poster

Jalda, noc odpuštění (festivalový název)

  • Írán

    Yalda

  • Francie

    Yalda, la nuit du pardon

  • anglický

    Yalda, a Night for Forgiveness

Drama

Írán / Francie / Německo / Švýcarsko / Lucembursko, 2019, 89 min

  • vyfuk
    ****

    [TADY VARY]V tom Íránu se děje něco zvláštního. Hlavně něco, co se dá považovat za kvalitu. Mnohdy se do světa podívá něco z jejich produkce, co by člověk ani neřekl, že může být tak dobré, realistické a zároveň projít jejich teokratickým režimem. A přesto to zde je. Film popisuje něco, co mi prostě jde na ruku. Absolutně absurdní situace ženy, která zřejmě nechtěně zabila svého manžela, je v rámci právního systému odsouzena na smrt, ale může být svobodná díky televizi a žánru jako Výměna manželek. To je tak komicky absurdní, že se do toho muselo jít. A ono se to ve výsledku povedlo. Film zajímavě funguje v rámci zpracování samotného a i gradace děje a zvratů. Hodně lehce se stane, že jde o v celku zbytečně uřvanou situaci, což člověk sice pochopí, ale i tak je to dost otravné v některých případech. Dalo se asi více vyždímat z oné psychologické situace. Z motivace postav dělat to, co dělají. Ale to už je minulost. Za mě v celku dobré, nakonec mé očekávání nebylo splněno úplně, ale rozhodně ne málo. Začínáme v celku dobře.(5.7.2020)

  • dubinak
    ***

    Zrovna v rámci varského festivalu už jsem měla jednou možnost vidět podobný snímek na obdobné téma s názvem Lantouri a i když forma Yaldy mi sedla asi víc, příběhově byla Lantouri určitě lepší a znepokojivější. Yalda se zdá zezačátku slibně, naláká i nevšední, pro nás Evropany až nelidský děj. Bohužel zůstává z většiny jen u věčného řvaní, breku a prošení o odpouštění. První dojem byl takový, že je vůbec uspěch dostat sem snímky z těchto přísných států a dostat i jakž takž kvalitní a řemeslně zdatnou tvorbu. Bohužel režisér zůstává jen silně na povrchu problematiky a hodně málo zabrušuje do hloubky a do citového rozpoložení postav, takže pořád jen sledujeme docela chladné pohledy a sondy do jejich psychického stavu se jako divák nedočkáme, tudíž nemáme páru, na čí být straně a jestli je ta postava opravdu nevinná. Po odchodu z kina jsem byla spíše schovívavá, teď bych s odstupem udělila hvězdy jen dvě, tak to nechám na dvě a půl. (TADY VARY)(2.8.2020)

  • MyrnaAlec
    **

    Až na podivnou praxi odpouštění zločinu rodinou poškozeného pro mě nebyl film v ničem šokující, standardní drama.(11.7.2020)