Režie:
Robert WieneScénář:
Carl MayerHrají:
Fern Andra, John Gottowt, Louis Brody, Hans Heinrich von Twardowski, Harald Paulsen, Ernst GronauObsahy(1)
Film z Genuine pochádza z obdobia nemeckého expresionizmu. Nakrútil ho režisér Robert Wiene, ktorý sa preslávil najmä svojim geniálnym dielom s názvom Kabinet doktora Caligariho, natočeným v tom istom roku. Príbeh sa odohráva v sne mladého maliara Percyho. Krásnu Genuine predajú istému Lordovi Melovi na trhu otrokov. Ten ju drží v zajatí pod svojím domom a odmieta ju prepustiť. Holič Guyard navštevuje pravidelne Lorda Mela vždy presne na poludnie, avšak v jeden deň nemôže prísť a pošle namiesto seba svojho synovca Floriana. Práve vtedy sa Genuine podarí utiecť z jej zajatia. Stretne sa s Florianom, ktorého okúzli až natoľko, že je pre ňu ochotný spáchať zločin. (Shakmar)
(více)Recenze (8)
Je obtiažne hodnotiť toto dielo ako film. Treba si uvedomiť, že počas silného avantgardného prúdu sa niektorí filmári rozhodli svoje obľúbené literárne podžánre filmovať. A robili to pedantným spôsobom s premakanými kulisami a výtvarným vkusom. Na silnú chémiu herec-postava mal vždy pán Wiene dômyselný talent. Akurát samotný príbeh nemá potrebnú šťavu a viazne na jedinej hrozbe (Genuine). ()
Robert Wiene natočil ďalšiu zvrátenú psychoanalýzu ľudskej duše, po svojom dokonalom Caligarim. Tentokrát ale o dosť menej úspešnejšie. Zrejme to bolo všetko akosi uspechané, vizuálne podobné ako Doktor a vraví sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky ( česť výnimkám ). Expresionistická lahôdka, ktorá ale nedosiahla príbehom výšin jedinečného Dr. C. ()
Sice jsem tenhle film v ději asi dokonale nepochopil (anglické titulky sem si nepřekládal jen sem semtam něco pochytil) uchvátila mě ale výtvarná stránka snímku - ty expresionistické pokroucené a pitoreskní kulisy, úžasné exteriéry a zvláštní budovy, dlouhá schodiště a pomalované stěny...Zaujalo mě i ošacení a okrášlení slečny Genuine, mnohdy to byly skutečně skvostné kostýmy. Tyhle filmy jsou stará vysoká škola herectví - ty výrazy tváře, namaskování herců....Prostě nádhera...Vychutnávám si každý záběr.......Miluju tyhle staré expresionistické filmy... ()
Vizuálně uchvacující, myšlenkově taky (pro okouzlující mrchy přivádějící do záhuby mám slabost i v reálným životě), ale nepříliš zábavně podané. Je zajímavé, že tentýž rok Wiene natočil fascinujícího Caligariho, o půl hodiny delšího, a přesto strhujícího, kdežto v Genuine se dočkáme jen statického postávání a častěji polehávání postav po místnostech a pohovkách. Kdyby alespoň hrdinka byla skutečně krásná, ale Genuine samotná připomíná ošklivou čarodějnici. Nejúžasnější tak zůstávají nádherně šílené expresionistické kulisy. To je trochu málo. ()
Aj v nemých snímkach sa nájde radová výroba. Kto by však povedal, že jedným z režisérov stojacim za takýmto počinom bude sám Robert Wiene. Ten po originálnom Kabinete, kde sa okrem dovtedy nevídaných kulís, používaných metafor a nadčasových filmových postupov pustil do filmu so zaujímavým názvom Genuine. Ten ale postráda všetko to kúzlo svojho predchodcu. Pri sledovaní nás čaká mdlý príbeh, do očí bijúci teatrálni herci a nuda, čo pri trištvrte hodinovej minutáži zamrzí. Našťastie je spracovanie zabalené do expresionistického hávu, čím je snímka aspoň z časti zaujímavá. ()
Galerie (5)
Photo © Decla-Bioscop AG
Reklama