Anderas

Anderas


12 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 13.10.2006  12:30
    Do pivnice (1983)
    *****

    Stylizací a dokonce některými konkrétními záběry připomíná pozdějšího Otesánka, zaměřením je samozřejmě ale jinde. Je to vlastně celkem jednoduchý film, jímž se režisér vrací do svých dětských let a vzpomínek a znázorňuje obsese a hrůzy malých dětí ve spojení se sklepem. Vždyť ruku na srdce, kdo se ve vlastním sklepě nebál ježibab nebo upírů? :-) Mimoto je ve filmu pár zajímavých momentů a velmi kuriózních nápadů a já osobně velmi oceňuji Poeovský motiv černého kocoura jehož závěrečné entrée působí velmi děsivě (tedy při alespoň minimální fantasii) a dovádí dětský strach až na tu nejzazší hranici.

    • 13.10.2006  12:19
    Mužné hry (1988)
    *****

    U mužných her mne zaujalo především nápadité spojení několika různých materiálů a to schématické kreslené animace, skutečných stadiónových záběrů a fotografií (ostatně i zvuků), hraných sekvencí a loutkových a typicky destruktivních hlínových animaci Made in Švankmajerov. Pointa sedí, humorné to je, gradace nadprůmérná a jako malý bonus nékolik kuchařských tipů (omoč vánoční pečivo v pivu, následně vykroj další z něčího xichtu). No a výhodou je nepochybně i můj veskrze negativní postoj k fotbalu.

    • 13.10.2006  12:14
    Jiný druh lásky (hudební videoklip) (1988)
    ****

    Před tím než byl Švankmajer Švankmajerem, byl Švankmajer klipařem. Pak se zase stal Švankmajerem a na MTV už ho nechtěli :-)

    • 13.10.2006  11:59

    Pokud se dostanete do situace, kdy po vás bude náhodný laik chtít doporučení na jakýkoliv Švankmajerův film, ujistěte se že Spiklenci slasti jsou tím posledním filmem, o kterém se mu zmíníte. Pochopitelně to neznamená, že je špatný, proti tomu ostatně svědčí i 5* v mém hodnocení, ale podle mě musí být na tento film divák být připraven dávno dopředu a to soustavným brainwashingem jiných jeho filmů. Jednoduše je to film nejméně stravitelný a to hned z nékolika důvodů. Zatímco jednu skupinu lidí odradí typická úchylnost, tentokrát navíc umocněná silnou sexualitou jako hlavním motivem, další skupina lidí začne ohrnovat rypáčky nad veskrze lacinou vizuální stránku (skutečně podobný obraz produkuje i moje amaterská kamera) a zbytek obecenstva ještě prořídne díky těm, co se nemohou vtěsnat do hereckých výkonů. U Švankmajera jsme zvyklí předevśím na jeho animace a když už se nějaké živé postavy v jeho fimech vyskytují, povětšínou rovněž v bizardních úlohách a málokdy skutečně mluví (výjimkou je např. Zahrada nebo Otrantský zámek), dalo by se proto říct, že režisér s herci patřičně pracovat neumí. To je však základní chyba, je tomu totiž právě naopak. Ano, herci působí naprosto neobyčejně a nepřirozeně především díky tomu, že nemluví když je to třeba, při veškerých stycích a možnostech komunikace jen jaksi mumlají a vydávají podivné zvuky, jenže i toho nejméně inteligentního člověka by to mělo navést na základní myšlenku filmu. Přiznám se, že i já jsem během sledování dost často měnil postoje, film odsuzoval, pak zase vychválil, pak nevěděl co si myslet, jenźe pak pŕišla pointa, poslední scéna, zatmívačka a já pŕestal dýchat. Ne proto, že by to bylo nějak šokující nebo překvapivé, nýbrž extrémně působivé. Zpětně do sebe celý film začne zapadat, chápete do detailu každičký prvek a chrochtáte blahem nad tak dokonalou kompozicí. Znám lidi, kteří Švankmajeru tvorbu pokládají především za interesantní vizuální počin, těm však, kdo mají potíže s odhalováním jejich point lze doporičit právě filmy jako tento. A rozhodně také těm, kdo tvrdí, že Švankmajer nemá na celovečeráky bez animací.

    • 13.10.2006  11:42
    Otesánek (2000)
    **

    Možná jsem tentokrát ke svému oblíbenci nespravedlivý, ale to co nakonec vyplodil, má dle mého názoru úroveň toho nejprůměrnějšího českého fláku z jakékoliv pohádkové produkce. A ačkoliv je tu jeho rukopis stále patrný, protentokrát se doslovně jedná o jakýsi trademark, který se už nesnaží dále cokoliv rozvíjet. A to mne právě u Švankmajera poněkud zklamalo. Nechci tímto jeho kus degradovat na bezmyšlenkovitou pohádku, ale i po přečtení množství Švankmajerových pojednání o vlastních filmech nenacházím nic než co je patrné už od začátku. Snad se nakonec i on chtěl projednou odpoutat od svých mnohavrstvých surrealismů, ale jednoduchou humoreskou a samoúčelnými absurditami se snížil možná až příliš nízko. Škoda je to veliká, Švankmajer je pro mne nicméně stále velký mistr.

    • 24.8.2006  13:48
    Provaz (1948)
    *****

    Průlomový technický experiment, který možná dnes už tolik neohromí svou formální stránkou, ale pro mne především dokonalý herecký koncert, precizně dávkované napětí a další psychologický pohled do lidských perverzí, myšlenek a pocitů. A velkým plusem Hitchcockových filmů je podle mne i to, že ani dnes díky velké dějové kondenzaci a zajímavým dialogům vůbec nenudí.

    • 24.8.2006  13:34
    Miami Vice (2006)
    *****

    Miami Vice se jako poctivá, surová a realistická krimi, nijak se divákům nevnucující jakoukoliv samoúčelností zařadila mezi filmy kterým dokážu jen velmi těžko nečo vytknout. Je sice pravda, že jsem měl z žánrové stáje doposud co dočinění pouze s klony Kobry a spol. ale ať už je to jakkoliv, považuji Miami Vice za film dokonale zdařilý. Vážně nemám co vytknout, tentokrát se mi narozdíl od Collateralu i konec dosti zamlouval. Tedy vlastně jedna drobná výtka přeci jen bude, občas mi výběr hudby nesedl k použitým záběrům, někdy se prostě tvrdší rock k záběrům na vodopády nehodil. Ovšem ten zbytek muzikální složky na obraz pasoval více než dokonale. A ještě něco. Přesně takto jsem si film představoval ve svých nadšených fantaziích.

    • 24.8.2006  13:23

    I přes všechny hovadiny, nesmyslnosti, vyložené dementnosti, neustále nakadeřené kudrlinky, odporně gay kostýmy, přiblblé dialogy a nekonečné hory naivity se nový Superman přece jen docela povedl. Tedy asi to zní divně že i přes všechny výtky dávám stále 4* ale tak nějak všchni tušíme účel letních blockbusterů a ani tento se za svoji ziskuchtivou orientaci nemusí stydět. Tedy nenudil jsem se, ale jelikož mi film nijak výrazněji v hlavě neutkvěl, vidět jej podruhé netoužím.

    • 11.6.2006  00:20

    Je to především romantický film, to si pište že jo. Romantická večeře ve společnosti shnilé mámy, faráře a pár dalších typusů, romantická procházka sadem usekaných končetin a prokypřených střev, to nejromantičtější vyznání lásky za přítomnosti vybraných hostů a správné sekačky na trávu v rukách. Romantika uškvařených kebulí, škodolibých hajzlíků, vypreparovaných hrudních košů, obnažených chodidel, přichucených pudinků ale hlavně a to především, romantika toho nejšmakóznějšího kečupu, jaký lze od východního k západnímu pobřeží sehnat. Jo a abych nezapomněl, tahle krvavá pochutina má vážně STYL.

    • 9.6.2006  20:21
    Mumie (1999)
    ****

    Nenáročná, napínavá a notoricky povědomá dobrodružná výprava do hlubin popcornových krabic. Nic víc, nic míň.

    • 9.6.2006  20:17

    Pokud se vám také sem tam stane, že se ráno probudíte do monumentální deprese z toho, že pan Originalita je k nalezení leda ve vytríně státního technického muzea, pak je vskutku načase obrátit svá znavená kukadla směrem ke krajinám vycházejícího slunce. Tam je ta zaslíbená země, země nápadů a neotřelosti, překrásné animace a té nejsnovější atmosféry, kterou ani z vlastních nejobsažnějších představ nikdy nevyloudíte. Pro ty, co jsou stále srdcem dětmi, co se nebojí zlých bahňáků a ježibab, anebo klidně i pro ty a klidně třeba pro úplně všechny. Vivat Fantasia!

    • 9.6.2006  19:43
    Massive Attack: Eleven Promos (video kompilace) (2001)
    *****

    Absolutní klenot a nedostižný, natož pak překonatelný vrchol klipové tvorby podmázlý tou nejdokonalejší hudbou, jaká spatřila světlo světa od dob maestra Amadea. Tohle si pustíte jednou, hned podruhé, potřetí a po 12 hodinách zjistíte, že toho stále nebylo dost. Kašlu na to, to se nedá popsat, je to totiž GENIÁÁÁLNÍ!!!!!!!!

    • 9.6.2006  19:34
    Kostnice (1970)
    ****

    Nutno si říct, že na atmosféře tentokrát nemá hlavní podíl Švankmajerův mistrovský cit pro Úchylno, nýbrž že Kostnice sama nás ohromuje svou dokonalou, až patologickou precizností ve všech dílech (opravdu skvostech), které bychom nepochybně docenili, i kdyby byly jen z pouhého dřeva. Také podotýkám, že jsem viděl verzi nekomentovanou a právě proto byl narůstající počet záběrů na stejnou místnost po chvíli lehce monotonní. I tak ale slušné 4*.

    • 9.6.2006  19:30
    Zahrada (1968)
    *****

    Jako vždy plné bizardních detailů (na obočí, na kliku, na hřeben, na pomočenou mísu .... ) a jako vždy vynikající nápad. Už mi lehce docházejí superlativa ale jedno říct musím, takovou pointu bych od Švankyho vážně nečekal.

    • 1.6.2006  19:00

    Je to hlavně o přístupu. Prvních pár minut jsem nechápal jak může někdo takovou podělanou zhovadilost vůbec vyzvracet do scénáře, časem mi ale došlo, že jsem podstatně vedle. Pak už to byla jen velmi úsměvná parodie, které vlastně nešlo nic vytknout, neboť vše by se dalo označit za "záměrné". Ale co, smál jsem se dost a těch 110 ztracených minut nelituju.

    • 1.6.2006  18:53

    Tvůrci chtěli zŕejmě uplatnit princip "čím víc budeme obecenstvu motat hlavy, tím mín si budou všímat kráterů ve scénáři". Vyšlo to tak napůl, s vražednou pravidelností ve stopáži se mění úplně všecho co si pod pojmem film dokážete představit (tj. rychlost střihu, finální vrah, drastičnost hudby a cokoliv dalšího) a tak jste pořád v napětí, ke kolika zvratům během těch posledních 20 minut dojde, holt pravdou ale také je, že nejenže vás tohle začne ukrutně srát, ani při vypíchnutí obou očí nemůžete přehlížet katastrofální a hlavně nefunkční vykonstruovanost scénáře. Herci jsou vzhledem k žánru klasicky drsně trapní, snad jen gangsta LL Cool J občas střelí nějakou tu hlášku, pochopitelně nemůžete čekat jakoukoliv psychologii postav, natož aby vám bylo na konci jasné proč je vlastně vrah vrahem, jednotlivé mordy jsou taky celkem nic moc (teda až na symbolickou výjimku). Mottem filmu je jednoduše kombinovat, překrucovat a fabulovat, dokud to divák-hnidopich nevzdá. Tedy, já to málem vzdal.

    • 2.5.2006  23:48

    Soulož dvou fláků masa v mouce? Co víc si přát :-)

    • 16.4.2006  23:33
    Vesnice (2004)
    ****

    Zásadní problém tkví v tom, že ačkoliv může tenhle film za thriller považovat jen opravdový fouňa, našlo se klasicky až přespřiliš přesně takových truhlíků, kteří to těm ještě větším truhlíkům z distribuce sežrali. Takto z části vypitou krev pak zhnusenému divákovi dosaje jeden z největších Shyamalanových režijních neduhů, totiž že si žádný svůj film bez ultrašokantní pointy nedovede představit. Ostatně právě tím jsou jeho filmy tak charakteristické. Co naplat? Mám pocit, že právě jakési minutí se účinkem způsobilo, že publikum které jinak nadšené vítá ty největší romatické braky ohrne a třikrát překroutí nos nad nečím, co je na dnešní milostné poměry příliš naivní. To je trochu smutné. Nechci tu do nikoho rýpat ale je vtipné, že právě tuto skutečnost lehce a nenápadně zrcadlí i samotný film. Souhlasím s tím, že úhlaví zrůda je výsostně k smíchu, naštěstí jsem pointu hledal poněkud jinde, i romatického patosu je tu dost, ale věrťe mi že je mi stokrát bližší než tuna blábolů o nefunkčnosti partnerského vztahu kvůli nepravidelnému sexu. Asi jsem trochu naivní, asi mám rád spíše iluzi než krutou realitu ale stejně tak mám rád tento film, nikoliv že by byl dokonalý, ale že má srdce a právě to mi v dnešních filmech chybí ze všeho nejvíc.

    • 11.4.2006  00:16

    Tento způsob psaní komentáře k Rozmarnému létu zdá se mi (s ohledem na komentáře ostatní) poněkud neoriginelní. Zcela originelně zdá se však působiti sametově jemná drobnokresba, pod perem V. Vančury, národního umělce toho, vzniknuvší. Pak dozajista nebylo lze navrhnouti režiséra pro látku onu křehounkou vhodnějšího, než toho, jenž se své úlohy zhostil dokonale, vody maloměšťáctví tak kapkou energična theatrálně rozvířiv. Ani filmu tomu nelze v závěru mnohé vytýkati, snad jen....možná...i když snad přeci jen praničeho, nelze mi myšlenku onu kritickou z vědomí ústy (či prsty) protlačiti ven. Zbytečno však tak jak onak činiti, neboť tento je život sám, sladkou i trpkou chutí vína zmáčeného nasáklý a nižádný z nás i oněch změnu na tom pražádnou neučiní.

    • 9.4.2006  23:58
    Discopříběh 2 (1991)
    odpad!

    Může snad odpadový film odpadového režiséra vyfasovat neodpadové pokračování???

    • 9.4.2006  23:54
    Discopříběh (1987)
    odpad!

    Ježiši to je hnůj. Soukupa by měli zavřít na doživotí jako masového vraha.

    • 9.4.2006  23:44
    Kytice (2000)
    ****

    Zajímavý pokus české produkce, který nedopadl nutně katastrofálně. Naopak mne nejednou překvapil progresivním a velmi neplytkým zpracováním. Nejlépe dopadl zřejmě vodník. Co z dokonalé balady značná část populace nepochopila je zde podáno pěkně propečené a okořeněné tzv. na lopatě (i když možná až moc), patřičně dobarveno nadmíru kvalitními hereckými výkony, hudbou a spádem děje. Dobrá je určitě i svatební košile, ale tady je patrná už lehká nedotaženost. Hůře dopadla kupříkladu polednice, neboť Polívka je vskutku k smíchu, a nejhůře v mých očích odskákal zlatý kolovrat. Neptejte se mě proč, prostě byl špatný. Mezi tímto rozpětím je pak ten zbytek, více či méně podařený. Jako celek to určité není špatné, nevím jak by se tvářil Erben, ale já jako jeho častečný vyznavač se s ohledem na české poměry tvářím spokojeně....ale rozhodně to šlo ještě líp.

    • 9.4.2006  23:16
    Villém Tell (TV seriál) (1987)
    *****

    I tenhle seriál patří k těm, jejichž úvodní píseň si budu pamatovat do smrti. A kuši, tu jsem si vyráběl prakticky z čehokoliv, z kolíčků, klacků, destiček, Lego(TM) kostek, papíru, trubek a už ani nevím z čeho dalšího. Taky jsem je pak prodával klukům v okolí:-) No a když udělá své i ultrasilná nostalgie, má ve výsledku cenu cokoliv dalšího dodávat?

    • 9.4.2006  23:06
    Želvy Ninja (TV seriál) (1987)
    *****

    Absurdní se stalo realitou, konečně jsem sehnal aspoň pár dílů své někdejší modly. A co vám budu povídat, i po těch dlouhých dekádách je to pořád stejně úžasné:-) Čtyři frajírci s páskou přes oči (já byl Leonardo), mistr Krysa, sexsymbol animáků April a komando dokonalých perverzáků, Wolverinem vykradený Trhač, maniakální mozek (nebo chobotnice?:-)) Krank, dvě zoologické obludy Roxteady a Beabob a absolutně dokonalá úvodní píseňka, škoda že ji nemůžu přes ty písmenka zazpívat. Bože, má tahle genialitka vážně už 20 let???

    • 7.4.2006  23:45

    Skutečně jsem čekal, že takováto kávička už dávno není pro mou duši. Óóó já krátkozraký. Nádherné písničky, úžasné kulisy, vtipné a hlavně dokonale nalíčené postavy jako čarodějka, strašak nebo plecháč, každý záběr téměř až útočí svou překrásnou poetikou a zázraćností. Mějte si mě za infantila je-li libo, ale tahle pohádka má jednoduśe něco do sebe, něco tak silného, že ani po letech výchovy surovým filmovým realismem neváhám zvednout obě ruce. Teď už si jen obstarat soundtrack.....

    • 7.4.2006  23:26

    Víte, trvalo mi hodnou chvíli než jsem pochopil, jak nenápadný a přítom hluboký tenhle film skutečně je. Ani nevím, jaké epické válečné drama jsem to vlastně původně čekal, jistě jsem však nebyl připraven na takto komorní a přítom úžasně autentický příběh, jehož dějství se prakticky omezuje na jedinou železniční staničku a pár dokonale prokreslených charakterů uvnitř. Z každé postavy už ze stylu její řeči, chůze či oblečení čiší jakoby celá její minulost, máte pocit, jakoby jste onu osobu znali od malička a přítom se ta stěží na plátně představila. Dále, jak malicherné ústřední problémy ve srovnání s hrůzností války kolem zde hlavní postava řeší, ale právě tímto vynikajícím tahem je ona - ač dokonale (a nepochybně záměrně) opomenutá - blízkost a nebezpečí fašismu podtžena (znázorněno ke konci oním vlakem), jenže to lze těžko popsat solvy, zní to totiž jako zásadní protimluv. Také bych však před zhédnutím nečemu podobnému neuvěřil. Celý film je pak úpřímnou, lehce hořkou komedii, překrasně a vtipně vyprávěným příběhem mladíka, jenž řeší neúspěšně své sexuální problémy, jeho slečny, pŕekrásné Jitky Zelenohorské, stejně tak příběh chronického svůdníka výpravčího a moc hezkých holek, které cejchuje drážními razítky, drážního mistra, který si dobře rozumí se svými holuby a manželkou a nebo třeba nenápadný portrét místního "führera" v podání Vlastimila Brodského. A konec, ten je podán s tak krutou samozřejmostí a neúprosností, že jsem měl sto chutí odplavit svůj odvěký cynismus potoky slz. Tedy i naše končiny umí stvořit klenot a je jen dobře, že to umí ostatní ve světě i náležitě ocenit.

    • 21.3.2006  17:33

    Pakliže bylo účelem tohole filmu pobavit diváky, v mém případě se to přespříliš nezdařilo. Podle mého je totiž problém v tom, že je to až moc trapné. Okamžiků, kdy utrápeně zavíráte oči, ušidrásavě skřípete zuby, urputně si škubete vlasy z hlavy, zažloutlými zuby brousíte nehty a co já víc co všechno dalšího se ještě dá dělat v momentě kdy jednoduše vtip není vtipem, tedy takových okamžiků či spíše příležitostí k nim je zde vskutku přehršel. Pravda, párkrát jsem se smál, ale podezírám se, že to bylo spíše ze soucitu aby tenhle film neletěl rovnou do odpadu. Tedy neletí, je tu totiž nepatrný zlomek momentů, kvůli kterým tenhle film stojí za to vidět, i když je to o fous. Ale takto milosrdný jsem napsled. Pokavaď mě totiž film pro pobavení nepobaví, pozbývá jaksi svůj účel...

    • 19.3.2006  00:19

    Když jsem kdysi dávno v transcendentním úžasu odkládal čerstvě dočtenou povídku Second Variety, vydralo se z mých vnitřních úst (brzy) legendární: "Ty vole, tak tohle musím zfilmovat". Pak jsem ale zjistil, že to nějaký vykuk stihnul dřív než já a nedalo velkou námahu zjistit že to byl právě on, Christian Duguay. Je mi jedno, kdo to je, nebo jak vypadá, ale jisté je, že ho od teď až do soudného dne budu strašit v jeho nočních můrách. Odpouštím mu děsné efekty, asi bych je podělal ještě hůř, přehlédnu i odporné herce a cosi co se obvykle nazývá herectví a zapomínám i na to, že filmy mají leckdy nějaký ten scénář. Co mu ale neodpustím, že nejen že mi vzal prvenství, ale že ho naprosto hanebně zneužil pro zmrzačení tak dokonalé a geniální povídky, jakou Dick ve svém schizofrenním záchvatu stvořil. Ani jedno škaredé slůvko bych nevypustil, kdyby nebyl vykraden přavě můj oblíbený kus, takhle ale nemůžu jinak. Obrovský...gigantický... monumentální...monstrózní potenciál a ten člověk to takhle zk****ý.

    • 16.3.2006  20:55

    Pulsující důkaz toho, že i ze západu se k nám v kontejneru romatického odpadu semtam dopraví opravdová perla. Vánoční pohlazení se vskutku vynikajícími herci a herečkami současnosti, s brilantním a čerstvým britským humorem, se skvělou hudbou a s ohromnou porcí lásky v dárkovém balení.

    • 16.3.2006  20:28
    Vyšetřování ztráty třídní knihy (divadelní záznam) (1997)
    *****

    Juj, tak tohle vážně nemá chybu. Pardon, vlastně má, ke konci to mírně ztrácí na razanci a humoru ale především začátek a dlouhometrážní Svěrákův monolog to zachraňují naprosto hravě. "Je to takový ošklivý a skoro bych řekl zlý, zlý pane řediteli.....nepěkná věc "......jednoduše geniální.