Mlle

Mlle

veronika jelinkova

Česko

5 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 29.8.2017  12:36
    Monstrum (TV film) (2017)
    ****

    Stojí za to vidět. Realistická freska nabízí novým generacím možnost velmi osobního seznámení se skutečnou tváří doby nedávno minulé. Naléhavou připomínku dobových emocí z díla křesá především kvalitně odvedené filmové řemeslo, zejména kamera a produkce, ta nechává povstat ve snímku Prahu takovou, jaká skutečně byla – její barvy, odlesky i bezchybně vystižené materiály jsou svědectvím krásné i těžké minulosti našeho osobitého domova. Herci nejsou vždy na svých místech, Stivínová je typickým miscastingem, neladí především hlasem – její příliš volný, nekultivovaný timbre a dikce nesmlouvavě prozrazuje pevné ukotvení v bojovném nihilismu 21. století, její fragrantní gesta přivádějí na plátno spíše lepší kurtizánu, která podstupuje občasné lekce sebeovládání, nikoli však dámu, která v pražských intelektuálních a uměleckých kruzích první republiky prožila celý svůj život, aby se potom zhroucena ze zásadního obratu společenské normy, jež se osudově odrazila i v životě vlastního manžela, dobrovolně odevzdala smrti. Tato osobní linka je jednou z nejvýraznějších chyb filmu, zatímco se mohla stát podnětným pozadím vystihujícím behaviorální proměnu společenského klimatu, utápí se v plytké, okatě nastavované vatě milostné avantýry s mladým Krausem, jehož neomalené herectví podrývá kvalitu díla dalším šrámem. S ním tvoří velký kontrast samozřejmě působící mistrovská dovednost Novotného a v okrajové roli i Táborského. Přes špatný scénář (resp. románovou předlohu), nesmyslně obrovské množství výplní nereálných milostných zápletek i nepokrytě hloupé či obsesivně vulgární dialogy pronášené zcela soudobým jazykem však film jako celek působí kompaktně a silně. Pro jeho mistrovskou schopnost znovuoživit ducha dávno neexistujícího domova se k němu jistě nejednou ráda vrátím.

    • 29.8.2017  12:08
    Lady Macbeth (2016)
    odpad!

    Jsem přesvědčena, že podobné filmy točí tvůrci posedlí nutkáním ukojit vlastní sadistické choutky, nic jiného v nich totiž vlastně není. Mimo cílovku vypořádávající se s hlubokým osobním problémem moci/ovládání/oběti, pro který je sexualita prominentní, ideální platformou, je film jen velmi špatným zákuskem po hlavním chodu jiných děl evropské kinematografie.

    • 29.8.2017  12:02

    Zajímavý sociální film, při kterém se vnucuje řada otázek: Proč o pracovním zařazení dalšího člověka rozhodují zaměstnanci? Co je to za šéfa, který nedokáže plně čelit vlastní zodpovědnosti, ani si zařídit na pracovišti pořádek? Jak to, že člověk, který čelí riziku ztráty zaměstnání, jezdí po městě autem, stravuje se ve fastfoodu a kupuje si balenou vodu? Když někdo počítá peníze, vypadá jeho život podstatně jinak, jistě šlo se i ve filmu takovým přešlapům vyhnout. JInak ovšem nápad, který stojí za pozornost, fiction reality show, jejímž nepochybným kladem je střídmě realistické provedení s jednou ze zaslouženě nejprotežovanějších francouzských hereček v hlavní roli.

    • 29.8.2017  11:54
    Three Girls (TV seriál) (2017)
    *****

    Kvalita v průběhu vzrůstá až k závěrečnému vrcholu. Velmi doporučeníhodný snímek, náhled pod pokličku jednoduchosti, s níž lze, zejména v určitém věku, zneužívat libovolného jedince vpodstatě bez ohledu na jeho inteligenci a další dispozice jen kvůli tomu, do jaké sociální skupiny se narodí. Mladé herečky doslova září svým výkonem, dle rozhovorů představují navíc výrazně odlišné charaktery, než jakými samy jsou, jejich výkon zasluhuje radikální obdiv. Tragickým faktem zůstává, že se jedná o film podle skutečných událostí, a to navíc zcela nedávných. Že v údajně civilizované Evropě opravdu existuje země, kde je možné, že s patnáctiletými dívkami někdo (i proti přání rodičů) nakládá, jak je mu libo, přičemž není v případě sexuálního zneužívání ani monitorován, ani mu to není okamžitě znemožněno a on sám zadržen, a policie i v místě aktivní sociální skupiny de facto jen nečinně přihlížejí, neboť se řídí nejen zákonem, ale taky vlastním předsudkem vůči konkrétní sociální skupině – nemajetným „problémovým“, jako by se jejich dětí ale i dospělých ochrana zakotvená v zákoně netýkala. To vše jen proto, že se špatně narodili. S tímto rozporem mezi psaným a zvykovým – reálně aplikovaným právem – má nejen Británie velký problém, za který nese sama plnou zodpovědnost. Seriál nabízí vysokou tvůrčí hodnotu po všech stránkách, doufám, že nezůstane nepovšimnut v celoevropském měřítku.

    • 22.4.2017  17:04
    Příchozí (2016)
    ****

    Nelze hodnotit bez spoilerů. Arrival je zfilmovanou Sapphir-Whorfovou hypotézou, a to z něj činí velmi ojedinělý snímek s dvěma základními zajímavými linkami: 1/ Bytosti, které vnímají čas jako cyklický, mají pochopitelně jazyk, který toto vnímání odráží. Schopnost naučit se jiný (jejich) jazyk tak znamená i schopnost naučit se cestovat v čase, vidět budoucnost a žít ji před minulostí – to je myšlenka sršící veškerou dostupnou hummání atraktivitou, tím spíš, že film ji rozvíjí velmi podmanivým způsobem. Ze světa tohoto vnímání jsme vyšli, ale už jej neumíme. Naučit se cizí jazyk, a tedy vrátit se v čase, pak ve filmu umožňuje zachránit celý lidský druh. 2/ Výjimečný specifický typ telepatické empatie umožňuje hlavní hrdince vykonávat práci, ve které ji nemůže zastoupit nikdo jiný. // Detaily filmu jsou často spíš úsměvné, někdy to vypadá, jako kdyby NASA zasquatovali žáci odpoledního kroužku keramiky. Psychologický profil obou hlavních představitelů je nicméně tak zajímavě vymodelán, že udržel mou pozornost přes všechny tyto nešvary. Samostatou hvězdu by si zasloužil Johanssonův soundtrack.

    • 22.4.2017  16:52
    Mlčení (2016)
    **

    Nezajímavý snímek plný historických přání a nepřesností. Věřím, že pochyby o vlastní víře lze komunikovat i jinak ;)

    • 22.4.2017  16:50

    Po stránce exteriérů, kulis, bitev a efektů nedůvěryhodná studiovka. Po všech ostatních stránkách pozoruhodné. Emoce a poselství jsou Gibsonovou nepřekonatelnou stránkou. Hodně se toho namluvilo o Gibsonovi jako paternalistickém homofobovi, který mlátil jednu ze svých žen (proven false) a v opilosti nadává na černochy (proven right). Jestli jsou – a těžko to může být jinak – hodnoty, které Gibson prodává ve svých filmech, jeho hodnotami vlastními, přála bych našemu světu hodně takových Gibsonů. I když by z nich jistě málokdo uměl vykřesat takový film.

    • 22.4.2017  16:48

    Můj oblíbený dokument z roku 2002 bobtná každým rokem novou silou. Čím víc člověk ducha zabíjí, tím víc ducha se soutřeďuje proti člověku – to není trest ani pokus o nápravu, ale v celku člověk není sám a nebezpečné extrémy jsou nastaveny tak, aby pohlcovaly samy sebe. Dokument, který určitě osloví jen někoho, má charakter Valhalla Rising – iniciační, posvátné, transmisivní, restorační. A čím dál tím aktuálnější. Nabízí i zábavné dramaturgické vtípky (ocení milovníci Kalendária se Saskií Burešovou ;) ). Kdyby jen Josef Císařovský v roce 2002 věděl, jak historicky budou znít jeho slova o „ztrácení se míst“ a o proměně krajiny v roce 2017.

    • 22.4.2017  16:47
    The Ticket (2016)
    ****

    Je to vlastně takový celkem primární moralismus, prostý veškerých překvapení. Ale zpracování je fantastické (v doslovném významu slova) a Dan Stevens, kterému jsem v Downton Abbey nemohla přijít na chuť, přesvědčuje, že coby prvotřídní herec zvládne i ty nejnáročnější sólo akce. Stojí za to vidět.

    • 22.4.2017  16:43

    Američani natočili film o Ukrajině – to by asi tak jako recenze stačilo. Ani se nesnažili třeba jen náznakem, z povzdálí postihnout odlišnou mentalitu, svébytnou kulturu a radikálně jiné myšlení, střihli si Ukrajinu jen jako jméno země, kde na historickém pozadí ryze americké charaktery rozehrávají ryze americké příběhy. Pro dobré herce jeden z mnoha kšeftů, v nichž není proč se příliš snažit. Moc se mi ale líbil – SPOILER – nápad se zhoubováním bolševického komisaře. Celkově ucházející podívaná.

    • 22.4.2017  16:42

    Tím, jak vtipně (i když předvídatelně) se může zvrtnout snaha nenechat vlastní svět, který stojí celkem za prd, ve spárech nespravedlnosti, jsem se bavila dobře, ale násilí ad absurdum je pro mně zbytečnou náplní každého filmu. Nebýt jej, je tento film přesně moje krevní skupina.

    • 22.4.2017  16:39

    Inspirativní příběh skutečné Mary Reynolds rozhodně je, stejně tak jako tento film. Přesto: film je eskapickým sněním městského člověka 21. století, který si pod pojmem příroda představuje růžičku vysazenou s primárním ohledem na to, aby se mu při práci nezlomily nehty – tedy práce dvou full time maskérek z luxusního kosmetického salonu (který má v názvu pochopitelně něco jako „Natural“, „Home Made“ či „Montessori“). Až příliš mnoho věcí ve filmu každou chvíli krutě připomíná, jak jsou tvůrci od celé myšlenky i přírody samotné vzdáleni – v kulisách, kostýmech i textech. A to i když odhlédneme od hlavní, pubertálně romantické linky, kterou se tvůrci rozhodli – k přírodě? – přivábit mladé návštěvnice kaváren, jež vidí rovnítko mezi trvalou udržitelností a skleníkovým pěstováním stovek květin na jedno použití. Tajemství divoké přírody a spojení člověka s přírodou do zahrad nebo háje přenést lze. Musíte přitom ale znát zákonitosti přírody, které nefungují osamoceny a nelze se je učit jako básničku – fungují v cyklech, které si lze osvojit jen jejich zúčastněným, dlouhodobým žitím – nejen ty racionální, ale také intuitivní, kterými se člověk napojuje na celý systém. Nic takového nikdy nemůže být integrální součástí města, které je přímým útokem na celý tento cyklus. Reálná Mary Reynolds navrhuje upravované koutky městských parků, kde do ploch pečlivě udržovaných trávníků implementuje elektrické instalace. To je všechno jenom ne „wild“, a to i když je vybaví rádoby keltskou ornamentalistikou a „organickými“ ;) tvary. A tak se nám tu tímto dílkem bezděky otevírá filmový popis jednoho velmi žhavého fenoménu současnosti – fenoménu fejku. Hra na… Hra na dobrého člověka, hra na přírodu, hra na historii, hra na divokost. Inherentní, dominantní součást mentality nových generací, jen zase jiná, další verze antropocentrického „poroučíme větru, dešti“, smutnější o to, že je v ní skryto volání po něčem, co nás kdysi tvořilo, a po čem se všem lidem, jako je Mary Reynolds, stýská.

    • 22.4.2017  16:39
    Bokeh (2017)
    ****

    Zajímavý film s několika pěknými myšlenkami, výjimečně depresivním vyzněním a velkorysými dávkami vzpomínkových záběrů pro všechny milovníky Islandu. Když byste si snad říkali, že skončit jako poslední ze všech lidí na celém světě s takovou pipinou na ostrově je to nejhorší, co by se vám mohlo stát, vyčkejte konce.

    • 22.4.2017  16:38
    The Man in the High Castle (TV seriál) (2015)
    ***

    Navzdory přímočarým sympatiím, které zcela neproblematicky a beze všech pochyb vzbuzují jak hlavní postavy, tak jejich reální zprostředkovatelé, mě seriál příliš neoslovil. Sama myšlenka alternativního poválečného vývoje se mi jako jediný nosný nápad nejeví dostačující, příběh je fádní, psychologie postav recyklovaná, dramatická linka hraje pingpong s očekávatelnými emocemi a do popředí tak vystupuje jediný prvek, který pozvedá seriál z průměru – atmosféra. Celkově zase jen další desaturovaný seriál, jakých jsou dnes stovky.

    • 6.3.2017  22:36

    A bude líp. Cejtím to v kostech.

    • 27.2.2017  23:01
    Gangster Ka (2015)
    ****

    V první části filmu jsem měla pocit, že jediné, co chybí, je paní s velikejma vočima, zubama a ušima a holčička s červeným čepečkem. Příběh se zpočátku odvíjí hluboko ve zmatené režijní představivosti spíše jako karikatura života jakéhosi fiktivního pražského podsvětí. Postupně se děj racionalizuje, získává realističtější a také náležitě pochmurnější obrysy. Herecky i režijně jde jistě o nadprůměrný počin, narativní, reportážní styl mě oslovil, ale detaily i texty se i v druhé půli stále často vydávají na procházku do pohádkového lesa plného přemrštěné fantazie. Film je však enormně živý žánrově neobvyklou mírou přesvědčivého napětí i hrůzy.

    • 27.2.2017  22:47

    Klasický kriminální thriller se svěže zajímavými a lidsky sympatickými postavami i jejich protagonisty – aneb co se může stát, když osud šikovné matky samoživitelky, která provozuje bordel v motelu, a slepého gangstera z minulého století spojí jeden všivý polda.

    • 27.2.2017  22:31

    Tento díl byl čirý prototyp nastavované kaše. Svět pod hlavou je seriálový kolotoč – jednou nahoře, jednou dole... Úroveň vratká a nepředvídatelná...

    • 24.2.2017  00:55
    Kolonie (2015)
    ****

    Velmi jednoduchý, ale nesporně dobře klasicky dramaticky vyvedený příběh.

    • 21.2.2017  21:05

    Po dvou špatných dílech zase jeden excelentní. Herci i produkce jsou stále obdivuhodní, úroveň textů, nápadů i dějové linky ale díl od dílu značně kolísá. Při svižném rozplétání zápletky jsem se mnohokrát od srdce zasmála, pěknými fórky scénář jen srší. Jedinou vadou na realističnosti příběhu je inteligence, která kouká z očí hercům ztvárňujícím primitivní vekslácké gaunery – takový ten typický, nepřítomný výraz nechápajícího buvola nejspíš ale žádné kontaktní čočky na světě nesvedou ;) Takže soudruhu synu, co bude příště? Už chybí jen soudruh duch svatý...

    • 12.2.2017  20:58
    Ulička Apple Tree Yard (TV seriál) (2017)
    ***

    Pro mě osobně strašlivě nezáživné téma – mimomanželský sex padesátileté dámy s náhodnou známostí neshledávám interesantní, ani když se z něho vyklube zapeklitý kriminální případ, a ani když charakter příjemně a vyrovnaně dospělé postavy v podání Emily Watson vzbuzuje samozřejmé sympatie. 3 hvězdičky znamenají v tomto případě vysoké hodnocení – vše ostatní – zápletka, herci, texty i kamera – tu totiž šlape jako hodinky. Jen rytmiku bych upravila – šokující řezy v závěru každého dílu by si zasloužily vyvážit dynamičtějším dějem uprostřed jednotlivých dílů. Část závěrečné episody odehrávající se v soudní síni je vydařeným hereckým koncertem.

    • 12.2.2017  20:52
    Taboo (TV seriál) (2017)
    *

    Začátek vypadal slibně, jako závdavek na poctivou práci s tradiční formou. Bohužel jakási fantasy linka s dialogy a zápletkami dětinštějšími, než nabízejí české studiové pohádky, opět převážila. Takže nás čekají zdlouhavé záběry na tváře vynořující se „tajemně“ z pološera, probleskující prostřihy na loutkové příšery ze strašidelných zámků a záznamy plné groteskních hlasových filtrů snažící se možná jen omylem připodobnit filmovou dikci k béčkovým brakům sedmdesátých let. Pilot mě ke sledování nenavnadil, přesto jsem seriál nakousla dalším dílem. Jen mě utvrdil v tom, že nám tu pro fandy Games of Thrones vyrostla další laciná, slaboduchá slátanina. Taková typická soudobá masovka pro spodních pár milionů, kde zaujme jen nábytek.

    • 6.2.2017  22:25

    Tento díl mě příliš nezaujal. Prvních dvacet minut je takové Kosmo, zbytek plytká rodinná sága, v níž nevýrazný humor nahradil jen mírně kriminální nádech. Ve srovnání s předcházejícími třemi díly je to vpodstatě úplně jiný seriál – hloubku nahradily povrchní vtípky, je tu jiné tempo, jiné stěžejní téma… jako bychom si předtím prohlíželi Colloseum a teď si dali rozchod v nákupním centru Letňany.

    • 28.1.2017  01:00

    Karel Dobrý i jeho sympatický, i když poněkud úzkostný a mstivý velitel vnáší do vyšetřování konečně chybějící šťávu. „Ženské v trafačce“ svými zdařilými hereckými výkony scénu řádně dramatizují a scénář je chytře vystavěn. Povedený díl.

    • 25.1.2017  20:15

    Texty sem tam příliš tlačené na pilu, chvílemi zní v mluvené podobě opravdu dost nepřirozeně. Ale jinak opět povedený díl, série prostřihů na skeče proběhlých situací podle měnících se aktuálních výpovědí byl velmi dobrý nápad.

    • 21.1.2017  22:59

    Už už to vypadalo, že se génius díla vrací na výsluní, v tu chvíli však dětinský střih s falšovanou paní psycholožkou vše opět spolehlivě zhatil. Škoda, tenhle díl byl zatím největším odleskem prvních dvou Sherlockovských sérií, z nichž se daly vyzobat i výjimečné delikatesy. Nechyběl dokonce ani náznak souvislejšího příběhu obohacujícího veškeré to fantasmagorické snění všude kolem patřičným spádem. Bohužel ani tenhle flashback není dovařený, ale vzhledem k té spleti nesmyslného sebeklamu, který plní všechny ty špatné díly počínaje třetí sérií, si dozajista zaslouží lepší hodnocení.

    • 21.1.2017  12:02

    Tohle je mnohem víc než jeden díl nějakého televizního seriálu. Parodie na celý ten konzumní normalizační fetišismus s pseudohudební broží na veksláckém tričku v podobě Janečka a jeho Kroků je nejen vtipná, s bravurním Budařem, Plodkovou i Taclíkem, ale zároveň dost mrazivá, jak věrně z hlubin historie vytahuje zdrcující bahno, které nás tehdy paralyzovalo – jako bychom se tu dívali na opravdové zrození soudobého českého národa. Herci jsou fantastičtí – vypíchnout bych chtěla taky drobnou vsuvku s Markem Brodským, který svého bubeníka pojal nechutně realisticky – se songy se někdo trefně vymazlil, a velký aplaus pro Ondřeje Štindla.

    • 8.1.2017  20:05
    Dvanáct měsíčků (TV film) (2012)
    *****

    Je to ovšem moje oblíbená pohádka... Nejspíš proto, že se pohybuje na šimravě příjemné hranici mezi mýtem a zlidovělým barokním až biedermaierovským pohádkovým ponaučením plným míru a pokory. Stále se však od mýtu, sdělujícího tajemství vesmíru – a tak vlastně všeho, co člověk potřebuje vědět – plně neoddělila, což ji činí v tomto směru sdělnou, a kdo ví, o čem mluvím, ví, s jak nenahraditelným pocitem je dotýkání se této nesmrtelné existence a její věčné pravdy spojeno. Tato má obliba se v hodnocení nesporně odráží, nicméně i tak jsem byla mile překvapena, jak je nová verze pohádky hezky provedená. Líbili se mi Měsíčkové i výkony obou herců v hlavních rolích, ale nejvíc bych asi pochválila sympatickou Ivanu Korolovou, která to tedy s Květulililinkou pořádně roztočila. Nepokažený originální příběh má šmrnc i spád, takže co si navíc k dobrým hercům přát?

    • 8.1.2017  20:02
    Princezna a písař (TV film) (2014)
    *

    Takže tohle je ten vkus toho údajného rozpustilého reprezentanta skutečného lidu, kterého asi nikdo nikdy neviděl, ale určitě někde v Dolní Lhotě existuje, a dělá takové ty věci, které by průměrný Čech dělat měl, jako nesnášet školu a práci a dovádět s děvčaty? Aha. Já jsem se velmi nudila. Jediná vtipná záležitost této pohádky byla špatně připevněná Bartoškova paruka. Uvažovala bych i o odpadu, ale produkce se snažila…

    • 8.1.2017  19:54

    Stejně jako v Ångelby je i zde hlavním pilířem umění sympatického herce ústřední postavy. Rolf Lassgård je pro mě druhý Stellan. Film byl vytvořen s explicitním citem pro detail a s pochopením pro krásu jazyka, kamera je však příliš pohyblivá a příběh nakonec není tak výjimečný, aby se ve vyměřených 113 minutách vyšihl v plné kráse beze všeho repeté. Jako bychom to všechno už viděli mnohokrát jinde.