Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Akční
  • Dobrodružný

Recenze (394)

plakát

Koruna - Loutky (2017) (epizoda) 

Pro mě dosud nejzajímavější epizoda, krásně mapující evoluci absolutistické, "bohem vyvolené" monarchie v její prázdnou skořápku, která z ní zbyla s příchodem demokracie. Monarchie se již nikdo nebojí, to ona se bojí o své přežití. Brilantně napsaný díl.

plakát

Kovy řeší dějiny (2020) (TV film) 

Důležité téma k diskusi, snad tento dokument přispěje k tomu, aby se tento "pedagogický skanzen" přizpůsobil potřebám studentů, nikoliv aby se studenti neustále podřizovali jemu, protože "tak se to vždycky dělalo". Ukazuje se, že tzv. elitní školy jako třeba mnou vystudované Gymnázium Nad Alejí jsou naprosto zbytečné instituce plné otrávených papoušků, které jen dělají studentům ze života peklo, zatímco školy na maloměstech se ukazují jako daleko progresivnější a nabízí skvělou inspiraci.

plakát

V síti (2020) 

Řemeslně skvěle natočené, nicméně chybí tomu nějaké hlubší reflexe této problematiky a doby. Komentáře expertů se tam objevily zcela minimálně a nepřinesly vůbec nic objevného, jen velmi povrchní zhodnocení. Neustále se opakující záběry starých, tlustých úchylů při masturbaci by rozhodně nevadilo skrouhnout. Snad poprvé jsem v kině od něčeho odvracel zrak, protože tímto si opravdu nepotřebuji zahlcovat podvědomí. Nehledě na to, že časem to už nudilo. Naštěstí dokument měl jasně vymezený začátek, střed a konec, takže působil uceleně. Sonda do myšlení těchto lidí také zajímavá, obzvlášť mě zaujalo, když jeden z nich sám přiznal, že s sebou spokojený není a šťastný také ne. Nejlepším momentem ale pro mě zůstává náhodně příchozí pejsek, který si v obchoďáku označkoval židli jednoho z úchylů.

plakát

Jak přežít single (2016) odpad!

Nejryzejší příklad ubohé americké komedie. Já ten jejich křečovitý humor zkrátka nedávám. Vulgární, trapná a kýčovitá slátanina s rádoby hlubokým poselstvím a koncem, co se zoufale snaží hrát na city. Horší film jsem dlouho neviděl a hodnocení 59 % je nanejvýš zarážející. Inteligentní filmy tu mají často srovnatelné hodnocení.

plakát

Oscar 2020 (2020) (pořad) 

Děkuji Oscarům, že nám připomínají, jaký zločin je být mužem, zatímco "every woman is a superhero". Ta feministická agitka je už trochu přehnaná. Hezky ten boj proti rasismu, utlačování žen, menšin atd. propojil Joaquin Phoenix s ochranou zvířat, o které se naopak už moc nemluví, protože to se lidí přímo osobně nedotýká, že. Nemůžou si říct "jsem hrdá na to, že jsem panda", jen "na to, že jsem žena, černoch, lesba atd". Takže málokdo na problémy zvířat upozorňuje, a když už, tak jen do té doby, dokud sám nemusí něco změnit. Veganství je tedy samozřejmě považováno za extrém, nikoliv za vítězství empatie a jediný udržitelný a morálně obhajitelný způsob života. Phoenixův projev tedy považuji za nejdůležitější moment cen, ale to do hodnocení nepočítám, protože ten si herec připravil sám. Jinak tomu zkrátka chybí moderátor, nemá to šťávu, pěvecká vystoupení dobrá, ale tam zase zásluhy jdou spíše jednotlivým umělcům než tvůrcům pořadu, kteří je "jen" pozvali. A do toho ty neustálé reklamy. Koukal jsem letos na BAFTA a ty mě bavily více.

plakát

Le Mans '66 (2019) 

Ačkoliv auta či sledování sportovních událostí mě skoro nezajímají, Ford v Ferrari je důkazem, že dobře natočený film je zkrátka skvělá podívaná, nehledě na žánr. Nakonec v jádru filmu by vždy měl být silný příběh, a ten se zde podařilo odvyprávět opravdu bezchybně. Nejvíce mě děsí, kolik moci měli už tehdy korporátní hyeny maskující se pod líbivými názvy jako "vedoucí marketingu", kteří udělají vše proto, aby vás dostali na kolena, jen aby čistě náhodou image společnosti neutrpěla. (SPOILER) Je smutné, že kdyby Shelby jejich tlaku nepodlehl a nechal Milese závodit tak, jak dovedl, k tragické nehodě vůbec nemuselo dojít. Bale i Damon film skvěle táhli, potěšila mě i oblíbená Caitriona Balfe.

plakát

Joker (2019) 

Je skvělé, že nějaký film opravdu realisticky vyobrazil, jak člověka dokáží poznamenat traumata z dětství. O psychologických traumatech se obzvlášť v Česku příliš nemluví, PTSD je i pro většinu psychiatrů naprosto cizí záležitost, takže krom nesporných kinematogragických kvalit tento snímek přináší i jistou osvětu náhledem do nitra jednoho extrémně silně traumatizovaného člověka. Smutnou realitou je, že dítě se tomu nemůže bránit, nemá k tomu prostředky, a následky si navíc nese celý život. Bylo opravdu nepříjemné vidět, jak Arthur rozveselí dítě v autobuse, jen aby mu matka, která svého syna doposud ignorovala, řekla, aby přestal otravovat její dítě... Zrcadlo je tu nastavováno řekl bych většině společnosti, protože kdo je dnes jednoduše milý na druhé, kdo druhému pomůže, obzvlášť pokud člověk v nouzi působí jako "druhořadý" občan (jak Joker řekl, jeho by klidně nechali umřít na ulici, ale protože ti zastřelení mladíci byli spojováni s Waynem, jde o tragédii, a nezáleží na tom, jak odporně se chovali), kdo se na chvíli zastaví a představí si, jaké to musí být v kůži někoho méně privilegovaného (místo toho nešťastné a nemocné lidi prostě odsoudí jako blázny, vyloučí je ze společnosti a ještě je rádi ponižují, ideálně veřejně; že Murray?)... Z těchto důvodů si myslím, že Joaquin Phoenix se na tuto roli hodil i ideologicky - zarytý aktivista, obzvlášť si na něm cením jeho propagaci veganství, protože v čem jsou odlišné velkochovy od koncentračních táborů, krom toho, že v tom prvním jsou "jen" zvířata - jako kdyby necítila stejnou bolest jako my. Ničí se tím celá planeta. A proč? Zase jen pro uspokojení privilegovaných. I ten, komu záleží jen na lidech, a ne na zvířatech, by se měl nad spotřebou živočisných produktů zamyslet, protože se dostanou jen k těm nejbohatším, zatímco miliardy lidí hladoví, zatímco lesy v chudých zemích jsou káceny, aby tam vznikla pole, pro účely uživení ne člověka, ale zvířat na jatka, což opravdu není úsporné řešení... Joker a Joaquin zkrátka upozorňují na palčivé problémy ve společnosti a i proto tento film asi nemůže úplně zarezonovat u mnoha diváků, kteří se nad nastaveným systémem úplně nechtějí zamyslet. Nezapochybují o tom, že jak jsme těmi nahoře naprogramováni a vycvičeni nám nemusí být úplně k užitku (např. pracovat min. 8 hodin, 5 dní v týdnu za mizerné platy, zatímco nejbohatší 1% má peněz, které ani nejsou schopni utratit, nebo i ty nesmysly o nutnosti masa v jídelníčku, jen aby producenti nepřišli o zisky). Naštěstí i čistě příběhově je film velmi poutavý, takže i pokud si z toho divák neodnese žádné poselství, pořád šlo o velmi imerzivní podívanou se sympatickým, a velkou část filmu opravdu milým, (anti)hrdinou, který rozhodně nezabíjí pro potěšení, ale jen dle svého morálního kódu - jen ty, kteří jsou zodpovědní za to, že lidé jako on trpí. Proto mě nepřekvapuje vysoké hodnocení, ale byla by opravdu škoda v takto hlubokém filmu nehledat vůbec žádné poselství. Film nabízí mnoho a mnoho dalších problematických otázek než ty mnou zmíněné, avšak ty byly pro mě nejrelevantnější, i když se možná mohou někomu zdát poněkud vzdálené filmu. Paralely tam však jistě jsou, obzvlášť když vezmeme v potaz Joaquinovu aktivistickou činnost.

plakát

Jeho temné esence (2019) (seriál) 

HBO zkrátka točí nepřekonatelné seriály. Rok 2019 fantasy přál, vedle závěru GoT jsem se těšil hlavně na Zaklínače. Potenciál líbit se mi měl větší než Jeho temné esence, ale začátek Pullmanovy trilogie je zpracovaný jednoznačně lépe. Lepší scénář, herecké výkony, vyrovnaná kvalita epizod (byť za nejlepší hodnotím zde ty první, pak už se místy objevovala i zbytečná vata), poutavá hudba. Tím vším bezpochyby poráží Zaklínače od Netflixu. Výprava či efekty byly u obou velmi silné, zde nechci srovnávat. Je pravda, že sérii by stačilo méně kondenzovanějších dílů. Film Zlatý kompas byl moc krátký, řada o 8 epizodách zase poněkud dlouhá. Nějaká střední cesta by se tedy zdála vhodnější. Přesto, že některé pasáže nebyly dvakrát zajímavé (neustálé procházky Willa po městě), rozhodně jsem se i přes výtku ohledně délky nenudil. Seriál rozhodně navnadil k sledování další série. Konec posledního dílu vizuálně i emociálně dechberoucí. Jsem zvědavý, co nám ti filmoví čarodějové připraví na další řadu, protože před jejich představovistí, která je patrná už z úvodních titulků s mistrným prolínáním paralelních vesmíru, opravdu smekám.

plakát

Tomáš Arsov v akci (2019) (pořad) odpad!

Hnus, co si ten Tomáš dovolí o lidech říkat. Vzor nezdvořilosti a povrchnosti. Náhodou zahlédnuto v TV a děsí mě, jakou povahu mezi námi někteří mají. Pan Arsov by se možná měl zaměřit na své nitro, když ho "irituje" něčí střih. To asi nebude zrovna psychicky dvakrát vyrovnaný, když ho něco takového rozhodí. Další výkal z produkce TV Barrandov.