Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Pohádka
  • Akční
  • Krimi

Recenze (516)

plakát

Muž z Ria (1964) odpad!

O chlup "zábavnější" než Muž z Hongkongu, avšak ty samé film-ke-dnu-srážející-atributy vidíme v hojné míře i tady = humor spíše k pláči, stupidní nereálné momenty, amatérské rvačky/akce,  přespříliš běhání za někým nebo/a utíkání před někým. Hřebíkem do rakve je postava Agnés v podání Françoise Dorléac - svým titěrne hysterickým sebestředným chováním naprosto nesnesitelná figura - záměr? nebo se Françoise Dorléac vymkla režii z rukou a ta to nechala plavat? Pokud byla tato postava  opravdu takto napsána (a i zahrána) za účelem udělat film ještě bláznivější/komičtější, tak se autorům povedl pravý opak! Pozitivem této odpudivé slečny-cvoka je, že Belmondo (Adrien) se svojí obdivuhodnou trpělivostí s touto slepicí působí vedle ní velice mile a sympaticky, navíc je zde Žán-Pól hodně mladý a dosti pohledný. Zábava pro děti(?), všespasoucí obecenstvo a skalní a nesoudný Belmondův fanklub.

plakát

Soudný den (1948) 

Steklý je můj velký oblíbenec, ale tohle je tak vlažné, až je to totálně nezábavné. Karle, tohle ti nesežeru! ...A někdo si tady kvalitně plete Helenu-slunce-seno s úplně jinou Helenou, která se objevila pouze v jediném, a to v tomto filmu.

plakát

Dětství Gorkého (1938) 

Knihu jsem četla již několikrát a určitě se k ní ještě několikrát vrátím - je totiž jedním z největších pokladů světové literatury! Filmová trilogie (z let 1938-40!!!) je zase pokladem světové kinematografie, i když samozřejmě nemohla obsáhnout přebohatý děj/obsah knižní předlohy a  kamera i přepychové herecké výkony jsou občas pod viditelným silným vlivem němého filmu. ...Repríz, co se mé osoby týče, už bylo také mnoho a mnoho jich ještě určitě bude!

plakát

Persona (1966) odpad!

Pokud umělec prodělal těžkou nemoc, která mu vysála mnoho sil a není divu, že právě proto trpí i tvůrčí krizí, neměl by tuto "tvůrčí krizi" znásilńovat tím, že se ji za každou cenu snaží zviditelnit. Co z takového násilného pokusu, a navíc od mistra, který i když je zdravý a nemá tvůrčí krizi, ulétá často (mimo mísu) na té jeho věčné a neodbytné "analýze ženské duše", je nasnadě: např. se vezmou dvě herečky, jedna bývalá a druhá současná mistrova partnerka v reálu (tzn. mistr zná dokonale jejich duše!), ta první odmítne mluvit (to je přece velmi zajímavé, novátorské, niterné a navíc netřeba scénáře - stačí úsměvy, grimasy, změna polohy apod.) a ta druhá mele a mele o všedních banalitách a nesmyslech, až z těch všech jejích plků nakonec zbyde jen bla-bla-bla. Nakonec obě prolnou do jedné "persony" - že by podle mistra měly v konečném efektu všechny ženy stejnou rozervanou a složitou duši? To celé opět podáno formou, na kterou má Bergman patent=NUDA, rozkládající diváka na atomy! ...Samozřejmě opět velké umění kosmických rozměrů - ale jedině pro mentály a papouškovače, at´ už ty oficální(=filmové"odborníky") nebo ty neoficiální (=diváky-"odborníky"). ...Kolikrát (např. za rok) si tito "odborníci" takovýhle "poklad světového kina" pustí, by bylo jistě zajímavé vědět, ale myslím, že si to dokážeme správně domyslet. ...Já osobně tedy nemíním utonout v tom přehlubokém bahně Bergmanových ženských duší!

plakát

Mlčení (1963) odpad!

Ach, ty Bergmanovy ženy - bez nich by snad ani onu přehnanou světovou slávu nezískal. Jeho ženy - neustále nemocné,  umírající, neukojené, neurotické, hysterické a ke všemu ještě pod jeho statickou a direktivní režií. Film opět pouze pro filmové kritiky-filozofy a pro tyto filozofy papouškující diváky bez vlastního úsudku - obě skupiny jsou schopné vypotit doslova nadpozemsky filozofické litánie o "velkém umění" a co nám toto umění má vlastně sdělit - nakonec jim z toho vylezou jenom nesmysly, které pasují na většinu takovýhle rádobyuměleckých intelektuálních srágor. Zápletka je opět bergmanovsky "unikátní" - mistr nastěhuje dvě sestry a malého chlapce do jakéhosi "sci-fi" hotelu  (nezámé místo, jazyk, čas, historické období), samozřejmě že jedna ze sester je smrtelně nemocná, ale hulí jak fabrika a chlastá jak zřízená a druhá je zase neurotická, neukojená a hledá povyražení v sexu. Sestry se nenávidí,  ale podstata této nenávisti je zde pouze lehce naznačena, její kořeny nám zůstanou utajeny. Chlapec se doslova plácá mezi oběma sestrami, leze po hotelu a dělá různé nezajímavé věci, které zrovna pana režizéra napadly. Sestry si občas hrají na nervy (snénář formou školní slohové práce) a po poslední, tentokrát ostré výměně názorů dochází konečně k ukončení tohoto intelektuálního divadla -  nemocná zůstává se smrtí na jazyku v hotelu a ta druhá odjíždí se synkem zpět do Švédska. Rychlé prostřihy na ženská ńadra a dvě kamuflované soulože splnily v té době určitě svůj účel - Bergman věděl, jak a čím oblbnout lačné a nemyslící publikum. Obě hlavní protagonistky jsou velmi zajímavé a pohledné ženy a herečky s velkým potenciálem, avšak Bergmanovi stačí, aby civěly přiblble nebo zkroušeně dlouhé minuty do blba nebo aby sehrály hysterický výstup. Mlčení - jakási "cvičná etuda" na pozdější (o 9 let) "Šepoty a výkřiky", které jsou o mnoho působivější, ale zároveń mnohem depresivnější. ... Chudák Jörgen Lindström (malý syn/synovec)-tohle nebyla jediná jeho role se sexuálním podtextem mezi traumatizovanými ženami a není proto divu, že ho nelichotivý status sexualizovaného-dítěte-na-plátně pronásleduje celý život.

plakát

Děvčata (1961) 

Tak tohle pohladí divákovu duši. Kultura je holt kultura. Přepychový dyzajn, krásné zimní exteriéry, příjemné interiéry, suverénní a milé herecké výkony, velmi dobrá zápletka ze života mladých lidí v neobvyklém prostředí. Reakce hlavní protagonistky na "sázku o ní" je sice poněkud filmově předramatizovaná a prodlužovaná, ale to je v tomto případě jen kosmetická vada. ...I přes zimní prostředí, jeden z nejhřejivějších filmů, jaké jsem kdy viděla!

plakát

V horách duní (1946) odpad!

Úděs. Snad nejhorší válečný film čs. a možná i světového kina. Pohádka pro debily. Totálně nereálné, tj.filmové chování obyvatel vesnice vůči někomu, kdo je zachrání od smrti=že by snaha o zesílení už tak nemastné neslané zápletky? Němci vykresleni jako idioti, jejich filmové chování je zcela mimo mísu=v reálu by za podobné situace vesnice skončila jako Lidice. Angličtí "osvoboditelé" létali po jednom?  A sestřelený letec se ubytuje ve vesnici plné Němců jako by se nechumelilo. ...A nevím, proč se vypláchnuté mozky a anti-rudí d´ábli tolik diví a považují za nespravedlivé a nesvobodné, že komunisté RAF-letce (právem!)  v lásce zrovna neměli = antirudoši totiž rádi zapomínají na důležité věci, které jim nepasují do jejich anti-rudé  špinavé propagandy = zde na mnichovskou zradu (30.září 1938) a na to, že RAF-letci vlastně sloužili zrádcům a na vítězství nad fašismem se podíleli, na rozdíl od Rudé armády, jen minimálně= nebýt RA a miliónů ruských obětí, vládl by tu dnes fašismus, Slované by byli vyhlazeni nebo otroky a fašisté by pro zábavu lapali RAF-letce na mucholapky jako obtížný hmyz!

plakát

Škoda, žes taková potvora (1954) 

Lorenovou nemusím a pokud hraje celý film, jako zde, stylem "podívejte, jaká jsem krásná vykroucená frajerka!" je pro mě dokonale "nesnesitelná". Námět je ale povedený a komický, herecké výkony kvalitní a kouzlo starých černobílých italských filmů je zde také - a to mám ráda.

plakát

Někdo to rád horké (1959) 

Stačí vidět jednou za deset let - dvě hvězdy. Třetí hvězda je za přepychový původní dabing, který pro čs. obecenstvo zvedá tuhle taškařici ještě o třídu výš. V tomto dabingovém přepychu je dokonce jeden naprostý unikát - Miroslav Homola jako milionář Osgood Fielding (Joe E. Brown) v telefonátu mezi Osgoodem a Josefínou (Tony Curtis) - pro mě nejzábavnější minuta z celého filmu, vlastně jediná, na kterou se vždy po deseti letech těším. Závěrečný dialog s nečekaným vyústěním (bombou!): "Nikdo není dokonalý" je geniální - v té době opravdu překvapivé, komické a odlehčující.

plakát

Ve znamení Venuše (1955) 

Tak tohle mě opravdu pobavilo. Hned uřvaný ale perfektně zahraný úvod nasadí lat´ku hodně vysoko a tu si potom drží spolu s rychlým tempem celý film. Naštěstí film na Lorenové nestojí a navíc zde má velmi sympatickou roli. Ódy na její "krásu" nikomu neberu, ale na hajhíls (a možná i bez nich) vypadá jako přerostlá kobyla=vedle o hlavu menších (téměř všech!) mužů vypadá jako jejich přerostlá starší sestra nebo dokonce matka. Valeri je přepychová v roli inteligentní až trochu přechytralé slečny "ošklivky", která se ale nechá kdejakým podvodníčkem tahat za nos, protože krása a úspěchy u mužů její sestřenice jí berou sebevědomí - avšak v konečném efektu se s tím jako silná žena dokáže vyrovnat. Sordi opět předvádí jednu ze svých precizních klauniád. Vrcholem jsou ale scény s otcem (Virgilio Riento) a/nebo jeho sestrou (Tina Pica) - to je "Itálie" par excellence  s řadou povedených hlášek. ...Tuhle posmutnělou a zároveń veselou komedii u mě čeká mnoho dalších repríz!