Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Ralph Fiennes, Juliette Binoche, Willem Dafoe, Kristin Scott Thomas, Naveen Andrews, Colin Firth, Julian Wadham, Jürgen Prochnow, Kevin Whately (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Láska nezná hranice a ve vzpomínkách je nesmrtelná. Ralph Fiennes v titulní roli amerického filmu, oceněného devíti Oscary... Román Michaela Ondaatjeho "Anglický pacient" (1992), vyznamenaný po svém vydání ve Velké Británii prestižní Bookerovou cenou, jakoby se vzpíral filmovému zpracování. Příběh velké lásky a zrady, zasazený do konce 30. let a do doby 2. světové války, je vyprávěn v několika časových rovinách a v poměrně složité flashbackové struktuře. Těžce zraněný „anglický" pacient (nazývaný tak proto, že byl vytažen z hořícího britského letadla) neví, jak se jmenuje, ani si nic nepamatuje ze své minulosti. Když jsou ostatní ranění převezeni, zůstane znetvořený muž v opuštěném a vyrabovaném klášteře spolu s kanadskou ošetřovatelkou Hanou, která se o něho stará a snaží se s ním komunikovat. Muž, který o sobě tvrdí, že se jmenuje Lászlo de Almásy, postupně odhaluje události, jež začaly před válkou v Egyptě, kde pracoval pro Královskou geografickou společnost při mapování Sahary, a pokračovaly až do června 1942, kdy Angličané opouštěli Tobruk. Jeho milostný vztah k manželce kolegy Katharine se prolíná s osudem Hany, která trpí utkvělou představou, že všem svým blízkým přináší neštěstí a má strach o sikhského poručíka Kipa, s nímž se sblížila a jemuž hrozí neustálé nebezpečí při odstraňování nevybuchlých min. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (468)
Nááádhernej film, kterej sem dneska večer (v noci) viděl (prožil) potřetí v životě a utvrdil se v tom, že je to jedna z nejdojemnějších a nejlepších romancí na filmovém plátně. Neuvěřitelně povedená výprava (písečná bouře!) a jako bonus úžasný Ralph Fiennes v tragické roli Almásyho. Rozmáchlá epika, kterou snad někdy v životě ještě uvidím v kině. 9/10 jenom kvůli rozmělnění tempa ve scénách s Juliette Binoche. Rozhodně v mé top 25 všech dob. ()
Anglický pacient bol doteraz pre mňa trinástou komnatou - mnohými preceňovaný, mnohými nedocenený...a tie dvere konečne odomkla moja zvedavosť a rozhodne neľutujem. Obsahovo aj formálne precízne veľdielo, v mojom merítku nie však dokonalé. Nakrútené mimoriadne pomaly a rozvláčne, zo začiatku som si nemohla zvyknúť na tempo, neskôr som podľahla. Film mal na mňa skľudnujúci až relaxačný efekt, hlavne vďaka opantávajúcemu Ralphovi Fiennesovi. Až prekvapujúcim zistením bolo, že mi nevadila dĺžka (aj keď priznávam, že som to na jeden krát nevstrebala), hudba Gabriela Yareda vyznievala kúzelne, skoro dokonalým hereckým výkonom nemožno takisto nič vyčítať. Jediné s čím som mala problém bola presladenosť celého príbehu - príliš cukrové či preromantizované ľahôdky mi až tak nechutia, som za vyváženú "stravu". ()
Považujem za výhodu, keď sledujem film, o ktorom nič neviem. To bol aj prípad Anglického pacienta, u ktorého som nepoznal hlavných predstaviteľov, ani nevedel, koľko Oscarov akademici filmu nadelili. Ležal som v nemocnici a bol som vďačný za čokoľvek, čo ma odpútavalo od procesov v operovanej nohe. Videl som ho v priebehu týždňa viackrát, ale ani tak neviem presne, čím ma zaujal. Je veľkolepý, bez toho, aby v tom bol poznať zámer. Je krásny, ale pritom nie je kašírovaný, je o veľkých citoch a vášni a nepociťoval som príchuť falošnosti. Viem, že ide o moje osobné dojmy a iný divák to môže pociťovať inak. ()
Minghella má na tyhle svoje inteligentní, tragické verze červených knihoven snad patent, celé vyznění filmu dost připomíná Cold Mountain (vice versa). Což je dobře, jelikož Cold Mountain je dobrý film a špatně v tom, že už to nemůžu přijímat tak nekriticky jako v prvním případě. Režisér se opět poměrně zdařile vyhýbá tomu, co je (hlavně pro mužské diváky) kamenem úrazu podobných příběhů - přílišné průhlednosti a patosu (který sem tam prosákne, ale většinu času je zručně držen v únosných mezích). Stejná zůstává krásná výpravná kamera, přesvědčivé herecké výkony (všechny a jmenovitě Ralph Fiennes, s perfektním cizím přízvukem), rozpůlení děje do dvou rovin, tragické vyznění snímku a výborně navozená intimní atmosféra mnoha scén. 80% ()
Možná trochu přeslazený, ale nicméně nádherný romantický příběh, který dokáže chytnout za srdce. Čarokrásná africká krajina hold dokáže divy, stejně jako podmanivý pohled Ralpha Fiennese, jehož já osobně řadím k těm nejlepším hercům, co kdy prošli starou dobrou anglickou školou. Samozřejmě má Anthony Minghella trochu štěstí, že rok 1996 nenabídl zase až takovou konkurenci jako ten příští ve znamení Cameronova Titaniku, ale za tu zručnou a procítěnou filmařinu, kterou tady předvedl, si toho Oscara určitě zasloužil... a ústřední milostné duo tuplem. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (40)
- Natáčení filmu trvalo přesně čtyři roky. Natáčelo se v Tunisku a Itálii. (ČSFD)
- Původně mělo film financovat studio 20th Century Fox, ale mezi studiem a producenty vznikly neshody ohledně obsazení. U Foxů si totiž do role Katharine Clifton přáli známější herečku než Kristin Scott Thomas; o tuto roli například tvrdě bojovala Demi Moore. I pro roli Caravaggia měli své kandidáty. Místo obsazeného Willema Dafoea by raději viděli Johna Goodmana, Dannyho DeVita nebo Richarda Dreyfusse. Poté, co producenti odmítli ustoupit, vycouvalo studio Fox z filmu a projekt tak těsně před začátkem natáčení zůstal na mrtvém bodě. Během několika týdnů ale film přijala společnost Miramax. Herci a štáb mezitím zůstali v Itálii bez toho, že by věděli, jestli se vůbec začne natáčet. (novoten)
- Literární předlohou pro tento film byl stejnojmenný román kanadského spisovatele Michaela Ondaatjeho. (Ezis)
Reklama