Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Frederick Forsyth je modlou v oblasti špionážních románů, a Den Pro Šakala (trochu nepochopitelný český název knihy, originál skutečně je Day Of The Jackal neboli Den Šakala) je podle mě jeho nejlepším dílem. Mistrovské vykreslení psychiky Šakala, muže bez identity a možná i bez emocí. Edward Fox zde ztvárnil svoji životní roli, byl a dodnes je nezapomenutelný, stejně jako Šakalova unikátní zbraň. Ale bylo by chybou nezmínit se o Šakalově pronásledovateli Claudeu Lebelovi alias Michaelu Lonsdaleovi, který se své "vedlejší role" chopil neméně skvěle. Šakal je thrillerem vpravdě nestárnoucím a ode mě nikdy nedostane míň než 90%. ()
Jéééé, tak jsem si myslel, jaká to bude parádní adaptace parádní Forsythovy knížky, no ve skutečnosti jí film nesahá ani po bradavky. Že to není nijak extra rychlý příběh, to je zřejmé z už z předlohy, ale bohužel Fred Zinnemann se jen minimálně přiblížil skvělé atmosféře knihy. Nemám daleko k tomu, abych film nazval nudným, nepoutavým, impotentním. Jednotlivé fragmenty Šakalovy vypočítavosti jsou bez jakékoli jiskry, takže já výsledek nemůžu hodnotit lépe než průměrně. Škoda. 60% ()
Mistrovský thriller s pořádným analogovým pátráním. Je to správně sedmdesátkově chladné a nekompromisní. Jediné, co zestárlo jsou Šakalova zabití. Asi má dotek smrti, nebo nevím, ale obětem vždy dá jeden karate sek, či se jich jen téměř něžně dotkne a ony jsou po smrti. No, užil jsem si to. Edward Fox je skvělý a Michael Lonsdale je mu důstojným soupeřem. ()
Poctivý thriller ze staré školy který stojí a padá na postavě hlavního (anti) hrdiny. Edward Fox je prostě příkladem tak těžkýho profíka, že se mu nedá nefandit i když dělá to co dělá. I když je od začátku všechno proti němu, tak nakonec kdyby se ten daný džentlmen co neměl být v pohybu nesehnul, tak by svůj nesplnitelný úkol provedl. Škoda jenom slabšího a utahanějšího středu filmu. Jinak fajn záležitost.65% ()
Poslední dobou si čím dál častěji pouštím staré kousky. A jen málokdy mě zklamou. Šakal mezi rozhodně patří mezi ty povedené. Hra profesionálního zabijáka s francouzskou i britskou tajnou službou. Šakal má spoustu triků - padělané doklady, falešné stopy... Policajti mají intuici, ale taky armádu lidí na analýzu dat a další mravenčí práci. Pár lidí tu filmu vyčítá pomalejší tempo, ale mně to ani nepřišlo. Spíš mi trochu vadily některé až příliš šťastné (nešťastné) náhody. Celkově je to výborný krimi thriller. Na takový film bych šel do kina i teď. 85 %. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- Na konci filmu se střídají záběry na mířícího Šakala (Edward Fox) a prezidenta (Adrien Cayla-Legrand). V záběrech, kde je Šakal, prší, na záběrech, kde je prezident, nikoliv. (Pyron)
- Po uvedení filmu do kin – dva roky po vydání románu „Den pro Šakala“ – byly londýnské archivní a pasové úřady přinuceny k tomu, aby se zpřísnila opatření proti možnosti přisvojit si identitu mrtvé osoby, což do té doby nebylo nic složitého. (mahler)
- Fred Zinnemann i Frederick Forsyth patrně věděli, co dělají, když předem odmítli jakékoliv spojení s americkým remakem Šakal (1997). Forsythe nechtěl být ani v titulcích a Zinnemann prosadil odlišný originální název filmu. (kenny.h)
Reklama