Reklama

Reklama

Charleyova teta je divadelní komedie anglického autora Brandona Thomase z roku 1892. V češtině ji poprvé uvedlo Národní divadlo v Praze roku 1894, proslavila ji ale teprve inscenace v šedesátých letech, kterou pár let od premiéry Československá televize zaznamenala. Na inscenaci Charleyovy tety se v roce 1964 v Městských divadlech pražských sešli významní tvůrci té doby, v čele s režisérem Ivanem Weissem, scénografem Františkem Skřípkem a dalšími. A především soubor, který uměl tento typ komedií hrát. Fenomenální úspěch u diváků komedie slavila právě kvůli skvělým hereckým výkonům v čele s Lubomírem Lipským, který ve svém převleku anglického studenta za bohatou tetu navždy vložil do této role nezapomenutelnou situační komiku i anglický humor. (Česká televize)

(více)

Recenze (46)

MáŠa 

všechny recenze uživatele

Celkem pěkná komediální hra, a toto konkrétně její záznam. Hlášek mimimum, spíš je to o situacích, kdy ze sebe chlápek dělá ženskou. Herecké výkony dobré, děj složitý není. Všichni jsou v něm do sebe hned zamilovaní. Jako film by to moc nefungovalo, v divadle to může být příjemný zážitek. Viděl jsem zábavnější hry i hry horší, takže hodnotím průměrně. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Charleyova teta je jeden z těch divadelních záznamů ze 60. let, který nám ukazuje proslavenou a tehdy už i usazenou inscenaci ze scény ABC v MDP. V době záznamu byla Thomasova převleková komedie hraná už pět let a pro Lipského se stala hrou životní. V této alternaci stojí mmj. za pozornost ukotvená herecká manýra Meryčky Rosůlkové nebo nefalšovaná energie Stanislava Fišera. Mojí srdeční záležitostí nicméně zůstane pozdější nastudování na téže scéně z let 1996-2008 s Janem Hrušínským, které jsem viděla živě. ()

Reklama

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Výborní komedie s geniálním Lubomírem Lipským, který se prostě zrodli proto, aby hrál ženy. Charleyova teta je asi nejlepší věc, v jaké jsem ho kdy viděl a pochybuji, že má nějakou lepší. Děj, který fantastický odsýpá, je plný klasických divadelních záměn a omylů, hlášek a neskutečně vtipných situací. Herci jsou taktéž perfektní, ale Lipský je všechny tak fantasticky zastiňuje natolik, že za zmínku stojí snad už jenom Marie Rosůlková. Délka byla tak akorát a hrozně mě mrzí snad jenom to, že jsem tuhle fantastickou anglickou komedii neviděl naživo. Charleyova teta z Brazílie, pravlasti opic by bez Lipana byla poloviční, pokud vůbec. Nejkrásnější scéna: majordomus žebrající o peníze. Nejelegantnější žena: LL. 85% za kvalitu hry a jedna celá hvězda navíc za víte koho... ()

pursulus 

všechny recenze uživatele

Není co.¬         Druhově jasně maloburžoasní hra pro diváky stejné třídy, případně obdobného vzdělání. To by nebylo jaksi, abych tak řekl, nic pohoršlivého, kdyby to nebylo spojeno s českou divadelní scénou (v tomto případě divadla Na Jezerce v Nuslích), která častěji než zdrávo sklouzává od divadelního ke kabaretnímu vystupování. V "Charleyově tetě" s O. Lipským v hlavní úloze na zmíněné divadelní scéně je kabaret tak blízko, že to opravdu strašně smrdí, vážení. Navíc, když si uvědomíte, že má jíti vlastně, s ohledem na prostředí a postavy, o anglický humor — to už mi opravdu běhal skorem mráz po zádech, při sledování té taškařice. Přehánění v gestech, v určitých případech neškodné či žádoucí, zde nahradilo pověstnou suchost a noblesu humoru anglického. Tak takhle vypadá anglická scéna v českém podání. Inu — co dodat.¬                 "Charleyovu tetu" uvedlo též ochotnické divadlo D13 z Prahy, premiéra v r. 2015. Ač herecky podřadnější oproti divadlu 'Na Jezerce', podáno je bez výše zmíněné kabaretnosti a nepřípadného přehánivého předvádění. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Charleyho teta je jedna z tých už klasických komédií na divadelných doskách, ktoré spoľahlivo pobavia aj dnes - čo mi ostatne potvrdila už inscenácia Slovenského národného divadla s Ľubošom Kostelným, ktorú som mal kedysi možnosť vidieť. Československá verzia s Lubomírom Lipským, uvedená pri príležitosti blížiacich sa 85. narodenín Květy Fialové, sa teda musela potýkať s tým, že som sa s látkou už raz osobne stretol. Spomínaný problém však hravo prekonala skvelým obsadením a rovnako funkčným humorom. Divadelný záznam ako taký samozrejme nemá šancu prekonať žívé predstavenie, ale tiež má svoje výhody, ktoré som mohol pozorovať vlastne po prvý raz. Nikoho azda neprekvapí, že tou hlavnou je práca s kamerou, teda zaberaním priestoru a tým pádom aj mizanscénou - rôzne pozičné uhly sprostredkovávajú odlišný zážitok, než statický pohľad z javiska. Práve vďaka tomu (plus svižnému tempu a príjemnej stopáži) som si dokázal Charleyho tetu užiť aj po druhý raz. I keď som sa v divadle nasmial viac. 80% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (1)

  • Premiéra 29. 10. 1964, Městská divadla pražská, scéna Divadlo ABC. (NinadeL)

Reklama

Reklama