Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Horor

Deníček (6)

Top 2023

Příspěvek do každoroční ankety Cinepuru. Každý účastník možnost vybrat 20 titulů uvedených a viděných v uplynulém roce, přičemž má také možnost uvést nějakou klíčovou událost či symptom příslušného období.

Přední divácké slasti, radosti a překvapení:

 

Falcon Lake (CA 2022, Charlotte Le Bon)

Dospívání a první láska jsou horor, přičemž Charlotte Le Bon to dokázala fantasticky vystihnout ve svém pohlcujícím a křehkém filmu.

 

Hundreds of Beavers (US 2022, Mike Cheslik)

Grandiózní resuscitace hraných i animovaných grotesek vyvolává nevěřícný úžas i trhá bránice, ale také potvrzuje, že zelené plátno může stále ještě být fantastickým polem neomezených možností. Stačí k tomu mít partu kámošů v plyšových kostýmech a ohromně větší než malé množství DIY kreativity.

 

Neck (Kubi; JP 2023, Takeši Kitano)

Mistr krutě suchého humoru Kitano přináší nelítostně jízlivé a skvostně provokativní zneuctění mýtu samurajských ctností a historických hodnot Japonska, kde z předních dějepisných osobností dělá vyšinuté zběsilce a morální degeneráty.

 

Obzor (Spre nord; RO, FR, GR, CZ, BG 2022, Mihai Mincan)

Bravurně vyprávěný a emocionálně zničující film o hranicích a předsudcích i fatální tíze jejich překonávání, který se zcela pohříchu nedostal do české distribuce, byť vznikl v české koprodukci.

 

Přišla v noci (CZ 2023, Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček)

Vedle mnoha jiného také nejlepší adaptace západního žánru do českých společenských reálií v dějinách lokální kinematografie. Home-invasion trhiller too close to home.

 

Zbytek z Top 20:

 

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (ČR 2022, Jan Bušta)

Aftersun (GB, US 2022, Charlotte Wells)

Conann (BE, FR, LU 2023, Bertrand Mandico)

Electra (CZ 2023, Daria Kashcheeva)

Chlapec a volavka (Kimitači wa dó ikiru ka; JP 2023, Hajao Mijazaki)

John Wick: Kapitola 4 (John Wick: Chapter 4; US 2023, Chad Stahelski)

Karaoke blues (Kuolleet lehdet; FI, DE 2023, Aki Kaurismäki)

Lucemburk, Lucemburk (Luxembourg, Luxembourg; UA 2022, Antonio Lukič)

Mluv se mnou (Talk to Me; AU 2022, Danny Philippou, Michael Philippou)

Netvor (Kaibutsu; JP 2023, Hirokazu Koreeda)

Oppenheimer (US, GB 2023, Christopher Nolan)

Pinocchio Guillerma del Tora (Guillermo del Toro's Pinocchio; US, FR 2022, Guillermo del Toro, Mark Gustafson)

Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse; 2023, Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson)

Tonda, Slávka a kouzelné světlo (CZ, SK, HU 2023, Filip Pošivač)

Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon; US 2023, Martin Scorsese)

 

Hlavní události roku:

 

Virální internetový mem Barbenheimer překvapivě vyprodával kina – příznačně za nevěřícného zírání PR oddělení studií i samotných kinařů. Skončilo Ulož.to coby platforma nezřízeného stahování nelegálně sdílených filmů – tak uvidíme, jaké dopady to bude mít pro český filmový průmysl a pro kulturní rozhled lokálních filmových nadšenců. Převážně v potají Cinepur na svém webu spustil elektronický archiv – čímž ve mně vyvolal podezřelý pocit, že by se mohly naplnit i nějaké další mé sny, které jsem pokládal za nemožné v české kotlince. Na což navázala distribuční společnost Aerofilms nákupem kompletní knihovny filmů vlastněných studiem Ghibli.

Konec jedné éry? Naštěstí ano, i ne.

Ulož.to končí. Ale je hezké, že tohle info přichází v době Black Friday, kdy člověk může chytit větší než obvyklou paniku a utratit hromady peněz za fyzické nosiče (ne nemám žádný problém, můžu přestat kdykoli budu chtít). Nebo využít slev na hlavních, ale především těch menších a výběrových VoD platformách. [reklamní sdělení] Jako třeba KVIFF.tv, kde zrovna makáme na postupném zpřístupnění kompletní kolekce studia Ghibli v profesionálních překladech z originálu. [/reklamní sdělení]
Byť naprosto všichni víme, jak to s těmi soubory a legalitou je, nelze se nebavit tím, jak konec neregulovaného sdílení na Ulož.to někteří vztahují ke své vyšinuté agendě. Takže tu pochopitelně máme hlasitě hudrující anti-EU chytrolíny, kteří běsní nad cizími zákony. Nejvíc se ale o konec platformy zcela adekvátně zasazovala celá lokální kinematografie a všechny její sféry, organizace, společnosti i jednotlivci.
Ale také nelze opomenout fakt, že podobné platformy zásadně pomohly tříbit vkus a rozšiřovat si obzory tisícům lidí pracujících v kulturním průmyslu, nejen v době jejich studijního zrání a ekonomické nesoběstačnosti. Přičemž jejich z toho vyplývající kulturní kapitál jim pomohl ke kariérám na obou stranách kamery, monitoru či plátna. Představa generace odrostlé pouze na vynucené dostupnosti z limitované nabídky hlavních streamerů mě naplňuje děsem.
Pravdou tak zůstává, že toto obrovské vítězství overgroundu a mainstreamu, má tragickou oběť v oné snadné přístupnosti děl, která v ČR, Evropě, a v řadě případů i celosvětově nejsou dostupná. Při tom ale zásadně rozšiřují kulturní gramotnost stranou monopolů, velkých společností a oficiálních struktur.
Oplakejme tuto oběť a současně držme palce všem zbývajícím i dozajista nově nastupujícím platformám či soukromým p2p sítím, které tu s námi právě za oním bohulibým a regulérně prospěšným účelem budou dál. Naštěstí je jich pořád dost a dovedou vás k mnohem zajímavějším věcem, než tvořilo 90 % odcházející legendy světového internetu.

Top 2022

Příspěvek do každoroční ankety Cinepuru. Každý účastník možnost vybrat 20 titulů uvedených a viděných v uplynulém roce, přičemž má také možnost uvést nějakou klíčovou událost či symptom příslušného období.

Přední divácké slasti, radosti a překvapení:

Adult Swim Yule Log (Casper Kelly, US 2022)
Někoho slow-TV záběr krbu ukolébá, ale Casper Kelly, tvůrce zběsilého meta-televizního kraťasu Too Many Cooks, při civění do plamenů zapomněl držet sovu fantazii na uzdě. Grandiózně nevyzpytatelná komedie, horor i satirická reflexe soudobé audiovize, příznačně vytvořená v zázemí dlouhodobého inkubátoru bizarní kreativity Adult Swim.

Lékořicová Pizza (Licorice Pizza; Paul Thomas Anderson; US 2021)
PTA vytvořil nenápadně geniální fresku okraje světa šoubyznysu v L.A. sedmdesátých let, kam už jen vzdáleně dopadá zář opravdových velkých jmen, ale o to víc k sobě vábí všemožné bizarní figurky vyžilých hvězd, příštipkářů, odrostlých dětských aktérů, padlých šoumenů a přestárlých hledačů talentů. Každá postava, i když se mihne jen v jedné scéně či záběru, díky bravurní režii a pečlivému castingu sálá celým odžitým životem. Ale především je to dokonale odpozorovaná óda na ambivalentní vztahy a přísliby mladé lásky.

Marcel the Shell with Shoes On (Dean Fleischer-Camp; US 2021)
Doják roku. Pochybná kategorie nicecore dostala svou pomyslnou odnož cutementary. Mix fiktivního dokumentu, roztomilého vyprávění o překonávání strachu, ale i pojednání o absurditách a nicotnosti online slávy stojí cele na bedrech originálního titulního hrdiny. Marcelovi, který je malá ulita s botkami, vyloženě vdechla život a duši důmyslná stop motion animace, provedená s až obsesivní péčí věnovanou roztodivným detailům.

Nene (Nope; Jordan Peele; US 2022)
Nekřiklavé a nepodbízivé veledílo, které zvládne obsáhnout tolik rovin a témat kolem současné společnosti a audiovize i jejich historie, přičemž neustále sálá svrchovanou autorskou vizí. Peele opustil dosavadní škatulky, rozpřáhl křídla a nechal nás jen zírat ve fascinovaném úžasu. Světová kinematografie má nového velikána.

Všechno, všude, najednou (Everything Everywhere All at Once; Dan Kwan, Daniel Scheinert; US 2022)
Nomen omen. Erupce hravé kreativity, kde stejně jako např. v nejlepších animovaných seriálech legendárního Cartoon Networku, za vším tím chaosem a šílenstvím leží jádro empatie a srdečnosti. A navíc tu ve všech ohledech úchvatná Michelle Yeoh dostala svou životní roli, která staví na jejích vlastních různorodých životních rolích, ale při tom zůstává ryze svébytná a unikátní.


Zbytek z Top 20:

Ambulance (Michael Bay; US 2022)
BANGER. (Adam Sedlák; CZ 2022)
The Batman (Matt Reeves; US 2022)
Běžná selhání (Cristina Grosan; CZ, HU, IT, SK 2022)
Drive My Car (Rjúsuke Hamaguči; JP 2021)
Kdyby radši hořelo (Adam Koloman Rybanský; ČR 2022)
Přípravy k filmu T (Milan Klepikov; ČR 2021)
Red Rocket (Sean Baker; US 2021)
Revolution of Our Times (Kiwi Chow; HK 2021)
Rodina na baterky (The Mitchells vs. the Machines; Michael Rianda, Jeff Rowe; US 2021)
RRR (S.S. Rajamouli; IN 2022)
Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski; US 2022)
Trojúhelník smutku (Triangle of Sadness; Ruben Östlund; SE, FR, GB, DE 2022)
Zkouška umění (Adéla Komrzý, Tomáš Bojar; CZ 2022)
Zem je láva (Stop-Zemlia; Kateryna Gornostaj; UA 2021)

Plus úžasné české kraťasy:

Bábovka (Kateřina Karhánková; CZ 2022)
Deniska umřela (Philippe Kastner; CZ 2022)
Krkavec (The Wooden Ghost; David Daenemark; CZ 2022)
Schránky (Marie-Magdalena Kochová; CZ 2022)

Hlavní události či symptomy roku:

Pojmy jako „streamové války“ a „bingewatching“ konečně byly nahrazeny „Netflix fatgue“. Diváci místo autistických  monologů o pořád nových titulech, na které tzv. nikdo jiný nekouká, konečně nacházejí společnou řeč, když si otevřeně říkají o své únavě a otrávení z VoD. Studia si zase ověřila, že tohle pole není žádný zlatý důl, ale jen přidaný trh, který kina a jimi generované příjmy nemůže nahradit. Při tom se pořád vše mění a vyvíjí. Tak vstříc tomu novému odvážnému světu, ať už bude za rok, za dva či za dekádu vypadat jakkoli. Všechno je lepší, než to marné stagnování a tápání posledních dvou let.

Tops from the vaults. Roky 2021 - 2017

Pro potřeby archivace, pobavení a v lepším případě i jako záznam nějakého vlastního vývoje vytahuju minulé topky pro každoroční anketu Cinepuru. Každý účastník možnost vybrat 20 titulů uvedených a viděných v uplynulém roce, přičemž má také možnost uvést nějakou klíčovou událost či symptom příslušného období.

---------------------------------
Top 2021
---------------------------------

Přední divácké slasti, radosti a překvapení:

Benedetta (Paul Verhoeven; FR, NL 2021)
Verhoeven se ve svém nejnovějším filmu zaměřuje na církev, ale ne s cílem ji jen lacině šokantně zdiskreditovat. Proti obvyklému obrazu mocenského systému a pokleslé instituce přináší pojednání o víře jako emancipačním nástroji, který otevírá dveře osobnímu naplnění – ať už ve významu cynického kariérismu, jurodivého šílenství i tělesného orgasmu.

The Legend of Baron To'a (Kiel McNaughton; NZ 2020)
Ohromně sympatický crowd-pleaser, který klasický příběh o cestě z města zpět k vlastním kořenům aktualizuje pro nové tisíciletí za pomoci sofistikovaného nadhledu, wrestlingového narativu i úžasně vymakané bojové choreografie.
 
Šílený bůh (Mad God; Phil Tippett; US 2021)
Film zdánlivě bez ladu a skladu o světě bez boha, který ale právě že samotným svým vznikem ukazuje proces animace coby monstrózní čin, který neživé hmotě rozmarně vdechuje a zase bere život. Navíc je krásné si uvědomit, že když Phil Tippett pracoval na ikonických sekvencích Star Wars či Jurského Parku, hlavou se mu honily právě takové groteskně choré představy, jaké otiskl do svého celovečerního debutu, jenž dokončil ve věku 70 let.

Vortex (Gaspar Noé; FR, BE 2021)
Gaspar Noé stárne, což ale naštěstí jen znamená, že se stejnou formální svéhlavostí a vervou, s jakými se věnoval běsům mládí, tentokrát reflektuje hrůzy stáří. Je úžasné vidět, jak filmař, kterému mohlo hrozit, že se vyčerpá, může opět se svým typickým rukopisem, ale s novou výmluvností drtit diváky čistě díky tomu, že se chopil nového tématu.

Zelený rytíř (The Green Knight; David Lowery, US, IE 2021)
Středověká legenda v současně věrném i odvážně osobitém zpracování před diváky rozprostírá bažinu podmanivých výjevů a uhrančivé atmosféry, do které je tak opojné zabřednout.
 
Zbytek z Top 20:

Duna (Dune; Denis Villeneuve; US 2021)
Duše (Soul; Pete Docter, Kemp Powers; US 2020)
Gunda (Viktor Kossakovsky; NO, US 2020)
Chyby (Jan Prušinovský; CZ 2021)
Kate (Cedric Nicolas-Troyan; US 2021)
Last and First Men (Jóhann Jóhannsson; IS 2020)
Myši patří do nebe (Jan Bubeníček, Denisa Grimmová; CZ, FR, BE, SK 2021)
New York Ninja (John Liu, Kurtis Spieler; US 2021)
Poslední noc v Soho (Last Night in Soho; Edgar Wright; GB 2021)
Poslední souboj (The Last Duel; Ridley Scott; US 2021)
Rytíři spravedlnosti (Retfærdighedens ryttere; Anders Thomas Jensen; DK 2020)
Shit & Champagne (D'Arcy Drollinger; US 2020)
Smolný pich aneb Pitomý porno (Babardeala cu bucluc sau porno balamuc; Radu Jude; RO, GR, CZ, LX 2021)
Služebníci (Služobníci; Ivan Ostrochovský; SK, CZ, RO, IL 2020)
Zrcadla ve tmě (Šimon Holý; CZ 2021)

Plus úžasné české animační kraťasy:

Milý tati (Diana Cam Van Nguyen; CZ, SK 2021)
Rudé boty (Anna Podskalská; CZ 2021)
Ant Hill (Marek Náprstek; CZ 2020)

Hlavní události či symptomy roku:

Opět pandemie a její dopady na kinematografický průmysl a jeho dosavadní a budoucí podobu. Loni jsem psal o tom, že nevíme, co nám vlastně pandemie přinese a co vůbec po ní zůstane. Nyní máme jasno pouze v tom, že rekordní rok 2019 už nebudeme brát jako onen pomyslný „normál“, ke kterému se bude kino distribuce vracet. Novým normálem naopak je současná situace. Z hlediska distribuční nabídky žijí kina díky filmovým událostem jako Bond, Duna, Klan Gucci či Zátopek, které do nich lákají lidi navštěvující veřejné projekce párkrát do roka. Podhoubí věrných diváků, kteří na filmy chodí pravidelně, se smrsklo na polovinu, což přidělává obzvláště hluboké vrásky malým distributorům s vytříbenou dramaturgií. Naší výzvou je naučit se s tím pracovat, případně hledat nové divácké skupiny i niky a postupně zase růst.

 

---------------------------------
Top 2020
---------------------------------

Přední divácké slasti, radosti a překvapení:

6 underground: Tajné operace (6 Underground; Michael Bay, US 2019)
Jednak ideální streamovací projekt s epizodickou strukturou, trailerovým stylem a ADHD dramaturgií, ale hlavně master class bayhemu. Úvodní akční sekvence je co do výstavby, topografie i formálního zpracování akce a vršení atrakcí grandiózně gargantuovským počinem a dokládá, že Michael Bay navzdory všemožným epigonům zůstane navždy nepřekonatelný a unikátní. 

Asistentka (The Assistant; Kitty Green; US 2019)
Zdrcující minimalistické drama je výmluvné samo o sobě, ale shodou okolností funguje také jako komplementární film k výtečnému hororu Neviditelný, a to nejen proto, že v obou je ústřední agresor jistým způsobem neviditelný a že oba v určitém smyslu obracejí pozornost k osobám doposud přehlíženým. Zatímco Neviditelný ohromoval, strašil, ale ve výsledku nabízel náležitě žánrový ventil pro témata toxických vztahů a domácího i sexuálního násilí, Asistentka paralyzuje a skličuje tím, jak pozvolna mapuje systém zneužívání moci a harassmentu coby děsivě normalizovanou a nečekaně rozvětvenou bažinu. 

Králíček Jojo (Jojo Rabbit; Taika Waititi, US, NZ, ČR 2019)
Nejintenzivnější horská dráha emocí, a to nejen díky zhlédnutí ve vyprodaném kinosále. Waititi opět, a přitom znovu originálně a nápaditě rozvíjí své autorské téma dospívání coby nutného a při tom nelehkého procesu, kdy musíme vymýtit naše vnitřní démony, vzdát se svých problematických vzorů a vykročit vstříc cizímu a nevyzpytatelnému světu.

Lake Michigan Monster (Ryland Brickson Cole Tews; US 2018)
Fantasmagoricky rozpustilá óda na imaginaci a filmařinu bez okov rozpočtů přeskakuje hyperaktivně od jednoho nápadu k desátému. Vedena opilecky zkratovitou anti-logikou i dadaistickou anarchičností spojuje to nejkreativnější, nejnaivnější i nejupřímnější z Guye Madina, Karla Zemana, klasických monster bijáků a SpongeBoba.

The Vast of Night (Andrew Patterson; US 2020)
Skvostná exhibice realizačních dovedností mladého tvůrčího týmu vedená ambicí, jak co nejpoutavěji a nejvizuálněji natočit rozhlasovou hru a současně bez obvyklých retro serepetiček vzdát hold jedné době a jejím fantaskním báchorkám.

Zbytek z Top 20:

Better Days (Shaonian de ni; Derek Tsang Kwok-Cheung; CN, HK 2019) 
Corpus Christi (Boże Ciało; Jan Komasa; PL 2019)
Chci tě, jestli to dokážeš (Dagmar Smržová; ČR 2019)
Králové videa (Lukáš Bulava; ČR, SK 2020)
Maják (The Lighthouse; Robert Eggers, US, CA 2019)
Malé ženy (Little Women; Greta Gerwig, US 2019)
Palm Springs (Max Barbakow; US 2020)
Pomsta (Avengement; Jesse V. Johnson; GB 2019)
Psycho Goreman (Steven Kostanski; CA 2020)
Tenet (Christopher Nolan; US, GB 2020)
The Twentieth Century (Le 20ème Siècle; Matthew Rankin; CA 2019)
Vlkochodci (Wolfwalkers; Tomm Moore, Ross Stewart; IE, US 2020)
Výjimeční přátelé (A Beautiful Day in the Neighborhood; Marielle Heller, US 2019)
Wendy (Benh Zeitlin; US 2020)
Žáby bez jazyka (Mira Fornay; ČR, SR 2020)

Hlavní události či symptomy roku:

Samozřejmě pandemie a její dopady na kinematografický průmysl a jeho dosavadní a budoucí podobu. Podrobněji jsem to rozepsal v příspěvku do ankety o audiovizi a pandemii jinde v čísle. TLDR: Obecně se kola budou točit dál, ale některá konkrétní kolečka se bohužel už nikdy znovu rozběhnout nemusí.


---------------------------------
Top 2019
---------------------------------

Přední divácké slasti, radosti a překvapení:

Feedback (r: Pedro C. Alonso, ES 2019)
V jádru brakový, ale díky důmyslnému scénáři a skvělému zpracování skvěle napínavý, mrazivý a zdrcující thriller na téma #metoo.

John Wick 3 (John Wick: Chapter 3 - Parabellum; r: Chad Stahelski, US 2019)
Od gun-fu přes car-fu po animal-fu aneb ryzí potěšení z kreativní akční choreografie a nejfyzičtější a nejadrenalinovější divácký zážitek roku.

Kde je moje tělo? (J'ai perdu mon corps; r: Jérémy Clapin, FR 2019)
Debut napěchovaný kreativitou a dech beroucí energií, který dokáže divákovi znovu navodit ono cinefilní zjitření, které zažíval ve formativních letech, kdy ještě filmy byly plné nových příslibů, velkých prožitků či uměleckých impulsů a kdy se člověk na úplném konci závěrečných titulků rychle vytratil ze sálu a pěšky bloudící nočním městem v sobě ty emoce a obrazy nechával rezonovat.

Starfish (r: Al White, US 2018)
Nikoli bezchybný, ale svou originalitou a debutantským přetlakem nápadů sympatický počin koncipovaný jako audiovizuální paralela k formátu mixtape. Při tom s kořeny v ranku žánrově se tvářících surreálních metafor nitra svých postav – typu Donnie Darko či Pi – a stejně jako zmíněné klasiky současně vyšinutý i intimní, a díky tomu emocionálně pohlcující a divácky fascinující.

Terminátor: Temný osud (Terminator: Dark Fate; r: Tim Miller, US 2019)
Konečně po letech svěží příspěvek franšíze, který dokázal vybalancovat nostalgii a fanservis s charismatickými novými postavami i nápaditou prací s tradicí a jejím podvracením, a dokonce přidal také aktuální témata. Vzhledem k tržbám z toho bude ideální rozloučení s jednou popkulturní ikonou – odvážně ambiciózní, hravě obrazoborecké a správňácky emancipační.

Zbytek z Top 20:

Bídníci (Les Misérables; r: Ladj Ly, FR 2019)
Bílý bílý den (Hvítur, hvítur dagur; r: Hlynur Pálmason, IS, DK 2019)
Funan (r: Denis Do, FR, LU, BE 2018)
Karel, já a ty (r: Bohdan Karásek, CZ 2019)
Léto roku 84 (Summer of 84; r: RKSS, CA, US 2018)
Marona vypráví svůj příběh (L'extraordinaire voyage de Marona; r: Anca Damian, FR, RO 2019) 
Na špatné straně (Dragged Across Concrete; r: S. Craig Zahler, US, CA 2018)
Nabarvené ptáče (r: Václav Marhoul, CZ, SK 2019)
Odvrácená strana větru (The Other Side of the Wind; r: Orson Welles, US, FR 2018)
Parazit (Gisaengchung; r: Bong Joon-ho, KR 2019)
Sběratel Ruben Brandt (Ruben Brandt, a gyűjtő; r: Milorad Krstić, HU 2018)
Staříci (r: Martin Dušek, Ondřej Provazník, CZ, SK 2019)
Šprtky to chtěj taky (Booksmart; r: Olivia Wilde, US 2019)
Vysoká dívka (Dylda; r: Kantemir Balagov, RU 2019)
Zabíjení (Zan; r: Shinya Tsukamoto, JP 2019)

Události či symptomy roku:

Potěšila mě stylově, žánrově i produkčně pestrá nadílka dobrých českých projektů (z viděných v pořadí dle sympatií Figurant, Karel, já a ty, Staříci, Nabarvené ptáče, Moje svoboda, Vlastníci). Opět se českému distributorovi podařilo zabít jeden z filmů roku díky bezradnosti jak naložit s něčím, co se vymyká škatulkám – po loňském Kryštůfkovi Robinovi je letošní hlavní obětí Booksmart, odepsaný dementně zvoleným českým titulem. Poté, co už před řadou let Hollywood v zásadě odstřihnul kategorii středně nákladných filmů a poslal jejich tvůrce do důchodu nebo do televize, se jim otevřely dvě nové náruče, které ale dávají spíše problematický výhled do budoucna pro průmysl i diváky. Na jedné straně se autorské projekty i high concept brakovky staly trumfy v rozpoutané mele SVoD platforem, s níž se dřívější princip „u nás najdete všechno“ transformoval na „jen u nás najdete tu jednu z řady věcí, co hledáte“. Na druhé straně vítězství Jokera v Benátkách ustanovuje bizarní precedent, že se původní scénáře budou adaptovat a obrušovat do podoby komiksových franšízovek, které se stejně jako americký komiksový mainsteam sice tuze rády tváří dospěle, ale nikdy se tak skutečně nechovají. Velké díky a klobouk dolů těm solitérním kritičkám a kritikům, které je pořád radost a přínos číst. Jednak proto, že nepropadli už léta přetrvávající „stuchlizaci“ české filmové kritiky, jež se rozmohla cíleným i nevědomým kopírováním (co do stylu vyjadřování) nejvlivnějšího filmového kritika od dob Jiřího Cieslara. Především ale proto, že odolávají plošně se šířícímu a na mnohých jejich kolezích už hodně znatelnému vyhoření současné střední generace.


---------------------------------
Top 2018
---------------------------------

Filmy zasluhující vyzdvihnutí:

Kryštůfek Robin (Christopher Robin; r: Marc Forster, USA 2018)
Konečně plnohodnotná adaptace Medvídka Pú, která zachovává hlubokou reflexi dětství a dospívání předlohy, ale také její životní moudrost, hravý humor a odzbrojující filosofičnost obsaženou v dialozích s povahou koanů. A nad to taky dojemný film ze života plyšáků, který trochu ruší ty pasáže s lidmi zaslepenými jejich zbytečně komplikovanými problémy.

Mission: Impossible - Fallout (r: Christopher McQuarrie, US 2018)
Poslední opravdová filmová hvězda sama sobě vystavěla adorační pomníček, před kterým ale nelze než smeknout. V letech kdy Hollywood sám zapomněl, jak dělat filmové blockbustery a jak točit akční filmy, byl to Tom Cruise, kdo do kin navracel opravdový úžas. Nyní, když už i ostatní začínají chápat, že žádné CGI omalovánky ani zběsilé házení kamerou nemohou nahradit dech beroucí rozměr fyzické atrakce, on pořád posouvá vlastní laťku v oblasti toho, co je někdo schopný pro pobavení publika reálně před kamerou vykonat.

První člověk (First Man; r: Damien Chazelle, US 2018)
Úchvatná evokace doby, kdy létání do vesmíru nebylo samozřejmostí a rozmarem milionářů, ale naopak nejistým podnikem, který vyžadoval oběti a nesmírné odhodlání. Současně také dokonalá ukázka toho, jak vystavět pohlcující a napínavé vyprávění z příběhu, jehož konec každý zná.

Spider-Man: Paralelní světy (Spider-Man: Into the Spider-Verse; r: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, USA 2018)
Od dob Speed Racera sourozenců Wachowských první film, který koncepčně pracuje s barvami a který každou scénou uchvacuje svou formální a stylovou kreativitou, ale také uhrančivou kinetičností. Na poli animace navíc neskutečné zjevení, které v rámci celovečeráků nemá žádného genealogického předchůdce. Kořeny tohoto unikátního snímku, potažmo jeho jednotlivých postupů leží spíše ve videohrách či online videích, ale přesto nenajdeme žádný jiný jeden titul, který by je totožným způsobem spojoval.

The Thief and the Cobbler: A Moment in Time (BG, US, CA 1993) Richard Williams
Svatý grál animovaného filmu konečně spatřuje světlo světa díky digitalizovanému workprintu. Nikdy nedokončené dílo fascinuje ve svých fragmentech coby až fantasmagoricky ambiciózní počin. Pracovní kopie doslova vytržená z onoho titulního momentu v čase jeho pohnutého vývoje zachovává některé části pouze ve skicách či různých fázích výroby. Tím ale přináší ještě přidanou hodnotu možnosti nahlédnout pod ruku mistrovským animátorům v době předpočítačové, jejíž rukodělnost je dnes o tolik podmanivější.

BlacKkKlansman (r: Spike Lee, US 2018)
Climax (r: Gaspar Noé, FR 2018) 
Dogman (r: Matteo Garrone, IT, FR, 2018)
Chamraď (Lowlife; r: Ryan Prows, US 2018)
Mandy - Kult pomsty (Mandy; r: Panos Cosmatos, US, GB, BE 2018) 
Nit z přízraků (Phantom Thread; r: Paul Thomas Anderson, GB, US 2017)
Profil (Profile; r: Timur Bekmambetov, US, GB, RU 2018)
Roma (r: Alfonso Cuarón, MX US 2018)
Úžasňákovi 2 (Incredibles 2; r: Brad Bird, USA 2018)
Ztratili jsme Stalina (The Death of Stalin; r: Armando Iannucci, GB, FR, BE 2017)

Nejlepší seriály roku:

Čas na dobrodružství (Adventure Time, US 2010-2018) Pendleton Ward, Adam Muto
Milník moderní popkultury, který redefinoval nejen oblast televizní animované tvorby, loni skončil velkolepým finále. Vír emocí a obrazotvornosti ale také připomněl, že v základu všeho se nejednalo o pouhý fantasmagorický úlet, za nějž řada lidí seriál milně považuje, ale prostě vyprávění o klukovi, který chce být hrdinou. Jenže zdejší svět cukrových království, kouzelných psů, mystických mágů vypovězených z Marsu a postav jejichž tragédie spočívá v tom, že zapomněly na svou minulost, nebo naopak že si ji pamatují, je ale ve výsledku stejně komplexní a mnohoznačný jako naše realita. A právě cesta kluka Finna napříč takřka třístovkou dílů za pochopením toho, že hrdinové nemají podobu reků z brakové fantasy, ale naopak dokáží řešit konflikty ve svém i cizím nitru, byť je to setsakra těžké, pomohla několika generacím, které spolu s ním dospívaly, se zorientovat v jejich vlastních komplikovaných světech.

Happy! (US 2018) Grant Morrison, Brian Taylor
Prolnutí originálních nápadů komiksového scenáristy Granta Morrisona a rozjíveného stylu režiséra Briana Taylora přináší hypertrofovaný vánoční příběh, kde se excesivní pokleslost prolíná s procítěným vyprávěním o síle i zhoubnosti fantazie, traumatech dětství a cynismu i nadějích spojených se svátky údajného klidu a míru.

Most! (ČR 2018) Jan Prušinovský, Petr Kolečko
Bravurně zábavný a scenáristicky vycizelovaný mix dramatu, komedie a satiry, který je sice zasazený do konkrétního města, ale stejně tak by se mohl odehrávat kdekoli, protože v jádru pojednává o obyčejných lidech, kteří se snaží udržet vlastní rovnováhu v soudobém světě plném novot, které narušují jejich zažité jistoty.

54 hodin (Gladbeck, DE 2018) Kilian Riedhof, Regina Ziegler
The Deuce: Špína Manhattanu / The Deuce (USA 2017->) David Simon, George Pelecanos
Domácí hřiště (Heimebane, NO 2018) Johan Fasting
The Chi (US 2018) Lena Waithe
K smíchu / Kidding (USA 2018) Dave Holstein
Metanol (ČR 2018) Tereza Kopáčová
Strážce hradu / Cuvar dvorca (Chorvatsko 2017) Lukas Nola
Summer Camp Island (US 2018) Julia Pott
The Vietnam War (US 2017) Ken Burns, Lynn Novick
Vítejte v Hindafingu (Hindafing, DE 2017) Boris Kunz


---------------------------------
Top 2017
---------------------------------

Nejlepší filmy roku:

Atomic Blonde: Bez lítosti (Atomic Blonde; r: David Leitch, US 2017)
Spolu s Johnem Wickem dech beroucí návrat ambiciózní a fyzické akční choreografie do Hollywoodu. Čert vem překombinovaný scénář; ona strhující, zdánlivě do jednoho záběru koncipovaná, desetiminutová óda na postupnou únavu materiálu i jeho neustálou výdrž přebíjí svou inscenační nápaditostí i houževnatostí vše ostatní z minulého roku.

Blade Runner 2049 (r: Denis Villeneuve, US, GB, CA 2017)
Vycizelovaný artefakt, jehož dokonalý povrch vrásní glitche emocí a podnětných myšlenkových impulsů. Vedle všeho ostatního si zaslouží pozornost také jako vyprávění postavené na podvrácení ústředního mýtu moderní egocentrické popkultury, že každý hrdina je vyvolený (stejně jako každý divák, který se do něj projektuje).

Měsíc Jupitera (Jupiter holdja; r: Kornél Mundruczó, HU, DE 2017)
A pak že prý se nemůže východní Evropa rovnat Hollywoodu aneb maďarský artový blockbuster s maniakálně ctižádostivým zpracováním a zdrcující katarzí epické monstrozity uprchlické krize.

Odnikud (Aus dem Nichts; r: Fatih Akin, DE, FR 2017)
Ve třech dokonalých dějstvích rozvedený ponor do prázdnoty zármutku, bezmoci a hněvu.

Super Dark Times (r: Kevin Phillips, US 2017)
Přízračnou atmosférou a dobře budovanou paranoiou prodchnutá vzpomínka na dospívání v době kolem Columbine, kdy se náhle v obecném povědomí z náctiletých outsiderů stala monstra.

Další v pořadí:

Baby Driver (r: Edgar Wright, GB, US 2017) 
Dobrý časy (Good Time; r: Benny Safdie, Josh Safdie, US 2017)
Loganovi parťáci (Logan Lucky; r: Steven Soderbergh, US 2017)
Nejnadanější dívka (The Girl with All the Gifts; r: Colm McCarthy, GB, US 2016)
To (It; r: Andy Muschietti, US 2017)
Továrna na nic (A Fábrica de Nada; r: Pedro Pinho, PT 2017)
Uteč (Get Out; r: Jordan Peele, US 2017)

Nejlepší seriály roku:

Normálka (Regular Show, autor: J. G. Quintel, US 2009 - 2017)
Dalo by se lkát nad tím, jak ukončení jednoho z ikonických titulů Cartoon Networku představuje zlom nejen v historii tohoto kanálu, ale i animovaných seriálů vůbec. Jenž mnohem zásadnější je, že tvůrci mohli své dílo zakončit opravdu ve velkém stylu. Samotný komediální seriál byl koncipovaný jako esence toho nejulítlejšího z osmdesátkové popkultury vměstnaná do každé jedné epizody. V závěrečné sezóně se k tomu přidala mnohovrstevnatá reflexe fungování fikčních světů a jejich přijetí diváky, která kulminovala ve vpravdě epickém a emotivním finále, o jakém si můžou hrané seriály jen nechat zdát.

Teroristé hákového kříže (Mitten in Deutschland: NSU, DE 2016)
Unikátní televizní projekt nejen svým tématem, ale především jeho uchopením. Reálná série rasově motivovaných vražd a útoků neonacistických teroristů, která dodnes není zcela objasněná a o jejíchž pachatelích se toho ví pramálo, se stala předmětem důmyslné třídílné minisérie. Každá část, realizovaná odlišným tvůrčím týmem, se zaměřuje na jiný aspekt událostí i jiné postavy, čímž pak celý projekt skládá komplexní mozaiku. Výsledkem je krajně zneklidňující dílo, jež ukazuje, jak má vypadat angažované televizní fikce.

Břinčíci (Clangers, autoři Oliver Postgate a Peter Firmin, GB 2015)
Okouzlující doklad toho, že roztomilost nemusí být prvoplánová a že i v dnešní televizní tvorbě pro děti je místo pro zklidněné tempo a nevtíravou moudrost.

Tops from the vaults. Roky 2016 - 2012

Pro potřeby archivace, pobavení a v lepším případě i jako záznam nějakého vlastního vývoje vytahuju minulé topky pro každoroční anketu Cinepuru. Každý účastník možnost vybrat 20 titulů uvedených a viděných v uplynulém roce, přičemž má také možnost uvést nějakou klíčovou událost či symptom příslušného období.

---------------------------------
Top 2016
---------------------------------

Nejlepší filmy roku:

Hon na pačlověky (Hunt for the Wilderpeople; r: Taika Waititi, NZ 2016)
Taika Waititi doluje komediální i emocionální zlato ze zdánlivě již dávno vytěžených konceptů a schémat díky kombinaci lokálních prvků, upřímné empatie k sociálním outsiderům a hravé imaginaci nespoutané realismem. Jedním slovem „majestátovní“.

Kvílení (The Wailing / Gokseong; r: Na Hong-jin, KR 2016)
Film stejně zrádný, uhrančivý, lstivý a nevyzpytatelný jako sám Ďábel. Dokonalé naplnění základního hororového principu, že nejděsivější je ztráta racionálních jistot, což dostávají pocítit nejen zdejší postavy, ale především i diváci.

Aaaaaaaah! (r: Steve Oram, UK 2015)
Nelítostný pohled na základní principy mezilidských vztahů, ale současně i bezprecedentní ukázka autorské ochoty obětovat pro vlastní vizi cokoli – třeba nechat si zdemolovat, zasvinit a pochcat vlastní byt.

Červená želva (La tortue rouge; r: Michaël Dudok de Wit, FR, JP 2016)
Když šedesátiletý animátor dostane nabídku, že studio Ghibli zaštítí jeho celovečerní debut a zajistí mu tvůrčí svobodu, nemůže vzniknout nic jiného než film z odlišného světa a odlišné doby, který nezapadá do soudobých škatulek.

Exodus to Shanghai (r: Anthony Hickox, UK 2015) 
Schindlerův seznam optikou Zoolandera aneb když si módní zbohatlík usmyslí, že začne produkovat filmy s osobním příběhem a vážnými ambicemi, ale vyleze mu z toho našňupaný úlet, který coby jewsploitation zahanbuje Hanebné pancharty a mírou horečnaté nesoudnosti strčí do kapsy Renčovu Lídu Baarovou.

Nejlepší seriály roku:

We Bare Bears (tvůrce: Daniel Chong, USA, 2015 ->)
Tři medvědi, okouzlující exoti, kteří si dělají své věci, ale lidé se na ně při tom koukají ostražitě až nepřejícně; nebo také rozverná oslava osobitosti, která v sobě nenápadně skrývá výpověď o každodenní životní zkušenosti minorit.

Stranger Things (tvůrce: Duffer Brothes, US 2016)
Stejně jako Tarantino se neomezuje pouze na citování, ale z okrajových žánrů destiluje jejich esence a z nich vytváří divácky ultimativní pastiše, také bratři Dufferové totožně přistupují k osmdesátkovým hororům, teenagerským bijákům a dětským dobrodružkám, aby z nich uhnětli dokonalý fantastický příběh, který divákům dá současně pocítit úžas dětství, úzkosti dospívání i strachy rodičovství.


---------------------------------
Top 2015
---------------------------------

Nejlepší film roku i posledních let:

Šílený Max: Zběsilá cesta (Mad Max: Fury Road; r. George Miller, Austrálie, USA 2015) 
Opulentní projekt režijního veterána, spojující v sobě atrakci precizní kaskadérštiny s výhodami moderních technologií, po dlouhých letech navrátil do kin úžas z fyzické akce a v době vlády pimprlových komiksáren s opojným rykem prorazil cestu pro obrodu akčního filmu i nástup emancipovaného blockbusteru.

Další filmy zasluhující vyzdvihnutí:

Babadook (The Babadook; r. Jennifer Kent, Austrálie 2014)
Marťan (The Martian; r. Ridley Scott, USA 2015) 
Mission Impossible – Národ grázlů (Mission: Impossible – Rogue Nation, r. Christopher McQuarrie, USA 2015)
Star Wars: Síla se probouzí (Star Wars: Episode VII - The Force Awakens, r. J.J. Abrams, USA 2015)
When Marnie Was There (Omoide no Marnie; r. Hiromasa Jonebajaši, Japonsko 2014)

Nejlepší seriál roku:

Steven Universe (tvůrce Rebecca Sugar, USA, 2013 ->)
Jeden z hlavních hitů stanice Cartoon Network přinesl v roce 2015 desítky nových dílů, které dále rozvedly zdejší unikátní mix melancholie a úžasu, fantaskna i každodennosti, západních i japonských vlivů, ale také velkého dramatu a hravého humoru. Autorské dítko geniální Rebecy Sugar již třetím rokem stvrzuje, že co do kreativity, svobodomyslnosti a progresivnosti se všemi opěvovaná hraná televizní tvorba nemůže poměřovat s tou animovanou.

Událost roku:

Letos nás navždy opustil autorský gigant nejnižších pater kinematografie David A. Prior. Jeho vrcholné tvůrčí výtrusy v sobě spojovaly to nejlepší z Bustera Keatona, Johna Ramba, Olivera Stonea i Wese Cravena, předznamenávaly aktuální trendy jako DIY či švédování, ale také inspirovaly velikány v čele s Christopherem Nolanem. Jako trashový Peter Pan dokázal Prior svými filmy, radikálně bořícími mantinely žánrů i filmového jazyka, prolomit krustu cynismu a zažehnout v srdcích diváků nekritické klukovské nadšení z média kinematografu, tedy přesně řečeno videopřehrávače.


---------------------------------
Top 2014
---------------------------------

5 filmů zasluhujících vyzdvihnutí:

The Dirties (r: Matthew Johnson, Kanada, 2013)
Giovanni's Island (Giovanni no šima, r: Mizuho Nišikubo, Japonsko 2014)
Hrátky s peklem (Why Don't You Play in Hell? / Džigoku de naze warui, r: Šion Sono, Japonsko, 2013)
Mlha nad mořem (Haemoo, r: Sim Seong-bo, Jižní Korea, 2014)
Snowpiercer (r: Boong Joon-ho, Jižní Korea, 2013)

Top 5 videohry:

Hohokum (vývoj: Honeyslug, 2014)
Hra beze slov a návodu, ale při tom s velkou mírou fantazie a vzájemně provázanými pitoreskními světy.
Monument Valley (vývoj: Ustwo, 2014)
Bloumavé dobrodružství v escherovských krajinách aneb když je prostor současně 2D i 3D.
Saints Row IV (vývoj: Volition, 2013)
Sandbox, který odhodil okovy pseudo-realismu v zájmu nespoutané zábavy a drzého humoru, může podle volby postavy a obleení být kýčovitou siláckou selankou, podvratným emancipačním pamfletem i trans fraškou.
South Park: The Stick of Truth (vývoj: Obsidian Ent., South Park Studios, 2014)
Legendární coloradské městečko jako živoucí interaktivní svět v jednom z nejpřívětivějších a rozhodně nejvulgárnějších RPG všech dob. 
Titanfall (vývoj: Respawn Ent., 2014)
Revoluční střílečka s fluidním pojetím akce a pohybu odpoutává žánr od horizontální fixace vstříc vertikalitě. A navíc má obří pilotovatelné bitevní roboty!

Top 5 seriály:

Steven Universe (autor Rebecca Sugar, USA, 2013)
Clarence (autor Skyler Page, USA, 2014)
Over the Garden Wall (autor Patrick Mc Hale, USA, 2014)
Rick and Morty (autor Justin Roiland, Dan Harmon, USA, 2013)
Zločin III (Forbrydelsen III, autor Søren Sveistrup, Dánsko, 2012)


---------------------------------
Top 2013
---------------------------------

Několik titulů zasluhujících vyzdvihnutí:

Europa Report (r: Sebastián Cordero, USA, 2013)
Za mnoho let nejnápaditější fikce pracující s konceptem found-footage, tentokrát ne jako horor či thriller, nýbrž hard sci-fi, a navíc komorní film, který efektivněji než všechny spektákly posledních roků vystihuje úžas z vesmíru a malost člověka vůči němu.

Sightseers (r: Ben Wheatley, Velká Británie 2012)
Zlomyslně jízlivé rozboření mýtu o cestě z města a útěku do přírody aneb žádný západ slunce nedá člověku takový klid v duši jako přímá ventilace agresivity.

Slinger - Albert Pyun's Director's Cut of Cyborg (r: Albert Pyun, USA, 1989/2013)
Před takřka čtvrt stoletím vznikl pracovní sestřih projektu Slinger v hlavní roli s Jeanem Claudem Van Dammem. Když formálně avantgardní a myšlenkově těžkotonážní mesianistický opus režiséra Alberta Pyuna viděli producenti, ambiciózního tvůrce vyhodili a snímek radikálně přestříhali do kultovního béčka Cyborg. Až letos oficiálně spatřil světlo světa Pyunův režisérský sestřih a vidět ho, je po všech stránkách dech beroucí zážitek.

Spring Breakers (r: Harmony Korine, USA, 2012)
Uhrančivý útěk z reality do zjitřené konzumní fantazie plné prázdných frází a utkané z fosforeskujících nití prefabrikovaných mediálních snů o životě na vysoké noze na hraně zákona.

Život Adele (La vie d'Adèle, r: Abdel Kechiche, Francie, 2013)
Nejintenzivnější divácký zážitek roku a brilantně natočený film, který diváka nechá s postavami prožít veškeré slastné i tragické chvíle jednoho vztahu.

Z videoher jsem se až letos dostal k nejzásadnějším titulům loňského roku jako Far Cry 3, Journey, Spec Ops: The Line, The Unfinished Swan a The Walking Dead. Z letošních titulů si zaslouží vyzdvihnout simulátor dystopického aparátu Papers, Please, sebereflexivní hříčka satirizující mimo jiné základní mýtus videoher o svobodě hráče The Stanley Parable, a famózní retro karikatura osmdesátkových macho akčňáků a béček plných cyborgů Far Cry 3: Blood Dragon.

V seriálové tvorbě za letošek vedle Breaking Bad a zaujala z genderového hlediska progresivní série Orange is the New Black. Ale vlastně i tyto úžasné věci mně osobně neučarovaly zdaleka tak jako starší nelítostně nekorektní dánská variace na sitcomy Klovn (2005) a fenomenální vír obrazotvornosti a kreativních gagů v animovaném hitu stanice Cartoon Network The Amazing World of Gumball.


---------------------------------
Top 2012
---------------------------------

5 titulů zasluhujících vyzdvihnutí:

Den otců (Father's Day; USA, Kanada 2011) r: Astron-6
Zatímco se většina nadšenecké žánrové produkce potácí v močálech přímočarých odkazů a spasmického pomrkávání na spřízněnou komunitu diváků, pětičlenný tvůrčí kolektiv Astron-6 jde cestou volných asociací a naprosté nevázanosti vůči tradičním narativním i žánrovým konvencím. Den otců je rozverné frankensteinovské monstrum sešité ze střípků pokleslé kultury, jehož švy jsou zahlazeny campovou nápaditostí.

New Kids Nitro (Nizozemsko 2011) r: Steffen Haars, Flip Van der Kuil
Mulety, šusťákovky, pivko, fastfood z friťáku, tuzing a spousta tělesných tekutin, aneb důmyslná satira v hávu hulvátské oslavy euro-buranství. Ve druhém celovečerním filmu nizozemského fenoménu tvůrci ještě více popustili uzdu politické nekorektnosti, ale současně v souladu s všeobjímající svobodomyslností a seberfelexivitou zcela rezignovali na kauzalitu, čímž vytvořili horečnatě nadsazený výjev, v němž se snoubí pokleslost, zvrácenost, přízemnost a humpoláckost. Výsledek lze popsat jako brakfestově umocněný koncentrát z vysílání TV Fanda.

Resident Evil: Odveta (Resident Evil: Retribution; Německo, Kanada 2012) r: Paul W.S. Anderson
Zatímco tvůrci Jamese Bonda a spol. potřebují složité vyprávění a dějové zvraty, aby ospravedlnili různorodé lokality, v nichž se odehrávají jednotlivé akční eskapády, neuznaný průkopník prolínání postupů kinematografie a videoher Paul W.S. Anderson prostě přichází s levelovou strukturou vyprávění. V kombinaci s béčkovou přímočarostí a sebereflexivní nadsázkou tak vzniká nevázaný sled atrakcí, který ve své osvobozené nespojitosti a pestrosti motivů dosahuje až úrovně koláže.

Six Degrees of Separation from Lilia Cuntapay (Filipíny 2011) r: Antoinette Jadaone
Originální mystifikace lapená do cyklu „life imitates art imitates life“ dělá hvězdu z reálné představitelky epizodních partů z filipínských laciných žánrovek. Tím jednak zpřítomňuje uhrančivost brakových potěšení, ale také podprahově odhaluje touhu diváků po happy endech a žánrových schématech.

Žena v žumpě (The Woman in a Septic Tank; Filipíny 2011) r: Marlon Rivera
Zlomyslně satirický balzámek na duši pro okoralé a vyhořelé návštěvníky i dramaturgy filmových festivalů pojmenovává faleš a kalkul za festivalovými exploatacemi a poverty-porn snímky. Dvojnásob potěší fakt, že tato drzá komedie pochází z Filipín, tedy domoviny Brillanta Mendozy, jedné z předních rádoby oduševnělých vyžírek, jež si z vytěžování bídy udělaly živnost.

Další tituly pro započítání do hlasování:
- Atlas mraků (Cloud Atlas; DE, US, HK, SG 2012) r: Tom Tykwer, Lana Wachowski, Andy Wachowski
- Black Power (Black Power Mixtape; SE 2011) r: Göran Olsson
- Goon (US, CA 2011) r: Michael Dowse 
- Holy Motors (FR, DE 2012) r: Leos Carax
- Chata v horách (The Cabin in the Woods; US 2011) r: Drew Goddard 
- Jednoduchý život (A Simple Life / Tao jie; HK 2011) r: Ann Hui
- Král curlingu (Kong Curling; NO 2011) r: Ole Endresen 
- A Letter to Momo (Momo e no tegami; JP 2011) r: Hiroyuki Okiura
- Skyfall (US, GB 2012) r: Sam Mendes 
- Temný rytíř povstal (The Dark Knight Rises; US, GB 2012) r: Christopher Nolan 
- Zátah (The Raid; ID, US 2011) r: Gareth Huw Evans

Tops from the vaults. Roky 2011 - 2007

Pro potřeby archivace, pobavení a v lepším případě i jako záznam nějakého vlastního vývoje vytahuju minulé topky pro každoroční anketu Cinepuru. Každý účastník možnost vybrat 20 titulů uvedených a viděných v uplynulém roce, přičemž má také možnost uvést nějakou klíčovou událost či symptom příslušného období.

---------------------------------
Top 2011
---------------------------------

5 titulů zasluhujících vyzdvihnutí:

Bellflower (USA 2011) r: Evan Glodell
Říct o tomto debutu, že je to nejdravější a nejosobitější americký nezávislý film posledních let, by mu vlastně škodilo. Mnohoznačná reflexe krize mužství v současné době fanboyovských obsesí totiž nemá s vyčpělou škatulkou pro konformní melodramata nic společného. Navíc v době velkých rozpočtů a uhlazené formy uhrančivě oživuje starý ideál guerillové a kutilské filmařiny.

Let the Bullets Fly (Rang zidan fei; Čína, Hongkong 2010) r: Jiang Wen
Fascinující hyperstylizovaná fraška dekonstruuje principy westernu a přetváří je do absurdního obrazu Číny začátku minulého století. Režisér místo amerického žánrového macho duelu černobílých postav přináší nadsazeně teatrální šachovou hru o moc mezi mazanými charismatickými protivníky.

New Kids Turbo (Nizozemsko 2010) r: Steffen Haars, Flip Van der Kuil
Mulety, šusťákovky, pivko, fastfood, tuzing a notná dávka dědičné degenerace z příbuzenského křížení. Důmyslná satira v hávu hulvátské oslavy euro-buranství.
Krásně vulgární zrcadlo soudobé evropské společnosti rozpačitě čelící ekonomické krizi přináší potřebné větší než malé množství politické nekorektnosti. 

The Woman (USA 2011) r: Lucky McKee 
Hororová hyperbola odhaluje obludnost a monstrózitu toho, co se děje uvnitř okázale morální a civilizované společnosti, a předkládá tak maximálně zneklidňující alegorii fenoménu domácího násilí. Krom toho snímek nadchne svou formální stránkou s pohlcujícími záběry a skvěle vybranou nepůvodní hudbou.

Žluté moře (The Yellow Sea / Hwanghae; Korea 2011) r: Na Hong-jin
Jeden z hlavních žánrových talentů současné korejské kinematografie situuje akční blockbuster do prostředí spodiny a ilegálních imigrantů, které je zpravidla vyhrazené pro sociální dramata, a inscenuje psychologické drama shakespearovského ražení jako intenzivní thriller.

Čestné uznání:
Transformers 3 (USA 2011) r: Michael Bay
Vrcholný Bayův lifestylový pastiš představuje omračující bukkake machismu a konzumerismu do tváře diváka a dovádí trailerový syndrom nemotivovanosti v soudobém blockbusteru na úroveň asociativní montáže.

Filmová událost roku:
Z hlediska diváckého zážitku zůstane pro mě nezapomenutelnou projekce francouzské klasiky Podle hvizdu poznáš pizdu (Le sexe qui parle, 1975) na Festivalu otrlého diváka, kde již tak zábavný snímek byl maximálně umocněn díky kreativnímu a bezprostřednímu simultánnímu dabingu i atmosféře v takřka vyprodaném sále. Za nejpodivnější událost považuji koncert multiinstrumentální hudebnice Jóko Kanno a zpěvačky Ilarie uspořádaný v rámci Anifestu v Teplickém divadle, který festival vůbec nedokázal využít ve svůj prospěch. Kanno je umělkyně světového formátu, jejíž koncerty v Asii jsou beznadějně vyprodané a zahraniční vystoupení netrpělivě očekávané. S trochou snahy ze strany PR oddělení mohla tato událost k přehlídce přilákat pozornost celého světa, ale nikdo z organizátorů si asi neuvědomil, že mají v programu asijský ekvivalent U2 či Rolling Stones.

Dalších 14 titulů pro započítání do hlasování:
- Černá labuť (The Black Swan; USA 2010) r: Darren Aronofsky
- Drive (USA 2011) r: Nicolas Winding Refn 
- Hra (Švédsko, Dánsko, Francie 2011) r: Ruben Östlund
- Jako opice (Apflickorna; Švédsko 2011) r: Lisa Aschan 
- Kluk na kole (Le Gamin au vélo; Belgie, Francie, Itálie 2011) r: Dardenne bros. 
- Le Havre (Finsko, Francie, Německo 2011) r: Aki Kaurismäki 
- Lepší svět (Hævnen; Dánsko, Švédsko 2010) r: Susanne Bier
- Michael (Rakousko 2011) r: Markus Schleinzer
- Muž odnikud (The Man from Nowhere / Ajeossi; Jižní Korea 2010) r: Lee Jeong-beom
- Nic proti ničemu (ČR 2011) r: Petr Marek
- Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin; Írán 2011) r: Asghar Farhadi
- Somrák s brokárnou (Hobo with a Shotgun; Kanada, USA 2011) r: Jason Eisener 
- Útok na věžák (Attack the Block; Velká Británie, Francie 2011) r: Joe Cornish
- Zimní prázdniny (Winter Vacation / Han jia; Čína 2010) r: Li Hongqi

---------------------------------
Top 2010
---------------------------------

5 titulů zasluhujících vyzdvihnutí:

Bitch Slap (rež. Rick Jacobson, USA 2009)
Za fasádou lascivního braku ve stylu Russe Meyera se skrývá sofistikovaná pocta snímkům se silnými ženskými hrdinkami a podvratná hra s voyeuristickou povahou filmu i genderovými normami fetišistického žánru „holky a bouchačky“ (girls with guns).
 
Burn out the Day (rež. Cinqué Lee, USA 2009)
Schematičnost „amerického nezávislého filmu“, trendy festivalově orientované produkce a konzervativnost gay kinematografie přicházejí na pranýř v této grandiózní camp frašce na
téma homosexuálního rodičovství, která se nebojí zacákat zorné pole diváků spermatem.

City of Life and Death (Nanjing! Nanjing!, rež. Lu Chuan, Čína, Hongkong, 2009)
Nekonformní a sugestivní černobílý film netriviálně pohlížející na masakr v čínském Nankingu za doby japonské okupace dokazuje, že výpravný historický film nemusí být jen povrchní podívaná.

Symbol (Shinboru, rež. Hitoshi Matsumoto, Japonsko 2010)
Geniální komedie, která vlastně rozvádí jediný nápad, ale přesto jí nikdy nedojdou famózně absurdní gagy; aneb tajuplný rébus o smyslu sahání na pinďoury barokních andělíčků.

Viděl jsem ďábla (Akmareul boattda, rež. Kim Ji-woon, Korea 2010)
Kreativně odvázané leporelo na téma masových vrahů a pomsty mísí vypjaté dramatické sekvence s groteskními momenty, při čemž diváky protáhne celým spektrem emocí.


Dalších 15 titulů pro započítání do hlasování:
- 13 zabijáků / Jusannin no shikaku (JP 2010) r: Takashi Miike
- Čtyři lvi / Four Lions (GB 2010) r: Christopher Morris
- Defendor (CA 2009) r: Peter Stebbings
- Deliver Us from Evil / Fri os fra det onde (DK, SW, NO 2009) r: Ole Bornedal
- Fantastický pan Lišák / The Fantastic Mr. Fox (US 2009) r: Wes Anderson
- Machete (US 2010) r: Robert Rodriguez
- Max a maxipříšerky / Where the Wild Things Are (US 2009) r. Spike Jonze
- Moon (rež. Duncan Jones, Velká Británie 2009)
- Open (US 2010) r: Jake Yuzna
- Počátek / Inception (US, GB 2010) r: Christopher Nolan
- Poezie / Shi (KR 2009) r: Chang-dong Lee
- [Rec] 2 (ES 2009) r: Paco Plaza, Jaume Balagueró
- Seriózní muž / A Serious Man (US, FR, GB 2009) r: Ethan Coen, Joel Coen
- Smrt čeká všude / The Hurt Locker (US 2008) r: Kathryn Bigelow
- Vejdi do prázdna / Enter the Void (FR 2009) r: Gaspar Noé


Filmová událost roku:
Zatuchlé české filmové prostředí charakterizují smutné samozřejmosti jako nenasazení skvělých snímků typu Where the Wild Things Are či Fantastický pan Lišák do kino distribuce nebo anti-Chcete mě? Srstky juniora, předsedy organizace Dili(n)a, které zablokovalo remasterování a zámořskou distribuci filmů české nové vlny (viz text VoD piráti z Criterion Collection v Cinepuru č. 71). O to víc je třeba ocenit snahu jít proti zažitým překážkám. V loňském roce to konkrétně byla iniciativa ostravského festivalu Kamera oko, který narušil monopol Karlových Varů a zablokoval si pro sebe vítězný snímek z Cannes.


---------------------------------
Top 2009
---------------------------------

Gamer
USA 2009, režie: Mark Neveldine, Brian Taylor
Z hlediska formálního i tematického prolínání filmů a videoher je Gamer radikálně avantgardní dílo, které spojuje adrenalinovou zábavu se sofistikovaným invenčním přístupem. Tvůrci v béčkově kyberpunkovém rámci přinesli fascinující audiovizuální koláž impresí z hraní stříleček i brouzdání internetem.

Mučedníci
Martyrs, Francie, Kanada 2008, režie: Pascal Laugier
Divácky maximálně intenzivní dílo představuje velkolepé vyvrcholení tendencí hororu a exploatace za posledních deset let. Důmyslná dramaturgie postupně předkládá čtyři extrémní pohledy na lidské utrpení – distanci, empatii, impresi i chladnou racionalitu.

Přicházím s deštěm
I Come with the Rain, Francie 2009, režie: Tran Anh Hung
V obrazoboreckém evangeliu postkoloniálního globalizovaného světa je agónie cestou k transcendenci, která je doslovně odpoutáním se od těla coby hmoty a s ním spojených zafixovaných kódů myšlení. Příznačně pro současný svět využívá film až odtažitě vycizelovanou formu, ale postupně směřuje ke krajnímu vypětí a empatii.

Vinyan
Francie, Belgie, Velká Británie, Austrálie 2008, režie: Fabrice Du Welz
Uhrančivý kastrační film, kde se racionalita muže ztrácí půdu pod nohama, jak je vtahován do světa ženy. Jakoby mimochodem se vyprávění rozpadá a jistoty v podobě naznačených dějových linií postupně mizejí, až zůstane jen provokativní cizí tvar, jehož vyznění stupňuje fenomenální kamera Benoîta Debieho.

Zevlovat a prudit
Observe and Report; USA 2009, režie: Jody Hill
Taxikář v teplákové soupravě, Temný rytíř předměstského humpoláctví, Klub rváčů pro „white trash“ nebo prostě zneklidňující camp fraška na nákupákovou kulturu, hodnoty „pravé Ameriky“ a opilecký heroismus s nabitou bouchačkou v ruce.

Filmová událost roku:
Film Twilight sága: Nový měsíc, neboť stvrdil bezvýznamnost filmové kritiky vůči návštěvnosti, vyprovokoval stovky směšně ubohých multimediálních pokusů se vůči fenoménu vymezit a v českém prostředí s nabubřelou kauzou zahrnující naivní fanynku a mobilní telefon opakovaně prokázal absurdní demenci boje proti pirátství.

Film, který by měl být v distribuci:
Pokud pominu tituly, ke kterým čeští distributoři vlastní práva na uvedení v kinech, ale nasadí je zřejmě pouze na DVD (vedle výše zmíněných také (500) Days of Summer, Fantastic Mr. Fox, The Girlfriend Experience, The Hurt Locker, Moon, Where the Wild Things Are), pak to bude strhující proud tvůrčí energie Žízeň (Bakjwi) jihokorejského režiséra Parka Chan-wooka.

Dalších 15 titulů z Top 20:

500 dní se Summer / (500) Days of Summer; USA 2009, režie: Marc Webb
Castaway on the Moon / Ostrov jménem Kim / Kimssi pyoryugi; Jižní Korea 2009, režie: Lee Hae-jun
District 9; USA, Nový Zéland 2009, režie: Neill Blomkamp
The Girlfriend Experience; USA 2009, režie: Steven Soderbergh
Jezero smrti / Eden Lake, Velká Británie 2008, režie: James Watkins
Matka / Mother / Madeo; Jižní Korea 2009, režie: Bong Jun-ho
Panika v městečku / A Town Called Panic / Panique au village; Belgie, Francie, Lucembursko 2009, režie: Stéphane Aubier, Vincent Patar
Pařba ve Vegas / The Hangover; USA, Německo 2009, režie: Todd Phillips
Pod vlivem lásky / Love Exposure / Ai no mukidashi, Japonsko 2008, režie: Sion Sono
Samson a Dalila / Samson and Delilah; Austrálie 2009, režie: Warwick Thornton
Star Trek; USA, Německo 2009, režie: J. J. Abrams
Vše kolem nás / All Around Us / Gururi no koto., Japonsko 2009, režie: Ryosuke Hashiguchi
Strážci – Watchmen / Watchmen; USA 2009, režie: Zack Snyder
Wrestler / The Wrestler; USA 2008, režie: Darren Aronofsky
Žízeň / Thirst / Bakjwi, Jižní Korea, USA 2009, režie: Park Chan-wook

---------------------------------
Top 2008
---------------------------------

Až na krev
(There Will Be Blood, USA 2007, režie: Paul Thomas Anderson)
Krev, pot a slzy v tratolišti ropy coby formálně dokonalé pojednání o devalvaci hodnot a egocentricky sadomasochistické rozkoši workoholismu.

Gachi Boy
(Gachi Boy - Wrestling With Memory / Gači bói, Japonsko 2008, režie: Norihiro Koizumi)
Nejeuforičtější a nejemotivnější festivalový zážitek roku a grandiózně maximalizovaný koncept diváckého filmu.

J.C.V.D.
(Belgie, Lucembursko, Francie 2008, režie: Mabrouk El Mechri)
Chytrá sebereflexivní óda na uhrančivost béčkové žánrové kinematografie, diváckou lásku ke hvězdám a především na muže s titulními iniciály – zavrhovaného, vysmívaného, haněného, podceňovaného, ale přesto milovaného, nezapomenutelného a nepřekonatelného. Be aware!

Mlha
(The Mist, USA 2007, režie: Frank Darabont)
Rok 2005 měl Spielbergovu Válku světů a 2006 Cuarónovy Potomky lidí; Mlha je zdrcující hollywoodské pojednání o primární i primitivní lidskosti do výroční bilance roku 2007.

Speed Racer
(USA 2008, režie: bratři Wachowští)
Čirá radost z vědomého diváckého zážitku a vizuální extáze (plus bolest z naivních rodinných sekvencí).

Tahle země není pro starý
(No Country for Old Men, USA 2007, režie: bratři Coenové)
Co „nezávislí“ filmaři provedli kinematografii, aneb noční můra o mýtickém žánrovém světě, kde kvůli poptávce mladého publika padly veškeré racionální jistoty a kde proto už není místo pro starý.

Temný rytíř
(The Dark Knight, USA 2008, režie: Christopher Nolan)
Komiksový velkofilm jako realistické drama a vážné zamyšlení nad podstatou hrdinství.

The Tender Throbbing Twilight
(Soumrak / Tasogare, Japonsko 2007, režie: Šindži Imaoka)
Uvolněně bezprostřední a nápaditě živelná (i živoucí) erotická komedie o sexu ve stáří, která skrze různé stylové i fyzické polohy konfrontuje diváky s jejich postoji vůči sexualitě a tělesnosti.

Valčík s Bašírem
(Waltz with Bashir, Izrael, Německo, Francie, USA 2008, režie: Ari Folman)
Funkční spojení principielně protichůdných formátů dokumentu a animace, které mísí úvahu o povaze lidské paměti, osobní introspekci tvůrce, formální experiment, válečný film a investigativní dokument.

VALL-I
(WALL•E, USA 2008, režie: Andrew Stanton)
Sci-fi, jež dá divákům pocítit dotek vesmíru, zvukový film s výrazovou dokonalostí a univerzálností „němé“ kinematografie, odzbrojující filmový extrakt webu Cuteoverload.com (především The Rules of Cuteness™) a maximální empatie k neživým postavičkám stvořeným živými bytostmi v inkubátoru počítačového monitoru.

čestné uznání

Adrift in Tokyo
(Tenten, Japonsko 2008, režie: Satoši Miki)
Hodný, zlý a divný
(The Good, the Bad and the Weird / Čoŭn nom, nappŭn nom, isanghan nom, Jižní Korea 2008, režie: Kim Dži-un)
Route 225
(Japonsko 2006, režie: Jošihiro Nakamura)
V kleci
(Lion's Den / Leonera, Argentina 2008, režie: Pablo Trapero)
Zabití Jesseeho Jamese zbabělcem Robertem Fordem
(The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, USA 2007, režie: Andrew Dominik)

---------------------------------
Top 2007
---------------------------------

Top 10 filmů roku 2007

Mutant
- nejsofistikovanější žánrová variace
Bourneovo ultimátum
- nejdynamičtější film
Zastav a nepřežiješ (Crank)
- nejlepší videoherní film
Sunshine
- nejlepší vyjádření pocitu z uhrančivosti vesmíru
Psanci (Exiled)
- nejesenciálnější heroic bloodshed
Isabella
- největší překvapení
Vyšetřování nočních můr
- nejlepší horor a nejfyzičtější film
Transformers
- největší technofetiš a nejnabubřelejší blockbuster
Diane Arbus: Příběh jedné obsese
- nejnápaditější a nejvýstižnější fikce o reálné osobnosti
My Name Is Fame
- nejvíce okouzlující reflexe filmového průmyslu a nejlepší hercký výkon


dalších 10 filmů, které si zaslouží zmínit

Jednotka příliš rychlého nasazení
- nejvtipnější komedie
Curiosity Kills the Cat
- největší podraz na diváka
Dog Bite Dog
- nejnihilističtější a nejdrsnější exploatace
Once
- největší nejmenší film
Strážci dračí brány
- nejvěrnější adaptace komiksu
300: Bitva u Thermopyl
- nejúchvatnější oslava těla a pohybu
Les truchlení
- nejpůsobivější minimalismus
Auto zabiják
- největší pocta (okrajové) kinematografii
Souboj stratégů
- nejpůsobivější velkofilm
Temný obraz (A Scanner Darkly)
- nejlepší animovaný film a nejlepší adaptace P.K. Dicka