poster

Diego Maradona

  • Velká Británie

    Diego Maradona

  • Velká Británie

    Maradona

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Diego Maradona

  • Austrálie

    Diego Maradona

  • Nový Zéland

    Diego Maradona

  • USA

    Diego Maradona

Dokumentární / Sportovní

Velká Británie, 2019, 130 min

Režie:

Asif Kapadia

Hudba:

Antonio Pinto

Producenti:

James Gay-Rees

Střih:

Chris King
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • waits
    ****

    Obecně mám dokumenty o osobnostech daleko raději než hrané filmy, pokud jsou zajímavě zpracované. A tenhle Kapadiův zajímavý rozhodně je. Maradonu jsem neměl už jakožto dávný dětský fanda mezi oblíbenci - čtvrtfinále s Anglií v 96 a jeho Božská ruka, jak trapné...Dokument, jak už to tak bývá, nabízí možnost nahlédnout na objekt zájmu filmařů trochu jinou optikou a trochu si názor poopravit. Režisér má co nabídnout hlavně díky unikátním záběrům z Maradonova soukromí, z nichž některé jsou emočně velmi vypjaté. Ale nejen ty – sledovat neuvěřitelně nadopovanou atmosféru na italských stadionech i mimo ně nebo pozorovat neutěšenou situaci tehdejší Neapole je pohledem na jiný svět než dnes, agresivnější, nepřátelský, vyhrocenější, ale i jaksi životnější a sebevědomější. Dnes se takové písničky, jaké si zpíval Maradona s týmem po vitězství v kabinách těžko zpívají. Kapadiův dokument mě s Maradonou smířil, člověk najednou tak nějak trochu chápe jeho temnější, nedospělou stránku, včetně lhaní a podvádění, jako u mnohých ho mlel neuvěřitelný psychický tlak, se kterým se pral, jak mohl.K dokumentu mám jen jednu připomínku - lehce bych zkrátil stopáž nebo bych ji ponechal,ale přidal něco z postfotbalového období (chování v Rusku, Mexicu, politická prohlášení na Kubě aj) Ale i tak: Pro fotbalové fandy povinnost, ostatní by se rozhodně nudit neměli.(30.7.2019)

  • frantababaf
    ****

    Kapadia určitě tímto dokumentem Maradonu polidštil pro spoustu lidí. Takový tlak by nevydržel nikdo. Sám jsem si musel metaforicky nafackovat za to, že jsem ho povrchně neměl rád. Kapadia zredukoval klasické mluvící hlavy Maradony a jeho blízkých na hlasy vyprávějící přes archivní záběry (možná to tak dělal i u Amy a Senny, nevím, neviděl jsem), což mi ze začátku přišlo jako faktor, který mi bude vadit, ale ve finále musím uznat, že fotbalistův příběh díky tomu není roztříštěný a výsledný dokument je o to víc vtahující. Ukázková dokumentární práce. 85%(25.7.2019)

  • liborek_
    ****

    Z několika důvodů pozoruhodný film: 1. Kapadiovi se podařilo vytvořit vzrušující a napínavý dokument (!), který nabízí zážitek srovnatelný se sledováním hraného filmu, a to bez ohledu na to, zda holdujete fotbalu, či nikoli. (Ačkoli jsem např. věděl, jak dopadlo MS '90 v Itálii, v některých momentech jsem pod momentálním napětím opravdu znejistěl...) 2. Zajímavým způsobem rozvíjí úvahu Maradonova osobního trenéra Signoriniho o dualitě fotbalistovy osobnosti, což se odráží i v názvu filmu, který narozdíl od Kapadiových předchozích dokumentů Amy a Senna obsahuje jméno i příjmení. 3. Cíleným zaměřením na Maradonovo působení v Neapoli Kapadia hutně zprostředkovává atmosféru na Apeninském poloostrově v druhé polovině 80. let (s akcentem na třídní rozdělení, vnitropolitické pnutí, moc mafie apod.). 4. Tím, že prakticky celý dokument je sestaven z dobových (často unikátních) záběrů, vyjevuje se dnešnímu divákovi v maximální šíři technologický pokrok, který byl za těch cca 35 let učiněn. V době, která je do značné míry založená na vizualitě (youtube, instagram, HD, 4K apod.), musí být pro řadu mladších diváků dvouhodinové sledování nekvalitních VHS záběrů zajímavým zážitkem (nehledě na způsob zpravodajského zpracování profesionálních fotbalových zápasů v předinternetové době).___ Přes tyto nesporně pozoruhodné rysy film trpí i určitými (avšak z důvodu zvolené koncepce zřejmě nevyhnutelnými) problémy. Tím hlavním je asi útržkovitost a v mnoha ohledech povrchnost, která je dána závislostí na existenci příslušných (televizních nebo soukromých) záběrů. Kdo je byť jen trochu obeznámen s Maradonovým životem a kariérou, tak těžko najde v tomto dokumentu něco nového. Z vypravěčského hlediska je volba těžiště dokumentu o Maradonovi (Neapol) více než skvělá - střetává se zde sport, láska, mafie, zrada, nenávist, bohatství, chudoba, drogy, sex... Nicméně jsou tím dost upozaděny další dramatické stránky Maradonovy kariéry. Např. slavné diskuze o tvrdosti fotbalu vyvolané likvidačním Goikoetxeovým zákrokem na Maradonu v průběhu již rozhodnutého zápasu FC Barcelona - Atlético Bilbao v roce 1984 jsou zcela potlačeny a slavná brutální hromadná bitka přímo na hřišti po skončení finále Copa del rey mezi týmiž kluby (která byla vnímána jako odveta či pomsta za směšně nízký trest pro Goika) byla v úvodu dokumentu ukázána bez kontextu a bližšího vysvětlení (ačkoli dokonale symbolizovala onen přestup do "klidnější" Neapole). Podobně návrat do španělské a později argentinské ligy - a s tím související osobní Maradonův život - je zcela mimo zorné pole dokumentu (i když italské angažmá tvořilo pouhou 1/3 Maradonovy profesionální kariéry fotbalisty). Přesto film vyčnívá, a pokud zapomeneme na chvíli na konkrétní jméno, má v jistém ohledu Maradonův fascinující příběh svou nadčasovostí co říct i dnes (o roli celebrity v mediálním světě, o vlivu nabyté slávy na psychiku nezralého jedince, o vlivu masové zábavy na chování prekariátu apod.)(13.8.2019)

  • kajas
    ***

    "Gooool! Diegoool!" Jméno Maradona znají i lidé, kteří sledování fotbalu zase tolik neholdují. Na to zřejmě vsadil režisér Kapadia, který se probral tisícovkami hodin Maradonova soukromého videoarchivu a sestavil z toho svým způsobem zajímavý, ale ničím nevyčnívající a trochu moc dlouhý dokument o vzestupu a pádu velké sportovní hvězdy.(23.6.2019)

  • ghatos
    ****

    Napolitani umyjte se! Neapol je žumpa a největší hanba Itálie! Malý snědý parchant ze slumu, co "trochu" podvádí. Spojení chudého italského města a Argentince bylo fatální pro všechny. Dokument se věnuje hlavně italské kapitole, což ovšem není úplně dobře, protože to nepodává ucelený obraz Maradony. Samozřejmě to má celkově vysoké kvality, ale trošku (nezasloužená) malá domů na konci pro Diega tam je. Těch průserů a nesmyslů se nadělal (nejen) na fotbale daleko více. 78% /Kino Světozor/.(20.7.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace