Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, Robin Hughes, Martin Milner, Guy Doleman, Bess Flowers (více)Obsahy(2)
Když americký spisovatel Mark Halliday navštíví čerstvě vdanou Margot Wendice v Londýně, nevědomky tím spustí řetězec vydírání a vražd. Manžel Margot, Tony Wendice, si všimne jejích citů k Hallidayovi, začne se obávat rozvodu a s ním spojeného vydědění, a tak naplánuje její smrt. K tomu využije svého bývalého spolužáka Lesgateho, který je již zapleten do nezákonné činnosti. Margot se podaří Lesgatea v sebeobraně zabít, ale Tony vše nastrojí tak, aby byla obviněna za úkladnou vraždu. Hallidayovi nezbývá, než Tonyho vyřadit ze hry... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (276)
S přesností švýcarských hodinek fungující thriller. Vše v něm do sebe perfektně zapadá, vše je jasné a srozumitelné, nic nenadbývá. 90% filmu spočívá v dialogu dvou osob v jedné místnosti. Dílem Hitchcockovou precizní režii, dílem skvělého scénáře, jsem hltal každé slovo a toužil se dovědět detaily plánu dokonalé vraždy (jak zní název remaku z roku 1998), čekaje, zda-li vše vyjde podle plánu. Vývoj situace byl poměrně nečekaný a stejně jako v jiných mistrových filmech jsem ani zde nevěděl, komu fandit (znáte to: mozek velí jedno, srdce druhé). Ke konci bylo těch řečí možná zbytečně moc a prapodivně vykonstruovaná pointa (klíčem ke všemu je klíč) zchladila mé prvotní nadšení. Přesto, když vezmu v potaz svůj vztah k filmům od Hitchcocka v globále, byl tohle vysoký nadstandard. (Hitchcockovu tvář můžete spatřit na fotografii ze studentského večírku, kterou Tony ukazuje Charlesovi) 80% Zajímavé komentáře: Radek99, Anderas ()
"Všetko čo sa môže pokaziť, sa pokazí." - Murphyho zákony. Hra s príbehom, hra s napätím, hra s postavami, hra s prostredím, hra s divákom. Hra s prekvapením. Hra s rozuzlením. Hra so záhadou. Hra s kľúčom. Adaptácia divadelnej hry. Malý hitchcockovský minimalistický experiment, ktorý je viac než filmom perfektným, precíznym, absolútne presnou thrillerovou inscenáciou. A to je problém filmu - všetko je tak premyslené, sofistikované, dokonalé a geniálne, až je to sčasti nezrozumiteľné a vo výsledku nereálne. Umelo vypointovaná schéma vedie diváka k vyústeniu, ktoré ohromuje myšlienkovými schopnosťami a mozgovou kapacitou postáv. Musí nám Hitchcock svoje majstrovstvo strkať pod nos práve týmto spôsobom? Podľa mňa to vie spraviť úhľadnejšie, rafinovanejšie a zábavnejšie. Omnoho viac ma na filme bavilo, že je to vlastne brilantná konverzačná prechcávačka v štýle Mankiewiczovho Slídila s bravúrnym využitím svetla a tieňa, a farebných filtrov. Mimo tej prehnanej perfekcie dokonalé. 85% ()
Hitchockova série pokračuje. Co se jen může pokazit, když si objednáte vraždu manželky? No hned několik věcí. Na to se snaží přijít postavy během filmu. Samotná zápletka je dost jednoduchá, protože všechno víme z první ruky. Závěrečné rozuzlení ale však nikoliv. Další ukázka toho, jak skvěle se dá manipulovat s divákem a jeho pozorností. Opět se nejde nevšimnout úžasné Grace Kelly. "Sázím na psí dostihy." ()
Tady se Hitchcock moc vyřádit nemohl - adaptuje se tu totiž divadelní hra o pár postavách a jedné "klíčové" (haha) místnosti. Scénář se zaplétá, nečekané zvraty fungují, ale na všem se podepisuje ta divadelnost a teatrálnost v zásadních momentech. Herecky bezvadné, zápletka skvělá...ale ten úmorný půlhodinový set-up podráží celému filmu nohy. Poslední třetina výborná. ()
Je len veľmi málo filmov s tak brilantným scenárom a geniálnym krimi rozuzlením, to klobúk dole pán Knott, Agatha Christie má vážnu konkurenciu. Hitchcock zase dodal filmu punc výbornej réžie - predovšetkým je to slušná porcia napätia, vynikajúca práca s kamerou a všeobecná divácka pútavosť, pričom samotní herci už nemohli byť zvolení lepšie. Veru, na papieri vyzerá všetko ľahšie, napr. aj taký plán dokonalej vraždy. V praxi sa ale obyčajne vždy niečo vyskytne, čo tú papierovú dokonalosť pokazí. 85/100 ()
Galerie (50)
Zajímavosti (17)
- Film byl natáčen stereoskopickou 3D kamerou, ale uvedení ve třetím rozměru se s výjimkou premiéry dočkal až v 80. letech. Alfred Hitchcock se domníval, že třetí rozměr je nejvhodnější právě pro adaptace divadelních her. (filip.novak)
- Po několika neúspěšných pokusech natočit scénu, ve které Margot (Grace Kelly) bodne Swanna (Anthony Dawson) nůžkami, Alfred Hitchcock řekl: „Toto je hezky udělaný záběr, ale nebyl tam dostatečný záblesk nůžek, a vražda bez záblesku nůžek, je jako chřest bez holandské majonézy – bez chuti.“ (Kulmon)
- Alfred Hitchcock se v tomto filmu objeví na fotografii ze srazu. (Kulmon)
Reklama