Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Krátkometrážní
  • Dokumentární

Recenze (223)

plakát

Cheerleading (2020) (seriál) 

...ten moment, kdy se díváte na dokument a uvědomíte si, že je v něm víc dramatu a skvělých postav, než v jakémkoliv fikčním seriálu, který jste za poslední dobu viděli. Jasně, má to svoje mouchy, šlo by to trochu prokrátit a míň se opakovat, ale pořád se jedná o jeden z nejlepších dokumentů, jaké jsem v poslední době viděl. A mimochodem - to jde cheerleading úplně mimo mě.

plakát

Zátah 2 (2014) 

Absolutní špička martial arts žánru. Zatímco na jedničce se daly obdivovat jedině bojové scény, dvojka funguje od začátku až do konce jako celek. Na rozdíl od jedničky nestagnuje, ale s každou další minutou nabývá na síle...respekt.

plakát

John Oliver: Co týden dal a vzal (2014) (pořad) 

Jediná cesta, jak v dnešní době zaujmout publicistikou širší publikum. Na USA sympaticky odvážně názorové.

plakát

Perverzní průvodce filmem (2006) 

Jen Slavoje Žižka napadne hledat analogie mezi psychoanalytickým fenoménem a splachováním hoven do záchodu. Co je na tom nejhorší, že taková paralela je pak vysoce ilustrativní, neuvěřitelně silná, snadno pochopitelná a přesvědčivá. Perverzní průvodce filmem má dvě hodiny a půl; a přesto trpí zkratkovitostí. Žižek nás bombarduje jedním tvrzením za druhým, přičemž se dopouští svého typického zjednodušování. I přes toto zjednodušování ale musí být výklad pro někoho, kdo neví nic o Freudových a Lacanových tezích, přinejmenším chaotický. Na druhou stranu není potřeb znát dílo těchhle dvou pánu kdovíjak podrobně, abyste si dokument užili a abyste se naučili nahlížet film zase z trochu jiného hlediska. A mezitím hutným teoretickým materiálem, který Žižek předkládá se navíc občas objeví nějaká jeho typická perla typu: "Kytky připomínají vagíny. Měly by se dětem zakázat. V podstatě to jsou pozvánky, které říkej hmyzu pojď a ošukej mě." Žižkovi analogie jsou zajímavé a originální navzdory svojí diskutabilitě. Jestli Vás jen trochu zajímá filmová teorie, nebo psychoanalýza, tenhle film doporučuju, neboť jak praví Slavoj at his best: "In order to attack the enemy, you first have to beat the shit out of yourself..."

plakát

Holy Motors (2012) 

Když se filmu podaří odpoutat od schémat literatury i fotografie a najde si vlastní jazyk vycházející z technické i ontologické podstaty média filmu...___Bude to ale chtít další zkouknutí, u kterýho už budu vědět, jak k filmu přistoupit.

plakát

Cirque du Soleil: Kooza (2008) (divadelní záznam) 

Dokonalá montáž atrakcí...Ejzenštejn by měl ze Cirque de Soleil radost ;-)

plakát

Tenkrát na Západě (1968) 

K tomuhle filmu je už všechno důležité řečeno stokrát v ostatních komentářích, takže zas sebe jenom dodám, že nejsem zrovna fanda westernů. I proto jsem na Tenkrát na Západě kouknul až po mnoha letech, když jsme byl nemocný. Necelé tři hodiny utekly jak voda, ani minutu jsme se nenudil a musím uznat, že to je absolutní a nepřekonatelný vrchol tohoto žánru. Hudba, režie, casting, způsob vyprávění...6*

plakát

Dirigent (1980) 

John Lasocki utekl z Polska do USA, aby se stal světoznámým dirigentem a padesát let se nevrátil. Když tak konečně v pokročilém věku učiní, stane se impulsem pro vypuknutí manželské krize mezi houslistkou Martou a jejím manželem, dirigentem provinčního orchestru Adamem. Kromě obliby Marty si získá také sympatie orchestru a v klíčovém momentě se nakonec zachová lépe než Adam, který strávil v Polsku celý život. Smířlivý pohled na emigraci a metafora polské společnosti vtělené do podoby orchestru (jehož atmosféra je tolik závislá na tom, kdo jej vede) dělají z Dirigenta naprosto unikátní a nezapomenutelný film.

plakát

Ochranné zbarvení (1976) 

Ochranné zbarvení. mě zaujalo mnohem více než Iluminace. Formálně se sice jedná o výrazně konvenčnější dílo, v němž je styl téměř neviditelný, ale jednotlivé dialogy a témata, na která se Zanussi soustředí, mi byla mnohem bližší. Děj filmu se odehrává na táboře katedry lingvistiky a jeho hlavními postavami jsou mladý doktorand Jaroslaw Kruszynski a starší docent Zbigniew Zapasiewicz. Zatímco mladý Jaroslaw je ztělesněním idealismu a snažení se o spravedlnost, starší Zbigniew působí jako cynický realista, který rád manipuluje s lidmi a na studentech mu až zas tolik nezáleží. Zpočátku jsem jako divák stranil jednoznačně Jaroslawovi, jehož jednání ale později také není prezentováno veskrze pozitivně (neboť Jaroslawova touha po šlechetnosti a spravedlnosti se ukáže jako trochu egoistická a zastírající objektivní kritéria). Film je o konfrontaci dvou pohledů na svět, z nichž ani jeden není zcela správný nebo zcela špatný. Je také zajímavým svědectvím o polské společnosti, ve které se neustále diskutovalo, ale jenom o určitých tématech. Kritizována je také hierarchie moci a neochota projevovat svoje city a řešit je s ostatními.

plakát

Krátký film o zabíjení (1987) 

Krátký film o zabíjení vznikl v souvislosti s Kieslowskeho televizní sérií Dekalog, jejíž hlavním tématem je deset božích přikázání. Film podle přikázání „nezabiješ“ ale šel upravený i do klasické kinodistribuce a musím říct, že mě doslova odrovnal. Tvůrci od začátku budují neuvěřitelně tísnivou atmosféru. Té dosahují sugestivní orchestrální hudbou, snímáním postav z nepříjemné blízkosti a hlavně pomocí zeleného barevného filtru. Obraz je po celou dobu temný, zelený a v kontrastu s tímto laděním se v mizanscéně objevují různé červené předměty (auta, oblečení a různé další detaily). První polovina filmu vrcholí vraždou, načež nás syžet přesune o rok dopředu k odsouzení viníka a jeho čekání na trest smrti. Dokonce i jeho vykonání je ve filmu zobrazeno extrémně naturalisticky. Kieslowski tak poměrně přímočarým způsobem demonstruje, že po vraždě musí následovat trest a celou situaci ještě rozšířil o postavu čerstvě odabsolvovaného právníka, kterého po smrti svého klienta trápí svědomí.