Recenze (1 041)

Divočina patří lvům (1972)
Jako obvykle, toto volné pokračování už je tak trochu nastavovaná kaše k Volání divočiny. Ale stále je to příjemná podívaná a úžasná práce se zvířaty.

Mimořádná událost (2022)
Pokračující zoufalství české kinematografie. Snůška křečovitých vtipů a absurdních situací. Asi třem nebo čtyřem povedeným vtipům jsem se i dokonce zasmál, ale co je to proti celkovému utrpení nad zbytkem filmu.

Agatha a podstata vraždy (2018) (TV film)
Nejsem příznivcem děl, jimiž se autoři přiživují na věhlasu jiných. To už by muselo být něco opravdu hodně originálního, aby to ospravedlnilo podobný parazitismus. Což není případ této přinejlepším jen průměrné detektivky. Za "příživnictví" tedy jednu hvězdičku ještě sundávám.
Šetlík Jiří, historik umění (2005) (TV film)
Sice příjemný minimedajlonek o zjevně moudrém kunsthistorikovi, moc toho ale o něm na takovém pidiprostoru ale nevypovídá.

Vraždy v Yorkshiru: 1980 (2009) (TV film)
Velmi depresivní záležitost. Na takový film se mi špatně dívá - vyžívá se v nechutných záběrech na zohavené oběti a policii líčí jako jedno velké spiknutí státu ve státě, kde se policajti k sobě chovají stejně nelítostně jako členové organizované mafie, pokud někdo poruší basu. Namísto, aby zločiny policisté rozkrývali, tak naopak zahlazují stopy a brání vyšetřování. Nedělám si o policii v žádném státě nějaké přehnané iluze, ale když se to takto ve filmu přežene, přestávám chápat, čemu má takový snímek sloužit.

Agatha Christie: Vraždy podle abecedy (2018) (seriál)
Verze s Davidem Suchetem je podle mne mnohem lepší. Tomuto pojetí chybí onen anglický humorný nadhled, vše je až příliš vážné a temné. Nevím, jakým tónem je namluvený John Malkovich v originále, ale český dabing tomu ještě nasazuje korunu až směšné nesnesitelnosti.
České století - Den po Mnichovu (1938) (2013) (epizoda)
Epizoda dobře rozkrývá složitá dilemata, která musel řešit Beneš těsně před Mnichovem, i celou škálu protichůdných názorů nejen v jeho bezprostředním okolí, včetně obrovské frustrace zejména armády z kapitulace před Hitlerem kvůli zradě Francie a Anglie. Vzniklá traumata si jako národ neseme až dosud a nikdy nebude panovat ani zpětně všeobecná shoda na tom, jak jsme se měli zachovat. Tvůrci se správně nekloní k žádné variantě a nechávají soudy na každém divákovi. Je ale škoda, že se neubránili spoustě dutých frází, které zní z úst aktérů často až příliš učebnicovė. Jednu hvězdičku pak musím ještě sundat za nahatého Fingera coby Beneše - to bylo úplně zbytečné, nevkusné a potažmo od tvůrců hloupé.

Balón (2018)
Německý "brožurkový" rukopis z tohoto snímku hodně čiší, jakoby ho natočili soudruzi z NDR poté, co se přeorientovali na nové poměry. Na druhou stranu je snímek v závěru hodně napínavý, i když právě tady naopak zase ztrácí na věrohodnosti. Filmařská licence je sice očekávatelná, ale co je moc, to je moc. Ale budiž - vděčný většinový divák ocení spíš pořádné napětí než uměleckou stránku.
Rudí prezidenti (2018) (seriál)
Poctivě udělaný dokument, který srozumitelně podává obraz nejen Gottwalda, ale i celé doby. Umožňuje pochopit vývoj společnosti včetně jeho příčin, který vedl až k "Vítěznému únoru" a tragickým deformacím 50. let. Na rozdíl třeba od příslušné epizody v Českém století, která je pouze ideologickým výpotkem tvůrců.
Bohéma - Snad to nebude tak hrozné (2017) (epizoda)
Atraktivní prostředí a zajímavé nahlédnutí pod pokličku, jak se rodila kolaborace většiny aktérů české kinematografie s Němci po Mnichovu. K relativizaci ovšem mají také sloužit zřejmě občasné prostřihy do atmosféry rodící se sovětské okupace v srpnu 1968, protože i za normalizace většina umělců až na malé výjimky typu Marty Kubišové s režimem opět kolaborovala, aby mohla dál tvořit. Někdy to byli dokonce i titíž lidé. Je na každém divákovi, jak to posoudí, epizoda naštěstí nenabízí žádné hodnotící soudy, jen nutí k zamyšlení. Je jen kontroverzní, že do úst reálně žijících osob jsou vkládány konkrétní, většinou zřejmě fiktivní výroky. Z hlediska zobecnění problematiky je to oprávněná autorská licence, pokud duch doby je víceméně zachován. Jen by možná bylo správnější jména pozměnit, aby bylo zřejmé, že nejde o historicky zcela věrnou rekonstrukci.