Recenze (522)
Absolutní nula (2008) (TV film)
Nezvyčajná, ale dobrá téma. Popri samotných výzvach pre jednotlivých fyzikálnych experimentátorov sa dozviete aj plno vecí ohľadom dejín fyziky, a ako sa s touto konkrétnou oblasťou výskumu navzájom neustále ovplyvňovali.
Absolventi: Svoboda není zadarmo (2012)
Téma fajn, ale zbytočne štylizované, sladkobôľne a vzorka protagonistov nereprezentatívna. //// Zaujímavé komentáre: edie sedgwic
Ad Astra (2019)
Stotožňujem sa s Cervenakovým názorom. Trefne to vystihol. Odhliadnuc od samoúčelných akčných nápadov a viacerých nedomysleností v stvárňovaní techniky mi najviac prekáža dôvod, pre ktorý sa jedna z hlavných postáv stane až karikovane zatrpknutým mizantropom-nihilistom. Projektu diaľkového zbierania dát svedčiacich o mimozemskom živote sa nepodarí zachytiť v okolí žiadne výrazné dôkazové materiály. A preto si dotyčná postava povie, že je všetko márnosť, treba preklínať aj všetko ľudstvo, a iné somariny ? Prosím ?! Berme do úvahy prostý fakt: Vesmír je gigantický, už len naša Slnečná sústava je nesmierna a celá naša Galaxia je nepredstaviteľne obrovská. To, že s technológiou iba o pár desaťročí pokročilejšou nevieme na diaľku (astronomicky) na 100 % vypátrať život mimo Slnečnej sústavy, ešte neznamená, že teraz musíme navždy zanevrieť na hľadanie mimozemského života. Z dotyčnej postavy, ktorá prepadne tomu nihilizmu a mizantropii, má človek dojem, že je to proste hlupák alebo citovo nezrelý človek. Žiaden odborník, ktorý sa odlifroval až do izolácie niekde pri Neptúne by našiel do takéhoto výskumu s tak naivnou predstavou. Toto je najslabší článok filmu, ktorý zráža nielen jeho vedeckú a filozofickú uveriteľnosť, ale aj jeho osobno-psychologickú a citovú uveriteľnosť. A nechcem byť zlý, ale "osobnosť XY bola astronautickým hrdinom našej éry, skutočná ikona... ups, je to v skutočnosti len človek, a vie byť slaboch alebo nevyrovnaný jedinec !" lepšie zvládil aj Nolanov podobne komorný, paradoxne ešte komornejší a osobnejší Interstellar. Interstellar hovoril jasne "vážme si náš svet a seba navzájom, a nebojme sa vyraziť aj do neznáma", zatiaľ čo Gravity a Ad Astra sa chytajú módneho do seba zahľadeného cynizmu a hovoria "ľudia sú na figu, vermír je na figu, snažiť sa o viac než povrchný konformný život je na figu". Aj pre to po intelektuálnej stránke zlyhávajú tam, kde Interstellar ešte aj v slabších momentoch exceloval. Napriek tomu si myslím, že Ad Astra je stále lepší film, než Gravity, aj keď na Interstellar či Kontakt nemá, ani v osobnej rovine postáv, ani v rovine hlbšieho filozofického či odborného posolstva. //// Ďalšie zaujímavé komentáre: J*A*S*M
Agatha Christie: Vraždy podle abecedy (2018) (seriál)
Táto adaptácia ako keby ani nevedela, čo chce. Pripomína mi to tie dve Holmesovské filmy zo začiatku tohto storočia, tiež tuším od BBC: Prehnane ponuré, snaha tlačiť na pílu aj tam, kde to scenáristicky nedáva žiaden zmysel, a miestami totálne spreneverenie sa predlohám. Je mi ľúto, ale takto nie. Poirot od ITV mohol byť pekne nasvietený a navonok uhladený seriál, ale keď spracúvali temné prípady ako Vraždy podľa abecedy, nedávali si servítku pred ústa a nehrali na roztomilú nôtu. Takže snaha o schválne super-temnú adaptáciu pôsobí skôr nepatrične a komicky.
Agent bez minulosti (2002)
Pred viac ako 4 rokmi (wow) som napísal: "Neviem, prečo tu každý skloňuje slovo 'akčný'. Veď tej akcie tam zas toľko nie je ! :-) Poviem to na rovinu: Toto je hádam prvý špionážny film, ktorý sa mi skutočne páčil - predovšetkým pre jeho (relatívne) reálne vyznenie a "krimi-road movie" atmosfére. Bourne je po sakramentsky dlhom čase prvý tajný agent, ktorého najväčšou zbraňou sú jeho znalosti a zručnosti, a nie arzenál technických hračičiek od výmyslu sveta. A platia pre neho fyzikálne zákony, čo je vo väčšine súčasných špionážnych filmov vec neznáma. No dobre, priznávam, že akčný skok zo schodov, výstrel v letku a drsnejšie pristátie bolo trocha príliš za pačes. :-)) Ale inak platí, čo som povedal. Matt a Franka sú podarene zladenou a aj vcelku vtipnou dvojicou. Vďaka vám, tvorcovia, že ste už nebohého Ludluma uprosili, aby spolupracoval na scenári filmovej adaptácie svojho románu (i keď už nutne modifikovanej vzhľadom na nedávne dejiny). Jeden z filmov, ktorý podľa mňa vrátil upadajúcemu žánru lúč nádeje..." Dnes píšem: Ani s odstupom času názor a hodnotenie ktovieako nemením. No jasné, je to len začiatok, je to pomerne štandardný akčný thriller, Bourne sa ešte len obtrel o povrch svojej minulosti a neponoril naplno do brodenia sa jej temnými vodami. Supremacy je psychologickejšie a Ultimatum veľkolepé finále ? Áno, o tom nepochybujem. Ale tento diel má spomedzi všetkých najbližšie k pravému road movie, postačia mu podstatne úspornejšie kulisy a hlavný hrdina pri úteku pred prenasledovateľmi necúva zo striech poschodových autogaráží a nedostáva sa z búračky bez väčších škrabancov (pozerám sa na teba, mierne preakčnené Ultimátum). Navyše, dve akčné scény (naháňačka na Mini Cooperi ulicami Paríža a povestná haluz na točitých schodoch) sú naďalej na popredných miestach môjho rebríčku tých najpamätihodnejších. Spolu so Supremacy jeden z vrcholov doterajších neo-noirových filmov tohto storočia. :-) //// Look at this. Look at what they make you give. //// Zaujímavé komentáre: Douglasovo vyjadrenie o "atmosfére podstatnejšej ako ruvačky a gadgety" dokonale vystihuje moje vlastné pocity. Ďalej Tosim, Lima, golfista, Isherwood, Enšpígl.
Agora (2009)
Sorráč, ale film je asi rovnako verný dejinám ako Kráľ Artuš z roku 2004. Z Hypatie je zrazu superemancipovaná ateistka s názormi z 21. storočia namiesto na svoju dobu výnimočne vzdelanej, no helenistickému patriarchalizmu aj tak poslušne podriadenej ženy ? Kresťania sú všetci do jedného komicky zlí, zlí, zlí, fujky-fujky-zlí nasprostastí bezduchí divosi ? Asuánska priehrada jasne viditeľná na satelitnej mape Egypta za neskorej atniky ? Dobrý námet, otázne spracovanie. :-P :-/
Ahoj, braček! (1991) (seriál)
Jeden z mojich obľúbených večerníčkov českej a slovenskej produkcie, najmä vďaka kreativite, neokukanosti námetu a štýlu animácie, farebne veľmi peknému výtvarnému spracovaniu, a až zarážajúco precízne robenej animácii. Iné večerníčky z rovnakého obdobia by sa od tohto malého výbuchu kreativity mohli učiť.
Ajťáci (2006) (seriál)
Black Books mám radšej, ale ítečkárska sitkomová sága ma zaujala tiež.
Alien: Covenant - Prologue: Last Supper (2017)
Film ako taký je aj tak o ničom, ale doteraz mi vŕta v hlave, prečo túto krátku scénu nešupli rovno do stopáže.
Ambicja (2014)
Baginski, Dukaj, Reynolds, Piatkowski, virtuálny tréning terraformovania, Valkovova hypnoticky zádumčivá hudba, sympaticky poviedkové vyrozprávanie "mýtu" o odvážnej malej sonde. Mne sa páčia aj tie večerníčky o Rosette, ale táto pocta bola rovnako vítaná. :-) (Je tu na ten večerníček vtipná skrytá narážka, takže sú to svojím spôsobom spojené nádoby.) Chcel som tento kraťas zrecenzovať skôr, ale s odstupom dvoch-troch mesiacov je môj dojem, že nestratil na sile, o to lepší. Teším sa. //// -We harnessed whole planets and their gravity to chase down the comet. So many things could have gone wrong. A failure at launch, an error in the calculations, collisions, so many unknowns. With the technology we had back then, we may as well have been shooting from a slingshot. And tell me, what was it all for ? -Knowledge. -Yes, but we also wanted to show what was possible. -I know all of this from the archives. There were bigger missions after. -Yes, it was the first one to catch a comet. Ambition. Stubbornness. Nothing has changed. We fall, we pick ourselves up again, and we adapt. //// P.S. Film o filme.