Devadesátky
Režie:
Peter BebjakScénář:
Josef MarešKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Martin Davídek, Jan Kolařík, Daniel Margolius, David Šír, Tomáš Kobr, Jiří Křižan, Michal Novotný (více)Obsahy(1)
Zastřelená manželka mafiána, majitele diskotéky, kde se scházejí popové celebrity. Policisté, kteří slouží na pražských obvodech, se už naučili jít vládcům podsvětí na ruku. Proto musí lidé z pražského oddělení vražd jednat na vlastní pěst... Na začátku devadesátých let hrálo každé policejní oddělení a každý policista sám za sebe. O to víc se cenili parťáci, na které bylo spolehnutí. (Česká televize)
(více)Recenze (96)
Prostě neskutečná sonda do devadesátých let a o tom jak to u nás chodilo. Divák si připadá jako by se opravdu vrátil v čase do devadesátých let, kdy u nás zločin kvetl a neřadi typu Jonák si mysleli, že jsou nedotknutelný. Zmínka o Roubalovi byla též parádní. Tenhle seriál má sakra dobře nakročeno k tomu, aby se stal legendárním. Zatím jede na sto procent. ()
První díl byl jako nepříliš ukázkový rozjezd trochu zklamáním, ale navnadil. Jenže tam, kde první díl nudně (i když říct nutně) dávkoval expozici, tam ji druhý díl perfektně zužitkovává, od první minuty vhazuje diváka do centra dění, nenechává ho vydechnout a nepustí ho do závěrečných titulků. Případ totiž konečně dostal dynamiku a hlavně řešení, které natolik chybělo případu prvnímu. Lze chápat ukázku chaosu devadesátých let, ale divákům případy nepolíbenými se nevyřešením a nadměrným počtem postav seriál zbytečně vzdaluje. Proto se nelze ubránit srovnání s Případy 1. oddělení, které však přeci jen díky své jednoduchosti a separaci zločinů byly divácky o něco víc přívětivější. Zda to je výtka, či ne, se musí rozhodnout každý sám. ()
Jen tak dál, jen tak dál, jen tak dál! Nedávno jsem sledoval autentické dokumenty o vraždách, které se odehrávaly v devadesátých létech na území naší republiky a musím konstatovat, že způsob natáčení a praktiky vyšetřování si v ničem nezadají s reálnými případy, podle kterých jsou Devadesátky natočeny. Pecka! ()
Ta nedevadesátková kamera mě na tom strašně s..e, a koho to byl nápad, ten by se měl smažit v pekle. Protože jinak je to solidně rozvíjené, zahrané, výprava a kulisy skutečně dobové, a ne přeplácané „vše, co lidi donesli“ jako ve Vyprávěj, dokonce si tam zahrál starý Telecom v Modřanech, který tam myslím dlouho nevydrží, bo moderními domy se musí zastavět v Praze kdejaký plácek a zeleň, dokonce ve vedení policie nejsou ženy mi došlo po zhlédnutí Odznaku Vysočina, ale je to tak, jak to v devadesátkách bylo, k čemuž patří i to neustálé hulení. Vlastně ta doba ještě byla něčím normální, když tedy pomineme ty mafiány, kteří se nakonec stejně z většiny vystříleli mezi sebou. Jinak je hodně zajímavé srovnat tento seriál se Sametovými vrahy. ()
Od Mrázka s Bělou k Jonákovi, jemuž dělá vyhazovače Berdych a celou serií se táhne, sice nenápadně, ale zcela nevyhnutelně, rozpletení jednoho z největších případů tý doby. Konečně nám p.Mareš odhalí, jak to tehdy bylo z pohledu opravdových policistů, ne jen scénáristů, od kterých jsme vymyšleninek viděli už spoustu. A snad už skončí ta onanie nad Novotným. ()
Galerie (18)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (17)
- Ivan Jonák (Michal Novotný) byl propuštěn z vězení v dubnu 2014 a zbytek jeho života nebyl veselý. Toužil obnovit Discoland Sylvie, ale neměl finanční prostředky na to, aby vykoupil podíly od svých již dospělých dcer, které se navíc s ním – jakožto vrahem jejich matky – odmítly bavit. Ani jeho milenka Jahůdka (Johana Nováčková), s níž měl nemanželského syna, na něj nepočkala. Jonák měl rovněž velké problémy se zapadnutím do aktuální doby, pořádně neuměl se smartphonem a nechápal principy sociálních sítí. Na následky komplikací spojených s cukrovkou zemřel sám, v zapomenutí v únoru 2016 v panelákovém bytě v pražských Kobylisích. (Šéfik)
- Zmiňovaný Leo Lehoveci byl ve skutečnosti Leorent Lipoveci, zastřelený orlickým vrahem Ludvíkem Černým a první oběť, která byla vytažena v sudu s louhem z Orlické přehrady. (Frontier)
- Budova kina v Karlíně, před kterou probíhá schůzka Tomáše Jeřábka (Tomáš Kobr) s Josefem Vrabcem (Jiří Křižan), je ve skutečnosti městské kino SD Neratovice. (LaCro1x)
Reklama