JFL

JFL

Jiří Flígl

Česko

homepage

275 bodů

Moje obsahy

od nejnovějšíchpodle abecedypodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2
    • 8.5.2011
    Jalainur (2008)

    Řadou cen z mezinárodních festivalů ověnčený film zachycuje vztah starého strojvedoucího parní lokomotivy a jeho mladého asistenta, kteří pracují na železniční trati vedoucí k povrchovému uhelnému dolu Jalainur v mongolské oblasti Číny. Muži, které z povahy jejich pracovních pozic váže silné osobní pouto, jsou vlivem odchodu staršího z nich do důchodu nuceni podstoupit nesnadné loučení. Poeticky pojaté vyprávění s minimem dialogů se odvíjí převážně v působivě komponovaných obrazech gest, postav a krajiny, které filmu vynesly i cenu za kameru na festivalu v Singapuru. Snímek natáčený v reálném okolí lomu Jalainur s tamními neherci je teprve druhým celovečerním dílem devětadvacetiletého režiséra. Vizuální stránka filmu je částečně dílem režisérových pečlivých storyboardů a práce nestudovaného kameramana Zhanga Yiho, s nímž se autor spřátelil během společného studia oboru animace na Pekingské filmové akademii.

    • 8.5.2011
    Ririi Šušu no subete (2001)

    Film mapuje tři roky v životě několika hlavních postav, které spojuje prostředí školy nebo obdiv k (neexistující) zpěvačce Lily Chou Chou. Vedle své nepopsatelné vizuální krásy je snímek hlavně dokonalým portrétem nejen hlavních hrdinů, ale ostatně celé japonské mladé generace a odsouzením odosobněné přetechnizované společnosti, kde se za projevy citů platí nejvyšší daň.

    • 8.5.2011
    Denchu Kozo no boken (1987)

    Dva roky předtím, než si režisér Shinya Tsukamoto získal celosvětové uznání celovečerním debutem TETSUO, dokončil kuriózní hříčku "Dobrodružství klučiny se sloupem elektrického vedení" o mladíkovi, jemuž ze zad roste sloup vysokého napětí. Nesmělý hrdina se pomocí stroje času dostane do budoucnosti, kde musí přemoci kybernetické upíry a zachránit svět před věčnou temnotou, kterou má přinést spojení dívky Evy s mechanickou bombou nazvanou Adam.

    • 8.5.2011
    Full Metal gokudō (1997)

    V ROBOCOPOVI je správňácký polda po smrti vzkříšen jako ultimátní kybernetický bojovník se zločinem. V této brakové parafrázi na Verhovenův akční spektákl stejný osud postihne neschopného poskoka jedné rodiny japonské mafie. Brutální násilí v kombinaci s absurdní nadsázkou představuje jeden z mnoha atributů tvorby Takaši Miikeho (ICHI THE KILLER, IZO), nejvšestrannějšího filmaře současnosti. Jeho filmografie započatá debutem z roku 1991 čítá sedmdesát titulů zastupujících všechny myslitelné žánry.

    • 8.5.2011
    Manie-Manie: Meikyū monogatari (1987)

    Příběhy z labyrintu sestávají ze tří navzájem nesouvisejících krátkých filmů. Každý má vlastní příběh, postavy, atmosféru a každý natočil jiný režisér. Na ploše padesáti minut máte unikátní možnost porovnat řemeslnou zručnost i autorské charakteristiky tří velikánů japonského animovaného filmu. Vedle veterána Rintara (ASTRO BOY, X) se představí akční perfekcionista Jošiaki Kawadžiri (NINJA SCROLL, VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST) a poprvé na režijní stoličku usedne budoucí legenda Kacuhiro Ótomo (AKIRA, STEAMBOY).

    • 8.5.2011
    Posutoman burusu (1997)

    Sawaki je pošťák, jehož jízda životem jako by ztratila směr. Když si myslí, že už ho v jeho osamělé existenci nečeká nic nového, cesty jeho osudu se začnou klikatit nejméně očekávanými směry. Z návštěvy svého starého přítele, který se stal členem jakuzy, si v brašně odnáší jeho useknutý prst. Díky náhodně přečtenému dopisu se zamiluje do dívky, která umírá na rakovinu. V nemocnici se skamarádí se stárnoucím nájemným vrahem Joem, účastníkem Národního kvalifikačního turnaje zabijáků. Navíc mu na krk dýchá místní policie, které jsou jeho styky s lidmi mimo zákon stále podezřelejší. Postman Blues je hřejivou a zároveň mrazivou směsicí absurdní komedie a dramatu, v níž se jasně formuje styl Sabuových pozdějších filmů.

    • 8.5.2011
    Koroši no rakuin (1967)

    Hanada je profesionální zabiják, který se pyšní titulem „číslo 3“ pocházejícím z Top 10 stupnice jeho profese. To mu zajišťuje stálý přísun práce, dobré zázemí a coby bonus vášnivou (a záletnou) manželku. Změnu do jeho bohémského života přinese uhrančivá dívka posedlá smrtí, do níž se Hanada fatalisticky zamiluje. Na její přání také přijme riskantní zakázku, která se ovšem vinou nešťastné náhody nepovede. Hanada se stává psancem před tajemnou vše řídící organizací a pověstným zabijákem „číslo 1“.

    • 8.5.2011
    Pečeť vraha (2003)

    V rozmezí let 1986 a 1991 došlo v jedné jihokorejské vísce k deseti sexuálním vraždám, které spáchal jeden vrah. Jeho případ zůstal dodnes nevyřešený. Režisér Bong se zaměřil na zachycení psychiky vyšetřovatelů a konfliktní spolupráci vesnických policistů a soulského detektiva. Na daném základu vytvořil důmyslný multižánrový spletenec, kde stejně důležitou roli jako vyšetřování, postavy a jejich činy hrají politický a sociální kontext a samotná taktika narace.

    • 8.5.2011
    The Kentucky Fried Movie (1977)

    Nikdy se na plátně neukazovaly věci tak otevřeně. Nikdy nebyla nádhera sexuálního aktu tak úderně zobrazena. Nikdy dříve se na obrazovce neobjevilo tak líté násilí. Konečně film, který má odvahu odhalit pravdu o masturbaci. Divošské! Víc než pereverzní! Donald Sutherland v roli nemotorného číšníka.

    • 8.5.2011
    Časový posun (1979)

    Během rutinního cvičení je plně vyzbrojená jednotka moderních japonských Sil sebeobrany záhadně přenesena do doby Válčících států (15. - 16. století). Vojáci vybavení automatickými puškami, kulomety, motorizovanou technikou, tankem, vrtulníkem a říčním člunem se záhy střetávají se samuraji. Po sérii peripetií se jednotka pod vedením rázného poručíka Iby, který se vidí jako budoucí sjednotitel Japonska, připojí k jednomu knížectví a svede krvavé bitvy proti šikům dobové pěchoty a samurajům na koních. V hlavní roli filmu, který z převážné části sestává z excesivních střetů moderní zbrojní techniky s davy středověkého kannonenfutteru, září velkolepý Sonny Chiba, jehož hvězdné kariéře vzdal Quentin Tarantino hold ve svém eposu KILL BILL. Výrazně zkrácená verze snímku byla kdysi uvedena televizí Nova pod názvem Časový posun.

    • 8.5.2011
    Nihon bórjokudan: Kumičó (1969)

    Cukamoto, jakuzák staré školy, se po osmi letech vrací z vězení a to rovnou doprostřed války gangů o nadvládu nad Jokohamou. Jenže časy se změnily a jakuzácký kodex cti z doby před Cukamotovým uvězněním nahradila hrabivost a prospěchářství. Patosem přetékající jakuzácké drama režírované mistrem žánru Kindži Fukasakuem (BATTLE ROYALE) uchvátí perfektně obsazenými postavami a revolučně natočenými dravými souboji a přestřelkami.

    • 7.5.2011
    Picnic (1996)

    Tři pacienti psychiatrické léčebny se rozhodnou vyrazit na výlet a jelikož mají zakázáno přelézt přes zeď ústavu, usmyslí si, že půjdou po vrcholku zdi. Vydejte se spolu s nimi po hranici mezi jejich a naším světem na piknik na konci světa. Režisér Šundži Iwai do hlavních rolí své vizuálně úchvatné metafory na svobodu obsadil populární zpěvačku Čaru a tehdy ještě málo známého Tadanobu Asana (ICHI THE KILLER, SURVIVE STYLE 5+).

    • 28.6.2010
    Macabre (2009)

    Skupina přátel na cestě do Jakarty pomůže osamělé dívce, která je poprosí, aby ji svezli domů. V odlehlém sídle dívčina rodina v čele s přízračnou matkou pro hrdiny připraví lahodné občerstvení, po kterém ale upadnou do bezvědomí. Když se proberou, čeká je osud polotovaru v obchodu s lidským masem.

    • 9.5.2010
    Onna šindžuó no fukušú (1956)

    Snaživý úředník se stane obětí zlotřilého plánu svého nadřízeného, který na něj navleče vraždu šéfa podniku a krádež peněz z firemního sejfu. Nadřízený si navíc dělá zálusk na mladíkovu snoubenku, která ve firmě pracuje jako jeho asistentka a s níž jede na služební cestu lodí. Dívka před jeho vilnými návrhy radši z lodi skočí do moře a ocitne se na malém ostrově, kde živoří pětice trosečníků. Tři z nich si na ni začnou brousit zuby. Po jejich zneškodnění se dívka začne potápět pro perly a když je po letech se dvěma trosečníky zachráněna, stane se z ní mezinárodně proslulá Perlová královna. Díky bohatství a pomoci trosečníků, kteří jsou nyní její společníci, začne organizovat pomstu.

    • 29.11.2009
    Tokyo Fist (1995)

    Tsukamoto se ve své autorské tvorbě započaté legendárním debutem Tetsuo opakovaně zabývá tématy tělesnosti, lidské existence ve zcizujícím prostředí moderní megapole a objevování podstaty osobnosti skrze extrémní tělesné prožitky. V TOKYO FIST získávají hrubou fyzickou podobu, kterou umocňuje režisérova typická radikální forma. Dva muži, úředník a boxer, svádějí ješitný boj o ženu. Jejich machisticky zaslepená cesta za posílením vlastních těl kontrastuje s proměnou hrdinky, pro niž objevování vlastního těla vyústí v osobní emancipaci.

    • 31.8.2009
    Pekelný svazovač: Technika jeřábové bondáže (1986)

    Hrdina celé série filmů se zastřešujícím titulem Džigoku no rópá (Svazovač z pekla) je bondážovou parafrází komiksových gerojů, kteří zasahují proti bezpráví a jimž žádná žena neodolá. Tentokrát jeho úkol spočívá v tom, že má ze spárů motorkářského gangu dominantních žen osvobodit milence postaršího gaye, který si do hrdinova SM salónu přišel vybít zlost na opačném pohlaví. Ve finále navíc musí hrdina stanout proti své dávné rivalce (oděné do SS uniformy), která ho při dřívější konfrontaci připravila o oko.

    • 29.8.2009
    Dash & Cash (2009)

    Krátký film DASH & CASH vznikl jako součást kampaně na propagaci japonské premiéry thrilleru ÚNOS VLAKU 1 2 3 režírovaného Tonym Scottem. Japonská distribuční společnost United Pictures najala režiséra Sabua, který mezinárodně proslul snímky, v nichž se postavy doslova za něčím ženou, aby natočil „kraťas“ inspirovaný motivy jmenovaného hollywoodského filmu. Výsledkem je hříčka o dvou postavách, které se ženou vstříc neznámému cíli a také vzájemné kolizi.

    • 18.7.2009
    Weitertanzen (2008)

    Svatební obřad a bezprostředně následující oslava zpravidla ve filmech slouží jako spouštěč schematicky motivovaných komediálních momentů. Mužské postavy v nich vyjadřují svůj panický strach z navlečení hlavy do chomoutu a ženy zase zosobňují marnivost a umanutou potřebu organizovat. Německý debut přichází s originálním ženským pohledem na událost, která v sobě obsahuje potenciál štěstí, rozpaků i katastrofy. Svatební hostina je zde pojata jako přízračný prostor na hranici reality, metafory a halucinace. Během jednoho večera je hrdinka oděná do svatebních šatů konfrontována se svými pochybnostmi, když musí čelit bizarním svatebním hostům, nevázané matce i neodbytnému bývalému příteli.

    • 18.7.2009
    Temnota (2009)

    Stylový akční krimi film sleduje pouť druhořadého černošského lupiče z Paříže do Afriky, kde má provést loupež ostře střežených diamantů. V duchu „cool“ kriminálek nového tisíciletí si na diamanty i mnohoznačného hrdinu brousí zuby řada různorodých, ale vždy životu nebezpečných protivníků. Nezávisle produkovaný debut spojuje vycizelovanou formu francouzských mainstreamových thrillerů a akčních snímků s tématy bohaté tradice amerických blaxploitation filmů (černošské béčkové tituly ze 70. let) a mystickými motivy, které charakterizují africkou žánrovou kinematografii. Hlavní roli ztvárnil jeden z předních francouzských hiphoperů MC Jean Gab'1, který pro film složil exkluzivní single.

    • 18.7.2009
    Truffe (2008)

    Následkem globálního oteplování se kanadský Montreal stal světovou velmocí v těžbě lanýžů. Postupem času však gastronomická rarita radikálně klesla na ceně a nyní platí za ekvivalent pálenky vyhledávané demoralizovanými „lanýžo-kopy“. Do tohoto prostředí je zasazena surreálně groteskní hříčka, která prostřednictvím bizarních situací nápaditě rozkrývá ekonomické vztahy moderní společnosti. Film sleduje úsměvně fantastický souboj manželského páru provozujícího malé bistro, proti nelidské korporaci, jež chce ovládnout světový trh s lanýži. Kritická rovina rezonující s finanční krizí je decentně vpředena do vyprávění, které v prvé řadě prezentuje různé aspekty uhrančivě svérázného světa.

    • 18.7.2009
    Sex Galaxy (2008)

    Unikátní filmově recyklační projekt spojuje tradici brakové kinematografie se současným trendem fanouškovského přetváření filmů. V 60. letech vznikl v produkci Rogera Cormana titul VOYAGE TO THE PLANET OF PREHISTORIC WOMEN, který sestává ze záběrů převzatých ze sovětské sci-fi PLANETA BOUŘÍ a scén natočených se sexbombou Mamie Van Doren. O čtyřicet let později debutant Mike Davis přestříhal Cormanův film, doplnil ho o materiál z dalších „public domain“ snímků (naučné filmy, kreslené grotesky, reklamy) s daty výroby v rozmezí 1926-1979 a vše předaboval. Tak vznikla obscénní karikatura i pocta béčkovým sci-fi z 50. let, kde neohrožení kosmonauti létali do vzdálených galaxií rozsévat nejen demokracii.

    • 18.7.2009
    Dead Outside, The (2008)

    Snímek zasazený na pláně oblasti Scottish Borders vychází z konceptu hororů pojednávajících o zombie apokalypse jako byl přelomový NOC OŽIVLÝCH MRTVOL (NIGHT OF LIVING DEAD) George A. Romera. Tentokrát však hrstka lidí uvnitř osamoceného domu nečelí útoku zombií, nýbrž lidí nakažených neuropatickým virem, který způsobuje šílenství. Protipóly hrozivého vnějšího světa a interiéru skýtajícího zdánlivé bezpečí se postupně stírají stejně jako rozdíly mezi nakaženými a nenakaženými lidmi. Skrze traumatizující události z minulosti hrdinů proniká navenek šílenství, které postavy nosí ve svém nitru. Film působivě kontrastuje klidnou krajinu a útulný dům s obrazy afektovaných grimas šílenství.

    • 13.5.2009
    Nádherný život Sačiko Hanai (2003)

    Přihlouplá prostitutka se náhodou připlete k podloudné transakci a schytá kulku do hlavy. Projektil uvízne v jejím mozku a aktivuje centrum geniality, takže dívka následně chrlí složité matematické vzorečky, hltá filosofické traktáty a vede disputace o myšlenkách Susan Sontagové a Noama Chomského. Ale jako daň za nabyté schopnosti se jí zpožďují reakce na erotické a chuťové podněty. Aby patálií nebylo málo, dostane se do jejího vlastnictví naklonovaný prst George Bushe, na který mají spadeno severokorejští agenti. Fantasmagoricky ulítlý film navazuje na tradici politicky angažovaných pinku filmů z přelomu 60. a 70. let, jejichž předním tvůrcem byl režisér Kódži Wakamacu (Andělská extáze). Ovšem na rozdíl od jeho snímků, které byly především politicky a společenskokritické pamflety, tento kasovní trhák a hit světových filmových festivalů přistupuje k ožehavým mezinárodním tématům s drzou nadsázkou a nikterak vůči nim neupozaďuje erotiku okořeněnou nestydatým humorem. Svými výmluvnými politickými komentáři, filosofickými debatami při sexu a kadencí jmen filozofů, která předčí i nejpeprnější díly Katovny, je film doslova ztělesněným mokrým snem všech intelektuálů. Ale při tom si na nic nehraje a s osvěžující otevřeností přiznává svou brakovost a amatérské podmínky natáčení.

    • 28.4.2009
    Macuri no džunbi (1975)

    Film vznikl podle autobiografického románu scénáristy Takehira Nakajimy pojednávajícího o trampotách mladíka, který se chce stát scénáristou. Epizodní příběh se odehrává na japonském maloměstě 50. let, kde svět nevyrovnaného dospívajícího hrdiny utváří chození do kina, sexuální avantýry a obskurní galerka místních obyvatel. Svérázné figurky jsou navzájem propojeny spletencem sexuálních vztahů napříč generacemi a rodinami, jejichž zemitost a otevřenost je zároveň šokující i úsměvná. Navzdory hrdinově opozici a touze opustit rodiště, které mu brání v rozletu, nejsou jeho sousedé zobrazeni negativně, nýbrž jako silné i když výstřední postavy, které dohromady skládají lidskou komedii čišící energií.

    • 28.4.2009
    Hồn Trương Ba, da hàng thịt (2006)

    Film vznikl podle stejnojmenného lidového příběhu o šachovém mistrovi Truong Ba, jemuž bůh šachu slíbí laskavost. Po šachistově smrti jeho manželka boha poprosí o manželovo vzkříšení. Jelikož je jeho tělo již nepoužitelné, přenese bůh jeho duši do těla zemřelého řezníka, což vede k tahanicím o oživlé tělo a spekulacím o jeho identitě. Premisu tvůrci velmi volně převedli do originální bláznivé komedie těžící z motivu fyzické záměny. Surreální tělesné gagy, záměrné fyzické přehrávání herců a absurdní groteskový humor výtečně zdůrazňují zaměření snímku na otázku fyzické identity jedince a smíření se s vlastním tělem a svým místem ve světě. Ačkoli prim hraje zemitá komika, film se nestraní ani tragických a dramatických scén.

    • 28.4.2009
    Tie san jiao (2007)

    Unikátní filmový projekt přichází s koncepcí štafety, kde si film po cca půl hodině stopáže předávají tři režiséři (a jejich tvůrčí týmy). Těmi jsou velikáni moderního hongkongského žánrového filmu Tsui Hark (Do poslední kapky krve), Ringo Lam (Vězení v plamenech) a Johnnie To. Film není rozdělen do částí, které by přímo ohraničovaly práci každého tvůrčího týmu. Přechody jsou patrné pouze z odlišného filmového stylu specifického pro každého z režisérů. Přitom film představuje celistvý akční thriller pojednávající o třech přátelích a jejich loupeži bedny s tajuplným obsahem. Podle vzoru klasických lupičských filmů snímek obsahuje vzájemně se zrazující postavy a množství nečekaných zvratů.

    • 28.4.2009
    Šílený detektiv (2007)

    U spousty filmů Johnnieho Toa figuruje jako spolurežisér Wai Ka Fai, s nímž To zakládal produkční společnost Milkyway Image. Jejich poslední společná režijní práce pojednává o excentrickém detektivovi s paranormálními schopnostmi. Díky nim sice dokáže vyřešit všechny případy, ale současně na ně doplácí jeho duševní zdraví, což se projevuje nejen na jeho bláznivých způsobech řešení případů, ale i nevyzpytatelném chování. Oproti předchozím filmům Johnnieho Toa je tento formálně umírněnější a více zaměřený na budování ústřední postavy. Tu představuje Lau Ching Wan, jeden z nejlepších hongkongských herců, a právě jeho grandiózní herecký výkon činí z fantaskní detektivky zábavnou podívanou.

    • 28.4.2009
    Si da tian wang (2006)

    Příběh popové chlapecké kapely Alive, která vznikla, aby poodhalila fungování dnešního hudebního byznysu, ve kterém je hudební talent až na posledním místě. Paradokumentární film s klipovými animovanými vložkami sleduje čtyři herce - zpívající hvězdičky (včetně režiséra) od prvních tragických pokusů ve studiu přes produkčně a mediálně ošetřenou cestu nahoru až po rozpad kapely. Jak se stát slavným hudebníkem, aniž byste kdy vydali album?
    Film je režijním debutem herce a profesionálního modela Daniela Wu, který za něj dostal Hongkongskou filmovou cenu pro nejlepšího nového režiséra.

    • 28.4.2009
    Naprosto neočekávané (1998)

    Jeden z raných filmů produkční společnosti režiséra Johnnieho Toa, který ač natočený jiným režisérem, nese klasické rysy Toovy režijní práce a jeho filmového stylu. Proto mu také bývá připisován a je považovaný za důležitý titul jeho tvorby. Jedná se o jednu z nejodvážnějších žánrových kombinací, neboť v sobě spojuje linii drsného policejního thrilleru a mladicky naivní romantické komedie. Překvapivě tento nesourodý mix funguje naprosto bezchybně a obě linie vzájemně podporují působivost svých motivů. To však není jediný z naprosto neočekávaných prvků filmu a na diváky čeká množství nepředvídaných zvratů. Velkou mírou tomu napomáhá pro Toovy filmy charakteristický faktor nevyzpytatelné náhody.

    • 28.4.2009
    Sexuální mašina: Sezóna obscenit (2005)

    Klasické erotické filmy berou ženu pouze jako objekt pro ukojení muže a podle toho také prezentují své ženské postavy jako svůdnice, nymfomanky, povolné poběhlice, případně jako bezmocné oběti mužského chtíče. Naproti tomu zdejší role pohlaví jsou vystavěny podle ženské optiky. Hlavní hrdinka zde mužům nepodléhá, naopak k sexu dochází pouze pod podmínkou, že ona sama se chce s příslušným mužem vyspat. Stejně tak se proměňuje i dominance v sexu, která je zde (stejně jako erotické pomůcky) výhradně v rukou ženy. Ženskému pohledu odpovídá i herecká stylizace mužských postav, která se blíží ke karikatuře. Zdejší muži nalézají uplatnění pouze jako prostředky sexuálních hrátek a jinak to jsou dětinsky neposední šašci, roztomilí nemotorové a směšně sebevědomí flákači. To však neznamená, že by film aspiroval na feministicky radikální dílo, pouze představuje s nadhledem pojatou mužskou sebereflexi. Díky tomu jeho základ netvoří sžíravá kritika, ale úsměvná nadsázka. K tomu se také váže sofistikované a drzé podrážení diváckých (mužských) očekávání vůči inscenování a vývoji sexuálních scén. Vedle toho film překvapí formální nevázaností projevující se v komiksové stylizovanosti postav, sebereflexivní lacinosti výrazových prostředků a krkolomné absurditě příběhu.

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace