Režie:
Ridley ScottScénář:
William MonahanKamera:
John MathiesonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Orlando Bloom, Eva Green, Liam Neeson, Jeremy Irons, Marton Csokas, Nikolaj Coster-Waldau, Jon Finch, Brendan Gleeson, Kevin McKidd, Edward Norton (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Prostý kovář Balian potká svého otce, kterého ani nezná, a ten mu nabídne, aby s ním jel do Jeruzaléma. Balian sice nejdřív nechce, ale pak zabije kněze, který odmítá dopřát klid duši jeho ženy, která spáchala sebevraždu. Rozhodne se tedy následovat svého otce do Jeruzaléma, aby smyl hříchy své i své ženy... Balianův otec umírá, ještě předtím ale pasuje svého syna na rytíře a žádá po něm, aby byl čestný. Balian má brzy příležitost vyzkoušet svou čest. Stávající král Jeruzaléma umírá a chce, aby mu dál vládl rozumný člověk. A takového vidí právě v Balianovi a nabízí mu ruku své sestry, ve které našel zalíbení. Jenže za cenu smrti jejího manžela, což nemůže čestný muž dopustit. Netrvá dlouho a neutuchající rozepře mezi muslimy a křesťany vyústí ve válku o Jeruzalém... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 184)
Tenhle film ve mě po dlouhé době zase vzbudil naději, že i dneska někdo dokáže natočit slušný historický velkofilm. Na rozdíl od Tróji a jí podobným filmům totiž nejde přímočaře za efektivními bitvami (i když i ty se najdou), ale zaměřuje se i na lidskou stránku války a jednotlivé osoby nejsou jenom příšerní zloduchové nebo naopak obrovští hrdinové bez bázně a hany. A co se týče zpracování - kamera, výprava a hudba mě naprosto uchvátily, a dokonce i Orlando Bloom už nebyl tak příšerný jako v Tróji a hodně se snažil nebýt "legolasoidním manekýnem" a trochu se mu to už daří. Svými 5* se pokouším aspoň trochu kompenzovat ta příšerná hodnocení, která tu jsou... ()
Nevím přesně, čím to, ale jak v případě Království nebeského, tak staršího Scottova Gladiátora mi přišly tyhle chlapské monumentální příběhy zajímavější až po několikerém zhlédnutí. Sám Ridley Scott před lety odstartoval vlnu zájmu o historické velkofilmy, následoval například dramaturgicky nezvládnutý Alexander, podivně pokulhávající Troja, bez autorského vkladu, bez krve a na efekt natočený Král Artuš. K žánru se sám vrátil vyprávěním o tom, jak drsně to asi vypadalo v časech křížových výprav. V časech moru a chudoby. Do svého vlastního boje tu vstupuje venkovský kovář, který se až pohádkově rychle a dobře naučí bojovat s mečem a koordinovat drsné střety vojsk. Orlando Bloom není špatný, ale jeho postava je vnitřně statická, ostatní ho o třídu přehrávají. Výprava je skvostná, všechna ta bitevní aranžmá se musí líbit. Scott je tu svým pánem, své vizuální představy dokonale interpretuje, nechybí mu myšlenka i napětí. Velkolepý dospělý historický kus. ()
Říká se, že "Gladiátor" Ridleyho Scotta odstartoval v roce 2000 velký comeback výpravných dějinno-mytologických epopejí. A říká se, že "Království nebeské" téhož režiséra je jakousi poslední šancí tohoto žánru, který po necelých pěti letech zazářil, posbíral spoustu cen a postupně vyklízí cestu lukrativnějšímu hollywoodskému artiklu. Je-li tomu tak, pak Scott v pravou chvíli složil reparát za bezduchého a prázdného "Gladiátora". "Království nebeské" není bezchybné dílo, je to typický "vydařenější hollywoodský špektákl", který se vyznačuje částečnou odvahou při uvolňování formy ve prospěch obsahu a patrnou fóbií z toho, aby tak činil do důsledku. Od prvních vteřin je jasně patrné, že kulisovost a umělost "Gladiátora" nepramenila z Scottovy chvilkové slabosti, nýbrž z toho, že anglická legenda nedokáže vtisknout historickým místům a osobám jistou specifičnost, jasný výraz... vše je umělé, jasně načrtnuté, fungující podle mechanických pravidel průměrného scénáře. Lidé jsou jen černí a bílý, všechna místa vyzařují gloriolu nákladné výpravy, ale chybí jim punc autentičnosti a sugestivita. Jenže zatímco kulisy Říma zakrývaly velké kulové, kulisy 12. století mají za sebou alespoň něco, co stojí za to objevovat. Středobodem filmu je Orlando Bloom, který konečně dokázal zahrát něco jiného, než oduševnělého elfí princátko. Pravda, jeho panická čistota zůstává, ale mladý idealista Balian má svou lidskou, chybující stránku. To, že zůstane pouze v rovině skicy, na níž Scott vrší křiklavé pastely klišé, je věc druhá. Mladou hvězdičku naštěstí ze všech stran podpírají výtečbní herci, z nichž dlužno zmínit především charismatického maršála Tiberia Jeremy Ironse. "Království nebeské" nemá s historií příliš společného, je to film po myšlenkové stránce veskrze současný, který kulisy křížových výprav a středověku používá pouze jako prostředek pro poselství tolerance mezi křesťany a muslimy. Je to poselství moralistní, svým způsobem krotce podané, ale především zábavné a v určitých momentech velice působivé (přetlačovaná křesťanů a muslimů v rozvalinách hradeb Svatého města). Otázky víry, cti a obětování zaznívají v typicky opatrném balení, ale je dobré, že své místo dostávají... Pokud si přimyslím výtečný soundtrack a poměrně dobře pojaté bitevní scény (to, že si raný středověk Scott plete s fantasy, raději taktně opominu), vydal žánr "historického" velkofilmu jednoho ze svých nejlepších zástupců, který na hlavu poráží jak "Tróju", tak "Gladiátora". "Království nebeské" není skvělým filmem, ale je to film o něčem, což se cení. ()
To se zas Amíci vytáhli. Zdá se, že skutečné historické události jsou pro ně něco jako volné náměty, které se teprve pomocí brainstormingu upravují do (vylepšené?) podoby odpovídající jejich představám "velkých" příběhů. Dá se říci stejné chyby jako Gladiátor, ale bez Russela Crowa. Božský Orlando strnulostí tváře připomíná masku nešťastného Balduina IV., že bych nevěděl který je který, naštěstí malomocný Norton i bez výrazu tváře dokáže něco zahrát, jinak je výraznější snad už jen Liam Neeson. K historii: Ve skutečnosti se Balian (mimochodem ve skutečnosti ženatý se Sibylinou macechou Marií - Sybila navíc svého muže Guye hluboce milovala, Guy byl spíš nerozhodný než zlý, prý při poradě vždy dal za pravdu tomu, kdo mluvil jako poslední) se Saladinem dohodl. Z křesťanů Řekové a pravoslavní mohli zůstat, majetní Francouzi a Angličané si odchod vykoupili, dále bylo za 30000 denárů vykoupeno 7000 nemajetných katolíků, zbytek byl prodán do otroctví. A mohl bych pokračovat s dalšími úpravami, např. že Balian z Ibelinu nebyl žádný levoboček z Francie, byl to velký baron půdy žijící celý život na středním východě atd. Asi bych přesto tři hvězdy i dal stejně jako Gladiátorovi (i když pravda, tady je nějaké to poselství o míru a nezní až tak úplně blbě), ale Orlando mě prostě sral. Na tyhle role se nehodí a doufám, že ho už v podobné neuvidím. Vynechat jeho, začátek ve Francii a cestu do "Svaté země", možná by to nebyl špatný film. Takhle si doteď z filmového představení nejvíc pamatuju pěkné hostesky v lehkých šatečkách a vysokých podpatcích, které diváky na film uváděly v rámci jakési akce. ()
Ridley Scott naozaj nenatočil druhého Gladiátora ale asi o pol hviezdičky lepší film. Téma bola isto zaujímavá a vizuálne spracovanie ako vždy u Scotta výrazne "maliarsky" svojské. Výprava sa mi páčila dokonca viac než v Gladiátorovi. Čo filmu podráža nohy, je ako to už u Scotta v poslednej dobe býva scenár. Dej je naozaj nalinkovaný veľmi striktne lineárne, nudne a jednoducho : kováč - utečenec - - rytier - milenec - hrdina vojvodca - záchranca. K tomu sa pripletú zväčša veľmi plocho napísané vedľajšie postavy, s ktorými si herci (až na Nortona a predstaviteľa Saladina) nevedia rady, preto i esá ako Jeremy Irons alebo Liam Neeson sú v tomto filme dosť nevýrazné. Ďalej musím podotknúť, že avizovaná historická "vernosť" je tiež diskutabilná, napr. v scéne keď Orlando ubije troch templárov, títo majú na štítoch i na hrudiach čierne kríže - templári mali červený osemramenný, templársky rád nepodliehal kráľovi etc etc. Napriek tomu tento film boduje úžasnou záverečnou bitkou o Jeruzalem, podľa mňa lepšie natočenou než v RoTK. A kde ste preboha videli kritiku bushizmu ? Podľa mňa je tam možno kritika cirkvi, avšak súčasné US dobrodružstvá nemôžu byť predobrazom pre tento film. Whatever, každý nájde to čo chce. Alexander bol lepší, Gladiátor horší, je to tak na úrovni Tróje. Hodnotenie je úplne presne 7/10. P.S. Po DC zdvíham o jednu hviezdu hore; ten idiot čo robil kinozostrih by si zaslúžil medailu za "ako urobiť zo súdržného príbehu nesúvislý paškvil". 9/10 ()
Galerie (77)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (75)
- Na repliku jeruzalémské citadely padlo přes šest tisíc tun sádry. (HappySmile)
- Film se natáčel převážně ve Španělsku, poblíž hradu Loarre na úpatí Pyrenejí. Pak také v Seville, Ávile, Segovii a Palma del Rio. Nato se štáb přesunul do Maroka (Ouarzazate). Natáčelo se od 12. ledna do 16. května 2004. (HappySmile)
- Pro film bylo vyrobeno 7 500 zbraní - včetně 250 kuší, 20 000 šípů a 3 000 štítů. Objevuje se v něm téměř 14 000 kostýmů (každý složený ze 13 až patnácti částí jako přilby, boty, rukavice, řetězy, opasky atd.), které produkce nechala vytvořit v Thajsku a Turecku. (HellFire)
Reklama