Recenze (457)
Kramerová versus Kramer (1979)
Bravúrny herecký film s precízne odpozorovanými životnými situáciami, skvelými dialógmi a ústrednou hereckou superdvojkou, ktorá svoje úlohy nehrá, ale nimi žije. Scenár síce drží stranu otcovi, ale oceňujem, že matku nijak nedémonizuje, dovolí jej vysvetliť svoje počínanie a získať si tak divákove sympatie. Skvelých scén je tu plno, ale mňa najviac zasiahlo záverečné robenie toastov, nevýslovne smutná momentka. 5*
Soumrak dne (1993)
Najjemnejšia a najtichšia romantika, akú som kedy videl. A jedna z najsrdcervúcejších. Príbeh krehkej, nenaplnenej lásky na pozadí veľkých historických udalostí. Príbeh podaný britsky odmerane, bez veľkých slov a činov, ale vnútri plný citu a vášne, vyjadrujúci sa pomocou nepatrných nuancií v pohľadoch a gestách. Režijne majstrovsky vedené a ústredným duom hercov doslova odžité. Herecký titan Hopkins odohrá očami to, na čo iní potrebujú tisíce slov a v tvári Emmy Thompson sa odráža krehkosť i sila celého ženského pokolenia. A tá záverečná scéna s holubom, ktorá rozprávanie tak krásne metaforicky uzavrie... 5*
Traffic - Nadvláda gangů (2000)
Soderberghov kariérny vrchol. Majstrovsky napísaná mozaika, pomalá, nezaujatá, štylisticky veľmi blízka neskoršej Nákaze (dokumentárne ladená formálna stránka, rozprávanie sústredené na jeden problém, ale zároveň rozdrobené medzi viacero postáv rozličného pohlavia/veku/zázemia ponúkajúcich rozličné náhľady na daný problém). Režisér nikoho nesúdi, nemoralizuje, len pozoruje a drogové bahno ukazuje naturalisticky, bez príkras. Veľkú oporu má v hereckých výkonoch hollywoodskej elity. Obzvlášť matador Douglas svojho trochu arogantného a veľmi naivného politika, ktorý pocíti krutosť drogového problému na vlastnej koži, zvláda s gráciou jemu vlastnou. Krutý, deziluzívny, silný film, po ktorom som sa necítil vôbec dobre. 5*. P.S. Reči o emocionálnom chlade sú nezmyselné. Tie emócie tam, podobne ako v Nákaze sú, len režisér očakáva od divákov určitú dávku angažovanosti. Toto nie je film na pasívne sledovanie. Ten príbeh treba precítiť spolu s postavami a garantujem vám, že tie emócie na konci pocítite. A nebude sa vám to páčiť.
Četa (1986)
Vojna pohľadom jej veterána. Tvrdá, vecná, bolestivá, bez príkras. Silný film.
Mafiáni (1990)
O päť rokov mladšie Casino mi je, a asi navždy aj bude, milejšie, ale objektívne vzato, považujem Mafiánov za kvalitnejší a dôležitejší film. Jeho podanie je formálne živelnejšie a vynaliezavejšie, rozprávanie inovatívnejšie a podvratnejšie. Svoje postavy ukazuje bez príkras, neglorifikuje ich, ani nedémonizuje, drží si chladný odstup. Je to taká malá žánrová revolúcia, ktorá navždy zbavila povolanie gangstrov všetkej romantickosti a len tak mimochodom zacementovala Pesciho ako ideálneho predstaviteľa cholerických úloh. Jeden zo Scorseseho najlepších kusov.
Drahokam (2019)
Silne autorský film, bez umeleckých kompromisov. Veľmi energická, s hypnotickou atmosférou a unikátnou audiovizuálnou formou podaná dráma. Originálna aj prostredím, ktoré sme takto bezškrupulózne zobrazené ešte nevideli, aj hlavným hrdinom, nesympatickým, arogantným bastardom, ktorý si za všetky problémy môže sám a ktorý si rozhodne nezaslúži naše sympatie, a aj napriek tomu si ich získa. Neprekvapivo skvelý Sandler by sa v ambicióznejších, umeleckejšie zameraných filmoch mohol objavovať aj častejšie.
Klaus (2019)
Nápadito animované, s vyváženou kadenciou detského a dospeláckeho humoru a v závere emocionálne silné, ako to najlepšie od Pixaru. Okamžitá vianočná klasika.
Království nebeské (2005)
Moderne napísaná historická látka s krásnym, protivojnovým posolstvom. Vo väčšine filmov tohto žánru býva vrcholnou scénou veľká bitka, v ktorej sa hlavný hrdina stretne so svojim úhlavným nepriateľom a porazí ho. Tu je ňou mierová dohoda medzi Balienom a Saladinom. Kráľovstvo nebeské je snaživejším bratčekom povrchného (i keď kvalitného) Gladiátora, je hlbším, menej efektným filmom, lepšie pracuje s motiváciami a charaktermi postáv a k niečomu sa vyjadruje. Dá sa mu vyčítať sentimentálne jednoduché podanie onej myšlienky, trhané tempo rozprávania a Balienova neangažovanosť v dianí, kde ním neustále pohybujú vedľajšie figúry a ku slovu sa dostane prakticky až ku koncu. Avšak zároveň disponuje obrovskými produkčnými kvalitami, suverénnou Scottovou formou, kvalitnými hercami, nádherným soundtrackom Gregsona-Williamsa a strhujúcimi akčnými sekvenciami, z ktorých tá prvá, prepadová v lese je tou najlepšou, akú som kedy na plátne videl. Môj TOP 10 film. Kinoverzia:3/5 Režisérska verzia:5/5
BoJack Horseman (2014) (seriál)
...a vśetky psychologické drámy za poslednú dekádu sa môžu ísť zahrabať...
Angel Heart (1987)
Atmosferické, temné, labužnícky vygradované do diabolského finále. Majstrovsky zrežírované veľdielo žánru. Diablov advokát 80-tych rokov.