Maq

Maq

Česko

30 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
1 8 9 10 11 12 13 14 21 30 40
    • 3.10.2015  10:27

    Trapně banální sdělení rádoby intelektuálně zabalené. A nebo jsem něco nepochopil.

    • 3.10.2015  10:18
    Brotherhood (2010)
    **

    Much Ado about Nothing.

    • 3.10.2015  10:11

    Byl to pro mě zajímavý vhled ani ne tak do hackingu, jako do myšlení (soudobé) mládeže. A docela dobrá detektivka.

    • 3.10.2015  09:44
    Norimberk (TV film) (2000)
    *

    Srovnání s nedávno shlédnutým Judgment at Nuremberg (1961) je pro tuto verzi zdrcující. Zatímco tamten řešil otázky viny a odpovědnosti na vysoké intelektuální úrovni, tento jakoby byl adresován soudobým školákům k doplnění výuky dějepisu. A tedy repetuje triviality: že nacisté byli zlí, Sověti přinejlepším hrubí, a Američané, milé děti, ti to jako vždy celé zachránili.

    • 28.9.2015  22:56

    Tohle je jedna z těch detektivek, kde se autorovi podaří slátat zajímavou zápletku, nicméně důsledně setrvává v tradičních pravidlech žánru. Čímž mám na mysli, že je to rébus s pevně stanoveným počtem proměnných a má jasné řešení. --- Dávám přednost detektivkám modernějším, kde vstupuje do hry lidská blbost a náhoda.

    • 28.9.2015  22:47

    Nepřetržitý sled úvah jednoho muže doplněný filmovými obrazy. Studie nitra ztroskotancova. Výpověď by byla silnější, kdyby nebyla dovršena žádnou událostí. Několikrát v životě jsem se epizodicky ocitl mezi nýmandy a vypozoroval jsem u nich nemlich stejný zkratkovitý vzteklý negativismus. Lidé příliš hloupí aby dokázali řešit své problémy jsou na svět permanentně nasraní a veškeré tak oblíbené představy o jejich mravní čistotě jsou úletem přímo malickovským. Jenže pouhá studie bez spektáklu na závěr by nebyla tak zábavná. --- Jen mírná spokojenost. Tohle velké téma by si zasloužilo literárně silnější zpracování. Neříkám, že je to lehké; lidská nula je pro spisovatele jednou z postav nejnáročnějších.

    • 28.9.2015  22:37
    Chaplin (1992)
    **

    Velmi hezké, takové čisté. Jenže biografický film je asi z principu odsouzen k povrchnosti. Je z toho taková kostýmní přehlídka. Rozhodně ne drama.

    • 26.9.2015  22:42
    Stáhni mě do pekla (2009)
    odpad!

    Trapné...

    • 26.9.2015  00:35

    Film řeší přesně ty otázky kterými se dlouhodobě zabývám a činí tak na mistrovské úrovni. Dokonce i "chyby", které by v reálném procesu asi neobstály (konkrétně promítání sugestivního filmu z koncentráků či soukromé dialogy na hraně soudcovské etiky), jsem nakonec ocenil jako z literárního hlediska správné. --- Nejsem zastáncem přirozenoprávních teorií práva, což činí legální základ takových procesů obzvláště problematickým. Z takové pozice bych obhajobu vedl já. Například? Vezměme např. tzv. Norimberské zákony. Prokázal bych, že zákony některých států Unie diskriminují černochy a v nepříliš vzdálené minulosti jim přisuzovaly statut otroků. Prokázal bych, že britské zákony v Indii omezovaly hodnostní postup Indů v úřednické a vojenské oblasti, o rasistických zákonech platných tenkrát v Jihoafrické Unii nemluvě. Byl snad jediný americký či britský soudce souzen za to, že soudil v souladu s těmito zákony? --- Film nutí zpytovat svědomí i Američany, ovšem z jiných, utilitárních pozic. Právně nepříliš validní argumentace, a soud ji správně odmítl. Nicméně morálně platná je. --- Film naprosto není zastaralý - i v uměleckém ohledu je skvěle zvládnutý. Klade otázky tak závažné a tak důrazně, že stěží hledám ekvivalent v současnější filmové tvorbě. Napadá mě jen Forman.

    • 26.9.2015  00:09
    Na dotek (2004)
    ***

    Na divadelních prknech nelze diváky ohromovat technickými triky srovnatelnými s filmem, takže tam umění dobrých dialogů a náročných hereckých partů přežívá zdárněji než ve filmu. Když to pak někdo zkušený adaptuje na film a má k dispozici kvalitní obsazení, můžeme se těšit na nadstandardně inteligentní zážitek. (Zejména v kontrastu k současné módě filmovat comicsy, tfujtajbl...). --- Poněkud matoucí je tady vypuštění divadelních přestávek mezi dějstvími. Člověku v palbě hutných dialogů chvilku trvá, než pochopí, že mezi dvěma záběry uplynul třeba rok. --- Je to vtipné a chytré, ale v celkovém výrazu přece jen trochu chladné, s mými emocemi to tedy mnoho nepořídilo. Užil jsem si to spíš rozumem. Není to ovšem zdaleka tak intelektuálsky jalové jako mnohé taškařice Woody Allena. Dobré.

    • 25.9.2015  23:44

    Má to dobré dialogy a je to docela vtipné, a pravděpodobně orientované ve fungování americké parlamentní politiky. Ale jaksi mi to nesedí dohromady s tématem. Afghánská válka coby docela laškovná záležitost? Veselý chlapík se angažoval ve velké věci, to je asi historický fakt. Ale Wilson nutně musel mít i jiné vlastnosti. S flamendrem seriózní politik nebude mluvit o čemkoli choulostivém, to v první řadě. Dále, ve filmu není jedinkrát zmíněn prezident, který je mimochodem ústavně odpovědný za zahraniční politiku. Že by Reagan nevěnoval pozornost příležitosti praštit bolševika po čumáku je naivní představa. Vadí mi i závěrečná myšlenka, že Američané to podělali, když po vojenské pomoci nepomáhali dál humanitárně. To je přinejmenším zjednodušující, mnohem spíš přímo zavádějící idea. --- Film je vlastně matoucí a zavádějící celým svým výrazem. Ne, tenhle koktejl mi nesedl. --- Napadá mě jedna paralela: prezident Eisenhower cílevědomě šířil dojem, že je pohodář, který se nepřetrhne, a má nejraději golf, doutníky a whisky. Teprve když byly odtajněny jeho itineráře, historikové zjistili, že to byla jen maska pro veřejnost a že Eisenhower ve skutečnosti pracoval velmi usilovně a efektivně. Možná to Wilson dělal zrovna tak.

    • 24.9.2015  20:26

    Rosemary má děťátko na kosmický způsob. Scénář vaří z vody. Slabé.

    • 24.9.2015  20:22

    Vizuálně pěkné, ovšem sází to na rychlý spád v naději, že divák u toho nestačí myslet. --- Tohle není případ jen tohoto filmu, je to přímo zásadní problém všech sci-fi dramat: scénárista si nedá tu námahu scí-fi průser rozvinout z tajemna do masakru nějak rozumně, a tak místo toho udělá z astronautů nezodpovědné trotly. Jenže právě astronauti takoví nejsou, nemohou být, nesmějí být. Procházejí nejdůmyslnějším výcvikem a psychotesty, aby se chovali disciplinovaně, zodpovědně, nepanikařili ve stressu, nezkoušeli žádné sólování, atd. Samozřejmě vyhladit takovou posádku, navíc permanentně vybavenou hi-tech detekčními a bezpečnostními udělátky, je pro spisovatele či scénáristu mnohem větší problém - a v tom celá ta bída vězí. --- Dávám dvě hvězdičky abych naznačil, že se na to přece jen hezky dívá a hloupost není přespříliš masivní.

    • 24.9.2015  20:07
    Slow West (2015)
    *

    Slabé. A jestli v tom začnete hledat nějaký smysl nebo dokonce "poselství", tak běžte doprdele.

    • 24.9.2015  19:58
    Býk (1991)
    **

    Ale kdeže! To není tak jednoduché psát jako Hemingway a točit jako Bergman o základních věcech člověka bez příkras, "průjmu slov", velkých gest, prostě, holými větami, a přesto výmluvně. Ze tří pilířů tohoto dramatu - zločinu, trestu a odpuštění - je tím klíčovým odpuštění. A to tvůrci nepochopili. Vůbec nevidíme jak odpustil okradený, a manželská nevěra je odpuštěna hladce jako v rodokapsu. --- Ambice veliké, obsazení elitní, ale herci pomalu nemají co hrát, protože scénář nedokázal vystihnout to podstatné. Vážení kolegové komentátoři dali hvězdičky za drama, jehož velikost si domysleli, leč v tomto filmu neviděli.

    • 24.9.2015  19:00

    Nedávno jsem negativně komentoval korejský Sympathy for Mr. Vengeance. Tento film se nabízí jako protipól, jako vyzrálé psychologické drama s kriminální zápletkou. Nepotřebujeme to mít explicitně krvavé. Zbytečné jsou rádoby symbolické záběry siluet stoupajících do schodů. Tyhle věci drama neudělají. Tady máme naopak výborný scénář a perfektně přirozené dialogy podpořené vynikajícími hereckými výkony a senzitivní režií. Situace je to mimořádná, ale jednání je bezezbytku uvěřitelné, přímo vyzývá ke vcítění se do postav protagonistů. Jak bych to řešil já? A co bych si počal s Karlem a Jardou, když oni jsou takoví jelimani? A moje stará už se vidí jak přestane makat... Jsou to mírní troubové, obyčejní lidé, a jejich charaktery se hroutí pod tíhou obrovského pokušení. Emoční prožitek z tohoto filmu je v úplně jiné lize než ona zmiňovaná korejská sračka. Vynikající!

    • 24.9.2015  17:58

    Uměleckými kvalitami filmu se zabývat nebudu, jsou zanedbatelné. Dílo ostatně zaujalo z jiného důvodu, a to jako obraz středověkých poměrů v současném Íránu. Jenže, co vlastně o Íránu víme? --- Román i film jsou dílem íránských politických emigrantů, a je tedy logické předpokládat, že režim ve své vlasti nemají rádi. Autenticitu popisované události popírají nejen íránské úřady, ale i mnozí obránci lidských práv. V každém případě, i pokud se nějaké ukamenování odehrálo, veškerá dramatizace události je románovou a scénáristickou fikcí. --- Íránská revoluce z r. 1979 nebyla žádná selanka, navíc krátce poté zahájil Saddám proti Íránu osmiletou vyčerpávající válku. Revoluce zrušila šáhovy soudy a několik let panovalo cosi jako "revoluční zákonnost". Tehdy se skutečně udály mnohé "soudy", většinou politické, podle civilizovaných norem nepřijatelné. Možná i nějaké to ukamenování. V polovině osmdesátých let republika obnovila systém řádných soudů a věci se vrátily do normálu. Vesnický soud s následnou exekucí je od té doby vyloučený. --- Následující statistiky jsem čerpal především z CIA World Factbook. Gramotnost Íránců, kteří byli ve školním věku po revoluci, dosahuje 97 procent. Stejné číslo pro muže i ženy. Podíl žen mezi studenty íránských vysokých škol je 55 procent. Osm procent poslanců íránského parlamentu tvoří ženy. Ženy volí a mohou být zvoleny stejně jako muži, a volby jsou demokratické, žádná fraška. 77 procent íránských žen užívá antikoncepci. Počet dětí na ženu v plodném věku poklesl ze 6.24 v r. 1978 na 1.83 v r. 2014. --- Co tato čísla říkají? Za šáha ženy rodily děti a stály u plotny. Dnes studují, chodí do zaměstnání, a mají tolik dětí jako Evropanky. Představa že islámská republika zachází se ženami středověkým patriarchálním způsobem je ve světle těchto čísel směšná. Íránská společnost se za vlády ajatolláhů zásadně a nevratně zmodernizovala. Ó ano, íránský režim je přísný a tak nějak nedůtklivý. Ale kdyby si svět o nás dělal představu podle filmu o upalování čarodějnic ve Velkých Losinách, byli bychom nedůtkliví taky.

    • 24.9.2015  17:48

    Detoxikační část filmu působí dnes možná trochu vousatě, ale tenkrát byla velmi působivá. Jinak ale není co doporučit, příběh je nereálný až úplně nesmyslný, dramaturgie mnoha scén vyloženě směšná.

    • 24.9.2015  17:41

    Připouštím, že některé filmařské postupy byly na tehdejší dobu originální. Co je to však platné, když zápletka je hloupá?

    • 23.9.2015  12:41

    Námět atraktivní, byť nikterak originální. A to je vše. Dál už to mohl napsat kdejaký capart. Takže je tam letadlová loď a sledujeme jak stíhačky startují, pak zase přistávají, pak někdo řekne že to nechápe, tak zase odstartují stíhačky, a ták. Kdo doprdele dává prachy do takových kravin?

    • 23.9.2015  12:32

    Tak tohle jsem prostě nepobral. Nic to nevysvětluje a divák je ponechán, aby si domyslel. Nemůžu se zbavit pocitu, že není CO domýšlet, že je to jenom hádanka bez řešení.

    • 23.9.2015  12:25
    Beze strachu (1993)
    **

    Nesporný kumšt vynaložený na cosi... nezajímavého, podružného...

    • 23.9.2015  11:45
    John Wick (2014)
    odpad!

    Ááááách, to jsem zas jednou kopl do kytek. Příznivci tohoto díla mi nejspíš namítnou, že je to přece jenom zábava, tak wo co de? Problém rozumného člověka je v tom, že má v hlavě mozek, který se takovou imbecilitou prostě nepobaví.

    • 23.9.2015  11:28
    Po svatbě (2006)
    *

    Tento filmeček je tak dojemňoučký, že by si zasloužil nějaká oceněníčka z filmových festiválečků. A potom spláchnout do hajzlu, tedy, pokud jeho přebujelá konstrukce projde výlevkou.

    • 23.9.2015  11:18
    Babka (2003)
    ***

    Sociálně kritický film, agitační, nicméně podle všeho realistický. --- Popisovaná eroze rodinných vazeb má dvě roviny: všelidskou a specificky ruskou. Pokud jde o tu první, známe ji také. Já jsem ještě měl takovou babičku. Naši mě k ní mohli zavézt kdykoli, bez ohlášení, vždy jsem byl s radostí přijat a mohl jsem pobýt jakkoli dlouho. Samozřejmě, bez stížností, bez nároků na vděk či cokoli. To byla poslední generace takových babiček. Jejich potomci už takoví nebyli. Babičky skončily v domovech důchodců, i ta moje. A dnes požádat babičky aby přijaly vnoučata není nikdy samozřejmé a nezřídka vyloučené. Rodinné vazby nahradila sociální síť. --- Ruská společnost dospěla do podobného stadia, s některými rozdíly. Ruské hospodářství je nevýkonné, takže sociální síť je podvyživená. Pokud nějaké peníze jsou (z ropy), utratí se za stíhačky a jaderné ponorky. A kdo četl Čechova a Gorkého, ví dobře, jak se to má se "širokou ruskou duší" - sobectví a krutost vládly v Rusku vždy, slušnost a pilná práce se nikdy nevyplácely. --- Zde máme prostinký příběh míněný jako sonda do průměrné ruské reality. Nové vydání Čechova/Gorkého. Vždycky se našli Rusové, kteří to viděli, popsali a zaplakali. A nikdy se nic nezměnilo.

    • 23.9.2015  10:43

    Mě to tedy příliš neoslovilo. Těm antilopám přežití přeji. Ale za to FILMU hvězdičky nedám. Kraj je to drsný a zajímavý. Ale za to rovněž hvězdičky nedám. Lidé tam umírají jako polárníci, občas bájeslovně (quicksand). Totéž. --- Hvězdičky dávám za dramatizaci. A ta je chatrná, převážně jen popisná.

    • 18.9.2015  12:34
    Guizi lai le (2000)
    *****

    Nepodařilo se mi sehnat české titulky, ale i s anglickými jsem se znamenitě bavil trefnými a černo-humornými dialogy vesničanů v kuriózní situaci. Opravdu to dlouho vypadalo na bystrou konverzační komedii. Jenže je to drama z války a prostředí notně absurdních, a tak rozuzlení sotva může být rozumné. To se dalo čekat, ale nebyl jsem připravený na mistrovské vypointování příběhu až do absurdity mrazivě reálné. --- Tenhle film mě nutí přehodnotit můj názor na čínskou kulturní komunitu. Zřejmě jsou tam všemu navzdory lidé schopní vyzrálé umělecké výpovědi. Vlastně bych tím neměl být překvapený; znám Rusy, a přes všechno barbarství nemají o vynikající umělce nouzi. Jenže je tu ještě jiný problém: román nebo symfonii můžete napsat doma s minimálními náklady a dílo je na světě. K filmu potřebujete štáb, spoustu peněz a vrchnostenskou bumážku. Jeden génius prostě film neudělá. V tomto případě byly ve věci zahraniční peníze, ale bližší okolnosti vzniku díla se mi z dostupných zdrojů nepodařilo vypátrat. A tedy mi nezbývá než žasnout, jak se z moře triviálních asijských filmů zčistajasna vynoří takový klenot... Edit: Film byl v Číně zakázán. Prý vadilo, že se Číňané přátelí s okupanty a vypadají jako hlupáci. Jak charakteristické! Člověk který nedokáže zavraždit zajatce ... hlupák ...

    • 18.9.2015  11:57

    Polepšovna? A co že jsou všichni ti grázli takoví milí, charakterní hošani? --- Tohle filmařské cvičení dopadlo na výbornou. Všechny zúčastněné lze pustit do dalšího kola, kde se pokusí udělat film podle scénáře, který má nenulovou hodnotu.

    • 18.9.2015  11:37

    Košatý kriminální příběh by byl docela fajn, jenže režisér to zabil snahou sdělit něco ohromného. I tedy příběh notně zpomalil, vložil řadu obrazů a scén "k zamyšlení" a pokleslých brutalit. Vadí mi hloupoučká doslovnost, jako by na nás řval: "podívejte se, jak je to všecinko táááákle hrrrrozné". Kultivovaný Evropan jenom kroutí hlavou.

    • 17.9.2015  10:22

    Režijně výborně a originálně zvládnuté konverzační drama na přespříliš oblíbené téma.

1 8 9 10 11 12 13 14 21 30 40