Reklama

Reklama

Krysař

  • angličtina The Pied Piper (více)
Animovaný / Loutkový / Horor
Československo / Západní Německo, 1985, 53 min

Obsahy(1)

Moderní zpracování středověké německé legendy o krysaři, který ztrestá hříšné a zpupné město Hammeln. Je to jeden z nejnáročnějších filmů, které kdy byly ve světě animovaného filmu natočeny. Expresivně, dramaticky stylizované loutky a scény se stávají krutým obrazem života, z něhož vymizel cit a láska. Film Krysař patří plným právem mezi základní díla české i světové animované tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (140)

anais 

všechny recenze uživatele

Krátký film, ale má opravdu zhuštěnou hororovou atmosféru, která by vydala hned na několik holywoodských celovečerních hororů. Jen mi trochu vadila délka, protože než se ve městečku krysař objeví, musíme opravdu dlouho sledovat, cože to ty krysy lidem vlastně dělají a jak na to ti lidé reagují. Jinak velice sugestvní podívaná. ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Aktuálně pichlavé - a možná proto tak krásné! Řinčení řetězů a expresivně pokřivené kulisy důkladně utahují smyčku sebepoznání, a co potom, když ozubené kolo města Hammeln spolyká ty, jež holdují obžerství? Rozhostí se ticho, které prolomí pláč dítěte. Snivost se prolíná s hororem a láska se smrtí; Bartův umělecký počin trhá rekordy a klamně mate mysl. Tak zvláštní jako sny, co mě v noci svazují... ()

Reklama

belldandy 

všechny recenze uživatele

Město nerovných stěn a pokroucených tvarů, ostrých hran a špičatých rohů, město zkřivené uvnitř i navenek je dějištěm Bártova krysaře. Surreálné loutky vycházejí z tradic středověkého řezbářství poučeného českým rondokubismem. Doplňovány jsou ovšem reálnými rekvizitami (jídlo, víno, krev). Řeč je nahrazena skřeky. Městu vládne atmosféra rušného schraňování a schánění. Lidské úsilí se příliš neliší od krysího. Lidé a krysy se navzájem podobají a dlouho žijí v určité symbióze. Ve dne se lopotí lidé a v noci město ovládnou krysy. Obludně velké krysy však nabírají navrch. Jednoho dne však vkráčí do "Města" Krysař jako fantastické stvoření z mýtů a vyčistí město od všech krys. V závěrečné sekvenci nabírají lidé spolu s krysí povahou rovněž krysí vzhled. Jejich konec je neodvratným a logickým vyústěním příběhu. - Jiřímu Bártovi se podařilo natočit mrazivě pravdivé ztvárnění Dykova příběhu. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Každá scéna je zde výtvarným skvostem a dokonalým řezbářským uměleckým dílem, stejně jako sugestivní loutky. Ještě nikde na mě nesálala středověká atmosféra jako zde, i když byla některými prvky potlačována. Učarovala mě pararela pohybů postav s orlojem a nádherné vizuální ztvárnění krysařovy vábící hudby. Barta je našim národním pokladem stejně jako Trnka a je smutné, že po revoluci nedostal možnost pokračovat ve své mistrovské tvorbě, avšak i v tvorbě pro rodinné publikum (Na půdě) ukazuje, že nic neztratil ze své vizuální nápaditosti a dokonalého smyslu budovat atmosféru, doufám, že jeho návrat někomu konečně otevře oči. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Po dlouhých letech mě tenhle film opět chytl za srdce. Jen považte - všechny loutky, kulisy, scenérie - ruční práce! Nemluvě o malované sekvenci v duchu romanticko naivistických krajin. Původní záměr použít cvičené krysy se neukázal jako dobrý, tudíž až na pár záběrů i ony jsou animované. Hudba členů Pražského výběru + skřeky části z nich snímku na kvalitě přidaly. Obecné poselství je aktuální v každé době, dnes možná ještě více. Honba za penězi a majetkem nemůže nakonec skončit jinak než záhubou. Celkově chmurná atmosféra snímku předpovídá od začátku jeho směřování... Stará německá legenda zůstává nadčasovou stejně jako např. zpracování V.Dyka. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

  • Ředitel Krátkého filmu Kamil Pixa původně nabízel svůj scénář Krysaře režiséru Juraji Herzovi, ten jej však přepsal do podoby, v níž hlavní roli měly hrát krysy a jejich stát. Pixa tedy přípravy zastavil a o rok později předal námět a scénář Jiřímu Bartovi. O samotné natáčení se Pixa nezajímal, a tak pro něj byla první projekce hotového filmu velké překvapení. Před Pixovou zuřivostí zachránil Bartu německý producent, který filmu zatleskal vestoje. Podle Bartova svědectví Pixa prohlásil, že druhého dne bude potřeba film přestříhat, naštěstí však byl do rána odvolán z postu ředitele. (Přemek)
  • Filmoví cenzori vo vtedajšej ČSSR chceli film zakázať, a to hlavne z dôvodu, že hudbu k nemu zložil Michael Kocáb, ktorý bol členom vtedy zakázanej kapely Pražský Výběr. Po čase však film získal niekoľko ocenení na zahraničných filmových festivaloch, a tak ho nakoniec cenzori povolili. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama