Režie:
Rupert SandersKamera:
Greig FraserHudba:
James Newton HowardHrají:
Kristen Stewart, Charlize Theron, Chris Hemsworth, Sam Claflin, Ian McShane, Bob Hoskins, Ray Winstone, Nick Frost, Sam Spruell, Toby Jones, Eddie Marsan (více)Obsahy(2)
Mocná čarodějnice Ravenna (Charlize Theron) se lstí vetřela do přízně krále prosperující a mocné říše, který z ní záhy udělá královnu a pak zemře. Ravenně ale podle proroctví kouzelného zrcadla stojí ve štěstí nevlastní dcera Sněhurka (Kristen Stewart) a posedlost vlastní krásou, kterou by si ráda uchovala navěky. Všechny problémy by vyřešila Sněhurčina smrt, jenže dívka právě uprchla z domácího vězení do Temného lesa, odkud se ještě nikdo živý nevrátil. Ale královna potřebuje mít jistotu, a tak si najme odvážného lovce (Chris Hemsworth), který dostane za úkol ji vystopovat a přivést zpátky. Jeho sebevražednou misi komplikují nejen podivuhodní obyvatelé, kteří les obývají, ale také to, že Sněhurka není jen tak obyčejná holka. Klidu na práci lovci nepřidává ani statečný princ (Sam Claflin), jenž pro ni má slabost už od dětství, a hlavně partička sedmi trpaslíků, kteří sice nejsou tak roztomilí jako Prófa a Stydlín, zato se umí náramně ohánět se sekyrou a vědí, že se Sněhurkou jim svitla naděje na záchranu temnotou zmítané říše. (oficiální text distributora)
(více)Videa (60)
Recenze (1 647)
Sympatický debut, který má duši a film, kde se hlavní postavy nebojí ušpinit. Snow White and the Huntsman mi svojí poetikou připomnělo spíš Scottovu Legendu šmrnclou Hvězdným prachem, než Gilliamovu Kletbu bratří Grimmů - jen namísto rohaté temnoty zde herecky vládne bílý žralok v podobě Charlize Theron, která je až trestuhodně upozaděná na úkor halucinogenních toulek temným lesem za zvuků hej hou, hej hou, ale pokaždé, když se zjeví je skvostně ďábelská. Sanders na své fantasy cestě sice párkrát zaškobrtl a místy je nekompromisní zásah střihačských nůžek silně znát, ale divák i přes to dostane všechno, co bylo naslibováno - a to se musí podporovat! ()
Na Sněhurku s lovcem jsem se těšil. Když je na scéně jakákoliv fantasy, tak se těším. O to sympatičtější je, když vidím, že je tohle režisérův první pořádný film. Klobouk dolů za tu fantazii toho Sněhurčina světa. To se mně moc líbilo. Příběh už byl ale těžký standard, i když kvalitně odvyprávěný. Vlastně je to od začátku do konce těžce průhledný film, kde pokud znáte původní příběh a dokážete si ho představit v podobě výpravného fantasy příběhu jakým je například Pán prstenů, tak výsledek bude právě tenhle film. Kirsten Stewart už by možná mohla přestat s otevřenou držkou civět na všecky kolem sebe, ale to by byla asi jediná věc, co bych samotným hercům vytknul. I ti se totiž maximálně předvedli, což je dobře. Snad jenom do příště míň digitálu. Ty dva hrady se určitě mohli udělat méně monumentální a více opravdoví, aby vše bylo maximálně dokonáno a fantasy film tak dostal skutečný punc realističnosti, jaký si zaslouží. Teda alespoň v tomhle ohledu. ()
Ve většině aspektů skvělý film. Chris Hemsworth jako lovec super. Charlize Theron jako Ravena perfektní. Největší problém celého filmu je ale trochu jinde... Kristen Stewart jako Bella v Twilight sedla, ale jako Sněhurka? Do role se nehodila, a i kdyby sebevíc chtěla, Charlize má mnohem větší charisma, čímž ji totálně upozadí. Trpaslíci byli docela dobří, i když to vypadalo jako by si odskočili na výlet z plánovaného Hobita. Děj jako takový zaujal, ale neuškodilo by v něm více lovce. Nebýt Kristen, možná bych šel s hodnocením výš. ()
Film, který má problém s propojením děje a občas trochu hloupějším scénářem, vynahrazuje to ale spoustou jiných věcí. Daří se mu vystoupit ze stínu předlohy, kterou používá jen jako pozadí a servíruje velmi soběstačnou fantasy, jejíž jednotlivé prvky možná nejsou z nejoriginálnějších, dohromady ale šlapou výborně. Fungují magické momenty, fungují nečekané zvraty, funguje akce, fungují postavy a dokonce i motivy na pozadí (incest, nenaplněný vztah Lovce a Sněhurky...). Škoda těžkopádné první poloviny.. ()
Galerie (147)
Zajímavosti (37)
- Podle průzkumu společnosti Fandango byl snímek u něžnějšího pohlaví nejočekávanějším filmem léta 2012. (Sufferer)
- Natáčení probíhalo od října 2011 ve Velké Británii. (Verunka1995)
- Hrad, v ktorom bola väznená Snehulienka (Kristen Stewart) bol celý počítačovo vygenerovaný na ostrove Gateholm. (Greenpeacak)
(Jakkoli se domnívám, že v tomto případě není moc o čem SPOILERovat, raději nečtěte před zhlédnutím filmu.) Ani víla, ani drak. Moderní zpracování archetypálního příběhu se epicky rozpíná na území Hry o trůny (rádoby drsné venkovské prostředí, incestní vztah mezi sourozenci), Pána prstenů (četné „putovací“ money shots), disneyovek (vílí les), Bessonovy Johanky z Arku (včetně nepatřičného spirituálního rozměru) a videoherních fantasy rubaček (efektní, nekrvavé sekání nepřátel, částečně i Sněhurčino oživení, přítomné ovšem zřejmě ve všech verzích). Modernost přitom, až na špatně čitelný feministický podtext, netkví v reinterpretaci nebo v přesazení známého příběhu do jiného kontextu, scenáristé jednoduchou vyprávěnku prostě roztáhli na celovečerní velkofilm, takže nám nezbývá, než si postupně odškrtávat známé situace. Okamžitá rozpoznatelnost předlohy a nijak neznejišťované vědomí, jak to celé dopadne, přirozeně odvádí pozornost od obsahu k rozmanitým pamlskům pro oko (většina scén s královnou) a ucho (z Anglie importovaní trpaslíci). Pohádkově černobílé rozdělení sil bohužel není nijak relativizováno a budete-li chtít namísto anemické princezně fandit emancipačnímu boji Charlize Theron proti patriarchálnímu řádu, film vás v tom nijak nepodpoří. ___ Královnino paranoidní hájení vydobyté pozice, doprovázené vsugerovanou potřebou být nejkrásnější, by se přitom krásně dalo využít k nadčasovému komentáři genderové nerovnoprávnosti, k níž tradiční (a filmem zvolený) závěr naopak přispívá. Za pozornost stojí, že zatímco poslušná Sněhurka dochází k pochopení „své“ pozice bez autoritativního usměrňování, ovšem obklopena macho muži, agresivnější královna byla dle letmých náznaků k pohrdání mužským pokolením vedena matčinou výchovou a poslušně doprovázena jen zženštilým bratrem. Vrcholný akt Sněhurčina vzdoru následuje po sérii útrap završených její klinickou smrtí, kdy si navlékne asexuální zbroj, sloužící k odrážení šípů stejně jako mužských pohledů (vzniká tak opozice Sněhurky jako "butch" a Královny jako "femme" ženy, čím se ještě víc zamotává již tak nejistá sexuální orientace postav). Svou výlučnou pozici mezi muži Sněhurka paradoxně získává tím, že se vzhledově sama jedním z nich stane (přesný opak královnina neustálého sebe-zkrášlování). Je ovšem možné, že právě tento typ hrdinek, které se ke svému vítězství, jež považují za zasloužené ze své princeznovské podstaty, musí „probolet“, dnešní dívky (ne nutně jenom fanynky Twilightu) vyhledávají. Muži Sněhurku věrně následují až poté, co její utrpení dosáhne maxima (ač ten, kdo viděl Mučedníky, by k jejímu líbeznému sesutí na zem mohl mít námitky). Topos trpící hrdinky zde oproti melodramatům nevyvolává primárně „neproduktivní“ dojetí, nýbrž podmiňuje aktivní boj. Paradoxně boj o opuštěný domov, kde jsou možnosti ženské emancipace z principu omezené. Otázku, nakolik závislé bude Sněhurčino vládnutí na mužích, ponechává film raději bez odpovědi. Nabízí se vícero možností, jak symptomy nové filmové Sněhurky interpretovat, obávám se ale, že bude málo těch, které by vyzněly jednoznačně ve prospěch žen. ___ Sněhurka a lovec je filmem navenek přitažlivým, leč s každou seškrábnutou vrstvou méně a méně přesvědčivým v tom, co a jak nám chce sdělit. 65% () (méně) (více)