foto

Robert Burks

  • nar. 14.7.1909
    Chino, California, USA
  • zem. 13.5.1968 (58 let)
    Newport Beach, California, USA

Biografie

Leslie Robert Burks se narodil 4. června 1909. Byl americký kameraman a jeden z nejbližších spolupracovníků, podobně jako střihač George Tomasini, či skladatel Bernard Herrmann, režiséra Alfréda Hitchcocka jemuž natočil hned dvanáct snímků. Pojilo ho s ním pouto jak pracovní, tak osobní a přátelské.

U Warner Brothers začal pracovat už v 19 letech. Zvládal manipulaci jak s kamerou, tak i s jednotkami speciálních fotografických efektů a perspektivní technologie. Speciální efekty tak pomáhal vytvářet ve filmech Key Largo, The Unsuspected, či Jezinky a Bezinky. Prací na snímku Fountainhead, režiséra Kinga Widora, a Glassmenagerie zaujal pana Hitchcocka a ten ho přizval k jejich první spolupráci, mrazivém thrilleru Cizinci ve vlaku. Rok na to natočil western Hondo s Johnem Waynem, a horor Dům voskových figurín, avšak ihned jak mu vypršely závazky u Warnerů, směřovala jeho kameramanská pozice výhradně k režiséru Hitchcockovi a v letech 1954-1964 s ním spolupracoval na jeho nejlepších dílech, které jsou už dnes klasikami, přičemž spolupráce na projektech jiných režisérů byla spíše výjimkou.

Barevná předělávka divadelní hry Vražda na objednávku s budoucí velkou hvězdou Grace Kelly. Černobílá až stylem dokumentární kamera v Nepravý muž. Statické až klaustrofobické Okno do dvora, či pestrobarevné krimi Chyťte zloděje se spoustou venkovních záběrů. Vytvářet napjatou, napětím obtěžkanou atmosféru se mu stalo vlastní, ať už pro černobíle snímky s nižšími rozpočty, nebo velkorozpočtové barevné filmy s hereckými hvězdami, které Hitch dělal pro studio Universal.

Přelet přes oceán neméně slavného režiséra Billyho Wildera je tou čestnou výjimkou, po které však následovalo hloubkami tónované Vertigo, a dobrodružně napínavý snímek Na sever severozápadní linkou o dokazování identity, při kterém Robert skvěle zužitkoval své znalosti s užíváním perspektivních miniatur z počátku kariéry. Nahánění po pohoří Mount Rushmore fascinuje dodnes a kameraman byl schopen nejednou přispět s kvalitním nápadem k dobrému výsledku. Stejně tak tomu bylo i při práci na filmu Ptáci. To už ale následoval film Marnie, který nebyl moc přijat a spolupráce dvou přátel byla ukončena. Snímkem Patch of Blues už klesala i kvalita kameramanovy práce, přesto že je považován za průkopníka v užívání teleobjektivů.

Robert Bruks zahynul tragicky, spolu se svou ženou, při požáru jejich domu, na jaře roku 1968.

Mirokukii