Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Dokumentární
  • Animovaný

Poslední recenze (835)

plakát

Úsvit (2023) 

Tak tohle mi hnulo žlučí. Parta pražských hipstrů točí o velkých myšlenkách a idejích, jenže ani jednu z nich nedokáže pořádně domyslet, a tak se Úsvit točí neustále kolem pohlavních orgánů. Panebože, vražda, modernita, emancipace, feminismus, všechno tam je a my furt dokola posloucháme klopotnou přednášku o tom, kdy přijede šéf a co je to intersexualita. Dlouho jsem neměl tak velký problém u takhle vážně se tvářicího filmu s motivacemi postav. Proč a čeho chtějí vlastně dosáhnout? A na ty falešně obviněné dělníky pak všichni svorně zapomenem, stejně jako na pozemky okolo fabriky - která je očividně postavená na zelené louce? Šak i ten bača tam působí jako papundeklový trapoš. Achjo.

plakát

Anatomie pádu (2023) 

Tak takhle se dá natočit Dostojevskij v 21. století. Chirurgicky přesné, smekám.

Poslední hodnocení (2 588)

Tame Impala - The Less I Know the Better (2015) (hudební videoklip)

08.02.2024

Crème Caramel (2014)

08.02.2024

The Blaze - Territory (2017) (hudební videoklip)

08.02.2024

Beck: Up All Night (2017) (hudební videoklip)

08.02.2024

Volha (2023) (seriál)

16.01.2024

Velké nic (2023)

16.01.2024

Moje nebe je horší než tvoje peklo (2023)

16.01.2024

Nic ve zlým (2023)

16.01.2024

Adikts (2024) (seriál)

12.01.2024

Reklama

Poslední deníček (4)

Svobodu pro Klusáka


Každý správný festival by měl mít svou šokující kauzu, o které se bude zběsile hádat před každou projekcí a jejíž doba trvanlivosti vyprší hned po zakončení festivalu. A tak jsme se konečně dočkali i v Jihlavě a na světě máme první kauzu, ve které nejde o nic menšího, než o svobodu slova, Remundu s Klusákem a jak už jsme si zvykli, tak i Českou televizi. A co že se stalo, tak význačného, že se do facebookové debaty vložil i Erik Tabery, producent České televize Jan Maxa a ještě v noci o ní referovaly Britské listy? Česká televize prý cenzuruje nový dokument o Romanovi Smetanovi. Jak k něčemu takovému může vůbec dojít, tak to už by měl rozkrývat náš článek, který čerpá z festivalové šeptandy a jak jinak i z facebookového profilu Víta Klusáka, jenž celou kauzu zveřejnil.

Tedy popořadě. Vít Klusák ve čtvrtek odpoledne uveřejnil status, že Česká televize s konečnou platností zakazála, aby se nový dokument Svobodu pro Smetanu, který natáčel společeně s Filipem Remundou, účastnil soutěze na jihlavském festivalu. První nejasnost je nasnadě, jak je možné, že se v průběhu festivalu rozhoduje, zda-li bude film soutěžit, nebo bude zařazen pouze v nesoutěžních sekcích? Něco takového se přece nerozhoduje za chodu festivalu, ale několik týdnů před začátkem. Věc se má však trochu jinak. Festival samotný měl o uvedení filmu zájem, a to i v rámci soutěžní sekce českých dokumentů. I tvůrci stáli o soutěžní uvedení a tak poslední překážkou byl koproducent filmu Česká televize. Vzhledem k tomu, že samotný film se dodělával značně narychlo, tak festival i čétéčko dostali k posouzení pouze pracovní verzi. Ostatně ještě ve čtvrtek odpoledne odjel Vít Klusák zpátky do Prahy, aby ten film zčásti upravil. Festival tak souhlasil, že počká na stanovisko Kavčích hor a dokument se tak může dostat do soutěže i dodatečně. Z toho můžeme vyspekulovat několik závěrů. Buď je dokument Svobodu pro Smetanu natolik zásadní, aby jej festival uvedl do soutěže tak nestandardním způsobem, anebo má autorská dvojice Klusák - Remunda tak výsadní postavení, že se pro jejich filmy udělá první poslední.

Tím však příběh nekončí. Producenti z Kavčích hor nakonec usoudili, že film není dostatečně dobrý, aby v Jihlavě soutěžil a tak v podstatě zařízli svůj vlastní film. Vypadá to, že producenti z České televize mají velice vytříbený smysl pro vlastní sebereflexi. Přesto to musí být velice nepříjemný vzkaz pro samotný tvůrce, kteří se tak dozvěděli, že ač je o ně ze strany festivalu zájem, tak sami koproducenti nemají snahu je v jejich úsilí podpořit. To není zrovna příkladné partnerské jednání. Jan Maxa, ředitel vývoje programu ČT, své jednání odůvodnil takto: “Nám se to prostě zdálo moc divoké, jít s nehotovou věcí, čerstvě vytaženou ze strižny, do souteže.” Tím se však nevysvětluje, v jakém smyslu by to filmu uškodilo? Ostatně sám festival rozhodl, že film má aspoň nějakou šanci zaujmout porotu a pokud by dokument o Smetanovi nakonec nezabodoval, tak to přece neznamená žádnou katastrofu. Kavčí hory se tak nejspíš snaží zbytečně neposilovat postavení Klusáka s Remundou, což se bude zajisté hodit v momentě, kdy se bude rozhodovat o finálním sestřihu pro televizní vysílání.

Celá kauza logicky vybízí i k spikleneckým teoriím, obvzlášť pokud se jedná o film, který vypráví politicky citlivý příběh o Romanu Smetanovi. Čelí autorská dvojice politickým tlakům a novodobé cenzuře? Jsme svědky boje za svobodu slova? Opravdu je pro politické špičky natolik zásadní, aby film o Smetanovi nesoutěžil, přestože festivalová projekce zrušena nebyla? O to víc je nesnadná odpověď na Klusákovu otázku: “kdo tím co získá?” S touto záludnou otázkou si neporadil ani sám Klusák a ani šéfredaktor Respektu Erik Tabery, a kdo jiný by to měl vědět než oni dva? Dokud nedokážeme odpovědět aspoň na tuto základní otázku, tak do té doby jsou jakékoliv konspirační spekulace spíše kontraproduktivní. Těžko tedy říci, zda-li bude mít celá kauza na výsledný film nějaký zásadní vliv. Věřím, že Klusák s Remundou již v minulosti čelili mnohem silnějším a záludnějším tlakům, než je tomu v tomto případě. Zároveň samotný fakt, že Česká televize pustila do výroby jejich dokumentární cyklus Český žurnál, z kterého pochází již zmíněný příspěvek o Romanu Smetanovi, dává najevo, že to s těmi Kavčimi Horami přece jen nebude zas tak horké.

 

původně napsáno pro dok.revue aka festivalové noviny MFDF 2012

Ovládací panel
86. nej uživatel Česko
282 bodů