Poslední recenze (1 353)
Záměna (1983)
Fajn komedie, která se zabývá myšlenkou, že vše závísí prostředí a povzbuzení. Pokud jste správně veden a motivován, můžete se stát i ze zlodějíčka prestížním ředitelem a naopak přední elegantní úředník může ze dne na den skončit jako ubožák.:o Takže myšlenka takřka ve stylu pedagogické ,,Tabule Rasa.´´ Film používá humor těžící ze střetu odlišných kultur a prostředí a la ,,slon v porcelánu´´, který mi příjde stále vděčný a nevyčerpatelný. Pohled na Ameriku okolo Vánoce mi přišel osmdesátky nezvykle milý a elegantní, což asi dělá i to podnikatelské prostředí s krásným honosným sídlem. A musím říct, že se na to krásně dívalo. Eddie Murphyho moc nemusím, ale zde jsem si neužíval nejen společnost Dana Aykorda (který byl úžasný snob§), ale i jeho. Denholm Elliot jako elegantní distingovaný tajemník se smyslem pro spravedlost a férovost hlavní dvojici skvěle doplnil. Možná trochu škkoda, že to na poslední půlhodinu sklouzne k čisté moralitě, ale i tak to bylo hezké. Musím říct, že to byl moc milý klasický osmdesátkový americký kousek, který mi doposud unikal. Neměl bych problém se na něj někdy podívat znovu, třeba až budou Vánoce aktuálnější než teď.:o
Nikdo se nebude smát (1965)
Aneb jak to může dopadnout, když se budete bát říkat pravdu..Právě dávali k umrtí Jana Kačera, ale nezdá se mi to úplně dokonalé. Stejnomennou povídku Milana Kundery jsem shodou okolností letos četl v souvislosti s maturitní četbou a zhltl jsem ji jedním dechem. Ve filmu se mi zdálo, že nejsou všechny ty stupňující se lži pana Klíma doplňující se stejně tak neunavným zápalem pana Zátuleckého zdaleka tak svižné. Vleče se to. Navíc Kundera dokáže na papíře literalním jazykem lépe vysvětlit Klímovu motivaci, protože čtení dopisu měl přeci jen spojené i se vzpomínkou na pěkný večer, kterou si nechtěl kazit.:o Přiznám se, že některé ,,filmové´´ přidané motivy (jako groteskní schovávání se v hospodě přes bedny s lahvemi nebo opakovaný prvek s obcházením cesty) jsem asi ani nepochopil. Zaujaly mě ale některé stylistické pasáže Nové vlny (striptýz před oknem, pohled do jakési šedesátkové tančírny s mládeží), opakující se záběry na špízující ulici a oslavovaná scéna s uličního výboru. Je to málo? Diskuze bude až potom.
Cable Guy (1996)
Cable Guy! Cable Guy! Cable Guy! Tuhle hlášku a celé představovací ántré Jima Carreyho jen tak nezapomenete. Celkově to není vůbec špatná hořká komedie na zamýšlení o ,,chůvě, televizi, která byla k mání pořád´´ . Nebo alespoň době, kdy byla k maní pořád, řídila americké životy, konzumní život orientovaný na večer v obýváku s hifi-párty. Je to v podstatě takový dokument devadesátek. Až tedy náš ,,Cuble Gay´´ úplně zapomene, že to kolem není film, není závěr Zlatého oka, ale život, jenomže jeho neformoval život, ale život s televizí, která mu nahrazovala matku. Možná tedy nastal čas zabít tuto paní na hlídaní, aby se lidstvo nebo alespoň jeden pán vrátilo třeba ke knížce, co má celou dobu vedle televize před sebou. Protože miliony kluků a holek mají ještě šanci. No, určitě nejsem jedinný z csfd maniáků, kdo taky stejně jako Cable Guy mohl použít pro zapůsobení nějákou děsně cool vetu, pouze proto že ji viděl ve filmu.:D Párkrát mi ta šílenost až nepříjemně nastavila zrcadlo,ale jako alegorie o závislosti, posedlosti, míjení se s realitou, ze které mohlo ještě trochu víc zamrazit. Místo toho to je vedle působivých a zábavných momentů takové nedotažené. Carreyho šišlání nebo některé přehnané vtípky (záchodová mísa, ale je jich tady víc) pro mě byly chvilkami už neúnosné. A místy jsem si fakt říkal, ať už ho sakra nechá ten protiva bejt.:D Stiller bohužel nedokázal Jima zkrotit vedle šaškovin i k procítěnému výkonu, jak se povedlo v Truman Show nebo Formanovi v Muži na Měsící. Ale základní zápletka, myšlenka a atmosféra filmu se mi líbila.