Diskuze
Scenáristka, televizní režisérka, dabingová režisérka.
Absolvovala obor divadelní režie na Divadelní fakultě AMU.
Obor divadelní režie absolvovali v roce 1963 na Divadelní fakultě AMU tři posluchači. Zatímco dva muži, totiž Jan Schmidt a moje osoba, nastoupili do divadel, jediná žena z tohoto ročníku, Anna Procházková, (která na režii přestoupila z dramaturgie až ve 3. ročníku, ale už ve 4. ročníku dokázala inscenovat v DISKU absolventské představení), se nakonec vydala cestou televize.
Žánrový fenomén televize nebyl tehdy ještě zdaleka tak vyhraněný a vzpomínám na svůj úporný spor s Dušanem Kleinem, posluchačem režie na FAMU, je-li televize více divadlem než filmem, anebo naopak, že nemá-li televize blíž spíše k filmu.
Pokud se nemýlím, Andula se ve svých televizních začátcích orientovala na inscenování Nedělních chvilek poezie a nějakou dobu pak trvalo, než dostala příležitost k režii celovečerní televizní inscenace. V době, kdy ještě neexistovalo snímání na záznam, nebyly střižny, vysílalo se všechno živě a střihalo se naostro v režii, měla televize k metodice divadla skutečně velmi blízko.
Posléze se Anna Procházková prosadila a režírovala obdivuhodně dlouhou řadu her, hodně se věnovala i dabingu a psala scénáře.
Z jejích prací namátkou jmenuji: Právo na smrt, Dovolená v řadě Bakalářů, scénáře si psala kupříkladu k Útěku do vězení, Princezně Turandot, Paní Savageové v rozpacích nebo k Hraběti Drákulovi…
V devadesátých letech točila podle scénářů současných autorů H. Frankové: Lékárníkovic holka nebo podle scénářů, které byly do této doby zakázány Uzavřený pavilón.
V poznámce Aleny Kožíkové čtu: »Režie Anny Procházkové se vyznačovaly jasným záměrem a soustředěním na herecké ztvárnění postav. Dovedla si přesně zvolit herecké obsazení a významní herci s ní rádi pracovali.« A tak navzdory technickému vývoji, jenž z televize učinil svébytný fenomén, zůstávala v podstatě celou svou tvorbou věrná dramatickému oboru, jejž vystudovala.
Jak si možná čtenáři Rozprav povšimli, věnoval jsem se tematicky i spolužákům, a tak jsme připravovali jeden díl i s Andulou. Práce však byla přerušena pro její vážný úraz a po dlouhé rehabilitaci zase pro nové onemocnění a převoz do nemocnice. Mailovala mi občas z lůžka kvůli opětnému odložení termínu: naposledy toto pondělí.
A dnes ráno mi její nejbližší kamarádka Miriam Kantorková, jež o ni v nemoci pečovala, zatelefonovala, že Andula včera podlehla v boji se zhoubnou chorobou; zemřela v úterý ráno, dne 20. července 2010 v Praze.
Poprvé publikováno v Pozitivních novinách 21. 07. 2010
Zdeněk PošívalRežisérka
Seriály | ||
---|---|---|
1996 |
Lékárníkových holka |
|
Epizoda 7 (E07) |
||
Epizoda 6 (E06) |
||
Epizoda 5 (E05) |
||
více epizod (4) | ||
1990 |
Myšlenky pro tento den |
|
Karel Čapek: Národní zvyky (E05) |
||
Ferdinand Peroutka: Co je fašismus (E04) |
||
Karel Čapek: Národní zvyky (E03) |
||
více epizod (2) |
Divadelní záznam | |
---|---|
1986 |
Blázinec v prvním poschodí |
1983 |
Hejtman z Kopníku |
1981 |
Tři v tom |
1980 |
Hadrián z Římsů |
Poslední prázdniny |
|
1979 |
Malované na skle aneb Jánošík |
Tři mušketýři po třiceti letech |
|
Zadržitelný vzestup Arthura Uie |
|
1978 |
Dům se sedmi balkóny |
1977 |
Král jelenem |
1971 |
Prolhaná Ketty |
1969 |
S láskou nejsou žádné žerty |
Krátkometrážní | |
---|---|
1999 |
Ctirad a Šárka v Šárce (TV film) |
1997 |
Báječný lázeňský život (TV film) |
Cesta do Paříže (TV film) |
|
Dovolená (TV film) |
|
Hotelová vášeň (TV film) |
|
Inzerát (TV film) |
|
Sedm a jedna noc (TV film) |
|
1974 |
Krádež na Malém rynku (TV film) |
Vražda v ulici Lourcine (TV film) |
Scenáristka
Filmy | |
---|---|
1992 |
Pan Dodd má schůzku (TV film) |
1991 |
Útěk do vězení (TV film) |
1986 |
Lokis (TV film) |
1975 |
Paní Savageová v rozpacích (TV film) |
Podivná paní Savageová (TV film) |
|
1974 |
Princezna Turandot (TV film) |
1973 |
Schovanka (TV film) |
1971 |
Pan Honejsek, darebák (TV film) |
1968 |
Listiny Aspernovy (TV film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
1974 |
Krádež na Malém rynku (TV film) |