Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Akční
  • Drama
  • Krátkometrážní
  • Komedie

Oblíbené filmy (10)

Pán prstenů: Návrat krále

Pán prstenů: Návrat krále (2003)

Jsem nesmírně rád, že tento příběh vedl Peter Jackson a tady, na konci všeho, důkladně a láskyplně ukončil každou jednu linku a provždy světové kinematografii ukázal, jak mají vypadat ukázkové adaptace knih. I když se odklonil od filozofičtějšího podtónu předlohy (kde jsou přemítání a zprostředkované vyprávění postav a jazykově bohaté popisy zřejmě nejsilnější stránkou) a děj obohatil o dechberoucí, monumentální, leč někdy komicky odlehčenou hollywoodskou akci, drtivou většinu vážných a hlubších myšlenek zanechal. A co víc - z jejich zpracování je jasně patrné pochopení zamýšleného poselství a láska k předloze, což jsou přesně ty dvě věci, které tak bolestně chybí mnohým moderním adaptacím. Kdo ví, jak by vypadal můj morální kompas nebýt této trilogie. Kde jinde bych se v dětství tak pospolitě naučil důležitosti přátelství, věrnosti, oddanosti a lásce, ale také ostražitosti před duši ničící mocí a nutnosti postavit se zlu? Pozoruhodně pak zůstává LotR aktuální zejména v těchto dvou aspektech, ačkoliv fakt, že se Západ opět spojuje před hrozbou z Východu, spíše jen náhodou vyplývá z historického kontextu. Filmové zpracování předlohy ovšem drží krok s dnešními narativy i v dalších směrech - velmi vhodně vypouští části knih nehodící se k obecnému vyznění filmového příběhu (Tom Bombadil či vyplenění Kraje) a postavám dodává hlubší psychologický profil (Aragornova cesta k trůnu) nebo je naopak “degraduje” za účelem kontrastu (slaboduše jevící se Denethor podléhající strachu x Théoden, jenž se strachu nakonec postaví). Obecně různé kontrasty a paralely vynikají více v audiovizuální formě, protože lze využívat např. obrazovou podobnost (Frodo zachraňující Sama z loďky x Sam zachraňující Froda v Hoře osudu nebo když Boromir, Sam a Frodo "odevzdávají" Prsten) a zcela unikátní hudební motivy. Každá z frakcí (elfové, Rohan, Gondor, Železný pas, Mordor) má jedinečnou a nádhernou doprovodnou hudbu, která v daných chvílích (vzplanutí majáků nebo rohanská jízda před Minas Tirith) člověku zježí chlupy po celém těle úžasem či mu uvede do chodu slzné žlázy - všechny tři hlavní konce (zničení Prstenu, korunovace a odplutí z Přístavů) mě pokaždé dojmou o něco víc, i přestože vím naprosto přesně, co mě čeká. A to se jen tak nepovede, takže Peteru Jacksonovi patří mé díky. Svůj kult osobnosti coby nerd a počítačový mág si plně zasloužil a filmový průmysl mu nevděčí jen za Massive. No ale psát a mluvit o Pánu prstenů bych sice mohl ještě dlouho, jenže jednak již spousta skvělých rozborů existuje (má slova ho stejně ani zdaleka nevystihují), a jednak je mnohem lepší a důležitější ho vidět na vlastní oči. Ideálně dvakrát, třikrát, čtyřikrát. Mně však zhlédnutí nebudou stačit ani desítky.

Kimi no na wa.

Kimi no na wa. (2016)

Stejně jako většina mezinárodního publika, i já si našel cestu k Makoto Šinkaiovi právě tímto filmem. Mohlo by se totiž zdát, že až právě tady si Šinkai našel plně vlastní styl a cestu tvorby, díky níž kráčí k úspěchu. Pravda je ovšem taková, že jeho filmy si jsou pořád velmi podobné, a to už od začátku jeho tvorby. Jeho díla jsou totiž všechna charakteristická jedním ústředním motivem, který Šinkai stále napříč filmy opakuje, leč dostatečně variuje - láskou. Tuto nejkrásnější lidskou emoci v každém ze svých filmů staví do jiného prostředí, mezi odlišné protagonisty, před různé překážky. Mezi ty nejčastější pak patří čas a prostor, které Šinkai v případě Your Name. dokonce kombinuje, aby tak vytvořil co nejsilnější emoční účinek. Od klasických hraných romantických komedií však Šinkaiova díla odlišuje právě spojení brilantně zpracované romance s neuvěřitelně nádherným audiovizuálem japonské animace. Šinkai má v tomto ohledu zdá se slabost pro tři věci: deštivé či sněživé počasí, krátery a rozbřesky/západy slunce nebo jiné opticky fascinující jevy hrající si se světlem a slunečními paprsky. Filmy Makota Šinkaie tudíž nejsou jen pohlazením po duši, ale i magickým okouzlením smyslů.

Gekijouban Fate/Stay Night: Heaven's Feel III. Spring Song

Gekijouban Fate/Stay Night: Heaven's Feel III. Spring Song (2020)

Již není čas, ztrácet čas, a film tedy v podstatě ihned začíná akcí. Následně periodicky střídá pozvolnější, expoziční momenty se strhující, v případě jednoho ze finálních soubojů dokonce kulervoucí, akcí. Souboje jsou tak skvělé, že by se jistým divákům a uživatelům mohlo zdát, že forma rozdrtila obsah, ale já myslím, že tomu tak není. Jistě, špičková animace může pevně držet divákovu pozornost, a k docenění filmu to postačí. Člověku tak ale unikají linky s filosofickými rozpravami nad zlem a jeho povahou či vlivem traumatického dětství na dospělost, které určitou hloubku přece jen mají. O to více pak diváci, kteří přišli jen pro audiovizuální pozlátko, mohou být na konci filmu a jeho rozuzlení zmatení (pár věcí jim ovšem nelze vyčítat, jelikož pro několik odpovědí by museli zavítat do úplně jiné, téměř zapomenuté, franšízy).

Baahubali: The Beginning

Baahubali: The Beginning (2015)

Co dostanete, když se spojí zajímavý námět - legenda o mocném válečníkovi - pohlední herci, rozličné kostýmy a prostředí, krásná hudba a chytlavé písně? No tento film to jistě nebude, jelikož to není Hollywood. Indové na to jdou totiž po svém, a tak vše zmíněné ženou do extrémů. Milostnému příběhu na pozadí válečného konfliktu tedy divák musí odpustit občasnou nesoudržnost střihu, času a místy i denní doby, praštěnost akce, excesivní herectví a sem tam i otřesné CGI, aby si tuto jízdu užil. Souboj, v němž muž svléká ženu a připravuje si ji na milostný akt, montáž lezení na obří vodopád či velkolepou bitvu s morbiliónem nepřátel jen tak někde totiž neuvidí. A ten, kdo by si po konci poslední písně (a že jich není málo, film je v podstatě muzikál) u titulků myslel, že už ho nic nepřekvapí, neví, co ho ještě čeká.

Blade Runner 2049

Blade Runner 2049 (2017)

Ostré komando po 30 letech, aneb příběh o tom, jak Ryan Gosling vystoupal na memové výsluní a stal se jednou z fikčních postav, k níž vzhlíží sklíčená část mladé generace: doomeři. A i když to celé začalo možná o něco dříve (s filmem Drive), skutečnou vlnu editů a sestřihů na sociálních sítích vyvolalo až právě volné pokračování původního Blade Runnera. To pozměnilo některé principy svého předchůdce – film byl vystavěn na pomalém a niterním prožívání pozvolně plynoucích, vizuálně fascinujících záběrů mnohdy za doprovodu zdrcující hudby a hojně využíval Goslingova subtilního herectví  skrze netečnou tvář, v níž se ale skrývají nepředstavitelné emoce a příležitostně prosakují na povrch. Fakt, že řada motivů a událostí byla přinejmenším zvláštní (především skoro všechno spojené s postavou Jareda Leta je docela wtf), je zcela zastíněn neuvěřitelně pohlcující atmosférou vrcholící na konci filmu. Nahrazení pro první díl charakteristického deště v mnoha scénách sněhem tak posunulo závěr příběhu o (dez)iluzi, sebeobětování a hledání svého místa v životě o úroveň výš a otevřelo tak Goslingovi cestu dál. Syntézou citlivého a zamlklého řidiče z Drive a melancholického důstojníka K tedy na internetu vznikla další „literally me“ figura, k níž se řada doomerů obrací. Její glorifikace však na rozdíl od jiných takových postav (Bateman z Amerického psycha nebo Joker) neznačí nutně sklony k psychopatii. Gosling ovšem v cestě pokračoval dál a postupně přešel na opačný konec moderních osobnostních archetypů, k bloomerům. I když zpětně navazoval na ránu pod pás i do srdce v podobě role Sebastina z La La Landu (čili chronologicky se memy z Blade Runnera slávy těšily první), nakonec dospěl ke Kenovi. Zde tak začala etapa sebepřijetí, tedy že jsme všichni #Kenough, a nová vlna smíření se se životem a jeho těžkostmi. Ačkoliv se na této vlně vezou i postavy jako Miguel z Paralelních světů a jeho „canon event“ či napoleonské „there is nothing we can do“ a šíří se tím i bladerunnerovské „real“ videa navracející se k depresi, Gosling se nevzdává a (snad) míří Kaskadérem k optimismu. Tam bychom měli ostatně směřovat všichni. A mnohdy potemnělou, zoufalou a zničující auru Goslingova 2049 si filmem pouze připomínat, ne přivozovat.