Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Pohádka
  • Akční

Recenze (551)

plakát

Smoke (1995) 

Několik lidských příběhů a náhodně vzájemně propletených osudů, na nichž je sympatické, že se nesnaží být americky bombastické a přehnaně akční. Na snímku se dá ocenit neamericky střízlivá emoční uměřenost a obyčejná lidskost podstav, i když občas je z něj cítit i určitá autorská vykonstruovanost a snaha o korektní vyváženost, např. rasovou. Ve výsledku vznikl příjemný film, který tak nějak (ne)obyčejně pohladí po duši, aniž by působil falešně kýčovitě, což se v americké produkci zas tak často nevidí.

plakát

Pobertové (1969) 

Literární klasika klasicky zdařile převedená do klasiky filmové. Zpočátku se snímek rozbíhá poněkud starosvětsky rozvláčně, postupně ale získává na dynamice a v závěru je i docela strhující. Po celou dobu si ale udržuje lidsky laskavou tvář i s nádechem jemného humoru, což se už v dnešní dryáčnické kultuře bohužel nenosí. O to příjemnější retro.

plakát

Sedmnáct zastavení jara (1973) (TV seriál) 

Zajímalo mě, zda se mi seriál bude líbit i po téměř padesáti letech stejně moc jako tenkrát, kdy se netrpělivě čekalo na každý další díl v televizi. Proto jsem si ho vyhledal na youtube v originálním znění a zklamán jsem rozhodně nebyl. Děj jsem si už nepamatoval, což je i moje výhoda, že se na téměř jakýkoliv film můžu dívat opakovaně a pokaždé mám pocit, že ho vidím poprvé. A zklamaný jsem rozhodně nebyl, těch víc než 10 hodin jsem zvládl za pár večerů, a dokonce jsem měl pocit, že jsou epizody čím dál napínavější a zajímavější. Jistě by se ve scénáři našla i slabší místa, ideologicky ovlivněná, ale nebylo to nijak přehnané, jak by se dalo v té době i čekat. K mému překvapení si dílo podrželo vysoký profesionální standard a vykresleným situacím se dalo z větší části věřit, příběh sovětského špiona přímo v nacistické výzvědné mašinerii působil značně autenticky. Nevzpomínám si, že bych v tomto oboru viděl kdy lepší seriál. Prima retro osvěžení.

plakát

Muž jak se patří (1977) 

Hluboce lidský a pro Gruzíny přímo kultovní film s nefalšovaným kavkazským humorem a typickým silným patriotismem.  V ruské verzi se gruzínský název Mimino, což je přezdívka hlavního hrdiny a znamená "sokol",  nepřekládá. Chápu ale, že v češtině by zněl tento název jako zavádějící.  Klíčová scéna telefonického hovoru s izraelským Tel-Avivem místo gruzínského Telavi měla být z politických důvodů na zásah vyšších míst vystřižena, ale Danělija si naštěstí prosadil v distribuční verzi její ponechání, protože jinak by snímek přišel o podstatnou pointu. Film mi občas ale připadal až příliš útržkovitě  zkratkovitý, jako by v něm i tak některé scény byly zbytečně zkráceny. Celkový svěží dojem z něj mi to ale nepokazilo.

plakát

To je ten baron Prášil (1979) (TV film) 

Zač by stál život bez fantazie - takovou otázku si lze položit s baronem Prášilem po shlédnutí této dvoudílné sovětské TV komedie, která uchopila téma po svém, přičemž jí nelze upřít  vtipný nadhled. Neubránila se přitom sice lehkému moralizování, ale naštěstí v míře, která je ještě únosná. Ocenit na ní lze to, že zároveň nutí i k zamyšlení, kde je hranice mezi lhaním a fantazií a zda ji lze někdy vůbec rozeznat.

plakát

V hlavní roli (2008) (TV film) 

Detektivka, která je psaná výhradně na efekt, ovšem tak toporně, že svým rolím evidentně nevěřili ani takoví herci, jako Chýlková nebo Kňažko, takže jejich výkony jsou stejně nevěrohodné jako příběh sám.

plakát

Idiot (2003) (TV seriál) 

Výborně klasicky a věrně natočený seriál podle Dostojevského románu. Jevgenij Mironov se skvěle zhostil hlavní role knížete Myškina. Pouze některé scény byly na můj vkus pojaty až příliš přepjatě, neškodilo by myslím někdy trochu ubrat na akčnosti a přidat spíš na duchovnosti. Na druhou stranu chápu, že televizní divák vyžaduje přesný opak a že od něj nelze očekávat onen myšlenkový hluboký ponor, který zažívá čtenář knihy. Na rozdíl od knihy se mne proto ani jednou nezmocnilo ono vnitřní dojetí, kterému jsem se u knihy párkrát neubránil. Ale televizní seriál není zkrátka kniha a tvůrci myslím dělali téměř maximum možného u tak náročného projektu.

plakát

Magnum Force (1973) 

Klasické akční drama z policejního prostředí, kdy Clint Eastwood háji osaměle proti organizované skupině policajtů, která vzala spravedlnost do vlastních rukou, zákon. Téma je zajímavé nadhozenou otázkou, zda je přípustné likvidovat těžké zločince, na něž je spravedlnost krátká. Ve filmu je rozhodování diváka usnadněno tím, že obětí se stávají i poctiví policisté, kteří se nechtějí do tohoto způsobu "domobrany" zapojit. V systému, který dobře známe i u nás, že "spravedlnost" se dá těmi s dlouhými prsty koupit, by možná reálné rozhodování až tak snadné nebylo, pokud by oběťmi byli opravdu jen tito jinak nepostižitelní zločinci. Film tak nabízí o něco víc, než jen policejní střílečky a automobilové honičky.

plakát

Caligula (1979) 

Víc pornografický než historický film. Snímek se soustředí pouze na Caligulovu perverzní zvrácenost a nevyhýbá se v jejím zobrazení prakticky ničemu. Proč ne, pokud by ovšem nezůstalo jen u toho. O historických souvislostech či tehdejším Římu se divák nedozví téměř nic. Všechno se navíc odehrává v sice efektních, ale až příliš kýčovitých kulisách. Tahle nevyvážená směska začne být časem až příliš jednotvárná, takže ke konci už dokonce nudí. Psáno po shlédnutí plné verze 156 min.

plakát

Murphyho válka (1971) 

Romantický válečný film z exotického prostředí jihoamerického Orinoka. Dobrodružný příběh osamělého mstitele z řad anglických námořníků, který na vlastní pěst v samém závěru války přivede k záhubě německou ponorku, jež předtím zlikvidovala jeho loď a všechny jeho spolubojovníky.  Film má docela spád a je vcelku dobře natočený, na druhou stranu je postaven na málo věrohodných situacích a postrádá nějakou hlubší myšlenku. Poněkud barvotiskové vyznění filmu nezachrání ani to, že hlavní hrdina nakonec sám zahyne.

Ovládací panel

Reklama

Reklama