Barcelona - Atlético Bilbao v roce 1984 jsou zcela potlačeny a slavná brutální hromadná bitka přímo na hřišti po skončení finále Copa del rey mezi týmiž kluby (která byla vnímána jako odveta či pomsta za směšně nízký trest pro Goika) byla v úvodu dokumentu ukázána bez kontextu a bližšího vysvětlení (ačkoli dokonale symbolizovala onen přestup do "klidnější" Neapole). Podobně návrat do španělské a později argentinské ligy - a s tím související osobní Maradonův život - je zcela mimo zorné pole dokumentu (i když italské angažmá tvořilo pouhou 1/3 Maradonovy profesionální kariéry fotbalisty). Přesto film vyčnívá, a pokud zapomeneme na chvíli na konkrétní jméno, má v jistém ohledu Maradonův fascinující příběh svou nadčasovostí co říct i dnes (o roli celebrity v mediálním světě, o vlivu nabyté slávy na psychiku nezralého jedince, o vlivu masové zábavy na chování prekariátu apod.)(13.8.2019)

  • Yoda sama
    ****

    Schopnosť Kapadiu a tímu okolo neho vytvoriť z rozhovorov, prameňov a archívnych záberov tak živelné, nekompromisné a intenzívne dokumentárne filmy profilujúce jedinú výraznú osobnosť je natoľko obdivuhodná, že by mi ako divákovi nevadilo, keby venovali celú svoju kariéru len tomuto formátu. Futbal nesledujem, o Diegovi som vedel pramálo, no celé dve hodiny som sledoval jeho cestu s napätím takmer trilerového efektu, takže klobúk dolu.(13.8.2019)

  • frantababaf
    ****

    Kapadia určitě tímto dokumentem Maradonu polidštil pro spoustu lidí. Takový tlak by nevydržel nikdo. Sám jsem si musel metaforicky nafackovat za to, že jsem ho povrchně neměl rád. Kapadia zredukoval klasické mluvící hlavy Maradony a jeho blízkých na hlasy vyprávějící přes archivní záběry (možná to tak dělal i u Amy a Senny, nevím, neviděl jsem), což mi ze začátku přišlo jako faktor, který mi bude vadit, ale ve finále musím uznat, že fotbalistův příběh díky tomu není roztříštěný a výsledný dokument je o to víc vtahující. Ukázková dokumentární práce. 85%(25.7.2019)

  • Eluin
    *****

    Maradonu zná asi každý včetně lidí, kteří si o fotbalu myslí, že je to zábava pro omezené pitomce. Je to jednoduše fenomén, který překračuje hranice svého oboru. Režisér Asif Kapadia se jej rozhodl představit svým typickým způsobem, jako rozervaného muže, který má v sobě Jekylla a pana Hydea. Dost lidí má tak s Diegem Maradonou trochu problém, krom geniálního fotbalisty totiž měl v sobě i kus infantilního pitomce a zatímco tělo dovedl ve fotbalu takřka k dokonalosti, tak s hlavou to bylo o poznání horší. Inu, nebyl první ani poslední... Film je to podle mě hodně povedený, je za ním vidět mravenčí práce tvůrců, kdy museli procházet míle a míle filmových pásů (které dokážou přesvědčivě vtáhnout do osmdesátých let) a i když dokument samotný se zaměřuje jen na Maradonovo působení v Neapoli a na světové šampionáty v letech 1986 a 1990, tak vězte, že i tak je toho dost. Prakticky v žádném záběru nám Diego nesleze z očí, můžeme tak vidět slavného fotbalistů při jeho nejlepších akcích (druhý gól Anglii na MS86), kterak si hraje s dětmi, či kterak zmateně vychází z koupelny posilněn trochou koksu. Skrze Maradonu se ale můžeme také podívat na tehdejší Neapol prorostlou organizovaným zločinem, jehož špičkám se Maradona jakožto nejslavnější obyvatel města nemohl vyhnout. Kdo zná spisovatele Roberta Saviana a jeho knihu Gomora, tak asi ví o čem je řeč... Snímek Diego Maradona je také trochu nahlédnutím do mentality lidí v jižní části Itálie, kteří silně cítí opovržení, jež jim dává na odiv bohatý sever ("skvělé" jsou slogany, kterými hráče Neapole častovali fandové z Milána a Juventusu Turín - "umejte se", "ať vás umeje Vesuv svoji lávou", proti tomu je skandování na českých fotbalových stáncích "pražský kurvy x seno a vidle" slabý čajíček). Zároveň je to také místo, kde si náboženství podává ruku s fotbalem a vzájemně se tak propojuje do dost bizarních rovin (představa Maradony jako Ježíše na klíně Panny Marie). Z pohledu obyvatele české kotliny dost šílené. Každopádně se na to kouká dobře, jen nevím, jestli člověk ortodoxně fotbalem nepolíbený by si na snímku našel něco pro sebe. Minimálně v první polovině (kde hraje fotbal prim) by to asi měl dost těžké.(14.7.2019)

  • angloumene
    ****

    Rozhodně nepatřím mezi fanoušky fotbalu a asi jediné, co jsem o Diegovy věděla, byla jeho Boží ruka a to že je... no že je to celkem idiot. Snímek se nijak nesnaží očistit Maradonovu špatnou reputaci. Naopak nic neskrývá a diváka seznamuje s jeho záletnictvím, zapřeným synem, drogovou závislostí a také nečestností. Na druhou stranu také nabízí příběh o zázračném chlapci ze slumu, kterého pohltil velký svět. Co si po zhlédnutí odnesete, to už záleží na každém divákovi. Ať už je závěrečné poselství jakékoliv, vše je předáno zábavnou, pro fotbalového ignoranta pochopitelnou a uvěřitelnou formou.(1.7.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace