Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Animovaný
  • Akční

Recenze (653)

plakát

Doktor Jack (1922) 

[zhlédnuto s živým hudebním doprovodem (Jan Rybář - piano, Ponrepo)]

plakát

Náměsíčná nevěsta (1920) 

[zhlédnuto s živým hudebním doprovodem (Jan Rybář - piano, Ponrepo)] _________ Hudba mi k filmu moc nepasovala, přesto film hodnotím vysoce. Myslím, že to o filmu dost vypovídá.

plakát

Leni Riefenstahlová - konec mýtu (2020) (TV film) 

Dokument se mi líbil, ale měl bych malou poznámku: tvůrci podsouvají divákovi, že když Hitler podporoval Riefenstahlovou ohledně natočení Nížiny, tak za tím viděl jen a jen podporu nacistických myšlenek. Copak za tím nemohl být prostý vděk "jeho" filmařce a obdiv k její práci? Je přece známo, že pro umění měl slabost - viz dílo Richarda Wagnera či jeho vlastní krajinářské pokusy...

plakát

Muž s kinoaparátem (1929) 

[zhlédnuto s živým hudebním doprovodem (Prezident Lourajder, kino Edison)]; _______ Tak unikátní film, že každé srovnání s ním kulhá na obě nohy, ale odmítám k tomu přistupovat jako k něčemu, co stojí na piedestalu nad vším ostatním. Tedy: Koyaanisqatsi bylo hypnotičtější a mělo hlubší myšlenku, Život v jednom dni vypovídal víc o světě, Žijeme v Praze bylo zábavnější. Přesto je to mimořádné dílo a zaslouží uznání.

plakát

Septet (2020) 

Jednotlivé povídky: Exercise (SH) *****; Headmaster (AH) *****; Tender is the Night (PT) ****; Homecoming (WPY) ****; Bonanza (JT) ***; Astray (RL) ***; Conversation in Depth (HT) *****. __________ Ano, staří mistři tu vzpomínali na mládí. Taky ale natáčeli tuhle kompilaci v době, kdy Čína tvrdě potlačila demonstranty upozorňující na omezování hongkongské autonomie. A to se podle mě do těch filmečků taky promítlo: je z nich cítit nostalgie po časech, kdy byli Hongkonžani plně chráněni (Británií) a mohli se svobodně rozvíjet.

plakát

Lásky čas (2013) 

Tak nechutně nemorální pohádku (i když s romanticky-moralistním maskováním) jsem ještě neviděl. SPOILER: Hlavní hrdina se dobrovolně ochuzuje o zjitřené negativní emoce, aby později přišel na to, že si musí i všednosti emočně užít... ale zase jen ty pozitivní (!). Vlastně je to oslava nedospělého, hollywoodsky přeslazeného světa, kde se dá všechno špatné vymazat, a co zbyde, je zalité sluncem. Žádný prostor pro nejasné (ne-černobílé) situace, pro tíhu svědomí či aspoň pro pochyby (o morálně správném použití té superschopnosti / o skrývání tajemství před rodinou...). KONEC SPOILERU V komedii Click s podobnou zápletkou dojde hrdina ke správnějšímu závěru, ale zase je to tam naroubováno až odpudivě didakticky; Film s názvem Všemocný se pro změnu tváří jako thriller, ale taky je to vlastně pohádka, jen s velmi pochybným poselstvím v závěru. - To asi fakt nebude náhoda, že v posledních letech vznikly takové nedomyšlené, a přesto úspěšné filmy: vždyť se dnes laciná, líbivá řešení upřednostňují v podstatě v celé společnosti... i když je jasné, že se to jednou vymstí. Tak kdo by se divil, že si lidi oblíbili zrovna takovou "pohádku", kde si hlavní hrdina lže do kapsy?

plakát

Fimfárum Jana Wericha (2002) 

Až opadá listí z dubu *****; Franta Nebojsa ****; Lakomá Barka *****; Splněný sen ***; Fimfárum ***.

plakát

Štěstí (2022) 

Pojetí tohoto dramatu bylo až nečekaně silné, zvlášť některé naturalistické scény. Celkový dojem z filmu mi ale přece jen zkazil donekonečna protahovaný závěr. Možná to tak bylo natočeno záměrně, aby i divák prožil muka (spojená s domácím násilím), která nekončí po pár vteřinách zatmívačkou, ale pokračují až do zemdlení. Anebo ne, možná jen tvůrci neznali míru. Vzhledem k přílišné doslovnosti některých dalších scén (kosmetika) bych si tipnul spíš to druhé. Za zhlédnutí to ale určitě stojí.

plakát

Polední výstřel na Mariánských hradbách (1898) 

...neboli Polední výstřel z děla na baště sv. Tomáše __________ Ve verzi, kterou NFA digitálně zrestauroval a v roce 2022 zveřejnil na YouTube, je ten výstřel krásně vidět. __________ TECHNICKÉ POZNÁMKY:  V letech 1891-1919 se v Praze oznamovalo poledne výstřelem z děla na Mariánských hradbách, konkrétně z bašty č. XIX městského opevnění, tedy z bašty sv. Maří Magdalény, která je občas zaměňovaná za baštu sv. Tomáše. (Mimochodem, na baště sv. Maří Magdalény stojí od roku 1911 Kramářova vila, dnes sídlo českých premiérů.) Vojáci vystřelili z děla vždy hned poté, co dostali znamení praporkem z Astronomické věže Klementina. Podle tohoto mávnutí praporkem (příp. podle zmíněného výstřelu z děla) si Pražané seřizovali hodinky (a zvoníci rozeznívali kostelní zvony) od roku 1842 až do roku 1926/1928(?), kdy začal být přesný čas hlášen rozhlasem.

plakát

Korene budúcnosti (1995) 

Takových procent (83 %) a takové zklamání. Informacemi je to přehuštěné, přesto nijak obohacující. Úvodní část o Československu je úplně zbytečná, Dubčeka se skoro netýká (doporučuju přeskočit rovnou na čas 29:55, na stavbu Berlínské zdi), ale ani zbylá hodina nedá člověku víc než jen obecný přehled o 60. letech: dozvíme se kteří mocipáni tu vládli, ale nic o tom jak se lišily jejich politické názory, nic o reformním křídle KSČ... a tak aby to mělo nějaký ten říz, tak tvůrci přidali trochu té mytizace: o Novotném se tu mluví jako o Dubčekově dávném sokovi (!) a původci česko-slovenských třenic, a přitom se úplně vynechává vliv Sovětského svazu, který zájmy jednotlivých národů ve své sféře vlivu potíral (brojil proti "buržoaznímu národovectví"). A už vůbec radši nemluvím o tom, jak tu nadsadili význam parlamentů, resp. národních rad. Korunu tomu všemu pak nasadí závěr: "V roce 1988 byl Dubček oceněn v Boloni... (střih) ...a krátce po zvolení do čela Federálního shromáždění zemřel při autonehodě." Koniec. Ani zmínka o sametové revoluci, o Dubčekových prezidentských ambicích... Škoda, doufal jsem ve víc, než jen v dojímavou připomínku toho, že Slováci měli populárního politika.