Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (405)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Ani neviem preco, ale tento film siel tiez cele roky mimo mna a dnes uz samozrejme ten zazitok nie je taky, aky by bol v obdobi, ked som mal 10 rokov, ale musim pochvalit Karla Zemana za obrovsku namahu pri tak malych financnych prostriedkoch a moznosti, ake vtedy mal. Pribeh je stale zaujimavy a nie je nudny, takze som bol spokojny... 24.03.2010 ______ Arnošt Navrátil - (Profesor Roch) +++ Lubor Tokoš - (Šimon Hart) +++ František Šlégr - (Kapitán pirátů) +++ Miroslav Holub - (Artigas) +++ Václav Kyzlink - (Inženýr Serke) +++ Jana Zatloukalová - (Jana) +++ Otto Šimánek - (Muž ve vlaku) +++ Hudba: Zdeněk Liška +++ ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Připadá mi znatelně slabší než Na kometě, dávám nicméně stejný počet hvězdiček, a to za báječný obrázek „věku elektřiny a páry“, naivně sebevědomého počátku rozmachu technické civilizace. Morální apel je tu na můj vkus příliš zploštělý. V dětství jeden z kultovních filmů, teď už ho dokážu brát vážně jen jako geniální osobitě zemanovskou poctu Jul. Verneovi. Těžko si představit, že by ve vystižení ducha jeho románů někdo někdy Zemana překonal. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Keď som zhliadol toto dielko, netušil som, že naša produkcia by bola v tej dobe schopná niečoho tak precízneho a excelentného. V tom čase by sme sa vyrovnali akejkoľvek filmárskej veľzemi, teraz akoby sme boli o desaťročie pozadu. Pokiaľ si odmyslíme časodrážajúcu naivitu je to skutočne príjemný filmík, hlavne som neveril, že dokonalá predstavivosť a fantázia Verneho kníh sa dá takto trefne zobraziť. Rýchle, svižné, pútavé, krásne kresby, makety a kulisy, niekedy som mal problém rozoznať reálne od fikcie. A aj po polstoročí si zachoval svoje čaro a dúfam, že si zachová aj to nasledujúce. 80%. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Aj keď nový Zemanov film je opäť trikovo-vyšperkovaný, doslova srší samými technickými i vizuálnymi nápadmi, nezaujal ma natoľko, ako predchádzajúci f. počin (Cesta do praveku z roku 1955), aby som bol na jeho konci rovnako, nedaj bože, viacej spokojný... Určite sa na svoju dobu jedná o revolučný filmový kus, ktorý by aj dnes mal 100 %. ohúriť svojho pot. diváka, ale niečo mi na ňom tak vadilo, že sa skrátka neodhodlám udeliť vyššie hodnotenie ? Načrtol to už môj „nemenovaný” kolega, a to v takom význame, že Hrubínov scenár (podľa námetu knihy francúzskeho spisovateľa sci-fi a dobrodružného žánru-Julesa Vernea ) je popretkávaný trojlístkom hl. postáv : profesora Rocha, megalomana Artigasa a inžiniera Harta, no činí to takým nezaujímavým spôsobom, kedy sa rež. Karel Zeman skôr, radšej zameriava na samotný vizuál a triky, že zanedbáva práve tento prístup s postavami, kde je to jednoducho - nedotiahnuté do konca, i keď na konci dochádza k vytúženej, filmovej katarzii. Všetky postavy mi boli totálne ukradnuté, pretože som sa kochal neustálymi prísunami výdobytkov vtedajšej filmovej techniky, ktorá normálne vyráža dych ! Tomuto režisérovi dám postupne šancu na to, aby som si pozrel ďalšie jeho vizionárske počiny, ktoré ma budú, podľa mňa - viac interesovať vo vizuálnej rovine, ako v hereckej ? (Ale budúci Baron Munchausen s fenomenálnym Milošom Kopeckým by mohol túto „k-l-i-a-t-b-u” už navždy zlomiť ?) ()

Galerie (29)

Zajímavosti (25)

  • Jako u většiny přepisů románů Julese Vernea se děj film drží knížní předlohy jen velmi volně. Největší rozdíly se týkají prostředí ostrůvku Back Cup – v knize neexistují žádné továrny ani honosné hradní sídlo, způsob dopravy depeše inženýra Harta (Lubor Tokoš) je rovněž zcela jiný a závěr se liší od základu. V knize také není žádná ženská postava. (Robbi)
  • Trikové zábery sú dielom Antonína Horáka. Tento filmár pociťoval ako veľkú osobnú krivdu, že nebol za svoj tvorivý prínos náležite oceňovaný. Jeho honorár za film bol základný mesačný plat 1200 Kčs a za jeden trikový záber dostával tri koruny. (Raccoon.city)
  • Podle muže stojícího na hlavni děla je vidět, že kanón má ráži odpovídající zhruba jeho výšce. Na vozíčku dopravovaný dělostřelecký granát má však ráži neúměrně menší. (m.xFuck)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama