Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Horor
  • Krátkometrážní

Recenze (6 059)

plakát

Mušketýr (2001) 

Mušketýr D´Artagnan, co se ohání kordem a hbitě skáče přes překážky. Justin Chambers dostal příležitost se vyřádit v akčně pojatém historickém filmu, na němž je znát práce asijského choreografa v akčních scénách. Veterán na poli režisérů Peter Hyams film pojal jako jízdu spíše pro teen publikum, které na historické filmy moc do kin nechodí, a mladý mušketýr pro ně bude představovat akčního hrdinu nasazujícího život za francouzskou královnu a mstící se za smrt svých rodičů. Hyams si režijně vede velmi zdatně, ačkoliv se romantika z filmu souboj od souboje postupně vytrácí, a zůstávají hlavně efektní akční eskapády na zemi i nad zemí. Solidní jízda, která nezapomněla ani na kvalitní herecké obsazení. Tak trochu jiný historický film. Zdařilý pokus, i když příznivci Alexandra Dumase film bojkotují, i když žádná křeč. Film s jeho slavným románem pracuje opravdu jen velmi volně. 80%

plakát

Zodiak (2005) 

San Francisko koncem šedesátých let terorizoval neznámý vraždící maniak děsící veřejnost, kterého policie nikdy nedopadla a říká se, že možná žije dodnes. Film však přichází s trochu jinou verzí, s jakou přišel před nedávnem David Fincher. Dle mého názoru je tahle verze uvěřitelnější, i podle toho, co jsem všechno o muži zvaném Zodiac četl v dostupné literatuře. Film je, oproti Fincherově mírně spekulativní verzi, soustředěný na postavu detektiva, který svému skutečnému vzoru nebyl podobný, ale jinak se tady setkáme se známými skutečnostmi, které jsou o případu známy. Oproti Fincherově verzi se ale nepostupuje ve filmu tak podobrobně a ani tak velkorozpočtově. Se skromnými prostředky se na jeden z nejzáhadnějších kriminálních případů Ameriky nahlíží poměrně poutavě a tohle téma mě zaujalo. 80%

plakát

Shrek Třetí (2007) 

Zvláštní, jak mě první díl populární animované tetralogie o zeleném Zlobrovi a jeho přátelích odradil od sledování dalších. A už se najednou se Shrekem, Fionou, kocourem v botách, oslíkem a spol. docela snesu a rozhodně jejich třetí dobrodružství se mně líbilo víc, než řada jiných, zde lépe hodnocených animáků. Dobrodružství mělo něco do sebe, převládala originalita a humor jsem ani nepostrádal. Vymanění se ze zaběhaných stereotypů animovaných filmů i postav tady probíhá nenásilnou formou, ačkoliv dějová zápletka je poněkud rozháraná a neučesaná, ale animace je dokonale propracovaná. Nemalé finanční prostředky na ni vynaložené jsou znát a tvůrci nemusí litovat, protože neprodělají. Český dabing je oproti jedničce přece jen lepší, protože tady byly k slyšení hlasy, které mají s dabingem větší zkušenosti. V animovaných filmech se nijak zvláště nevyžívám, ale tohle je podle mě to nejlepší, co se v daném žánru vyskytuje. Od ostatních animáků se liší tím, že jsem po jeho skončení nelitoval jeho zhlédnutí. 70%

plakát

Sněhurka a lovec (2012) 

"Zrcadlo, zrcadlo, tak už mně konečně řekni, kdo je v zemi zdejší, nejkrásnější". Být tím zrcadlem já, nerozpakoval bych se a napálil bych to Charlize Theron jediným slovem: "TY!". Je zkrátka jako zlá královna Ravena rajcovní, a i když má proti sobě mladší kolegyni Kristen Stewart, její sexappeal je až příliš agresivní a spláchne ji s přehledem. Ten střet mezi těmi dvěma sokyněmi nebyl takový jiskřivý, jak jsem si představoval, avšak vypětí nepostrádal. Film je nasáklý temnotou, efektními digitálními triky, vymazleným vizuálem a má velmi blízko do hororu, ale tam nakročí nesměle. Pohádky jsou vlastně takové horůrky pro dětičky, a pokud ne, tak Červená Karkulka a sťaté hlavy v pohádkách bratří Grimmů, jsou asi přeludy. Ostatní postavy jsou ve filmu až téměř zbytečné, platí to k velké škodě i o Chrisi Hemsworthovi, ne že by neuměl hrát, ale protože ženské duo Theron & Stewart je nejen vizuálně vymazlené, ale hlavně dokonale umělo prodat svoji smyslnou ženskost. Když královna stárla, měl jsem chvílemi pocit, že film je reklamou na prostředky proti vráskám a regeneraci pleti. Stačí kapka a záříte. No, ten pocit hodně převládal, ale jen v některých sekvencích a detailních záběrech na představitelky hlavních rolích, mezi nimiž se věkový rozdíl naprosto stíral. Film rozhodně můžu doporučit, protože má ode všeho něco a daří se mu kloubit žánrové drobnůstky v působivý celek, jehož si v kině lze náležitě užít. Nezapůsobili na mě akorát divní trpaslíci, neuvážená přemíra fantasy v prostřední části, a ani Sněhurka v brnění, při dobývání hradu, moc do této scény nezapadla. Letos vtrhly do kin dvě verze pohádky o Sněhurce. Stylizovaně rozverná s Julií Roberts & Lilly Collins a temně magická s Charlize Theron & Kristen Stewart. Mně se líbily obě, ale vítězí tahle. 80%

plakát

Klik - život na dálkové ovládání (2006) 

Stačí kliknout a váš fádní život se změní k lepšímu za pomoci ovladače, který je ovšem revolučním vynálezem, protože Adam Sandler, jako jeho výsadní majitel, s ním dokáže posunovat čas zpátky. Jenže když se to přežene, jak se nemá, je rázem ovladač nejméně vítaným společníkem v přetváření života. Ač se to na první pohled nezdá, je tahle komedie, říkejme jí klidně "sandlerovka", poměrně nebývale propracovaná a poskládaná z několika žánrů do atraktivní kompozice, která neobsahuje výrazně hluchá místa. Zdobí ji nápaditost, která je pro filmy pohrávající si s myšlenkou časového posunu, dost nezbytná. Sandler se nebývale krotí, nepitvoří se, dokonce se jeho výkon dá nazvat hereckým. Najednou to byl Sandler, který dokáže být ve své herecké poloze velmi příjemný a úsporný. Nebyl na to až tak sám. Kate Beckinsale v roli jeho manželky je rovněž nepřehlédnutelná a pár dalších vedlejších rolí také stojí za pozornost. Nebýt trošku odfláknutého konce, kdy se nabízelo více variant pro zakončení než jen jedna, dal bych plný počet. Kdo ví, jestli Sandler bude mít ještě takovou příležitost vytáhnout to u mě tak vysoko. Hned tak to nebude, ale tohle se mu povedlo. 80%

plakát

Smrtonosná zbraň (1987) 

Akční thriller, který spustil lavinu tzv. "buddy movie" v kriminálním žánru, ale jen málo z nich se přiblížilo poměrně jednoduchému konceptu založeném na rozdílných povahách dvou policejních vyšetřovatelů, kteří spolu dělají na případech. Afromeričan Roger Murtaugh chce mít klídek a vidí se už po mnohaleté službě v zaslouženém důchodu a Martin Rigs je nevyzpytatelný až běda, a nikdy nevíte, co od jeho svérázných vyšetřovacích praktik čekat. Film zaznamenal nečekaný komerční úspěch a vynutil si další neméně zdařilá pokračování. Věkový rozdíl se mezi oběma hlavními představiteli s přibývajícími díly po letech postupně stíral. Na začátku má Gibson ještě mladistvou vizáž a rozdíl oproti Gloverovi je na první pohled znatelný, ale pak se to srovnalo. První díl je rozjezdový. Vlastně nemá ani nijaké zvláštní grády, ani se tolik nehláškuje jako v následných pokračováních, ale lze si ho nezaměnitelně zapamatovat z několika aspektů. Předně jsou to dva policejní parťáci perfektně obsazení Gibsonem & Gloverem, dále jejich filmová jména skvěle znějí, režisér Richard Donner to má řemeslně "zmáklé" a film dovedně skloubil napínavou akci s odlehčeným humorem, s dalšími díly to bylo ještě vypilovanější. Závěrečný souboj se údajně točil tři noci. Někdo označuje sérii Smrtonosných zbraní za vrchol ve svém žánru a s tím by se dalo souhlasit. Akorát první díl je věnován pašerákům drog, a to zase až takový vrchol není. Ne všechno v něm vyniklo tak, jak mohlo. Akce je trochu zbrklá a zkratkovitá. 70%

plakát

Návštěvníci 2: V chodbách času (1998) 

Rytíř a jeho sluha ze středověku podruhé u nás a snad ještě ztřeštěnější než předtím. Ve druhém pokračování je dostatek toho, co bylo nedostatkem jedničky. Až na jedno. Je to poměrně zamotané a mírně se ztrácí přehlednost. Na dvojce se evidentně nešetřilo, a oproti skromně působícím předchůdci, se produkce plácla přes kapsu. Triková a technická stránka vypadá mnohem nákladněji. Rovněž výprava je propracovanější. Děj, jak už jsem zmínil v úvodu, je oproti jedničce poměrně překombinovaný, ale stále ještě velmi invenční, a co je hlavní, pokračování je vtipnější, bláznivější, dynamičtější a možná nebýt stěžejního nápadu z jedničky, bylo by to na plný počet. Dvojka přechody v čase využívá ztřeštěným způsobem a vznikem absurdních situací a gagů. Jean Reno & Christian Clavier do toho šli opět naplno a dali vzniknout pokračování, které svůj originál dokonce předčí. 80%

plakát

Mission: Impossible (1996) 

Cruise před léty dokázal, že v podstatě neexistuje mise, která by se nedala splnit. Tenkrát ještě platil za megahvězdu a spustil se velký humbuk, když do Česka přijel natáčet svůj proklamovaný špionážní a akčně laděný spektákl. Problém byl snad jen v tom, že zkušený režisér Brian De Palma není spojován s akčními filmy, ale jeho snímky se převážně opírají o nějakou nosnou a zajímavou myšlenku. Něčím takovým první mise, ze zatím čtyř existujících, až tak nedisponuje, ale rozhodně není bezduchá. Agent Ethan Hunt je docela drsný chlapík, který svoji práci s přehledem zvládá jak v týmu, tak i sólo. Film nepřekypuje akcí, ale ani na ni není skoupý. De Palma si vyzkoušel akční žánr. A i přes pozitivní ohlas se už k režii dalších dílů nevrátil. Možná je to škoda, protože bez jeho sevřené a uvážlivě vedené koncepce spočívající v pozvolném přechodu ze špionážního thrilleru do třeskuté akce, série hodně ztratila. A jeho následovníci to nedali s takovým přehledem. 70%

plakát

Vlčí jáma (1957) 

Původní literární předlohu neznám. S filmem jsem neměl větší problém. Bavil mě i když jsem ho neviděl poprvé. Dusné drama o citovém vzplanutí neštastně ženatého a citově vyprahlého, zralého muže k mladé dívce režisér Weiss opatřil atmosférickou tenzí. Tomuhle nerovnoměrnému partnerství bránil manželský závazek k babizně, kterou brilantně ztvárnila Šejbalová. Proti takto připravené zkušené matadorce neměla mladá a začínající Brejchová mnoho šancí, ale neztratila se a režiséry upozornila, že s ní budou v budoucnu počítat. Mezi nima pendloval Doležal, kterého jsem pak herecky registroval minimálně, ale tady byl oběma herečkám velmi vyrovnaným partnerem, který svoji nezvladatelnou citovou slabost a vášen v jednom zahrál s ohromujícím přesvědčením. Těžko říct jestli by film byl tak dobrý kdyby neměl tak dobré herecké výkony. Jedná se však o dílo, které nemá v české kinematografii zastoupení. 80%

plakát

Invaze (1996) 

Inteligentně podané scifi, které neohromí bombastickými efekty, skromný rozpočet to ani nemohl umožnit, ale invencí, s jakou se do něj pustil režisér a scenárista David Twohy. Dokazuje, že i s nízkým rozpočtem je možné vymyslet příběh, který bude nahlížet na tématiku mimomozemských civilizací s nadhledem a pokusí se naservírovat divákovi neotřelý příběh, který rozhodně nebude patřit k absolutním vrcholům scifi žánru, ale cestu si k němu najdou příznivci komornějších příběhů s atmoférou. Charlie Sheen se hlavní role zhostil dobře. Samotný film působí až nezávislým dojmem. Nijak nevykrádá nebo nebere si nápady z jiných spřízněných filmů, ale šikovně pracuje s divákovým zájmem, jak se následující příběhová stránka bude vyvíjet. Je tedy věnován i prostor pro divákovo nastínění myšlenek, a ten si sám může během filmu utvořit názor na život ve vesmíru. Tahle scifi rozhodně nepatří mezi ty povrchní s přemírou efektů a nulovou myšlenkovou hodnotou. 80%