Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (263)
Občas se nebojím označit nějaký film za UMĚNÍ. Popsat tak svěle charaktery lidí ve filmu jsem snad ještě neviděl. Hopkins ve své snad nelepší roli muže, který nepřestává ani na chvilku být uhlazeným majordomem, vždy ví, kde má své místo a ani na okamžik se neodváží rozmýšlet důsledky rozhodnutí svého pána. Lokaj, který nedává průchod svým citům, ani když umírá jeho otec. Stává se nezůčastněným svědkem příprav událostí, formujících budoucí vývoj Evropy. James Fox, lord s genealogií bůhví kam, má jasné představy o třídním uspořádání lidské společnosti. Věří myšlenkám nacismu a na svém zámku pořádá politická setkání čelných britských představitelů se zástupci Hitlerova režimu. Charaktery postav výrazně ovlivňují jejich osudy, Hopkins ignoruje milostné vzplanutí k nové komorné, i když ta mu jasně dává najevo svůj zájem, Fox i přes jisté výčitky vrací do Německa dvě židovské dívky. Lidé potlačující své svědomí a své city, to je soumrak dne. Svědectví o době, o lidech, o společnosti, která určuje každému jeho neměnnou pozici. Vynikající dílo. ()
Příběh je vyprávěn v pomalém tempu a je jen na divákovi, jestli je ochoten přistoupit na fakt, že se v něm vlastně nic moc neděje. Režisér se zaměřil jen a pouze na detailní studie charakterů, jejich city, emoce. Co se však týče filmu jako celku, tak musím přiznat, že jsem měl s udržením stoprocentní pozornosti v některých pasážích docela velké problémy. ()
Krásná anglická atmosféra. Úžasně suše britský sir Hopkins(!), kterému role padla na holé tělo. Komorní, romantickej, ale přesto né kýčovitej milostnej příběh. Tísnivý pocit jiskření a očekávání mě provází celým filmem. U závěrečných titulků jsem vždy plná pocitů a je jedno, po kolikátý film vidím. A to je u mě jedno ze zásadních kritérií hodnocení filmů. ()
V tomto filmu se dostáváme do anglického sídla poloviny 30. let, kde všemu vévodí komorník Stevens. Toho báječně ztvárňuje Anthony Hopkins a dokazuje tak, že není hercem jediné role (Hannibal Lecter). Jeho ženským protěškem, a neméně dobrým, je Emma Thompson. Je to film o hereckém mistrovství. Hopkins je až strojově přesný, geniální. Je to film o lásce a přesto se nedočkáme jediného polibku. Chybí jen nějaký silnější okamžik. Ale chybu bych nenašel. ()
Evidentně jsem něco nepochopil, nicméně mi to nebrání prohlásit, že tento velenudný paskvil je typickým příkladem akademického srance, který krom solidního Hopkinse nemůže zaujmout prakticky ničím. Totální nulové dějství a častování slovy "thank you" mezi těmi všemi lokaji mě iritovalo nevídaným způsobem. Děkuji pane Ivory, bylo to dobré. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (12)
- Ve snímku se nový americký majitel panství v Darlingtonu jmenuje pan Lewis (Christopher Reeve), avšak v knižní předloze se jmenuje pan Farraday. (chelseaman22)
- Uvažovalo se o obsazení Anjelicy Huston a Jeremy Ironse. Nabízenou roli odmítla Meryl Streep. (D3VIL)
- Herec Remak Ramsay půjčil Jamesi Ivorymu knihu "Soumrak dne" během natáčení Pana a paní Bridgeových s domněnkou, že by ho mohla zaujmout. (D3VIL)
Reklama