Reklama

Reklama

Afrikou na pionýru

  • Slovensko Afrika na Pionieri (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Cesta napříč africkým kontinentem na legendárních a hodně starých motorkách Jawa Pionýr. Celovečerní road movie Afrikou na Pionýru přináší ještě bláznivější a odvážnější výpravu, než jaké známe díky žlutým trabantům Dana Přibáně. Právě jedné z kultovních expedic žlutých trabantů se vedoucí výpravy motorek do Afriky, dobrodruh a režisér Marek Slobodník sám na své Jawě 250 účastnil. Podobně, jako výrazné postavy filmových komiksových vesmírů dostávají vlastní filmy, tak i jeho samostatné dobrodružství Afrikou na Pionýru mohou brát diváci jako takzvaný „spin-off“.
Cestovatelský dokument Afrikou na Pionýru ukáže dobrodružství, které nezná hranice a které žene možnosti vlastního těla i svobodu ducha až do nejvyšších otáček. A zároveň přinese úchvatné záběry a pohled na přírodu a život Afriky, jaký nemá obdoby. Pět jezdců strávilo v sedle Jawy Pionýr pět měsíců, ze střední Evropy ke Kapskému městu ujelo přes 15 000 kilometrů. Na tom nejméně pohodlném dopravním prostředku projeli pouští, pralesem i savanou, protnuli rovník a profrčeli kolem Kilimandžára a dorazili až na nejjižnější místo afrického kontinentu, na Střelkový mys, kde se setkává Indický oceán s Atlantickým. Během cesty spotřebovali 2500 litrů benzínu, natočili 360 hodin záběrů, provedli snad milion drobných oprav a prožili si dvě malárie. „Afrika nám dala úplně jiný pohled na život. Zažili jsme na cestě takovou volnost, jakou si v dnešním uspěchaném světě dokáže představit jen málokdo. Uvědomili jsme si, že právě svoboda je to největší bohatství, které máme,“ říká cestovatel a dobrodruh Marek Slobodník.
Z mnoha hodin natočeného materiálu sestavil tým dobrodruhů průřez toho nejzajímavějšího. Vedle opojného pocitu svobody zažili jezdci i řadu dramatických a nebezpečných situací. Kromě nádherných panenských pláží Mozambiku se museli vyrovnat s nekonečnou pouští Súdánu, v etiopském vězení se potkali s utečenci mířícími do Evropy, odvážili se do největšího městského slumu Kibera v Keni a dva z nich pak podstoupili vlastní boj s nebezpečnou a mnohdy smrtící malárií. (Bontonfilm)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (99)

vox_populi 

všechny recenze uživatele

na úvod treba zdôrazniť, že sa nejedná o žiadny spin off - vedľajší produkt dokumentárnych seriálov "žltého cirkusu páně Přibáně" Je to úplne autonómne cestopisné dielo, oslavujúce ľudské nadšenie a vášeň pre extrémne dobrodružstvo...Marek Slobodník svoju prvú cestovateľskú expedíciu absolvoval už v roku 2010 k Aralskému jazeru v Kazachstane z ktorej nakrútil krátky 13 minútový amatérsky film a samozrejme, bol účastníkom ciest s "žltým cirkusom"...je ale zaujímavé sledovať zásadné odlišnosti týchto výborných dokumentárnych filmov - v "žltom cirkuse" jasne dominuje dominantný a niekedy cholerický Přibáň a v "pionierskom" flegmatický salámista Slobodník. V zásade sa ale jedná o výborné dokumenty, ktoré sa sledujú zatajeným dychom - technicky a kompozične je lepšie zvládnutý slovenský dokument, ale to nie je pre mňa vôbec rozhodujúce, každý z tých seriálov či Přibáňov alebo Slobodníkov som si užil a tak trocha i závidel, že na to nemám... ()

Caszidy 

všechny recenze uživatele

Sledování v průběhu pandemie COVID-19 v autokině na nákladovém nádraží Žižkov dodalo snímku trochu jiný rozměr. O to víc jsem si asi užil tu bezstarostnou atmosféru, kterou z plátna hlavní protagonista a šílenec v dobrém slova smyslu, který dal celý projekt dohromady - Marek Slovodník, šíří. Chápu, že nebýt "trabantistů", tak by Afrikou na pionýru nikdy nevzniklo, ale za sebe musím přiznat, že mě jednostopá verze cestování paradoxně bavila více, než její dvoustopí "rodičové". Abych neuváděl jen samé osobně zaujaté vjemy, tak je třeba rozhodně ocenit výbornou kompozici záběrů, které jawisti po cestě pořídili. ()

Reklama

FeriusParfax 

všechny recenze uživatele

Nemohla jsem se rozhodnout, jestli 4 nebo 5 *. Tak dávám 5,  protože mi to dnes opravdu sedlo. Je to neuvěřitelně oddechové, sálá z toho strašně příjemná atmosféra a vsichni kluci jsou strašně sympatičtí a vtipní. Nejradši bych si dnes pustila nějakou 10 hodinovou verzi. Jedná se o zajimavy dokument a přeji chlapům, ať se jim jejich sny dále plni a svoboda v srdci a v mysli jim zůstane navždy. Krásný relax a skvěle vybraná destinace. ()

Mrkvič 

všechny recenze uživatele

Nebýt malárie a starého vysloužilého děduly, co se stará o děti a studoval v Británii, byl by to takový průměr, na který se díky skvělé mobilní kameře dobře kouká. malárie ale byla dost drsnou sondou do Afrického zdravotnictví. Závěr, který patřil zmíněnému dědulovi byl zase dost emotivní sondou do hlubin lidského patriotismu. ()

montongery 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších dokumentárních road movie, co jsem viděl. Snad předčí i Ewan McGregorovu Dlouhou cestu. Hlavně bych vyzdvihl skvělou kameru Martina Kochaníka, kde některé záběry jsou doopravdy velmi povedené a potom též skvělou doprovodnou hudbu. Taky střih se velmi povedl, kdy jsem se nejdřív bál, že formát filmu tomuhle projektu nesedne a říkal si, jestli by nebyl lepší seriál a díky tomu pak i delší minutáž. Stejně jak tomu bylo u Trabantů, kde se seriály velmi povedly, ale filmy byly trošku zmatečné a ne tolik povedené. Tak tady se tohle naštěstí nestalo a vše funguje a ubíhá plynule, tak jak má. Jinak zde je asi hlavně nejdůležitější to, co se téhle partě povedlo, než je samotná kvalita snímku. Ale to je na další a jinej komentář, tak alespoň jen krátce - doopravdy před celou partou klobouk dolů. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (13)

  • Na dotaz v rozhovoru s Markem Slobodníkem, kolik že má vlastně malých motorek značky Pionýr, dlouho přemýšlel, pak začal počítat a zastavil se u čísla dvanáct. (sator)
  • Když Dan Přibáň chystal cestu Trabantem Jižní Amerikou (od r. 2014), dozvěděl se o Markovi Slobodníkovi a jeho cestách po světě na motorce Pionýr. Nabídl mu, aby jel s nimi, Marek kývl a rok připravoval motorku na dlouhou cestu. Jenže už po prvním stoupání do kopce zjistili, že není schopen s trabanty držet dech, a tak na poslední chvíli sháněli „plnokrevnou“ motorku. Žlutá motorka Pionýr pak ležela roky ladem až do doby, kdy se Marek vydal na cestu do Afriky, o které vypráví cyklus Afrika na Pionýru (od r. 2019). (sator)
  • Afrika na Pionieri v číslach: 5 členov výpravy, 15151 prejdených kilometrov z Banskej Bystrice na africký Strelkový Mys, 5 mesiacov v sedlách motoriek, 10 precestovaných krajín, 360 hodín nakrúteného videomateriálu, 2500 litrov benzínu, 80 litrov oleja do benzínu, 2 zbalené náhradné motory pre prípad potreby, 2 úrazy, 2 malárie, 1 000 000 porúch a opráv, 0 zbalených báb. (Krouťák)

Reklama

Reklama