Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Horor

Poslední recenze (1 776)

plakát

Nájezdníci z Atlantidy (1983) 

Zatímco se arcikněz zenového filmu Donald G. Jackson dušuje, že jeho filmy neupadají do klišé a mohou být novátorsky nepředvídatelné díky tomu, že nepoužívá scénáře, pak Ruggero Deodato dokládá, že i s náležitě zhůvěřilým scénářem a příslušně zdegenerovanou režií lze sehrát tuze WTF divadýlko. Nevěřím, že "Nájezdníky z Atlantidy" napsali ti dva padesátníci, kteří jsou pod tím podepsaní, protože tady hraje prim logika klukovské fantazie věku kolem šesti let. Když se divák nechá zlákat náležitě lživým plakátem a nic jiného si o filmu před zhlédnutím nezjistí, nestačí vycházet z úžasu nad tím, jaké praštěné zvraty přicházejí scénu od scény, jaká postava se někde náhle objeví, nebo dokonce do jakého žánru se film různě přepíná. Deodatova práce s filmovým prostorem a logickou i topografickou provázaností dění mezi záběry nechává blednout i mistra absolutního rámu, drekového samouka Davida A. Priora. Celý film působí až videoherně v tom, že vyprávění hrdiny zcela náhodně spawnuje na bizarních místech a nechává je řešit banální úkoly zcela zhovadilým způsobem. Zdejší postavy nejsou ani jednorozměrné, ba spíš se propadají sami do sebe svou antirozměrností, v čemž mezi všemi exceluje odbornice na předkolumbovské jazyky, která působí jak lobotomizovaná parodie na filmové vědátory. Celý film má natolik vysoký rozpočet, aby si mohl dovolit realizovat všemožné fantasmagorické žánrové polohy od katastrofického filmu přes dobrodružku se sci-fi elementy až po postapo akčňák, Ale při tom je pořád rozpočet natolik nízký, aby papundeklový postapo tuzing, speciální efekty (od ábíčkových miniatur po nevídaně fušerské gore umělotiny) i praktická realizace jednotlivých záběrů vyvolávaly křeče bránice.

plakát

Bullet Train (2022) 

"Bullet Train" lze z mnoha ohledů kritizovat, ale také si ho ze stejných důvodů užívat. Máme tu Japonsko doslova z rychlíku či zběsilé tempo a nelinearní vyprávění, které spíše slouží k odvedení pozornosti a maskování nedostatků scénáře, nebo také blafování hloubky a přesahu typické pro autora předlohy Kótaróa Isaku. Na rozdíl od japonských adaptací jeho románů tady motivy provázanosti, štěstí a osudu nevyvolávají údiv a patos, nýbrž se rozmělňují do povrchně zábavných atrakcí. Stejně "Bullet Train" pracuje také s tarantinovskými postavami, tedy naprosto nerealistickými žánrovými figurami, které ozvláštňuje jejich nadsázka, stylovost a zakotvení v popkultuře. Tarantino a někteří jeho následovníci na základě popsaného principu vytvářejí sofistikované a zdánlivě propracované mocniny gangsterů či zabijáků, které v nejlepším případě přesahují rovinu mokrého snu fikční dokonalosti a stávají se polobožskými ideály, k nimž pak vzhlíží diváci. V "Bullet Train" ale opět zůstávají jen nerealistickými rozvernými maňásky s jedním karikaturně přemrštěným a neustále opakovaným atributem. Pak tu máme akční scény, respektive jejich choreografii. Ta v předchozích produkcích 87North (či 87Eleven) stála v popředí a strhávala na sebe pozornost svou okázalou fyzičností, realizační náročností a revoluční důmyslností. Tentokrát akce stojí spíš v pozadí, v prvé řadě je vždy realizována jako slapstickové gagy a propojuje jednotlivé dějové sekvence. Ať už jako zastřešující pojem pro popsané tendence filmu použijeme jakýkoli výraz - bastardizace, odsofistikovanost, zpitomnění, asimilace či hollywoodizace - právě v tom ale spočívá kouzlo a funkčnost "Bullet Train". Film totiž do sebe absorboval všemožné trendy předchozích let i dekád, které doposud oceňovali přemoudřelí fandové, cinefilové či vyznavači alternativních nik, a procedil je mainstreamovým sítem do univerzálně přístupného tvaru. Ten sice zákonitě budou ony elity ofrflávat, protože není jako ony jimi oceňované dokonalé formy, ale tím spíš bude z "Bullet Train" popový kasovní trhák. Po "Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw" již další Leitchův projekt evokuje střední proud zlaté éry hongkongské kinematografie, který tvořily chaoticky nesourodé estrády mísící všelijaké emoce i žánrové polohy a kde pozornost diváků neustále poutaly různorodé atrakce, včetně akčních eskapád i cameo vystoupení populárních hvězd. Když uvážíme, že David Leitch a jeho kolegové jsou velkými obdivovateli hongkongských filmů, lze v tom spatřovat nikoli náhodu, nýbrž koncept.

plakát

Kaza-hana (2000) 

Sómaiův bohužel poslední film dnes vyznívá mimo jiné jako protiklad oscarového "Drive My Car". Místo červeného saaba tu máme růžový jeep a místo povznášejícího pojednání o bolesti a katarzní úlevě z jejího sdílení mezi postavami z uměleckých kruhů přichází naopak otevřeně destruktivní sebetrýzeň opilce a prostitutky, částečně evokující "Leaving Las Vegas". Nicméně v jádru "Kaza-hana" s Hamagučiho hitem sdílí motivy minulosti coby cesty, která se vine za námi, i bolesti a křivd, kvůli kterým na oné cestě můžeme stagnovat. V souladu s původním názvem, který označuje drobné sněhové vločky poletující ve větru, jsou také zdejší postavy zmítány okolnostmi a okolím, byť ve svém jádru jsou křehké a citlivé, i když nedokonalé. Bolest je v "Kaza-hana" pro postavy současně zátěží, která je stahuje na dno, ale paradoxně také motivací pro jejich cestu, jejíž cíl už zapomněli, ale který přesto hořce visí nad nimi. Nelineární vyprávění nejen dokresluje osudy ústřední nesourodě kompatibilní dvojice, ale také pomáhá do jejich tragického putování vsadit nadsázku a hravost, které jim dodávají hodnověrně lidský rozměr. Můžeme pouze spekulovat jak by se byl býval Sómaiův rukopis vyvíjel v dalších letech, kdyby režisérovou kariéru předčasně neukončila rakovina. V "Kaza-hana" najdeme všechny jeho trademarky (dlouhé záběry, subjektivní zvuková stopa, živly jako expresivní rámec pro emoce) užité v delikátně umírněné podobě, takže zcela slouží povaze scény a minimálně strhávají pozornost na sebe samy.

Poslední hodnocení (5 078)

Nájezdníci z Atlantidy (1983)

13.08.2022

Bullet Train (2022)

11.08.2022

Ztraceno v překladu (2003)

08.08.2022

Legenda o Billie Jean (1985)

07.08.2022

Ex Machina (2014)

28.07.2022

Výbušnej koktejl (2021)

27.07.2022

Verfluchte Liebe deutscher Film (2016)

24.07.2022

Žhavé výstřely 2 (1993)

24.07.2022

Svědek (1985)

20.07.2022

Reklama

Ovládací panel
60. nej uživatel Česko
381 bodů

Reklama

Reklama