Recenze (273)
Café society (2016)
Takové "o ničem", které však zaujme a udrží pozornost. A také okouzlí atmosférou.
Pickupeři (2023) (seriál)
Rozmohl se nám tu takový nešvar: klusákovská "dokumentaristika". Čili vezměte nějakého naivního chudáka, který je ochoten vás nechat vstoupit do svého soukromí, a udělejte z něj totálního blbce. A ještě mu jako režisér ukažte mu svou morální nadřazenost (Klusák v Daliborkovi výletem do Osvětimi, zde Daněk svými komentáři), místo abyste se snažili dopátrat podstaty a pochopení. Takže totálně promarněná příležitost. Mohla to být sonda do života nejistých kluků, kteří mají trochu divně nastavené hodnoty, o kterých si myslí, že jsou odznakem každého pravého muže (auta, prachy, ženské, závist okolí), ale ve skutečnosti vlastně jen chtějí, aby je měl někdo rád a aby lépe rozuměli světu a svět jim. A téhle jejich nejistoty zneužívají hochštapleři, kteří z nich mámí prachy za příručky a kurzy plné povrchností, nesmyslů a návodů nikoli ke svádění, ale k podvádění. Vlastně jim jen - stejně jako Daliborkovi - chybí pozitivní vzory, a protože je asi nikdy nepoznali, tak se upínají k těm falešným a veskrze negativním.
Jie wen 4: Wan ťie pchien (2019)
Hodnocení celé tetralogie: 1****, 2****, 3***, 4**. První díl zasazený do doby japonské okupace je zdaleka nejlepší, protože filmu o bojových umění dodává další dramatický rozměr. Pak už to začíná být čím dál tím plošší. Ještě druhé pokračování o nových začátcích v Hong-Kongu ujde (samozřejmě je zamlčeno, že tam mistr Ip neutekl před Japonci, ale čínskými komunisty). Třetí díl je svou zápletkou už nezajímavý a ten čtvrtý už plně zapadá do ideologických příprav čínské populace na třetí světovou válku - Američané jsou odporní a vražední rasisté, zatímco pravověrný Číňan je ve všech ohledech naprosto převyšuje morálně i fyzicky.
Ip Man 3 (2015)
Hodnocení celé tetralogie: 1****, 2****, 3***, 4**. První díl zasazený do doby japonské okupace je zdaleka nejlepší, protože filmu o bojových umění dodává další dramatický rozměr. Pak už to začíná být čím dál tím plošší. Ještě druhé pokračování o nových začátcích v Hong-Kongu ujde (samozřejmě je zamlčeno, že tam mistr Ip neutekl před Japonci, ale čínskými komunisty). Třetí díl je svou zápletkou už nezajímavý a ten čtvrtý už plně zapadá do ideologických příprav čínské populace na třetí světovou válku - Američané jsou odporní a vražední rasisté, zatímco pravověrný Číňan je ve všech ohledech naprosto převyšuje morálně i fyzicky.
Ip Man 2 (2010)
Hodnocení celé tetralogie: 1****, 2****, 3***, 4**. První díl zasazený do doby japonské okupace je zdaleka nejlepší, protože filmu o bojových umění dodává další dramatický rozměr. Pak už to začíná být čím dál tím plošší. Ještě druhé pokračování o nových začátcích v Hong-Kongu ujde (samozřejmě je zamlčeno, že tam mistr Ip neutekl před Japonci, ale čínskými komunisty). Třetí díl je svou zápletkou už nezajímavý a ten čtvrtý už plně zapadá do ideologických příprav čínské populace na třetí světovou válku - Američané jsou odporní a vražední rasisté, zatímco pravověrný Číňan je ve všech ohledech naprosto převyšuje morálně i fyzicky.
Ip Man (2008)
Hodnocení celé tetralogie: 1****, 2****, 3***, 4**. První díl zasazený do doby japonské okupace je zdaleka nejlepší, protože filmu o bojových umění dodává další dramatický rozměr. Pak už to začíná být čím dál tím plošší. Ještě druhé pokračování o nových začátcích v Hong-Kongu ujde (samozřejmě je zamlčeno, že tam mistr Ip neutekl před Japonci, ale čínskými komunisty). Třetí díl je svou zápletkou už nezajímavý a ten čtvrtý už plně zapadá do ideologických příprav čínské populace na třetí světovou válku - Američané jsou odporní a vražední rasisté, zatímco pravověrný Číňan je ve všech ohledech naprosto převyšuje morálně i fyzicky.
Pozadí událostí (2022) (seriál)
Výborná minisérie se zajímavým námětem i prostředím, jen poněkud slabším rozuzlením. Výborné postavy i jejich herci (zejména Issová, Havelka, Hřebíčková a Bambušek) a navzdory závažnému tématu i vhodně a na správných místech použitý humor. Rozhodně nejsem progresivista, ale ta obhajoba "starého dobrého světa", kde zralí muži chodí a spí se svými studentkami, mi úplně nesedla. Na jednu stranu bylo dobře naznačeno, jak se bohulibý boj proti této "normálnosti" může zvrtnout v autoritářství a zneužívání moci, na stranu druhou přílišným karikováním nositelů "pokroku" byla snaha o nápravu poměrů zcela shozena. A že k napravování je toho v tomto ohledu hodně, potvrdí většina žen z akademického prostředí.
Jára Cimrman ležící, spící (1983)
Pár výborných fórů, ale je to nevyvážené, chvílemi plytké až trapné. Někdy příběh zbytečně skáče (mládí a pak okamžitě proslulost), jindy se zase zbytečně vleče (konopišťská etapa a hlavně hon). Po opakovaném zhlédnutí v současnosti jsem musel své původní nostalgické (vztahující se k prvnímu setkání s tímto filmem během dospívání v 90. letech), snížit. Také zub času se na tom podepsal a vysoké hodnocení si zaslouží jen díla, která mu odolají a prokáží svou hodnotu napříč generacemi. Tohle není ten případ.
Sbohem, Kalifornie (1977)
Překvapivě dobrý spaghetti western, na kterém je poněkud znát doba vzniku (účesy, hudba), ale stojí za to. Tvrdý a nesmlouvavý film se zajímavým zvratem/přepnutím dějové linie v první třetině.
Cesta domů (2021)
Hodnocení celé trilogie: Cesta z města **, Cesta do lesa *** a Cesta domů ****. Vorel na konci devadesátých let natočil zmatenou a nesourodou vyprávěnku s esoterickým nádechem, která - dejme tomu - měla nějaký režisérský rukopis, spočívající hlavně v trapnosti a neumětelství. Ale z pokračování už vykřesal skutečný film s atmosférou, příběhem i pointou a třetím dílem dospěl k hořkému vyvrcholení jménem život. Hávem bludů předkládaných dvěma generacemi zrzavých esoteriček nakonec do popředí vystupuje nehezké poznání o těžkém a někdy až zoufalém životě v "lůně Matky přírody". Speciální dík za syrové zobrazení alkoholového moru, kterým je venkov prožraný do hloubky.